וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך לדעת להיפרד: הסחבת עם דויד דה חאה תעלה למנצ'סטר יונייטד ביוקר?

7.8.2015 / 16:15

הקיץ עבר, עונת הפרמיירליג מתחילה וסוגיית השוער הספרדי עדיין לא נחתכה. האם זה, בנוסף לסגל הנבנה של השדים האדומים לעומת הניסיון של יריבותיהם, יגרמו לוואן חאל לסגור עונה שנייה ביונייטד ללא תואר?

עריכת וידאו וקריינות: מרום שפיצר

ב-28 באוגוסט 2011 ספגה ארסנל את התבוסה הקשה ביותר מאז 1896 כשיצאה מאולד טראפורד עם 8:2 ממנצ'סטר יונייטד. זה קרה בדיוק 13 ימים לאחר שססק פברגאס הוצג כשחקן ברצלונה וארבעה אחרי שסמיר נאסרי עזב את צפון לונדון לטובת הכסף של מנצ'סטר סיטי. ההשפלה הגדולה הזו הייתה סטירת לחי מצלצלת עבור ארסן ונגר והמדיניות בה דבק, לפיה כדאי היה לחכות כל הקיץ כדי לנסות להשאיר את פברגאס ונאסרי בקבוצה עם מסע שכנועים. השניים, שכאמור עזבו ממש לפני סגירת חלון ההעברות, גרמו גם לפגיעה מנטאלית קשה בקבוצה וגם לפגיעה מקצועית. ארסנל נשארה עם זמן קצר מאוד בו ניתן לאתר אלטרנטיבות, וגם אותם שחקנים שמגיעים בתום חלון ההעברות ובלחץ זמן, הם לרוב רחוקים מאוד מהרמה של נאסרי או פברגאס.

הדוגמה הזו היא אולי מקרה קיצון, אבל מראה איזו פגיעה עלולה להיגרם לקבוצה על ידי הניסיון להשאיר שחקן בכוח והתמהמהות בנושא. בחלון ההעברות, כך הסתבר לא פעם, צריך לעבוד מהר ובהחלטיות. דבר שקשה מאוד לומר לגבי ההתנהלות של לואי ואן חאל ומנצ'סטר יונייטד בכל הנוגע לדויד דה חאה בחודשים האחרונים. האם זה יעלה להם במחיר כבד כפי ששילמו התותחנים לפני ארבע שנים? קשה להאמין. אבל גם המחיר שהשדים האדומים ישלמו אם דה חאה יעזוב בסוף (עדיין לא ברור), עלול להיות כבד.

הפרמיירליג חוזרת

בלי דה חאה, יונייטד פותחת עונה מול טוטנהאם (שבת, 14:45, ספ'1)

מנואל פלגריני והרוח הגבית של פפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי

סטיב מקלארן מקווה לשנות את התדמית כמאמן ניוקאסל

תגליות 2015/16? הכירו את חמשת הצעירים המבטיחים

הבלוג של יוכין על יחסו של ז'וזה מוריניו לשחקני צ'לסי

קללת הפציעות של ג'ק ווילשר, קשרה המוכשר של ארסנל

מאמן מנצ'סטר יונייטד לואי ואן חאל עם השוער דויד דה חאה. Shaun Botterill, GettyImages
ואן חאל ודה חאה/GettyImages, Shaun Botterill

הבעיה של יונייטד עם דה חאה החלה כבר לקראת תום העונה שעברה. השנים המשיכו לעשות את שלהן ואיקר קסיאס שוב נראה לא מספיק טוב בריאל מדריד. מטבע הדברים התחילו דיבורים על כך שהפעם זה הסוף, ומספר 1 של הבלאנקוס יאבד את האפודה. השם הראשון שעלה היה של דה חאה בן ה-24. אותו דה חאה שהגיע לאולד טראפורד ב-2011 מאתלטיקו מדריד ושנולד במדריד ומי שאמור להחליף את קסיאס גם בנבחרת ספרד. כפי שכולנו כבר למדנו בשנים האחרונות, ברגע שריאל באמת רוצה מישהו, הוא לרוב יהיה שלה ולא משנה מה העלויות של זה.

בחודשים האחרונים אפשר היה להבין על פי אינספור דיווחים בתקשורת הספרדית והאנגלית כי דה חאה ישמח מאוד לעבור לריאל מדריד. מי בכלל זוכר עכשיו שבתחילת הקיץ יצאו מכיוון יונייטד קולות שדיברו על כך שלא יתנו לדה חאה ללכת? אפילו דרשו שם שכל עסקה להעברתו תכלול את זה שסרחיו ראמוס יעשה את הדרך ההפוכה. כבר בפברואר, סירב דה חאה להצעה של יונייטד לחתום על חוזה חדש תמורת 150 אלף ליש"ט בשבוע. אפילו ואן חאל הודה שהמצב הרגיש הזה מאוד לא נוח ולא משרת אף אחד. "אנחנו במצב שלא לטובתו של דויד דה חאה, אבל גם לא בשבילנו ולא בשביל המועדון אליו הוא אולי רוצה לעבור", אמר ההולנדי רק לפני שבוע. אז על מי תוטל האשמה אם מנצ'סטר יונייטד תיאלץ להיפרד מהשוער הראשון שלה אחרי שריקת הפתיחה לעונה? או שלחלופין היא תקבל דה חאה מדוכדך, מה שעלול להשפיע גם על התפקוד שלו?

על פי דיווחים שיצאו בכלי תקשורת רבים באנגליה בימים האחרונים, עושה רושם שוואן חאל חושש שהאשמה תוטל עליו במקרה כזה. בשל אותו חשש, הורה המנג'ר ההולנדי להנהלת מנצ'סטר יונייטד למכור את דה חאה. ואן חאל רצה לשחרר את השוער הספרדי עוד לפני שהעונה יוצאת לדרך. על פי אותם דיווחים ואן מאמין שעדיף לקבוצה למכור את דה חאה לריאל מדריד מאשר להישאר עם שוער מצוין, אבל מתוסכל אצלה. חשוב מאוד לציין שדה חאה, ממש כמו נאסרי או רובין ואן פרסי בעבר (כשהיה בארסנל ונמכר ליונייטד), מסיים את החוזה שלו באולד טראפורד בתום העונה הבאה עלינו לטובה. לכן, המחיר שלו יישאר בגבולות הריאליים - תרתי משמע - ולא יגלוש למחוזות שמעבר ל-20-25 מיליון ליש"ט. לכן, סביר להניח שבחלונות הגבוהים במנצ'סטר יונייטד לא כל כך מרוצים מהאפשרות שיצטרכו להיפרד מהשוער במחיר נמוך יחסית, בטח לא כשמדובר בעסקה שנעשית מול ריאל מדריד - קבוצה שכמעט תמיד קונה ביוקר ומוכרת בזול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
איקר קסיאס נפרד מקבוצתו ריאל מדריד. רויטרס
דמעות הפרידה שלו מריאל קידמו מאוד את השמועות סביב דה חאה. קסיאס/רויטרס

בעיה נוספת שעלולה לצוץ עבור יונייטד היא מראית העין. רק תארו לעצמכם מצב בו דה חאה נשאר, די בניגוד לרצונו, בשער של השדים האדומים לאורך כל העונה הקרובה. עכשיו הוסיפו למצב ההיפותטי הזה שער שטותי שהוא סופג מול ליברפול/צ'לסי/ארסנל/מנצ'סטר סיטי או אפילו נגד טוטנהאם בשבת. מנצ'סטר יונייטד היא אחת הקבוצות הלחוצות, ולבטח האהודות ביותר בעולם וכמעט מיותר לציין את האש שיספוג דה חאה בגלל כל שער שטותי שיספוג או אפילו תנועת גוף שתתפרש כחוסר חשק של מי שנמצא בעונה האחרונה שלו תחת חוזה במועדון. פרט לרוברט לבנדובסקי, ששיחק בדורטמונד כשכולם יודעים שלא יאריך את חוזהו מעבר לאותה עונה ויעבור לבאיירן, מרבית המקרים הללו הסתיימו רע מאוד מבחינת כל מהצדדים. או שהקבוצה מאבדת את השחקן ללא תמורה (כמו במקרה לבנדובסקי), או שהיא גם מאבדת אותו ללא תמורה וגם זוכה לחצי שביתה איטלקית ואינסוף עיסוק סביב החוזה שלו. במקרה האידיאלי, אותו שחקן מתרצה אחרי עונה שכזו ובכל זאת מאריך את החוזה, אבל זה נשמע כמו משהו אוטופי במציאות של שוק ההעברות היום.

אחת הסיבות הנוספות שבגללן התעכבו וממשיכים להתעכב באולד טראפורד עד רגע זה היא היוקרה. אפשר לקרוא לזה אגו, אפשר לטעון שזה נובע מראייה אסטרטגית רחוקה טווח, אבל מה שברור הוא שבמנצ'סטר יונייטד ממש לא רוצים להיראות כמו עוד מועדון ממנו ריאל מדריד מלקטת שחקנים שהחוזה שלהם עומד על סף סיום או רוכשת כדי שיוכלו להגשים חלום במעבר אליה.

בתחילת החודש עברה מנצ'סטר יונייטד לחברת ההלבשה "אדידס" בעסקה אדירה של 750 מיליון ליש"ט בחוזה של עשר שנים. חשבון פשוט מאוד מראה שזה יוצא 75 מיליון ליש"ט לשנה, הרבה יותר מ-43 מיליון הליש"ט שתעביר אדידס לקבוצת הבית באיירן מינכן ויותר מפי שניים ממה שמקבלות ריאל מדריד (34 מיליון ליש"ט לשנה) וצ'לסי (30) מענקית הביגוד. אלופת אירופה ברצלונה מקבלת מנייקי 28 מיליון ליש"ט לשנה. בזכות זה (גם העברת 47 מיליון ליש"ט לשנה מחברת המכוניות שברולט לא הזיקה), יונייטד הפכה לשחקנית משמעותית מאוד בשוק ההעברות בשני הקיצים האחרונים. בקיץ הנוכחי רכשה את בסטיאן שווינשטייגר, מורגן שניידרלין, ממפיס דפאי, מתיאו דרמיאן וסרחיו רומרו הרבה לפני שאנחל די מריה עבר לפ.ס.ז', בעוד בקיץ שעבר צירפה את דיילי בלינד, אנדר הררה, מרכוס רוחו, לוק שואו. המטרה של יונייטד היא לרכוש כוכבים, לא לשחרר כאלה, ובטח שלא את שחקן השנה החולפת של הקבוצה, דה חאה.

נקודה נוספת שמעניינת בסיפור של דה חאה ומנצ'סטר יונייטד הוא כמובן הסוכן שלו. כמו כוכבים רבים בכדורגל העולמי, גם השוער הספרדי מיוצג על ידי סוכן העל ז'ורז'ה מנדש. אותו סוכן בדיוק שדחף לעסקת ההשאלה הדי אומללה של רדאמל פלקאו ממונאקו בקיץ שעבר ושאחראי על אינספור עסקאות שקשורות בריאל מדריד, כולל כריסטיאנו רונאלדו ובעבר גם ז'וזה מוריניו. מנדש מחליף גרסאות ללא הרף בנושא דה חאה. באזור ינואר-פברואר, כשעוד התקיימו דיונים על הארכת החוזה של השוער, טען הסוכן הפורטוגלי שדה חאה יישאר במנצ'סטר יונייטד. כעבור שלושה חודשים, במאי, כבר התפרסמו ידיעות על כך שמנדש נפגש עם אנשי ריאל מדריד וסגר איתם את פרטי החוזה של המיוצג שלו, כשעל הדרך הוא כמובן לוחץ עליהם לפתוח את הארנק ולשלם ליונייטד כדי להשלים את העסקה. מצד אחד, מנדש יודע שלא כדאי לו להסתכסך עם יונייטד לטובת העסקים העתידיים עם המועדון העשיר ולכן נראה שדה חאה ישמור על איפוק ולא יבצע צעדים אגרסיביים. מצד שני, מנדש יודע גם לפעול בנחרצות כשהוא רוצה וצריך וגם ביונייטד יודעים את זה.

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים שער מול ארסנל. Jon Super, AP
זה מה שקרה לארסנל אחרי ההתעכבויות ב-2011. רוני חוגג מולה ב-2:8/AP, Jon Super

בשנים האחרונות ראינו כל כך הרבה דוגמאות של רכש נקודתי שמשנה את הגורל של קבוצה שלמה לטובה וגם לרעה. מקרה פברגאס ונאסרי כבר צוין פה, המעבר של לואיס סוארס לברצלונה היה אחד הגורמים לעונה המושלמת של הקטאלנים אשתקד, כמו גם העזיבה שלו את ליברפול שדעכה, על המעבר של זלאטן איברהימוביץ' לפ.ס.ז' מיותר להרחיב את הדיון והרשימה עוד ארוכה. עושה רושם ששחקן משמעותי, בטח בעמדת השוער, יכול לעשות את ההבדל בין עונה מוצלחת לעונה לא מוצלחת.

ואן חאל שיקם את הקריירה בגדול באמצעות ההצלחה עם נבחרת הולנד בינונית יחסית (פלוס אריאן רובן) בגביע העולם. מאז הוא זוכה לקרדיט גדול מאוד, בטח לעומת המצב בו היה לפני הטורניר בברזיל 2014. בעונה הראשונה שלו באולד טראפורד בהחלט אפשר היה לראות תהליך התאוששות אחרי העונה הלא פשוטה שעברה על המועדון תחת דייויד מויס ובעידן פוסט-פרגוסון. עם זאת, צריך לזכור את הכישלון המהדהד עם הרכש היקר אנחל די מריה, שמצטרף לכוכבים רבים שלא ממש הסתדרו עם המאמן ההולנדי במהלך הקריירה, ואת העובדה שיונייטד סיימה את העונה החולפת במקום הרביעי ונפרדה מהגביע ברבע הגמר לאחר הפסד ביתי לארסנל. המזל הכי גדול שלה היה שהתחרתה על המקום הרביעי והכרטיס למוקדמות ליגת האלופות מול טוטנהאם וליברפול האנמיות.

בעונה הקרובה, השנייה של ואן חאל בתאטרון החלומות, ההולנדי צריך להתחיל לספק תארים. מצב בו מנצ'סטר יונייטד סוגרת עונה שלישית ברציפות בלי אף תואר, ולמרות רכש מאסיבי, יהיה מאכזב מאוד עבור מיליוני אוהדיה וכמובן גם ההנהלה שלה. "אם העונה שעברה עוד הייתה נסיעת חינם, עכשיו הגיע הזמן עבור המועדון המצליח בתולדות הפרמיירליג להתחרות בגדול", כתב מארק אוגדן בטלגרף, "אם ואן חאל יסגור שתי עונות ללא תואר במנצ'סטר יונייטד, אי אפשר לדעת האם העמדה שלו תהיה בטוחה בתום העונה.

"אחרי שהחזיר את יונייטד לטופ 4 ועשה את זה לאחר עונה בה סיימה במקום השביעי המביך, השעון מתקתק עבורו כמנג'ר הקבוצה. נכון, ואן חאל יגיד שהוא ירש יונייטד שבורה ומרוסקת מבחינת הביטחון של השחקנים. קבוצה שהייתה זקוקה לבנייה מחדש. אבל ההולנדי הציג את עצמו כאדם עם תכנית, אנרגיות, דרישות ומוניטין כמאמן מהרמה הגבוהה ביותר בעולם. בניגוד לשנה שעברה, אז הזמין את הציבור לאימונים פתוחים בארצות הברית, הקיץ יונייטד סגרה את האימונים שלה במחנה האימונים בסיאטל ובסן חוזה. מאז שהגיע, הוציא ואן חאל 225 מיליון ליש"ט על חיזוק הסגל והעונה הוא צריך להתחיל להראות את פירות ההשקעה.

"ואן חאל צריך להיזהר מכיוון שבניגוד לעזיבה של די מריה, שלא בדיוק ראה עין בעין איתו ונראה לא מרוצה ביונייטד, המצב הלא פתור עם דה חאה עלול להוות עננה מעל העונה שעומדת בפתח. לאפשר לשוער שדעתו מוסחת להישאר בתפקיד שלו תהיה החלטה שעלולה לחזור ולצוד את ואן חאל. שנה שלישית ברציפות מאז העזיבה של סר אלכס פרגוסון ב-2013, שיונייטד נכנסת לעונה כשיש לה מצב בלתי פתור כזה מעליה. בפעמיים הקודמות זה נגמר בכך שהקבוצה לא הצליחה בכלל להוות איום על התואר. לא רק דה חאה הוא הבעיה, אלא גם העיכוב בהחתמת בלם איכותי וחלוץ מוכח. כל אלה יכולים לגרום ליונייטד להיכנס אל העונה כשהיא ישנה. אחרי שנתיים ברציפות ללא תואר, לראשונה מאז סוף שנות ה-80', ואן חאל לא יכול להרשות לעצמו עוד עונה בה הקבוצה תאסוף רק את האבק של ההצלחה".

דויד דה חאה שוער מנצ'סטר יונייטד. Shaun Botterill, GettyImages
החוזה מסתיים בעוד שנה ומה עד אז? דה חאה/GettyImages, Shaun Botterill

אם דה חאה יעזוב או לא, עושה רושם שהסוגייה שלו הייתה צריכה להיחתך לכאן או לכאן כבר בתחילת הקיץ ולא ברגע האחרון, כמו גם רכישות אחרות. מצד אחד השוק מתנהל כך שמרכז העצבים מתנקז תמיד ליום-יומיים האחרונים של חלון ההעברות, מצד שני ארסנל, מנצ'סטר סיטי וצ'לסי יציגו סגל מגובש ומחובר הרבה יותר מזה של יונייטד וזה עלול להיות קריטי מבחינת האחרונה.

לכל שלוש הקבוצות האחרות שאמורות לקרוא תיגר על האליפות יש סגלים מנוסים מאוד, שרצים ביחד כבר הרבה שנים בצורה עקבית. פה שינוי, שם שינוי, אבל לא משהו מאסיבי. כשמעיפים מבט על הסגלים שלהן, אפשר לראות שגם אין סיבה לבצע שינוי שכזה. זו בדיוק יכולה להיות הבעיה של מנצ'סטר יונייטד בעונת 2015/16. אם ואן חאל יצליח להתגבר על סוגיית דה חאה והנחיתות מבחינת הגיבוש של הסגל והניסיון שלו ביחד ויוביל את יונייטד לאליפות, הוא באמת ייחשב לגאון.

איקר קסיאס (משמאל) מול דויד דה חאה שוערי נבחרת ספרד. GettyImages
היורש שלו בנבחרת ספרד ובריאל? דה חאה וקסיאס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully