וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגבולות ישראל: הזרים של מכבי ת"א לא תורמים לה מספיק באירופה

20.10.2015 / 14:45

אחת הסיבות לקושי של מכבי תל אביב בליגת האלופות, היא התרומה של הזרים שלה והיכולת שלהם לקחת את הקבוצה לפסגות אחרות. הבלוג של טוכמן על החלק הבעייתי בקונספציית הזרים של קרויף

צלמים זמניים מורשים

אם היו באים עופר עיני ויורם באומן אל ג'ורדי קרויף, נותנים לו את המפתחות ואומרים לו: "לך תבריא את הכדורגל הישראלי", הדבר הראשון שהוא היה עושה היה להגדיל את מספר הזרים. למן היום שהגיע למכבי תל אביב, מדבר ההולנדי על הליגה בקפריסין. הוא משוכנע כי אחת הבעיות הגדולות של הליגה בישראל היא חוסר הפתיחות למספר רב של שחקני זרים. לשיטתו, שבעה זרים בכל קבוצה בליגת העל היו מיטיבים עם רמת הליגה והקבוצות והיו משדרגים את היכולת של המועדונים באירופה. אין לו גם ספק שהדבר היה משליך על המדים הלאומיים ומתבטא באיכות הנבחרת.

חשוב להדגיש כי קרויף לא חושב ששבעה שחקנים זרים צריכים לשחק בעת ובעונה אחת בליגת העל והוא בהחלט מתיישר עם החמישה הנהוגים היום, אלא שלדעתו נוכחות של עוד שני זרים בכל חדר הלבשה, תוסיף מקצוענות לשחקן הישראלי ותעלה את הרמה המקצועית וגם המנטלית.

אלא שהפרדוקס הגדול הוא שבזמן שקרויף מדבר על חשיבות כמות השחקנים הזרים, מכבי תל אביב שלו נהנית העונה מתרומה לא מספקת של הזרים. ההפסד לדינמו קייב כשרק פרדראג ראייקוביץ' בהרכב וניקולה מיטרוביץ' משותף רק בחלק מהזמן, חידד עוד יותר את הנקודה הקרדינלית כשבוחנים בינתיים את ההופעות של מכבי בליגת האלופות. לקבוצה אין כוח אש משמעותי מאגף הזרים והדבר בא לידי ביטוי בינתיים בתוצאות.

ג'ורדי קרויף מנהל ספורטיבי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
משוכנע כי אחת הבעיות הגדולות של הליגה בישראל היא חוסר הפתיחות למספר רב של שחקני זרים. קרויף/ברני ארדוב
יצחק שום: "אם למכבי תל אביב היו עכשיו את הזרים שהיו לי במכבי חיפה, היא היתה עושה לא פחות נקודות ממה שעשינו"

כבר בשלהי העונה שעברה היה ברור שקרויף הולך בכל הכוח על השוק הישראלי. הוא הסביר אז בצורה מאוד סכמתית את הקונספט שלו: "לקבוצה ישראלית יש אפשרות לשתף 80 אחוז שחקנים ישראלים ורק 20 אחוז שחקנים זרים. במשוואה הזו, ברור שהחשיבות הגדולה יותר היא בהבאת שחקנים ישראלים טובים ולשם אני מכוון", גילה. ואכן מכבי תל אביב ניסתה בכל הכוח לצרף שחקנים ישראלים ובחלק מהמגעים אף הצליחה, אבל בחינת כשלון הנבחרת הלאומית רק בשבוע שעבר, מלמדת אולי שהקונספציה היתה שגויה.

פערי הרמות והבדלי האיכות שניכרו מול צ'לסי ודינמו קייב, התחדדו במשחקי הנבחרת מול בלגיה וקפריסין הבינונית. גם אם הוא לא יודה בכך, יתכן שקרויף מבין היום שבסל התקציבי שלו היה מקום דווקא לצאת למלחמה על זרים איכותיים יותר ולהשקיע שם את המיליונים של מיטש גולדהאר. קרויף לא מתנער לגמרי מהקביעה הזו, אבל הוא מדגיש לא פעם כי הוא נתקל בבעיות לא פשוטות בהבאת שחקנים זרים לארץ. "שחקנים זרים לא רצים לליגה הישראלית וכדאי שתבינו את זה פעם אחת", אמר באחרונה. יצחק שום, שאימן את מכבי חיפה בקמפיין הגדול שעשתה בליגת האלופות ב-2002, לא מקבל זאת. "אי אפשר להביא זרים איכותיים לארץ? אני לא מאמין בזה", אמר השבוע. "אם משלמים במכבי תל אביב לשחקנים ישראלים מיליון דולר, אני בטוח שיימצאו זרים טובים שיסכימו לבוא לישראל ולשחק תמורת סכום דומה".

במכבי חיפה של שום שיחקו באותו קמפיין יעקובו איגביני, ג'ובאני רוסו, ננאד פראליה, ריימונדאס ז'וטאוטאס. "ההבדל הגדול בין מכבי חיפה שאני אימנתי אז למכבי תל אביב הנוכחית הוא בזרים", קובע שום. "זה כל ההבדל ואני אומר לך שאם למכבי תל אביב היו עכשיו את הזרים שהיו לי אז, היא היתה עושה לא פחות נקודות ממה שעשינו". שום לא מתרשם כל כך מהיריבות. "דינמו קייב ופורטו הן לא מאריות אירופה וצ'לסי נמצאת העונה בנסיגה. מכבי תל אביב איכותית עם זרים משמעותיים, היתה לוקחת בבית כזה נקודות. מבחינתי אין דבר כזה שחקן זר שיושב על הספסל. אם הבאת זר לשבת על הספסל, אל תביא אותו בכלל. אתה לא חייב חמישה זרים וזה בסדר גם להביא רק שלושה, אבל שיהיו שלושה טובים שמשחקים קבוע ולא יושבים על הספסל".

ויש לשום עוד משהו להגיד בהתרסה על המשפט הקבוע של קרויף לפיו הליגה חשובה יותר מאירופה. "כשהייתי בפנאתינייקוס, אמרתי לתקשורת את המשפט הזה. באמת אמרתי שהליגה היוונית חשובה לנו יותר מאירופה. אני לא אשכח מה שעשה לי הבעלים אחרי זה. הוא קרא לי לשיחה ועשה לי 'מי שבירך' כזה. הוא אמר לי: 'איך נביא שחקנים זרים טובים למועדון, אם לא נצליח באירופה? איך נתקדם בלי תוצאות טובות באירופה?' הוא אמר לי שהליגה חשובה מאוד, אבל אירופה הרבה יותר חשובה כי דרך המשחקים באירופה אפשר לקדם את המועדון ולהביא אליו שחקנים איכותיים יותר. אילו זרים ירצו לבוא לשחק במועדון שלא מצליח באירופה? זו גם הסיבה שאני חושב שזה יהיה נורא אם מכבי תל אביב תסיים את הקמפיין הזה בלי נקודות ובלי שערי זכות. בכל מקום ידברו על זה וזה לא יוסיף להם כשהם ירצו להביא בפעם הבאה שחקנים זרים טובים יותר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
איגביני יעקובו במדי מכבי חיפה ב-2002. Christof Koepsel, GettyImages
במכבי חיפה שלקחה 7 נקודות בליגת האלופות היו זרים כמו פראליה, יעקובו, רוסו וז'וטאוטאס/GettyImages, Christof Koepsel
אלישע לוי: "פעם היה עוד יותר קל להביא זרים איכותיים לישראל. מי יכול להביא היום לישראל שחקן כמו שורה אובארוב שהיה שוער נבחרת ברה"מ?"

את סיפור האפס שערים ואפס הנקודות משליכים כל הזמן נוכח הקמפיין שעשתה בשעתו מכבי חיפה של אלישע לוי. במכבי תל אביב לא רוצים להיזכר כקבוצה הישראלית השנייה שלא הצליחה לקחת נקודה. אלישע לוי חושב שההתעסקות בכך מוגזמת. "נכון שלא לקחנו נקודה ולא הבקענו, אבל היינו קרובים וכל הזמן ליד", אמר השבוע. "מה שצריך לבדוק ולבחון זה האם הקבוצה התקדמה והאם היא השתפרה ואני חושב שמכבי חיפה ההיא היתה בתהליך של התקדמות. היינו בליגת האלופות ואלמלא הקיזוז היינו לוקחים אליפות עם אותם שחקנים וזה מה שחשוב".

בכל הקשור לתפיסת העולם של קרויף וליישום במכבי תל אביב, אמר לוי: "יש פה דבר והיפוכו. קבוצה צריכה להתבסס על שחקנים ישראלים ופה אני מסכים עם ג'ורדי. אם אתה מוציא את הבסיס של הישראלים ממכבי תל אביב, הם לא היו זוכים באליפות".

אלישע, בליגת האלופות זה לא הולך.

"ברור שכדי לקפוץ מדרגה, צריך זרים איכותיים. בכל קבוצה בה אימנתי היו זרים טובים והם איפשרו את קפיצת המדרגה. אני לא חושב שצריך להסיר את מגבלת הזרים מהליגה כי קשה מאוד להביא זרים טובים גם כך. בליגה הלאומית הייתי מגביל עוד יותר את כמות הזרים. אסור שיהיה מצב בו נגדיל בליגת העל את כמות הזרים. להביא שלושה זרים טובים זה קשה, אז להביא עשרה או שבעה עשר כמו בקפריסין, זה בלתי אפשרי".

זו לא היתה טעות להזניח את שוק הזרים?

"אני לא חושב שג'ורדי הזניח את שוק הזרים. הוא מילא את כל המכסה ולא התעלם. הוא הביא שוער והביא חלוץ ועובדה שהוא השאיר את מיטרוביץ', איגייבור וגרסיה".

אבל הוא לא ניסה להביא משהו יותר טוב.

"אולי הוא ניסה ולא הצליח".

אתה נהנית מהזרים במכבי חיפה?

"בוודאי. היו לי את קולמה, טישיירה, דבאלישווילי, מסיללה. היו בהחלט זרים דומיננטיים, אבל זה לא פשוט ופעם היה עוד יותר קל להביא זרים איכותיים לישראל. מי יכול להביא היום לישראל שחקן כמו שורה אובארוב שהיה שוער נבחרת ברה"מ? אני חושב שצריך לכבד את מכבי תל אביב שהגיעה לליגת האלופות. עצם ההגעה זה הישג יפה מאוד. אני גם מכבד את זה שקרויף חושב שצריך בסיס ישראלי רחב ושצריך לזכות בכל עונה לזכות באליפות. אני רק ממליץ להם לזנוח את המטרה הזו שפתאום עלתה לכבוש שער בליגת האלופות. אני שומע את זה מאז ההפסד לדינמו קייב וזה מגוחך בעיניי שזה הפך למטרה. המטרה היא להתקדם כמועדון וגול פה או שם, לא יעשה את ההבדל. בוודאי שלגמור בלי נקודה ובלי גול יפריע ויעצבן, אבל זה לא צריך להיות האישיו".

ניקולה מיטרוביץ', שחקן מכבי תל אביב. AP
בין הזרים שנשארו בקרית שלום. מיטרוביץ'/AP
קלינגר: "אני לא מסכים עם ג'ורדי באשר לתזה שלו על הליגה בקפריסין. רק בקבוצות הגדולות אתה יכול למצוא זרים איכותיים"

בין יצחק שום עם הקמפיין הנהדר בליגת האלופות לבין אלישע לוי שסיים עם אפס נקודות, נמצא ניר קלינגר. מכבי תל אביב שלו השיגה 4 נקודות ב-2004 והוא בניגוד לשני האחרים, בכלל לא נהנה מזרים איכותיים באותו קמפיין.

"אני לא מסכים עם ג'ורדי באשר לתזה שלו על הליגה בקפריסין", קבע השבוע קלינגר. "אני אימנתי בקפריסין יותר ממנו והליגה שם חלשה. מגיעים לשם זרים ב-1,000 יורו וב-500 יורו לחודש ואולי רק בקבוצות הגדולות אתה יכול למצוא זרים איכותיים. בסופו של דבר הכל בא על חשבון הכדורגלן הקפריסאי ולראייה אחד לדור יוצאים איזה חמישה קפריסאים טובים. בסופו של דבר הם גם צריכים לאזרח שחקנים לנבחרת. אני חושב הפוך מג'ורדי שצריך להשאיר את זה אצלנו על חמישה זרים ואפילו לקבוע קריטריונים קשוחים ששחקנים זרים צריכים להשתכר הרבה כסף ושהם יהיו בעלי רקורד בנבחרות שלהם. יש אצלנו קבוצות שעוד לפני שהעונה החלה כבר החליפו שלושה זרים. בקפריסין עשו את החוק של שבעה עשר שחקנים מחוץ לקפריסין כי מדובר באי קטן ואין להם מספיק שחקנים. זו הסיבה ואסור לאמץ את זה אצלנו".

ניר, בניגוד לתזה שלו, מכבי תל אביב לא נהנית מהזרים שלה בכלל.

"ראשית, זה לא קל להביא זרים טובים. קשה מאוד להביא. יש היום מקומות יותר אטרקטיביים. יותר נוח להם ללכת למקום אחר. יותר שקט להם מבחינה ביטחונית. אבל עדיין אפשר להביא כי למכבי יש כסף. הישראלים יותר בטוחים מבחינתו כי הם מקומיים וחיים כאן ולכן הוא כיוון לשם".

אחרי כישלון הנבחרת זו לא טעות לבנות בעיקר על השוק הישראלי?

"לא. אני הייתי שם בליגת האלופות כשרוב השחקנים היו ישראלים ועדיין עשינו נקודות. הפערים בינינו לבין באיירן, אייאקס ויובנטוס היו עצומים. היו לי שחקנים שהיו חיילים ובכל זאת עשינו נקודות כי אז ידעתי שהכל תלוי ברוח. אתה יכול להביא זר ב-5,000 יורו לחודש כמו אברהם פאס שיהיה סיפור הצלחה. הובאן הרומני עולה קצת יותר, אבל זה זר אמיתי".

אז מהו שביל הביניים?

"הקמת מערך סקאוטינג אמיתי ולא למנות איזה סקאוט שיראה דיסקים או היילייטס של גולים ויוטיוב. קח את פורטו מולה מכבי הולכת לשחק. אתה יודע כמה הם משקיעים במערך הסקאוטינג? זה הדבר הכי חשוב בכדורגל הפורטוגלי כבר שנים. אתה רוצה זרים טובים שיתאימו לך, תבנה מערך סקאוטינג במועדונים הגדולים כאן בארץ ותשקיע שם. בעלי הקבוצות חוששים מזה כי זה עולה הרבה כסף, אבל הם צריכים לזכור שמערך כזה יחסוך להם הרבה כסף בעתיד. כל קבוצה בינונית ומטה באירופה מחזיקה אנשים בכל מדינה שמביאים נתונים על שחקנים ויודעים להביא את הזר הנכון בזמן הנכון. זו השקעה לטווח הארוך ואת זה חסר בכדורגל הישראלי. יכול להיות שזה הדבר הכי חשוב שג'ורדי קרויף צריך לעשות היום במכבי תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully