וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקטור מורוז: "לא יודע מי זה ערן זהבי. זה מישהו חדש?"

29.9.2015 / 12:30

רברוב ולובאנובסקי, קשטן וגרנט. ויקטור מורוז, ששיחק במכבי תל אביב ודינמו קייב, מנתח את שתי הקבוצות ונזכר בחברים: "אובארוב אמר לי שהיה צריך ללמוד שלוש שפות שונות בארבע השנים כדי לתקשר עם מאמנים". צפו במשדר מאולפן וואלה!NEWS

מערכת וואלה!

צפו במשדר לקראת המשחק הערב

ויקטור מורוז, אגדת כדורגל ישראלי באמצע שנות ה-90, היה אחד הזרים הטובים ביותר בתולדות הפועל באר שבע וזכה בדאבל עם מכבי תל אביב. הוא התקבל לאקדמיה של דינמו קייב בגיל צעיר, שיחק בנבחרות הנוער ובנבחרת הצעירה של ברית המועצות, ובסופו של דבר הצליח להתברג בקבוצה הבוגרת ולהיות שחקן הרכב בעונה האחרונה של הליגה באימפריה הסובייטית. פציעה וחילופי מאמנים גרמו לפיחות במעמדו ב-1993, וכמו שחקנים רבים ממזרח אירופה באותה תקופה בחר מורוז לנסות את מזלו בישראל.

באר שבע קיבלה אותו בהשאלה מקייב ב-1993, והוא התגלה כקשר דומיננטי, עם יכולת ניהול משחק מצוינת ובעיטה נהדרת מטווחים ארוכים. זכור במיוחד הטיל שלו לרשת הפועל פתח תקווה, ובסך הכל חתום מורוז על 20 שערי ליגה בשנתיים בבירת הנגב, כאשר הפועל סיימה פעמיים במקום השלישי. ב-1995 השתדרג מורוז למכבי תל אביב, והיווה בורג חשוב בקבוצה שזכתה באליפות ובגביע. המעבר לצפרירים חולון ב-1996 לא הביא לכוכב האוקראיני מזל. הוא נפצע, נעדר מהמגרשים במשך שנה, וכאשר חזר לצסק"א קייב שיאו כבר היה מאחוריו. את הקריירה הוא סיים בליגה הסינית בגיל 32, אבל הקשר שלו עם ישראל נותר חזק מאוד גם בחלוף שני עשורים.

ויקטור מורוז כדורגלן אוקראיני. טוויטר, אתר רשמי
"רוצה שיהיה משחק טוב. שיהיה כדורגל יפה. שלא ישכחו אותו אחרי שריקת הסיום, אלא ידברו עליו עוד הרבה זמן". מורוז/אתר רשמי, טוויטר

מכבי תל אביב - דינמו קייב: סיקור מיוחד

"אני מבקר אצלכם לעתים קרובות, ושומר על קשר עם הרבה אנשים. יש לי זכרונות נהדרים מבאר שבע וממכבי, ואני אוהב את שתי הקבוצות האלה מאוד", הוא אומר בראיון לוואלה ספורט. "שורה אוברוב הוא חבר קרוב מאוד. אני מדבר הרבה עם ניר קלינגר, אלי דריקס, סתיו אלימלך, אפרים דוידי, שלמה אילוז. רן פסח תמיד נפגש איתי כאשר אני מגיע לישראל. אני בקשר גם עם אברהם גרנט ודרור קשטן. היה כיף גדול לעבוד איתם. אני עדיין מדבר עברית מצוינת. כאשר נציגי מכבי הגיעו לעקוב אחרי דינמו קייב בשבוע שעבר, ליוויתי אותם ודיברנו עברית כל היום".

- אתה יודע שנפתח אצטדיון חדש בבאר שבע?

"בוודאי! אובארוב סיפר לי על זה. אני חייב לראות אותו בביקור הבא בישראל. יהיה נהדר אם באר שבע תארגן לרגל האירוע משחק ותיקים, ואשמח מאוד אם יזמינו אותי. אני זוכר את המשחק הגדול שהיה בבאר שבע כאשר שלמה אילוז פרש מכדורגל. אני ואוברוב שיחקנו אז בקבוצת כוכבי הליגה. אשמח מאוד ליטול חלק במשחק כזה גם באצטדיון החדש".

בכלל, משחקי ותיקים מלווים את מורוז לאחרונה. "יוצא לי לשחק עם סרגיי רברוב, המאמן של דינמו קייב, במשחקי ותיקים, והוא עדיין בכושר טוב. לפני כחמש שנים היה משחק ותיקים בין דינמו למכבי תל אביב שהתארחה אצלנו. שיחקתי מחצית אחת במכבי ומחצית אחת בדינמו", הוא נזכר.

- אז בעד מי אתה בשבוע הבא, כשמכבי תארח את דינמו קייב בליגת האלופות?

"זו באמת שאלה קשה. השארתי חלק מהלב שלי במכבי, ואני אוהב אותה מאוד. מצד שני, אני יליד קייב, גדלתי באקדמיה דינמו קייב, התחלתי בה את הקריירה, וזו הקבוצה הכי קרובה לליבי. לכן אני רוצה שיהיה משחק טוב. שיהיה כדורגל יפה. שלא ישכחו אותו אחרי שריקת הסיום, אלא ידברו עליו עוד הרבה זמן. שהצופים ייהנו מכדורגל משובח מצד שתי הקבוצות. ושהקבוצה הטובה יותר תנצח".

- היית רוצה ששתי הקבוצות יעפילו לשמינית הגמר?

"ברור! אני יודע שזה תסריט כמעט בלתי אפשרי, אבל זה היה יכול להיות חלומי. שתי הקבוצות יזדקקו לא רק ליכולת, אלא גם למזל, והן יכולות לעזור זו לזו. אני מקווה מאוד שמכבי תיקח נקודות מצ'לסי ומפורטו, וזה בהחלט יכול לסייע לדינמו לעלות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש אצטדיון חדש? יהיה נהדר אם באר שבע תארגן לרגל האירוע משחק ותיקים, ואשמח מאוד אם יזמינו אותי". מורוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

- אתה שותף לדעה שדינמו קייב נמצאת על הגל מאז מינויו של רברוב?

"כן, בהחלט יש שינויים לטובה. דינמו זכתה בדאבל בעונה שעברה בעונתו הראשונה של רברוב בקבוצה. היתה ביקורת רבה על קודמו בתפקיד, אולג בלוחין, אבל אני חושב שגם לו יש חלק במה שקורה היום. רברוב לקח את המיטב מהבסיס שבנה בלוחין והוסיף על זה רעיונת טובים משלו.

"רברוב הוא מאמן מודרני מצוין, שהיה שחקן טוב מאוד. אני זוכר אותו כחלוץ צעיר עוד כאשר התחיל את הקריירה בשחטאר דונצק, לפני שעבר אלינו לקייב. היה לו מזל לעבוד עם מאמנים מעולים, בין היתר ואלרי לובאנובסקי בדינמו ובנבחרת, וקורבן ברדייב ברובין קאזאן. הוא לקח את הדברים הטובים מכל המורים, ומיישם את השיעורים עכשיו, כשהוא תורם גם את השקפת העולם שלו. הוא אדם פתוח וידידותי, השחקנים אוהבים לעבוד איתו".

- יש אנשים שממהרים להשוות את רברוב ללובאנובסקי.

"זה עדיין מוקדם. הוא מאמן צעיר, וצריך להוכיח את עצמו, בין היתר בליגת האלופות."

- הקבוצה של לובאנובסקי, עם אנדיי שבצ'נקו ורברוב בהרכב, העפילה לחצי גמר ליגת האלופות ב-1999. הקבוצה הנוכחית בכלל מסוגלת לשחזר את ההישג?

"זה לא נכון להשוות בין הקבוצות. הכדורגל השתנה בשני העשורים האחרונים, נהיה מהיר וקשוח יותר. אי אפשר לדעת כיצד הקבוצה ההיא היתה מתמודדת עם האתגרים של היום. לקבוצה הנוכחית בהחלט יש סיכוי ללכת רחוק, אבל לצד היכולת המקצועית היא תזדקק גם להרבה מזל כדי לעשות את זה".

אנדריי ירמולנקו – קשר דינמו קייב. GettyImages
"לא פוסל את האפשרות שיעבור לברצלונה בינואר". ירמולנקו/GettyImages

- איך המלחמה במזרח אוקראינה משפיעה על החיים בקייב?

"בדרך כלל לא מרגישים כלום. העיר יפה, הרחובות יפים, האנשים אדיבים. הכל כרגיל. לפעמים יש תקריות מסוימות, אבל זה הרי קורה בכל מקום, גם בתל אביב. אנחנו בסך הכל רוצים שלום. שיהיה שלום גם באוקראינה וגם בישראל".

- ואיך המצב הפוליטי משפיע על הכדורגל?

"על הכדורגל יש השפעה גדולה מאוד. הליגה השתנתה ונחלשה כתוצאה מהמלחמה. יש שתי קבוצות פחות בליגה בשנתיים האחרונות, ירדנו ל-26 משחקים. שחטאר נאלצה לעזוב את הבית, וגם דניפרו בבעיות כלכליות כרגע. מטאליסט חארקוב היתה קבוצה טובה, ועכשיו היא לא. מטלורג דונצק נעלמה. התחרותיות בליגה ירדה, וזה רע מאוד גם לדינמו. אולי קל יותר לנצח ולזכות באליפות, אבל ההכנה לליגת האלופות נפגעת. אני חושב שהשחקנים מפגינים עכשיו יותר פטריוטיות, משחקים יותר למען הקהל.

"כתוצאה מהמצב, ליגת האלופות הפכה להיות חשובה אפילו יותר עבור המועדון. הכוכבים הזרים בכל מקרה הגיעו לקייב כדי לשחק בליגת האלופות. הליגה האוקראינית לא ממש מעניינת אותם. הם רוצים לככב על הבמה הגדולה ולהתקדם מקצועית. גם עבור השחקנים האוקראינים ליגת האלופות קריטית מכל הבחינות. זו ההזדמנות שלהם להוכיח את עצמם ברמה הגבוהה, כי הם לא מקבלים משחקים כאלה על בסיס שבועי".

- עד כמה אנדריי ירמולנקו חשוב לקבוצה? למה הוא נשאר בה בסופו של דבר למרות ההצעות הרבות בקיץ?

"גם אני שמעתי את כל הדיווחים, אבל הנשיא איגור סורקיס אמר שהקבוצה זקוקה לו כרגע. זה לא אומר שהוא לא ישוחרר בשום תנאי. אם תבוא הצעה הוגנת, המועדון לא יעמוד בדרכו. אני לא פוסל את האפשרות שיעבור לברצלונה בינואר, במיוחד אם ירשים בליגת האלופות.

"החשיבות של ירמולנקו עבור הקבוצה עצומה. הוא לא שיחק מול פורטו במחזור הראשון בגלל מחלה, וכולם באצטדיון אמרו שזו פשוט לא אותה קבוצה בלעדיו. טוב שהצלחנו להשוות ל-2:2 ולחלץ נקודה, כי הפסד היה מסבך מאוד את מצבנו".

- מי עוד יכול להנהיג את דינמו?

"הכוכבים הוותיקים, כמו אלכסנדר שובקובסקי ואולג גוסב, חשובים מאוד, והם מפורסמים יחסית, אבל לא צריך לשכוח גם את הצעירים. שני הקשרים המרכזיים, דניס גרמש וסרגיי ריבאלקה, עושים התקדמות נהדרת, ויכולים להפוך לכוכבים ברמה האירופית הגבוהה. ליגת האלופות חשובה עבורם מאוד, זו ההזדמנות שלהם לפרוח".

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מורוז: "לא, לא יודע מי זה. הוא חדש?"/ברני ארדוב

- מה אתה יודע על מכבי בגרסתה הנוכחית?

"אובארוב מספר לי על מכבי. אני יודע שהיא החתימה שוער סרבי חדש בן 19 שנחשב לכשרון גדול. אני יודע שמתחלפים מאמנים כל קיץ. לשורה יש חוש הומור מצוין, והוא אמר לי שהיה צריך ללמוד שלוש שפות שונות בארבע השנים האחרונות כדי לתקשר עם מאמנים".

- ומה עם השחקנים?

"אני לא מעודכן בשמות השחקנים עדיין".

- לא שמעת על ערן זהבי?

"לא, אני לא יודע מי זה. זה מישהו חדש?"

- כמי ששיחק בבלומפילד, מה דעתך על העברת המשחקים בליגת האלופות לאיצטדיון העירוני בחיפה?

"בלומפילד הוא איצטדיון נהדר. הוא מאוד ביתי, קומפקטי, כיף לשחק בו ומרגישים את הקהל. אני אוהב אותו מאוד. אבל לגבי המעבר לחיפה... על זה אני לא יכול לומר כלום. בוא נדבר אחרי המשחק, נהיה יותר חכמים".

- אתה לא מגיע למשחק בעצמך?

"הייתי רוצה לבוא, אבל זה לא מתאפשר רגע. אני מחפש עבודה חדשה, והמצב מורכב. אבל אני מקווה מאוד להגיע לביקור בקרוב. יש הרבה אנשים שצריך לראות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully