וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממש לא הבלחה: האליפות של הפועל ירושלים מסמנת מהפכה בכדורסל הישראלי

25.6.2015 / 13:30

האליפות שבפתח מציבה תמונה שונה בענף: 5 אלופות ב-8 שנים (דורסמן: "שינוי ביחסי הכוחות"), אולי עוד נציגה ביורוליג (דרוקר: "נתקרב ליוון"), צמצום פערים תקציביים (קצורין: "קבוצה עם אופק") ואיבוד הפחד ממכבי ת"א (אוחיון: "יצרנו ליגה תחרותית"). המהפכה הצליחה

יוסי ציפקיס

הפועל ירושלים אמורה להשלים הערב (חמישי) את ההישג היחיד שטרם השיגה - אליפות המדינה. האדומים החזיקו בתקציב השני בישראל בעשור וחצי האחרונים, כשפה ושם קמו קבוצות שדגדגו אותם תקציבית, אבל עדיין ירושלים הייתה עשירה וחזקה, ובכל פעם ראתה את מכבי תל אביב מניפה את הצלחת, או מאבדת אותה לטובת טוענת מפתיעה לכתר. אלא שהעונה הזו, והאליפות הזו של ירושלים, היא יותר משמעותית מהאליפוית של הפועל חולון, מכבי חיפה וגלבוע/גליל בשנים האחרונות. ככל הנראה האליפות הזו מסמנת כמעט באופן סופי את מחיקת הפערים בין מכבי תל אביב, האלופה הנצחית, לקבוצה שרודפת אחריה.

"האליפות הזו שונה בגדול מכל האלופות הקודמות", אומר מולי קצורין, מאמנה של ברמרהאבן הגרמנית. "כל אותן אלופות היו חסרות אופק כלכלי, הן עשו הישג מקצועי יפה, אבל ניצלו חולשה של מכבי. אבל רואים פה קבוצה עם אופק, את התקציב הענק שאורי אלון הביא לירושלים ובעתיד הקרוב נראה שהוא ישאר. עם הקבוצה הזאת והמעבר לארנה אתה רואה שזה ייתן להם דרייב רציני לעבר העתיד. כל התנאים נמצאים שם, והם מביאים משהו חדש ונהדר". הנתונים לא משקרים - בשמונה העונות האחרונות היו בישראל חמש אלופות שונות. אז האם באמת מדובר בהיסטוריה, והאם בעתיד נזכה לראות עוד קבוצות שעושות את קפיצת המדרגה שירושלים עשתה העונה?

הפועל ירושלים - הפועל אילת במשחק האליפות (21:05, ערוץ 1)

האם זו הקבוצה הגדולה ביותר של הפועל ירושלים?

ארז כץ: "ירושלים יכולה לשבור את ההגמוניה של מכבי תל אביב"

אוהדי הפועל ירושלים עם צלחת האליפות. ברני ארדוב
בדרך לשינוי אמיתי. הצלחת בירושלים/ברני ארדוב

על פי גורמים בכדורסל הישראלי היחס בין התקציב של הפועל ירושלים לזה של מכבי תל אביב לאורך השנים עמד על פי 2.5 או 3 לצהובים. העונה, ירושלים מעמידה תקציב שהוא בערך כשלושת רבעי מהתקציב של מכבי, בעוד שהתקציב של הקבוצה שאחריה בליגה, הוא בערך רבע ממנה. "כל הארגון וכל מה שקורה בירושלים מעיד על השינוי הגדול", אומר מאמן מכבי ראשון לציון שרון דרוקר. "זה התחיל בארנה והמשיך בתקציב, הם פשוט עלו בתקציב. אפילו חמש מדרגות. זה עולם אחר, וזה לאו דווקא אם הם לקחו אליפות או לא, הפועל ירושלים היום זה מועדון אחר וגדול, עם אולם גדול ותקציב ענק וכל הפרמטרים כדי להיות מועדון גדול".

מיקי דורסמן, שהוביל את הפועל חולון לאליפות ראשונה ב-2008 וקטע רצף של 14 אליפויות צהובות, טוען שהמציאות של הכדורסל הישראלי השתנתה בשנים האחרונות ומה שקורה העונה זה עוד צעד משמעותי. "יחסי הכוחות כבר השתנו. ברור שזה מצליח לאורך זמן. ירושלים נמצאת בליגה הזאת של מכבי, ואין שום סיבה שתמשיך בקצב של ההתקדמות שלה, הכל השתנה כאן, זה לא כמו שהיה. פתחתי את הצוהר וגרמתי לכולם להאמין שאפשר לנצח, ולראייה לכולם שזה קורה".

כמעט כל מי שדיברנו איתו הסכים שצמצום הפערים נובע משני אלמנטים - היכולות הכלכליות של ירושלים, גם בזכות הארנה, והתפיסה שאפשר לקחת אליפות ממכבי תל אביב. "אנחנו בליגה תחרותית שיצרנו אותה יש מאין מול מציאות של תקופות אפלות ואדמה חרוכה, יש היום כדורסל תחרותי בישראל", אומר בעלי גלבוע/גליל חיים אוחיון, "הסיבה שהפועל ירושלים נראית כמו שהיא נראית, ושיש לה ארנה ושיש לה משקיעים כאלה היא האליפויות של חולון, מכבי חיפה ושלנו. ברגע שמבינים בענף הזה שיש תחרותיות ושיוויון הזדמנויות, לא שיוויון, אלא שיווין הזדמנויות, מקבלים את התוצאה הזו".

"מה שקורה היום בירושלים זה תוצאה של זה ושל יחסי ציבור וקהל", המשיך אוחיון. "זה שינוי היסטורי, אם רואים איפה היינו קודם. פעם ידעתי כאיש עסקים מי תהיה אלופה, ומי מחליטה את הכללים. מי השופט, מי התליין ומי העשרה למניין. יצרנו מציאות שתמנף את הכדורסל גם ברמה הכלכלית וגם ברמה התחרותית, לא פעולה אחת גרמה להכל. האולמות נבנו כי יש תחרותיות, הטוטו, העיריות והקבוצות מבינות שזה לא משחק מכור. השתמשנו בחוק הצעירים, בחוק הרוסי שיש לו משמעות וגם הפיינל פור. בסך הכל הם יצרו מציאות תחרותית ופעולות מתקנות מבלי למנוע מהגדולים להיות גדולים יותר".

"הפערים בלי שום קשר לזה שמכבי לא בגמר הצטמצמו", קובע יו"ר הועדה המקצועית של איגוד הכדורסל משה ויינקרנץ, "גם אם מכבי הייתה בגמר והפועל ירושלים לא הייתה, עדיין הייתי אומר שהפערים הצטמצמו. בחשיבה, ביכולת הכלכלית, ביכולת להקים ארנה ברמה האירופית. כל הדברים האלה זה פסיפס שנותן מסגרת ותמונה שלמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מיקי דורסמן מאמן הפועל חולון מניף צלחת אליפות. ברני ארדוב
פתחתי את הצוהר וגרמתי לכולם להאמין שאפשר לנצח". מיקי דורסמן/ברני ארדוב

האליפות הזו אמורה להיות המקפצה שתגרום לירושלים להשלים את התהליך של השנתיים האחרונות, של מחיקת הפערים התקציביים ממכבי תל אביב, הפערים שיוצרים את אותם פערים מקצועיים. כדי שמחיקת הפערים הזאת לא תבוא רק מכיסם של בעלים פרטיים, אין ספק שירושלים תצטרך למצוא מקור מימון נוסף, מלבד הארנה שהכניסה כמה מיליון טובים. מקור מימון טוב הוא היורוליג, אבל האדומים לא יצליחו ככל הנראה להשתלב במפעל כבר בעונה הקרובה. "אם ירושלים לוקחת אליפות השנה, ויש לה את האפשרות לקחת את הכרטיס היא חייבת לעשות את זה", אומר דורסמן, שב-2008 לאחר האליפות לא קיבל את ההזדמנות הזאת והעונה סירב לשחק ביורוקאפ, "אין ביורוליג כל כך הרבה קבוצות טובות, היא יכולה לעשות את זה בצורה טובה. אני חושב שההצלחה של ירושלים תגרום למחיקה של הפערים. במצב של היום אליפות לא תקרה כל שנה, למכבי עדיין יש יותר כסף, אבל אם יהיה אותו התקציב זה ימחק לגמרי. אם יכנסו ליורוליג, ירושלים יקבלו כספים וזה יעזור".

גם דרוקר, שהיה בשתי הקבוצות העשירות בישראל, מסכים שירושלים חייבת לעשות את הצעד לכיוון היורוליג, שיצמצם את הפער ממכבי תל אביב, "אם ירושלים ביורוליג, ויש שתי קבוצות ביורוליג, אז תהיה פה דריסת רגל וינחתו פה זרים ברמה אחרת, ולישראל יהיו שתי נציגות. זה עולם אחר, ברור שירושלים היא עדיין לא מכבי כי אין עדיין את המסורת והיא לא הקבוצה של המדינה, כמו שמכבי הייתה פעם, עם כל המשמעותיות של זה. זו שערוריה אם הם לא יהיו ביורוליג, יש קבוצות גרועות ממקומות גרועים שנמצאים ביורוליג, ישראל צריכה לשלוח שתי נציגות ליורוליג - מכבי וירושלים. חבל על הזמן, אחרת יש פה משהו לא הגיוני".

אלא שעם כל הכבוד לסגירת הפערים הכלכליים, בצד המקצועי הליכה ליורוליג יכולה להיות מסוכנת, ויכולה לפגוע בירושלים גם ברמת צמצום הפערים, "אני חושב שירושלים צריכים ללכת שוב ליורוקאפ, ולא לרוץ ליורוליג. אין קיצורי דרך, היא צריכה ללכת חכם", קובע קצורין, "ארנה יש, תקציב יש, קבוצה טובה יש, צריך ליצור משהו יפה באירופה. השנה הם לא הצליחו באירופה בלשון מעטה ולא שיחקו מול הטופ של היורוקאפ אפילו. הם צריכים לרוץ שנה אחת ביורוקאפ, כי הם מתרסקים שנה ראשונה ביורוליג זה לא טוב להם. הופעה טובה נוספת ביורוקאפ, חיזוק המעמד שלהם בארץ, ואז תבוא הקפיצה. הם חייבים להראות שמה שקרה העונה לא היה מקרי, כי יש באוויר שמכבי היו חלשים ונפצעו שחקנים. הם צריכים להתנהג בשפיות, הם מרימים תקציב אבל מתנהלים יפה. ההחתמה של תומפסון, הבינגו של בר טימור שעשה קפיצת מדרגה לרמה של שחקן נבחרת לגיטימי, מהלכים נהדרים".

ויינקרנץ לוקח אותנו מעט לאחור ומזהיר את ירושלים מלקפוץ גבוה מדי, "הגעה של ירושלים ליורוליג אמורה להרים אותה מדרגה נוספת, מדרגה שהיא מחויבת המציאות אם היא רוצה לקבוע מוסכמות. אני חושב שהמבחן הגדול יהיה שהיא תשתתף במפעל הזה בעוד שנתיים או שלוש, כי צריך קבוצה חזקה בשלד שלה וביסוד שלה. לא כל קבוצה יכולה לשחק שני משחקים בשבוע, שאחד המשחקים זה ליסוע עם הטיסות, צריך לגלות אופי, נחישות וחריצות וגם כוח מקצועי. יש את זה להפועל ירושלים אבל זה עניין של ניסיון, עניין של חשיבה ותפיסת עולם וצריך להסתגל למצבים האלה. הפועל רמת גן כמעט השתוותה למכבי תל אביב ומה שהרג אותם זה הסיפור של ההשתתפות באירופה כי לא היה להם את המסורת והניסיון לשחק בארץ ובחוץ. מבחינת ירושלים זה חובה אבל צריך לבחון את זה לאורך שנים כדי שזה יהפוך למסורת".

גם ברמת משיכת השחקנים מוסיף קצורין, אי הליכה ליורוליג, אינה משמעותה איבוד כוח, "בוא ניקח את הדברים בפרופורציה. אם הם הולכים ליורוליג ועפים בסיבוב הראשון, אז למה הלכנו ליורוליג? אפשר ללכת ליורוקאפ וללכת ממש רחוק, השחקנים הולכים לכסף, טייריס רייס הלך מהיורוליג ליורוקאפ, מכבי רדפה אחרי דונטה והוא הלך לירושלים. ירושלים מחתימה שחקנים ליותר משנה אחת, לצורך העניין, לדיאור פישר לא משנה אם ללכת ליורוקאפ או ליורוליג, זה לא ישנה לו, הכסף ישנה לו. הסיפור של גביע אירופה לא יכריע. אתה לא יכול לבוא אחרי שנה קטסטרופלית ביורוקאפ ולצפות לשנה גדולה ביורוליג, לא חושב שזה יכול לקרות, אופתע מאוד אם זה יקרה".

מאמן הפועל ירושלים, דני פרנקו. ברני ארדוב
יהמרו על היורוליג. דני פרנקו/ברני ארדוב

אז האם הכדורסל הישראלי עשוי לקום מחר בבוקר למציאות חדשה, מציאות שבה ההשקעה רבת השנים תוביל למחיקת פערים של יותר מקבוצה אחת מול מכבי תל אביב? "בעסקים אתה לא רוצה מציאות קומוניסטית, לא צפון קוריאה או קובה", מנתח אוחיון. "רוצים שוק תחרותי. אתן דוגמא מעולם אחר, עולם הנדל"ן שגם שם הייתה מציאות כמו של מכבי תל אביב וכל היתר, וגם שם עשו פעולות מתקנות. קבלן אחד לא יכול לזכות בכל האדמות באותו האזור כי אז הוא יכתיב את המחיר של הקרקע. יש קבוצות, וגם אנחנו, שבחרו ולא מתכוונות לגדול מדי, אבל יש קבוצות שבאולם שלהם מתכוונים לממש את הדרך. ירושלים עשו את זה, חולון יעשו את זה, חיפה יעשו את זה בסופו של דבר, יש את הבסיס של 5,000 מקומות ויש ערך כלכלי, אפשר לשחק ביורוקאפ או יורוליג. הפועל תל אביב שם, והם בדרך, אמנם רק 3,400 אבל יש קהל. אני שואף להיות שם, כשהגעתי ליורוליג הלכתי לנוקיה. אני לא יכול להגיד שגלבוע/גליל יש לה את התשתית להגיע לשם, יש קבוצות שזה לא מתאים להם".

"אמרתי את זה גם לפני הסדרה שלנו נגד ירושלים, הליגה הזאת תלך ותתקרב ליוון, פנאתנייקוס ואולימפיאקוס", חוזה דרוקר, "השנה קרה נס ומכבי לא עלתה לגמר, אבל קשה מאוד להתמודד מול התקציבים האלה שלהם. איפה רואים את זה? כשירושלים היו במשבר העונה עם בעלים כאלה בכסף הזה, הם הביאו שני שחקנים ששינו את יחסי הכוחות ותראה מי לא מתלבש, זה שינה את יחסי הכוחות. מי שחיפש אלטרנטיבה למכבי תל אביב קיבל את ירושלים".

"הכדורסל פה לא יהפוך ליוון. הליגה מאוד משתפרת, האולמות משתפרים, הקהל מגיע, יש לקבוצות האחרות יותר כסף, הנהלת המנהלת מחלקת את הכספים בצורה טובה", חולק דורסמן על מאמן ראשון לציון, "שחקן ששווה 100 אלף, יהיה שווה מחר 300 אלף, ראית את תומפסון שקלע 18 נקודות ואת יוטר שקלע 16 נקודות ויש ביניהם פערים גדולים בכסף, אבל התרומה לא שונה. ההבדל הוא באיך אתה בונה קבוצה, זאת הגדולה. בסופו של דבר אם ירושלים תישאר ברמות הגבוהות תיתן לקבוצה השלישית לחזק את עצמה וזה ייתן לכולם תיאבון לעלות למעלה".

"קם גורם דומיננטי נוסף משמעותי", מסכים אוחיון. "זה יכול להראות מאיים לקבוצות מסוימות, אבל זה הזדמנות, קבוצות יכולות לראות שבאמצעות קהל וכסף גדול אפשר לקחת אליפות. אליפות זה לא תחביב, זה ביטוי להצלחה, לדרך למימוש של הדרך, לפירות שנובעים מההשקעה, זה דברים שאתה חייב אותם. אנשים עסוקים בהכפשות ולא רואים שיש פה דבר גדול בקנה מידה היסטורי, לא מדברים על מכבי בשבוע האחרון, מכבי הפכה להיות קבוצה אנושית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully