וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטר הזאב: המאמן החדש, העצבני וההתקפי של מכבי תל אביב

4.1.2016 / 14:23

לא מוכן ללחוץ ידיים לשופטים, אבל נחשב לחביב השחקנים, מכיר מקרוב את התפקיד של ג'ורדי ודוגל בסגנון של אבא יוהאן. הכירו את פטר בוס, "אחד המאמנים הטובים בהולנד", שמאס בהיעדר האופק של ויטסה והגיע למכבי תל אביב בדיוק אחרי ש"החל להתנהג כאילו הוא מוריניו"

אימג'בנק GettyImages

בעונה שעברה, במהלך משחק בין כרונינגן לוויטסה, התיישב העיתונאי ההולנדי סיורד מוסו קרוב לספסלי הקבוצות כדי לכתוב טור על הדמות הכי שולית במשחק הכדורגל: השופט הרביעי. ממקום מושבו, יכול היה מוסו לשמוע כל מילה שנאמרה לעבר אותו אדם, ובשלב מסוים רחמיו נכמרו. במשחק ללא אירועים מיוחדים, בלי הרחקות, שריקות מפוקפקות או מקרים שנויים במחלוקת, פטר בוס פשוט לא הרפה מהשופט הרביעי. הוא צעק עליו בכל הזדמנות, התלונן וגם התנער ממנו כאשר הבחור שם עליו את ידו במטרה להרגיעו. "פילוסופיה בראיונות וחליפה יוקרתית בשביל המצלמות, ובסוף הוא צועק כמו משוגע על השופטים", כתב מוסו לעיתון המוביל AD. "וזה קורה בכל שבוע. האיש מתגאה בכך שאינו לוחץ את ידי השופטים. אולי זה בהשראת הקשר עם צ'לסי, אבל פטר בוס מתחיל להתנהג כאילו הוא מוריניו".

המנהל המקצועי של מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. קובי אליהו
הרצון העז שלו הטה את הכף. קרויף/קובי אליהו

ואחרי עוד חצי עונה בה הוביל את הקבוצה מארנהם לצמרת, קידם צעירים, הציג כדורגל התקפי וכהרגלו תקף שופטים - "מוריניו של ויטסה" הבין כי אין לו אופק בליגה המקומית פרט לעוד עימותים עם אנשי המשרוקית ויצא לאמן לראשונה מחוץ להולנד. השכר הגבוה סייע בשכנוע, אבל הרצון העז של ג'ורדי קרויף ובעיקר האפשרות להגיע לליגת האלופות ולהשיג תארים (מה שלא יכול היה לעשות בוויטסה, גם בגלל ההעדפה של צ'לסי) הם שהטו את הכף לטובת מכבי תל אביב.

כך, בזמן שהתקשורת ההולנדית האמינה כי בוס יגיע למחנה האימונים בספרד ושם יספק תשובות לגבי האפשרות שיאריך את ההתקשרות עם ויטסה, הוא הפתיע את כולם. בוס החליט לחתוך באמצע העונה האחרונה בחוזהו ולחתום לשנה וחצי במכבי תל אביב. הכירו את המאמן החדש של הצהובים.

פטר בוס מונה למאמן מכבי ת"א, ג'ורדי קרויף: "התרשמתי ממנו"

השכר הכפול, ההבטחות מגולדהאר: למה בוס הגיע למכבי ת"א?

מכבי תל אביב תשלם לוויטסה 300 אלף יורו על התרת חוזהו של בוס

כמו המהפך בדרבי ההוא: ההצלחה של מכבי תל אביב במינוי בוס

בהולנד הופתעו: השיחה הקשה עם שחקניו והציוצים בעקבות העזיבה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מאמן מכבי תל אביב, פטר בוס. GettyImages
הפתיע את כולם. בוס/GettyImages

ג'ורדי קרויף תמיד אמר שהוא מעדיף מאמנים ששיחקו כקשרים אחוריים. "הם צריכים להיות עירניים מבחינה טקטית", הסביר בעבר בראיון לתקשורת האנגלית. "הם פיתחו מעין חוש שישי ויודעים לקרוא מצבים". אז פטר בוס בן ה-52, כמו אוסקר גרסיה (שהיה התקפי יותר), פאולו סוזה וסלבישה יוקאנוביץ', עונה להגדרה.

את דרכו כמקצוען החל בוס באותה קבוצה בה אימן בשנתיים וחצי האחרונות, ויטסה ארנהם, אליה הגיעה בגיל 18 מאפלדורן, הקבוצה של עיר הולדתו. אחרי שלוש שנים בוויטסה, חזר לעונה אחת באפלדורן החובבנית וממנה המשיך לתקופות של שלוש שנים בהראקלס ובטולון הצרפתית. את הפריצה הגדולה עשה ב-1991, כשהיה כבר בן 28 ועבר למועדון הפאר פיינורד. השדרוג הזה אפשר לבוס להגיע גם לנבחרת הולנד, במדיה רשם שמונה הופעות, כולל השתייכות לסגל שיצא ליורו 1992.

בחמש השנים שלו בפיינורד שיחק הקשר האחורי גם כמגן וכבלם, וכבש שישה שערים ב-155 משחקים. בוס היה שותף לאליפות ב-1992/93 ולזכייה בעוד שלושה גביעים, עד שנדד ב-1996 ל-JEF יונייטד היפנית כדי לעשות קצת כסף. הוא הספיק לשחק גם בהנזה רוסטוק הגרמנית, חזר להולנד עם שנה אחת במדי נאק ברדה וסיים את הקריירה בגיל 36 עם קדנציה שנייה בקבוצה היפנית.

את שלהי הקריירה ניצל כדי לעשות הסבה לתפקיד המאמן. אפלדורן שימשה גם הפעם כר נוח להתנסות ראשונית, ואחרי זכייה באליפות חובבים ב-2002 התקדם בוס לדה חראפשחאפ מהליגה הבכירה, עמה חווה ירידה כואבת. הראקלס אלמלו הייתה הבאה שנתנה לו צ'אנס, ובוס העלה אותה ליגה ב-2005 עם כדורגל התקפי שהניב זכייה באליפות ליגת המשנה. בביקור השני שלו בארדביזיה דווקא הצליח לשרוד, אך חש מיצוי בתפקיד המאמן כבר בגיל 40 ועט על ההזדמנות לשמש כמנהל הספורטיבי של פיינורד. כמו ג'ורדי.

אוהדי פיינורד מדליקים אבוקות במשחק מול רומא. רויטרס
כעסו. אוהדי פיינורד/רויטרס

בוס קיבל את אמון הנהלת פיינורד, ואחרי שנאלץ למכור בעונה הראשונה את הכוכבים דירק קאוט וסלומון קאלו, הלך בגדול עם השבת הבנים האובדים. ברט ואן מרווייק הוחזר למועדון כמאמן בקיץ 2007 ואגדות כמו ג'יו ואן ברונקהורסט ורוי מקאיי הגיעו כדי לספק השראה לצעירים. הרבה כסף הושקע, אבל התוצאות לא היו בהתאם. פיינורד סיימה רק במקום השישי בליגה ולמזלה הצליחה להמתיק את הגלולה בשנת ה-100 להיווסדו של המועדון עם הנפת הגביע.

ואן מרווייק התקדם בינתיים לנבחרת ובוס בחר בחרטיאן פרבק כמחליפו, אך באמצע עונת 2008/09 העסק התפוצץ. הנהלת פיינורד החליטה להיפרד מהמאמן הכושל, בעוד בוס הביע התנגדות נחרצת ולא ממש נספר. כשהבין את המצב, החליט המנהל הספורטיבי לעזוב את תפקידו בינואר 2009. זה לא מנע מהאוהדים להאשימו בבזבוז משווע של כספי המועדון, ועל כך הגיב כמה שנים מאוחר יותר: "אני שומע שהאוהדים של פיינורד עדיין כועסים שקניתי שחקנים ב-11 מיליון יורו ב-2007, אבל תלוי איך מסתכלים על זה. גם מכרתי שחקנים ב-25 מיליון. לא היה לנו בזמנו תקציב שכר לעבוד איתו, היינו מוגבלים גם בכמות השחקנים".

פטר בוס מאמן הולנדי. ויטסה ארנהם, אתר רשמי
חזר לאמן ב-2010. בוס/אתר רשמי, ויטסה ארנהם

אחרי כשנה וחצי בבית, בוס החליט לחזור לאמן ובמאי 2010 שב לקדנציה שנייה בהראקלס. "חיפשנו מאמן התקפי שיודע לקדם שחקנים צעירים, ולבוס גם יש היכרות מוקדמת עם המועדון", הסבירו אז את ההחלטה למנות את בוס במקום אותו פרבק עליו ניסה לשמור בפיינורד 16 חודשים קודם לכן. אחד המהלכים הראשונים של בוס היה החתמת גליינור פלט, אז שחקן טלסטאר מליגת המשנה, לשלוש שנים וחצי. חלוץ מכבי חיפה כיום החזיר לו עם 23 שערים בשנתיים, כשהראקלס סיימה במקומות 8 ו-12. בעונה השלישית שלו במועדון שוב סיים בוס במקום ה-12, אבל קיבל הזדמנות להתקדם כשמונה למאמן ויטסה. הבן ג'ינו, בלם בן 22, עשה בקיץ את המעבר ההפוך ושומר על הגחלת של משפחת בוס בהראקלס.

שיתוף הפעולה בין ויטסה לצ'לסי, המשאילה שחקנים צעירים למועדון מארנהם במטרה שיתחשלו, אפשר לבוס לקבל לידיו כישרונות רבים ולטפח אותם בדיוק כמו שהוא אוהב. בשיטת ה-4-3-3 הקלאסית, כמו שיוהאן קרויף אוהב, בוס בנה קבוצה צעירה ואטרקטיבית שהייתה כל הזמן בשיפולי הצמרת והצליחה גם להפתיע את הגדולות מדי פעם. לוקאס פיאזון, ברטראן טראורה, כריסטיאן אטסו וגאל קקוטה התפתחו אצל בוס, שבמקביל הציג שני מגנים התקפיים דוגמת קלווין לרדם (שמונה שערים) ופטריק ואן אנהולט (ארבעה) בעונה בה ויטסה כבשה 65 שערים וסיימה במקום השישי. בעונה שעברה הוסיפה הקבוצה שער אחד והתקדמה מקום אחד, כשטראורה היה הכוכב הבולט עם 14 שערים ובעקבות הצטיינותו הוחזר על ידי מוריניו לסגל של צ'לסי, רק אחרי שיחה בנושא עם בוס. באותו מקום חמישי נטש כעת המאמן את ויטסה, לטובת "שק הכסף" וחלום ליגת האלופות שהציעה לו מכבי תל אביב.

שחקן צ'לסי, ברטראן טראורה. Stanley Chou, GettyImages
קיבל שחקנים נהדרים בהשאלה. טראורה/GettyImages, Stanley Chou

אז בוס מקבל 800 אלף יורו לעונה והזדמנות להגיע לליגה של הגדולים. ומה מקבלת מכבי תל אביב? קודם כל, מאמן שמשדר על אותו גל עם ג'ורדי קרויף, מבין את תפקידו של המנהל הספורטיבי ומגיע עם רעב גדול להוכיח שהוא מתאים לבמה המרכזית. קרי: ליגת האלופות. בעונה שעברה, אז היה אחד המועמדים לתואר מאמן העונה, עלה שמו בהקשר של פיינורד. בוס הביע נכונות לחזור ולא קיבל את הקריאה. גם בתקופה האחרונה, בה הופיע ברשימת המחליפים האפשריים לפרנק דה בור אם זה יעזוב את אייאקס, הוא עצמו היה בטוח שסיכוייו נמוכים. דווקא מבחוץ, הוא מאמין, יהיה קל יותר לפרוץ את תקרת הזכוכית בהולנד, או לקבל חוזה נחמד באנגליה כמו אוסקר גרסיה ויוקאנוביץ'. שלא לדבר על הקפיצה הנחשונית שביצע סוזה. ואם נלווה לכך שדרוג משמעותי בשכר, אז מה טוב.

בפן המקצועי, מדובר במאמן עם סגנון משחק ברור. בוס חושב התקפה, מאמין בכדורגל אטרקטיבי ותמיד חוזר ל-4-3-3 המסורתי. בהראקלס הוא שיחק גם לא מעט עם שלושה בלמים, אבל בוויטסה ניסה זאת במקרים בודדים והפסיד. המגנים שלו תמיד היו בעלי אוריינטציה התקפית ומשחק האגפים חשוב לו מאוד.

ניסיון עם כדורגלנים מישראל כבר יש לו (דן מורי, שרן ייני) ומעניין יהיה לראות מתי ואם בכלל ינסה להתאים את מכבי תל אביב, לה יש כרגע רק שחקן כנף טבעי אחד (טל בן חיים) ומגן התקפי אחד (אלי דסה), לסגנונו. בוויטסה מספרים, למשל, שהוא שונה לגמרי מפאולו סוזה מבחינה טקטית. בניגוד לפורטוגלי, שהיה נותן הוראות לאן לרוץ ומה לעשות עם הכדור בכל רגע, בוס מצפה שכל שחקן מוסר גם יידע מה השחקן שמקבל את הכדור אמור לעשות איתו. "הוא מעדיף שחקנים חושבים, לא רובוטים", מסבירים בהולנד.

פטר בוס מאמן ויטסה ארנהם. GettyImages
הגיע לתחושת מיצוי. בוס/GettyImages

עוד מעידים בהולנד כי מדובר במאמן שלשחקנים קל מאוד להתחבר אליו. איש פתוח, חיובי, כדורגלן עבר שמבין את נפש השחקן. את נפש השופט, איך נאמר, קצת פחות. ההתפרצות המפורסמת שלו העונה הייתה דווקא במשחק הגביע נגד האקסית הראקלס, כאשר שניים משחקניו הורחקו והוא ניסה להוריד את הקבוצה מכר הדשא. לאחר שהורחק בעצמו, המשיך להשתלח בשופט וסירב לנטוש את המגרש. בזמן שעלה ליציע, גם הקפטן גוראם קאשיה הורחק ובוס יצא מכליו. גונסאלו גרסיה, שחקן הראקלס ואקס מכבי תל אביב, ישב לידו ואמר לו: "כאלה דברים חוויתי בקפריסין". בוס הזכיר את השיחה הזו לאחר מכן ועקץ: "המשפט הזה של גרסיה מסכם את הכול. לכן אני לא לוחץ לאנשים האלה את היד".

בדיון המשמעתי באוקטובר, ישב בוס לצד אותו שופט, דני מקלי. לחיצת יד לא הייתה שם, אבל האשמות הדדיות היו גם היו. השופט טען כי בוס סירב לעזוב את המגרש עד שהוא יצא בעצמו, כאקט מקדם לפיצוץ המשחק. לדברי מקלי, בוס לא הפסיק להעיר לצוות השיפוט מהדקה הראשונה, כינה אותם "שקי חרא" והפריע כל העת לשופט הרביעי, שהעיד אף הוא בדיון. מאמן ויטסה טען כי השופט משקר, וכשנקרא למסור את עדותו נשאל על ידי הדיין: "תגיד, אתה תמיד מתנהג ככה?". בוס השיב: "האמת שכן, אני יוצא מגדרי על הקווים". למרות שטען לחפותו, בוס הורחק בפעם החמישית בקריירת האימון שלו. הפעם העונש היה לארבעה משחקים, ובהמשך הופחת לשניים.

גם העימותים הללו תרמו, כאמור, לתחושת המיצוי של בוס. בוויטסה רצו שימשיך והיו מרוצים מאוד מעבודתו, אבל המאמן רצה להתקדם. ומבחינתו, מכבי תל אביב מהווה התקדמות. העיתונאי ההולנדי וילם ויסרס מסכם עבור וואלה! ספורט: "הוא אחד המאמנים הכי טובים בהולנד, תמיד משחק כדורגל התקפי. בכל שנה הוא מאבד את השחקנים הכי טובים שלו ומקבל חדשים, גם עקב ההסכם עם צ'לסי. היתרון הגדול שלו: הוא בדרך כלל בונה קבוצה טובה מהר מאוד". האם זה יקרה גם בפעם הראשונה בה הגיע לקבוצה באמצע העונה? את זה נוכל לגלות בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully