וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא אתה, זה אנחנו: ניתוח הפיטורים של דיוויד בלאט מקליבלנד

23.1.2016 / 10:30

למרות ההצלחה בפלייאוף, למרות החיבור לחלק מהשחקנים, בלאט לא שרד כי לא שכנע אף אחד שבלעדיו קליבלנד תיראה פחות טוב. אסף רביץ מנתח את המהלך המפתיע של הקאבס, תוהה עד כמה באמת לברון היווה פקטור בהחלטה וממפה את האופציות הבאות שלו ב-NBA

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: דייויד גריפין מסביר את פיטוריו של בלאט

1. זה ממש לא היה צפוי. הפיטורים של בלאט התקבלו בהפתעה מוחלטת ב-NBA. זה לא מקרה שבשעות הראשונות לאף אחד לא הייתה תשובה לשאלה מי יאמן את נבחרת המזרח באולסטאר, אין בליגה תקדים למצב בו מאמן של מוליכת קונפרנס מפוטר באמצע העונה. זה לא משהו שקורה. הפרשנים הגיבו בעיקר בהלם, מאמנים רבים בליגה הספיקו כבר להגיב בזעם, כשהקיצוני מכולם הוא ריק קרלייל הבכיר. מעבר להערכה שיש כלפי בלאט בקרב המאמנים בליגה, הם לא אוהבים לראות את חבריהם מפוטרים ללא סיבה נראית לעין, למרות התוצאות שהשיגו ולא בגללן.

2. מי נתן את ההוראה? דייויד גריפין, הג'נרל מנג'ר של קליבלנד, עשה עבודה טובה בלשכנע שההחלטה לפטר את בלאט היא כולה שלו. הוא שכנע את הבעלים דן גילברט, שלאורך הדרך תמך במאמן הישראלי, הוא דיווח לטיירון לו על ההחלטה למנות אותו למאמן הקבוע החדש של הקבוצה (כנראה עם חוזה לשלוש שנים, הוא לא אמור לשמש רק כמילוי זמני), הוא עדכן את השחקנים רק אחרי שזה קרה. בעתיד הקרוב לא נדע מה התרחש מאחורי הקלעים בימים האחרונים, וההצהרות של גריפין לא ישנו את התחושה בקרב הקהל הרחב שלברון ג'יימס עומד מאחורי המהלך, אבל נדמה שאת העיתונאים שעוקבים באופן קבוע אחריי הקבוצה הוא כן שכנע שזו החלטה שלו ורק שלו.

דיוויד בלאט, מאמן קליבלנד קאבלירס. AP
ללברון יש חלק בזה. בלאט/AP
seperator

3. אי אפשר להתעלם מהתבוסה לגולדן סטייט. גריפין לא התייחס אליה כשיקול, הוא דיבר באופן כללי יותר על כך שבלאט איבד את חדר ההלבשה והקבוצה הייתה בנסיגה גם כשניצחה. אבל הטיעון היחיד שלו שנשמע משכנע קשור לאמונה שלו שקליבלנד עם בלאט היא רק קבוצה די טובה ולא כזו שיכולה לזכות באליפות, והטיעון הזה קשור ישירות להפסד הביתי המוחץ לאלופה. לאורך השנה וחצי של גריפין עם בלאט הוא הותיר רושם של מנהל שקול שחושב על התמונה הגדולה, קשה להאמין שכמה שבועות של נסיגה ביכולת, תוך כדי נסיון לשלב מחדש את אחד מכוכבי הקבוצה שחזר מפציעה, גרמו לו להתייאש מבלאט. אך ההפסד לווריירס הדגיש את הפער בין השתיים. היה נדמה שקליבלנד יצאה מהמשחק הזה עם תחושה שצריך שינוי, מעטים חשבו שהשינוי יהיה בעמדת המאמן.

4. אז מה קרה בחדר ההלבשה של קליבלנד? יש דיווחים מכל מיני סוגים. בין היתר, מדווחים על כך ששחקנים לא אהבו את הכבוד המוגזם שבלאט נתן ללברון, לעומת טיירון לו שכן היה מבקר לפעמים את קינג ג'יימס. הדיווחים על כך שכל השחקנים יצאו נגד המאמן הישראלי נשמעים מוגזמים, התחושה לאורך החודשים האחרונים הייתה שיש לו קשר טוב עם חלק מהשחקנים כמו ג'יי אר סמית', קיירי אירווינג ומתיו דלבדובה. בסופו של דבר, אי אפשר שלא לחזור ליחסים של בלאט עם לברון ולחוסר היכולת של השניים להתחבר. גם אם לברון לא היה זה שדאג שבלאט יפוטר, המהלך הזה נעשה עם מחשבה על מה הוא היה רוצה.

5. באופן כללי יותר, מה שבלאט לא הצליח לעשות זה לתת את התחושה שהוא מהותי להצלחה של קליבלנד. הפיטורים שלו זוכים לביקורת מוצדקת ברמה המערכתית – זה צעד שמעיד על פאניקה, צעד שלא היה נחוץ לבצע בנסיבות הקיימות וגורם לחוסר אמון בתהליך שנוצר. אבל מעטים מהפרשנים יטענו שברמה המקצועית הנוכחות של בלאט תחסר לקליבלנד. הקבוצה שלו לא גיבשה זהות התקפית והגנתית ברורה שיכולה להיות מזוהה איתו, הוא נתן לשחקנים ולמאמנים הרבה חופש (גריפין אפילו החמיא לו על כך במסיבת העיתונאים בה הודיע על הפיטורים) ולא הותיר טביעת אצבע מקצועית ברורה משלו, הוא לא מצא את הדרך להפעיל את קווין לאב. גם בנקודה זו ההשוואה לגולדן סטייט ולסן אנטוניו יוצרת רף ציפיות בלתי אפשרי, אלה שתי קבוצות היסטוריות עם סגנון מרהיב שמבוסס על שנים של תיאום ועל אוסף מאוד מסוים של שחקנים שמסוגלים לבצע אותו. לקליבלנד אין שחקנים בשביל שיטה מהסוג הזה, אבל עכשיו זו כבר הבעיה של טיירון לו.

קווין לאב שחקן קליבלנד. AP
בלאט לא מצא דרך להפעיל אותו. לאב/AP

6. הטענה שבלאט לא הטביע חותם מספק נכונה, אבל עד גבול מסוים. בחצי השני של העונה שעברה ההתקפה של קליבלנד הייתה מצוינת, בפלייאוף בלאט הביא את השחקנים שלו מוכנים טקטית ומנטלית לכל סדרה. חשוב לזכור כמה מוצלח היה הפלייאוף היחיד של בלאט בהתחשב בנסיבות של פציעות של שניים משלושת כוכבי הקבוצה. בלעדיהם קליבלנד שברה את שיקגו החזקה, טיילה מול אטלנטה המוכשרת ועשתה את המוות לגולדן סטייט עד שנגמר לה האוויר. לא ניתן היה להוציא יותר מהסגל שעמד לרשות בלאט בסדרות האלה. יכול להיות שגריפין לקח כמובן מאליו את היתרון האמיתי של בלאט על רוב מאמני ה-NBA: הנסיון באימון קבוצות מנצחות, בניהול עונה, בהבאת השחקנים לשיא בזמן הנכון. עוד יותר מהעונה הנוכחית, זה הפלייאוף הנהדר שאמור היה לספק לבלאט הזדמנות להוביל את הקבוצה לפלייאוף נוסף, הפעם עם סגל מלא. הוא הרוויח את ההזדמנות הזאת, אבל לא קיבל אותה.

7. קליבלנד חוזרת להיות הקבוצה המסקרנת בליגה. גריפין לקח הימור ענק, אולי הימור על העבודה שלו, על כך שטיירון לו יתחבר טוב לשחקנים וייקח את הקבוצה צעד קדימה, שלא צריך מאמן מחוץ למערכת לשם כך. לו הוא אחד האנשים המוערכים בליגה, אך גם כזה שמעולם לא אימן משחק כמאמן ראשי. עכשיו הוא כבר לא יכול להיות חבר של כולם, עכשיו הוא זה שיצטרך לתת הוראות לכוכבים, להושיב את הוותיקים שלא תורמים על הספסל ולקבל את ההחלטות הקטנות שמשנות משחקים. השחקנים עשויים להיות לחוצים לאחר צעד הפאניקה של ההנהלה, כל הפסד ילווה בביקורת ובפלייאוף תהיה ציפייה לאליפות למרות שכרגע קליבלנד לא תגיע פייבוריטית לגמר. יהיה מעניין לבדוק איך קליבלנד תגיב ללחץ, במהלך העונה ובעיקר בפלייאוף.

- מאמן קליבלנד קאבלירס דיוויד בלאט לצד עוזרו טיירון לו. AP
כבר לא יכול להיות החבר של כולם. טיירון לו עם בלאט/AP

8. מה הצעד הבא של בלאט? לא כדאי לאוהדי מכבי תל אביב לטפח ציפיות, רוב הסיכויים שבלאט יחכה להזדמנות הבאה ב-NBA. התגובות האוהדות של המאמנים, שרבים מהם הביעו אמון בכך שבלאט לא יישאר מובטל לזמן רב, פוגשות אוזניים קשובות של מנהלים, כל עוד הנראטיב יהיה כזה בו בלאט הצליח וקיבל יחס לא הוגן הסיכויים שלו לקבל קבוצה נוספת יהיו גבוהים. שמועות ראשוניות קושרות אותו לברוקלין, הקבוצה הכי עצובה בליגה, אבל עדיף לו לחכות ולבחון אופציות אטרקטיביות יותר, גם אם זה אומר שיחכה לקיץ (קליבלנד גם ככה משלמת לו את המשכורת). מינסוטה, למשל, מאומנת רע מאוד כרגע וזקוקה למחליף קבוע לפליפ סונדרס ז"ל. ותמיד תהיה לבלאט האופציה לקבל משרה של עוזר באחת מהגדולות, אולי לחזור לאופציית גולדן סטייט אם לוק וולטון יעזוב כדי להיות מאמן ראשי. לפי כל הסימנים, קריירת ה-NBA של דיוויד בלאט עוד לא הסתיימה. יש לו ביקוש, ובסוף הוא יקבל הזדמנות בסיטואציה שפויה יותר.

יוני 2014: יוצאים לדרך עם מסיבת העיתונאים הראשונה לאחר המינוי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully