וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2017: קרויף המאמן משקם את מכבי ת"א ואת המורשת של עצמו

ג'ורדי קרויף הוא האשם העיקרי בדעיכתה של מכבי תל אביב העונה אבל הוא גם האחראי הבלעדי לחזרתה לחיים. זה לא היה יפה ולא מנומס, אבל ההולנדי הבלתי מנוצח שיתק גם את הקבוצה של המאמן הטוב בארץ. אורן יוסיפוביץ על האיש שבנה חומה וגרם להפועל באר שבע לשלם עליה

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

ועדת ביקורת

מספר 1: אלי דסה, דור מיכה

מה היתה הדקה? 9. בן ביטון שכב בחוץ כמה דקות, וכמו שאומר החבר עידן סגל - בפורמולה1 היו מפטרים צוות על הטיפול הארוך-מדי הזה. צד ימין של באר שבע היה מופקר בדקות אלו, צד שמאל היה מופקר למשך כל המשחק ומשם גם הגיעה הצרה. קיארטנסון, החלוץ הטוב בישראל ומלך השערים הבא, חגג את מספר החולצה החדש בדקה הרלוונטית.

הכי צפוי ש: בערב כדורגל ישראלי מוזר שכלל תרנגול במעצר ושחקן טוען ששחקן אחר החדיר לו משהו לאנשהו, מכבי פתח תקוה נותרה הקבוצה עם הכי מעט הפסדים בליגה. ואנחנו אחרי 21 מחזורים.

עוד בנושא

מכבי תל אביב גברה 0:1 על באר שבע, הפער של הצהובים מהפסגה צומק ל-5 נק'
ג'ורדי קרויף רוצה חוזה חדש, גולדהאר מעוניין לראות אותו נשאר בעמדת המאמן
בן חיים שבר שתיקה ועקץ את בוזגלו: "לא פרסמתי פוסט באינסטגרם בניגוד לאחרים"
דסה חוזר לעניינים, טב"ח הבלם קנה מקום בהרכב? גיליון הציונים של משחק העונה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שלט של אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
טראמפ המכביסט/ברני ארדוב

מעשה שהיה, כך היה

לא משנה אם הצבעתם טראמפ או קלינטון - ורוב הסיכויים שלא הצבעתם לאף אחד מהצדדים, אז תרגיעו - התפאורה הנפלאה של אוהדי מכבי תל אביב בפתיחת המשחק הראתה לאן נושבת הרוח.

Make Maccabi Great Again, התנוססה הכותרת, ואייקונים של הנשיא דונלד ו(לכאורה) אישתו הוצבו משני צדדי השלט המרכזי. כחלק מההודנא שבין הנהלת מכבי תל אביב ואוהדיה, שני (לכאורה) פנאטיקס עלו על הדשא ושלהבו את האוהדים.

התוצאה: האיצטדיון בנתניה, לראשונה, הזכיר את בלומפילד. והרעב שהורגש בחסרונו בכל סנטימטר במועדון הזה דפק הופעה, כמו שבטריבונות - כך על הדשא. כמו הנשיא שבשלט, מכבי תל אביב עשתה הכול כדי לצאת עם שלוש נקודות. כל האמצעים כשרים, הבינה. רק אם תשרוט ותצעק ותשבור ותעליב - כך תנצח את הקבוצה שמה לעשות, כרגע יותר מרשימה ממנה.

אז אלי דסה נשכב על הדשא בדקה ה-95 מבלי שאף אחד לידו, ובדקה ה-85 מנסה להוריד לוואקמה את החולצה דרך הרגליים. ויוסי בניון מבזבז זמן ליד הקרן. וראיקוביץ' קולט כדור פשוט בתוספת הזמן ונשכב ליותר מדקה. והמכבים מעיפים כדורים לכל עבר. ודור מיכה מבלה יותר זמן בגליצ'ים על הדשא מאשר בכדרור. וטב"ח2 יורד להגנה בצד שמאל - עד לדגל הקרן! ובניון תיזז יותר מבכל משחק בשלוש השנים האחרונות - מה שעלה לו בשריר פגוע בסיום.

זו ממש לא היתה תצוגה יפה של מכבי תל אביב, אבל היא עשתה בדיוק את מה שהיתה צריכה כדי לנצח. "אני לא שמח על איך שנראינו במחצית השנייה", אמר המאמן ג'ורדי קרויף בסיום. "לא הצלחנו לצאת קדימה. במחצית הראשונה השחקנים היו מלאי אנרגיה והיינו טובים יותר. במחצית השנייה שחקנים התעייפו, ואז כל שחקן מאחר במטר וזה יוצר תגובת שרשרת, ואז אתה חייב להבין ולהחליט - או שאתה שולח שחקנים להתקפה או שאתה מכניס שחקנים אחרים ופשוט מנסה ליצור חומה. היום זה היה המשחק של החומה".

לא ידוע האם קרויף שאב השראה מהתפאורה שהכינו אוהדיו, אבל זה התלבש יופי. אתמול, בנתניה, נשיא מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף בנה חומה וגרם לבאר שבע לשלם עליה.

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף עם גל אלברמן. ברני ארדוב
הבדלי הרמות מבכר לא בלטו. ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

קרויף ספג הרבה ביקורת, רובה אכן מוצדקת, על חלקו בהפיכת מכבי תל אביב לקבוצה מספר 2 בישראל. בין הבוס מיטש גולדהאר ועד לאחרון השחקנים, ג'ורדי היה אשם אחד מני רבים למפלה הזו - ברכש הלא מספק, בסגל הלא אינטליגנטי וחסר ההנהגה, באיחור ההזוי בפיטורי ארבלדזה. אבל אם למפלה שותפים רבים, לתקומה כתובת אחת מרכזית.

נכון, קרויף המאמן לא קיבל את באר שבע בשיאה. והוא קיבל אותה ללא ויטור ומליקסון חלה ברגע הלא נכון וקורהוט גם פצוע וביטון לא היה על המגרש כשנכבש השער וגם ברדה היה פצוע ובאר שבע אפילו לא הצליחה למלא את הספסל.

אבל רגע: סקאריונה, השחקן שהכי מתאים למערך החדש והנועז של קרויף במכבי, היה בחוץ, וגם פיליפנקה וריקן. וטב"ח1 כבר נגע בחודורוב וטב"ח2 כבר חלם על ברוז', ושניהם פתחו בהרכב. וייני תפקד כמגן שמאלי. וגם מכבי שיחקה כמה דקות בעשרה שחקנים. וכל זה עם יומיים פחות לנוח - הצהובים שיחקו בחיפה בשני ובאר שבע בשבת - וכשקרויף עסוק בענייני חלון.

קרויף איש כדורגל, צאצא לאחד ממוחות הכדורגל הכי חריפים מאז הומצא המשחק. הוא גם מחזיק בתעודת פרו. הוא מבין את הביזנס. ועדיין, מאמן הוא לא. ואתמול הוא התמודד מול המאמן הטוב בישראל כיום, וזה לרגע לא בלט. אפשר לומר שוואקמה היה במשחקו הכי חלש העונה, וגם בוזגלו, וגם ראדי, וגם אוגו, וגם הובאן, וגם שהר. אבל אפשר גם להבין שכשכולם חלשים ביחד - יש לכך סיבה.

אנשים ממשיכים לעסוק בשאלה "האם קרויף צריך להמשיך לאמן את הקבוצה עד תום העונה?". עם מאזן ליגה של ארבעה ניצחונות מחמישה משחקים - כולל שוויון דרמטי בחיפה וניצחון על האפס על באר שבע - זו כבר לא שאלה. קרויף מלמל אתמול על שזה טיימינג לא טוב להביא מאמן, אבל כל עוד הצהובים יהיו תחרותיים העונה, לא יהיה טיימינג כזה. הוא אולי יביא "מאמן אימונים" שיאפשר לו להמשיך בעיסוקיו העיקריים והצדדיים, אבל קרויף צריך להיות זה שקובע את ההרכב, מתווה את הדרך, יושב על הספסל.

"אין לי איך להסביר", אמר בן חיים2 כששאלתי אותו על ההשפעה של ההולנדי כמאמן. "לג'ורדי יש מין כריזמה כזו. מבחינת אימונים, ברגע שמאמן מפוטר, מתחילים מאפס. במבחן התוצאה זה יצא לנו מצוין, ומתברר שג'ורדי הוא אחלה מאמן - התוצאות אומרות".

אכן. קרויף הבין שבליגה הזו לא חייבים לשחק עם שלושה קשרים הגנתיים, הוא קולע בהרכבים, הוא מבין שבישראל קל יותר לקחת שחקנים אינטליגנטיים (מיכה, בניון) ולגרום להם לשחק מלחמתי מאשר לקחת שחקנים מלחמתיים (איגייבור, בן הרוש) ולגרום להם לשחק אינטליגנטי.

"ג'ורדי בנה את הקבוצה והוא מכיר אותה לפרטי פרטים", ענה אלברמן על השאלה הזהה שהופנתה לעברו. "הוא פשוט נמצא כאן כל כך הרבה זמן, הוא חי אותה, הוא מכיר את הצרכים בחיי היום יום, מכיר את היריבות ואת הליגה. יש לו יתרון על כל מאמן שמגיע לפה".

טוני וואקמה הפועל באר שבע מול אלי דסה דור מיכה מכבי תל אביב. ברני ארדוב
קרויף מבין שבישראל קל יותר לקחת שחקנים אינטליגנטיים ולגרום להם לשחק מלחמתי מאשר לקחת שחקנים מלחמתיים ולגרום להם לשחק אינטליגנטי/ברני ארדוב

"כשאעזוב אני רוצה שאנשים יסתכלו לאחור ויגידו 'הוא עשה עבודה טובה, הוא עזר לנו'", אמר קרויף בראיון לוואלה! ספורט בסוף 2013/14. זה היה אחרי שתי אליפויות, כשמעמדו בעיני אוהדי מכבי גבוה יותר מהשמיים.

כבן לאבא שלו, קרויף מבין מורשת מהי. זה דבר חשוב לו. בגלל זה, כעס כשחשב שבקיץ לא נותנים לו את מירב הכלים להצליח. קרויף, וזה כנראה כן עבר בגנים, מכור לניצחונות. הייתם צריכים לראות אותו כשסקאריונה נחת בארץ מבלי שיצאו דיווחים מוקדמים. הוא שמח כאילו ניצח בדרבי. מכבי כולה נראתה שבעה בחודשים האחרונים, אבל מאז שמונה למאמן, גם במשחקים פחות טובים, נראה שקרויף הצליח להחזיר את הרעב.

כמנהל מקצועי, קרויף אולי לא יצליח להביא למכבי אליפות, אבל כמאמן - נראה שהוא הציל לה את העונה. ובמובן מסוים, גם את המורשת שכה חשובה לו.

לא שרבץ עליה כתם גדול, אבל התקופה האחרונה כן פגעה בה. ואז, כשהיה הכי קשה והכי נמוך - במצב בו הרבה אנשים אחרים היו בורחים מהאש או במקרה הטוב לא מתקרבים אליה - קרויף ירד ממגדל הפיקוח לקווים. בלי קשר לתוצאות, זה ראוי להערכה.

"בואו נודה - זה היה סיכון מבחינתי להיכנס לתפקיד המאמן", אמר כששאלתי אותו מה ההחלטה תעשה למורשת. "היה לי יותר מה להפסיד מלהרוויח, אבל אני מאמין שזה חלק מהפרויקט שלי כאן. אני מאמין בסגל, מאמין בשחקנים, ואם משהו נהיה רע, זה בעיקר בגללי. וזה נורמלי שאני אתמודד עם זה ואקח אחריות. בטווח הרחוק אני לא מאמן יומיומי, אבל אני יודע מה השחקנים יודעים לתת לי".

באותו ראיון בוואלה! ב-2014 אמר ג'ורדי על יוהאן: "אני גאה מאוד באבי ובמורשת שהוא השאיר מאחוריו - כשחקן, ובעיקר כמאמן".

יוהאן הגדול כבר לא כאן כדי לראות, אבל הבן ג'ורדי בטוח גאה לעשות את העבודה שאבא עשה טוב כל כך. זה לא יספיק לארבע אליפויות על קווי ברצלונה, כנראה גם לא לרביעית של מכבי, אבל אם הוא אכן יצליח to make Maccabi great again, זה די והותר בשלב זה.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully