וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצרת כחול-לבן: הקשר ההדוק בין צ'לסי לכדורגל הישראלי

15.9.2015 / 14:00

למרות המורשת הדלה, למרות העבר האנטישמי ובניגוד להתמסרות ההיסטורית לליברפול ומנצ'סטר יונייטד, דווקא צ'לסי יצרה חיבור בלתי ייאמן לכדורגל הישראלי בשנות האלפיים. הטורניר המוזר של אברמוביץ', המתקפה של בן חיים, הלילה הקודר של גרנט והתקרית של בניון. זמן להיזכר

one

בווידאו: תקציר הפסדה של צ'לסי 3:1 לאברטון

צ'לסי - המועדון האנגלי האהוד ביותר במזרח התיכון. כן, לפי ניתוח אנליטי שבוצע על ידי טוויטר באפריל האחרון, למרות בעל הבית היהודי רומן אברמוביץ', לאלופת אנגליה יש הכי הרבה עוקבים במדינות באזורנו. ירדן, מצרים, לבנון, עירק, ערב הסעודית, תימן, הרשות הפלסטינית ואפילו בישראל יש לצ'לסי יתרון קל על פני ארסנל.

עד תחילת שנות ה-2000, צ'לסי הייתה קבוצה שולית יחסית בעיני אוהד הכדורגל בישראל. מאז המהפך הגדול שעבר המועדון בחסות תזרים המזומנים הבלתי נגמר של אברמוביץ', גם היחס בישראל השתנה.

לכבוד החיבור המחודש בין הכדורגל הישראלי לצ'לסי, שתארח מחר (רביעי, 21:45, ערוץ 2) את מכבי תל אביב בפתיחת שלב הבתים של ליגת האלופות, נזכרנו בנקודות המפגש הקודמות. והיו לא מעט כאלה, עוד לפני שנגענו בהישג של הפועל תל אביב בסטמפורד ברידג'.

ההצגה של שביט, השאגה של ההולנדי: שחזור הניצחון של הפועל תל אביב

יוקאנוביץ': "חשבנו שיהיה קל נגד הפועל תל אביב"

מוריניו מזהיר לפני מכבי תל אביב: "הם יכולים לנצח אותנו"

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אברהם גרנט משוחח עם בעלי צ'לסי רומן אברמוביץ'. Ian Walton, GettyImages
קשר ארוך שנים. אברהם גרנט עם רומן אברמוביץ'/GettyImages, Ian Walton

ביקורי רומן אברמוביץ' בישראל

רגע מכונן: טורניר הערוץ הראשון הרוסי, פברואר 2006

זוכרים? עוד לפני החגים שבילה בארץ הקודש, לפני מסיבות הפאר שהביאו לארץ ידוענים מכל רחבי העולם והרבה לפני שביצע את רכישת הנדל"ן הראשונה שלו כאן, רומן אברמוביץ' יזם טורניר כדורגל יוקרתי בישראל. בזמן שברוסיה ואוקראינה שרר קור עז, האימפריות הרוסיות ספרטק וצסק"א מוסקבה וכן אלו האוקראיניות דינמו קייב ושחטאר דונייצק, הגיעו לשחק בבלומפילד. גם נותן החסות, ששלוש שנים קודם לכן רכש במפתיע את צ'לסי והפך אותה לאלופת אנגליה, כיבד את האירוע בנוכחותו ואף תועד במפגש עם אברהם גרנט בבוקר המשחק הראשון.

התוצאות:

הטורניר נמשך עוד שנתיים והצטרפו אליו גם קבוצות ישראליות, אבל לא נחל הצלחה ולאחר מכן בוטל. מה שכן, אותו אירוע פתיחה ביסס את הקשר בין אברמוביץ' לגרנט. אחרי שלא הצליח לשדך אותו ואת לב לבייב להפועל תל אביב, הבוס של צ'לסי סייע למאמן הישראלי לקבל תפקיד מקצועי בפורטסמות', כצעד ראשון לפני המפץ הגדול. אנחנו עוד נחזור אליו.

רומן אברמוביץ' יושב עם לב לבייב טורניר הערוץ הראשון. ברני ארדוב
רומן אברמוביץ' עם לב לבייב בטורניר הערוץ הראשון הרוסי/ברני ארדוב

יוני 2006-יולי 2009: בן שהר בצ'לסי

רגע מכונן: החתימה

כשהוא בן 17 בלבד, עבר החלוץ (אז עדיין בן סהר) מקבוצת הנוער של הפועל תל אביב למועדון הפאר של ז'וזה מוריניו. צ'לסי שילמה כ-600 אלף דולר וקיוותה לראות את הישראלי מתפתח באקדמיה ובקבוצת המילואים עתירת הזרים, ומצטרף במהרה לקבוצה הבוגרת. המהלך הזה, בתיווכו של סוכן השחקנים פיני זהבי, מקורבו של אברמוביץ', לימד עוד קצת על הקשר המתהדק בין צ'לסי לישראל, כמה חודשים אחרי הטורניר היוקרתי שנערך בבלומפילד. זה נראה מבטיח, אבל רק על הנייר.

התוצאות:

שהר ערך חמש הופעות במדי הקבוצה הבוגרת של צ'לסי בעונת 2006/07, אך לאחר מכן יצא להשאלות שנתנו את האות למסע נדודים ארוך. שהר סיים רשמית את הפרק שלו בצ'לסי ביולי 2009, ובראיון לוואלה ספורט לפני כשנה וחצי הודה: "לא הייתי ממליץ לשחקנים צעירים להגיע למועדון כמו צ'לסי, כי משם אפשר רק לרדת. קשה מאוד לשחק שם, וברגע שמתחילים להשאיל אותך, זה נהיה קשה יותר. בכל פעם שלא שיחקתי, מיד עברתי לקבוצה אחרת. זה מן כדור שלג כזה שנוצר". לעת עתה, כדור השלג הזה נעצר בבאר שבע.

בן סהר במדי צ'לסי. David Cannon, GettyImages
פתח את הדלת, אבל מיעט לעבור דרכה בעצמו. בן שהר/GettyImages, David Cannon

יוני 2007-יולי 2008: טל בן חיים בצ'לסי

רגע מכונן: המתקפה על גרנט והקנס בגובה 80 אלף ליש"ט

"הגעתי לצ'לסי רק בגלל מוריניו", הסביר טל בן חיים לתקשורת הבריטית ב-2008, אחרי שמיעט לקבל הזדמנויות מהמאמן החדש, בן ארצו. ואז רשף: "אם הייתי יודע שגרנט יאמן את צ'לסי, לא הייתי מגיע. ידעתי ששום דבר טוב לא ייצא מזה שהוא בא". בקיץ 2007, בן חיים סיים את חוזהו בבולטון ואחרי תקופה מוצלחת בפרמיירליג הרשה לעצמו להתלבט בין ניוקאסל לצ'לסי. הוא בחר בבלוז, קיבל חוזה לארבע שנים עם שכר של כ-60 אלף ליש"ט לשבוע וזכה לשחק אצל מוריניו, לצד כוכבים כמו ג'ון טרי, פרנק למפארד ודידייה דרוגבה. בן חיים פתח בהרכב במשחק מגן הקהילה וכן בחמישה מששת מחזורי הפתיחה בפרמיירליג. ואז גרנט החליף את מוריניו.

התוצאות:

התקופה של בן חיים במועדון הפאר האנגלי תיזכר אצלו לעד כהחמצה. "צ'לסי זה פצע שלא יגליד", הגדיר זאת הבלם בראיון שהעניק לוואלה ספורט בחודש שעבר. אחרי שסגר מעגל מרגש במכבי תל אביב ועלה איתה לליגת האלופות, כעת הוא מקבל הזדמנות לסגור מעגל נוסף בסטמפורד ברידג', ועוד במפגש עם המאמן שאמר בזמנו כי "בן חיים יכול להציל את עורי" והיה זה שביקש לצרפו לצ'לסי. יציל אותו הפעם?

ז'וזה מוריניו עם טל בן חיים, צ'לסי, 2007. רויטרס
כך זה נראה לפני שמונה שנים. טל בן חיים עם ז'וזה מוריניו ב-2007/רויטרס

יולי 2007-מאי 2008: אברהם גרנט בצ'לסי

רגע מכונן: גרנט העגמומי תחת הגשם השוטף במוסקבה

זה היה תסריט דמיוני, על גבול ההזוי. אברהם גרנט, מאמן נבחרת ישראל לשעבר, עבר מתפקיד המנהל הספורטיבי בפורטסמות' לעמדת המנהל הטכני בצ'לסי, ומשם השתלט על כסאו של מוריניו. מי היה מאמין? בטח לא התקשורת האנגלית, וגם לא זו הישראלית. העיתונאים לא ריחמו על גרנט, שהצליח לרגש מדינה שלמה כאשר כרע על ברכיו בחצי גמר ליגת האלופות בערב יום השואה והיה מרחק נגיעה מתהילת עולם. ישראלי ראשון בגמר ליגת האלופות. צ'לסי מול מנצ'סטר יונייטד, פנדלים בגמר כל-אנגלי במוסקבה. ואז, גשם של דמעות. המינוי הסנסציוני הזה, שעד היום מתקשים בלונדון למצוא דרך להסבירו פרט לשימוש חוזר בצמד המילים "הקשר הישראלי", היה מרחק החלקה אחת של ג'ון טרי מלהביא לצ'לסי לראשונה את התואר האירופי הנכסף. כמה קרוב, ככה רחוק.

התוצאות:

מוריניו שוב בצ'לסי, גרנט נמצא בגאנה. שלושה ימים אחרי גמר האלופות, ב-24 במאי 2008, אברמוביץ' הודיע על סיום תפקידו של המאמן הישראלי. גרנט סיים שני בליגה, הפסיד בגמר גביע הליגה וגם ממוסקבה יצא רק כסגן. אלכס פרגוסון ציין אחרי הגמר כי "מה שגרנט עשה אמור לסדר לו חוזה ל-120 שנים". אברמוביץ' חשב אחרת. גרנט דחה הצעה לחזור לתפקיד המנהל הטכני והמשיך לפורטסמות' ו-ווסטהאם, אך רשם שתי ירידות ליגה ומאז לא הצליח לשוב לאנגליה. לפחות הקשר עם אברמוביץ' חזר לקדמותו.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי עם אברהם גרנט לאחר ההפסד בגמר ליגת האלופות 22.5.2008. Sergey Ponomarev, AP
החלקה אחת מתהילת עולם. אברהם גרנט לצד ג'ון טרי בגשם במוסקבה/AP, Sergey Ponomarev

יולי 2010-מאי 2013: יוסי בניון בצ'לסי

רגע מכונן: הקריאות האנטישמיות המכוערות מצד אוהדי צ'לסי

6 מיליון ליש"ט שילמה צ'לסי כדי לרכוש את יוסי בניון, אבל במהלך שלוש שנות חוזהו הוא רשם במצטבר 24 הופעות ותרם שער אחד. בין לבין, הוא נפצע והושאל לארסנל ולווסטהאם. כאשר חזר לכחולים ב-2012/13, ספג בניון לא אחת קריאות אנטישמיות מכיוון אוהדי צ'לסי עצמם. והפעם זה לא קרה במלזיה, אלא באנגליה. שם טענו כי מדובר במחאה נגד הישראלי, על כך שתמך בפרננדו טורס ונישק את הסמל של היריבה ארסנל כאשר שיחק אצלה כמושאל. המועדון חקר והבטיח לטפל, אך המקרה הזה הזכיר את העבר האנטישמי של אוהדי צ'לסי (ערכו מסעות לאושוויץ, שרו "היטלר היה כחול"), שבנו לעצמם מוניטין של גזענים גדולים במהלך השנים ולא פסחו גם על גרנט.

התוצאות:

כחודש אחרי התלונה על הקריאות לעברו, בניון זכה עם צ'לסי בליגה האירופית (אם כי לא שותף בגמר). בדיוק שבועיים לאחר הגמר, כבר שוחרר מצ'לסי ואמר בראיון ל"דיילי מייל" הבריטי: "האוהדים שלי קראו לי 'יהודון' ואף גרוע מכך. לא חוויתי דבר כזה מעולם. מה הלאה? אני רוצה להישאר באנגליה, לעולם לא אחזור לשחק בישראל". אז בניון אכן המשיך באנגליה וסייע לק.פ.ר לחזור לפרמיירליג, אך בחלוף שנה חזר למכבי חיפה. כיום, מתהומות ליגת העל, צ'לסי נראית כזיכרון עמום.

יוסי בניון ושחקני צ'לסי עולים למגרש במלזיה. Stanley Chou, GettyImages
קריאות גזעניות מהקהל שלו, ולא רק במלזיה. יוסי בניון במדי צ'לסי/GettyImages, Stanley Chou

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully