וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארז כץ: "ירושלים יכולה לשבור את ההגמוניה של מכבי תל אביב"

24.6.2015 / 15:00

להבדיל מגאידמק, יש הפעם אנשים איכפתיים. להבדיל מקליין, זה לא וואן מן שואו. להבדיל מתקופתי, משבר לא מחסל את הקבוצה. מכבי כבר "לא לוקחים לנו שחקנים כמו דונטה". ארז כץ מסביר בראיון מרתק: למה הדור הנהדר שלו לא הגיע לארץ האליפות המובטחת, ואלו מהיום כנראה שכן

one

גם מי שסבור שהמילה "מהפכה" מוגזמת, לא יכחיש שהפועל ירושלים הנוכחית כובשת לעצמה מעמד של מעין אימפריית-משנה. אט אט, אך בבטחה וזאת בניגוד לקבוצה של עידן דני קליין והעמותה. השאלה היא האם מדובר בשינוי אמיתי והאם הרוחות החדשות שנושבות בליגה הישראלית וההתחזקות של ירושלים, יימשכו והקבוצה מהבירה תהווה יריבה של ממש למכבי תל אביב.

ארז כץ, שגדל במועדון, היה אחד מהשחקנים המזוהים ביותר עם הקבוצה ופעיל היום במחלקת הנוער של ירושלים, אופטימי לגבי התהליך המתרחש בעיר הבירה. "להבדיל מראשי מערכת בעבר כמו גומא אגייאר, ארקדי גאידמק ואחרים, נראה שכאן מדובר בחבר'ה שבאמת אוהדים את הקבוצה ושבאמת אכפת להם. ללא ספק יש שינוי ניהולי בקבוצה.

"באליפות אין כוכביות וכל מי שאומר זאת טועה. בסופו של דבר יזכרו שבשנת 2015 הפועל ירושלים הייתה אלופת המדינה. אם מחברים את התואר הזה עם השינוי הניהולי והארנה, ורואים שראשי המועדון עומדים בכל ההבטחות שלהם - אני חוזה כיוון חיובי מאוד לקבוצה. אני רק מתפלל בשביל הכדורסל הישראלי והפועל ירושלים שזה ימשיך כך".

ארז כץ הפועל ירושלים. ברני ארדוב
"חוזה כיוון מאוד חיובי לקבוצה". כץ בימיו כשחקן הפועל תל אביב/ברני ארדוב
"לפני כמה חודשים ירושלים עברה תקופה לא טובה ומשבר עם הקהל, ובכל זאת הדברים עברו בצורה תקינה. זה מאוד משמעותי. בעבר הקבוצה סבלה ממשברים ולא ידעה לצאת מהם"

זו תחילתה של מהפכה?

"אני חושב שמהפכות אפשר לנתח בדיעבד. רק בעוד כמה שנים נוכל לקבוע אם זו הייתה תחילתה של מהפכה, אבל הייתי מגדיר את זה כתהליך. הם מציבים מטרות; לא רק מדברים, אלא גם עושים. הם קיבלו את הניהול לפני שנתיים ובינתיים עומדים בהבטחות שלהם. מבחינת חיזוק של הסגל מהשנה, הגדלת כמות המנויים והאווירה הכללית סביב הקבוצה".

מה השינוי העיקרי מתקופתו של דני קליין?

"הביטחון שיש בקבוצה, השקט התעשייתי שיש למאמן ולשחקנים. שקט שנובע משיטת הניהול שאורי אלון, אייל חומסקי וגיא הראל מנהיגים. לפני כמה חודשים החליפו שחקנים והקבוצה עברה תקופה לא טובה ומשבר עם הקהל, ובכל זאת הדברים עברו בצורה תקינה. זה מאוד משמעותי. בעבר הדברים האלו השפיעו הרבה על הפועל ירושלים. הקבוצה סבלה ממשברים ולא ידעה לצאת מהם, היתה 'סחבת' והשפעה חזקה של התקשורת על הקבוצה. בנוסף, יש יציבות בקבוצה. בשנים ששיחקתי וגם לפני ואחרי, הייתה תנודתיות מטורפת. זה השפיע לרעה על ההישגים וההצלחה של הקבוצה. גם כשירושלים עברה העונה חודש וחצי קשים מאוד, ההתנהלות הייתה הרבה יותר יציבה ושקטה. אני לא חושב שההתעסקות וההשוואות עם דני קליין נכונות, אחד עשה דברים מדהימים בעבר ואלו שנמצאים עכשיו עושים דברים מדהימים בהווה. יש היום ביטחון כלכלי וניהולי וזה חשוב, זה נותן המשכיות. דונטה סמית' חתם לשנתיים. בעבר מכבי תל אביב הייתה באה ולוקחת אותו אחרי שנה, אבל זה כבר לא המצב".

אם פעם היו כותרות בזמני משבר של גורמים בהפועל שזעקו, 'אנחנו מצפים מהמאמן להתפטר', בשנתיים האחרונות זה לא קורה

"היציבות משפיעה על כולם, גם על התקשרות, גם על הקהל. כולנו יודעים כמה הקהל בירושלים מושפע מהמקומונים. ברור שגם העונה מתחת לפני השטח לא תמיד הכול ורדים ושושנים, ברור שהיו משברים בין כל הרבדים של הקבוצה. אנחנו יודעים על חלק מהדברים, אבל הדבר הכי טוב שקורה זה שאנחנו לא יודעים את הכול. זה מזכיר את המודל של מכבי שאת הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית. ברגע שזה קורה, לא נוצרים כדור שלג שלילי ואווירה לא טובה".

יש גם שינוי בהצהרות של אז והיום. אם אז נאמר 'אנחנו לא מסתכלים על מכבי', היום אלון אומר שהוא לא מעוניין באליפות מקרית ומכוון להצטרפות ליורוליג

"זה נובע גם מהשינויים בכדורסל הישראלי. אם פעם לנצח את מכבי תל אביב היה הישג בפני עצמו, היום התקופה היא קצת שונה. ירושלים ניצחה העונה כמה פעמים את מכבי, אבל זו כבר לא המטרה של הקבוצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אורי אלון, הפועל ירושלים, חוגג ניצחון על מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
כץ: "את הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית. ברגע שזה קורה, לא נוצרים כדור שלג שלילי ואווירה לא טובה". אורי אלון/יוסי ציפקיס
"עכשיו יש תקציבים לטווח הארוך. זה עולם אחר שמעניק יציבות והמשכיות, לא צריך לפרק את הסגל כל שנה"

ויש גם את המעבר ממלחה לארנה

"למרות היתרונות של מלחה והזיכרונות המדהימים משם, המעבר לארנה העניק להפועל פן מקצועי וענייני, זה הקפיץ את השאיפות להיות בצמרת בכדורסל הישראלי והאירופאי. כשאתה מגיע לעבוד במקום עבודה מקצועי שנראה טוב ומרגיש טוב – אתה מעלה גם את הרמה האישית שלך. בתור שחקן ששיחק במלחה אני יכול להגיד שהאולם היה מאוד חם, תומך ומעודד, אבל במקביל גם הסיטואציה הייתה מתהפכת. אתה שומע את הקולות מהקהל ומרגיש את הלחץ, בגלל שהכול קרוב אתה רואה הכול ומרגיש הכול".

אורי אלון נמצא עכשיו בראש המערכת, בניגוד לקליין שהיה צריך למצוא ספונסרים והיה תלוי בהם. אלון הוא איש עסקים מצליח עם גב כלכלי

"אם נסתכל 15 שנים אחורה, דני קליין עשה קסמים בקבוצה. הסיטואציה של הליגה הייתה שונה אז, ובכל זאת קליין הצליח לזכות ביולב קאפ ובתארים בשם ועין. עם דני קליין זה היה וואן מן שאו. בעולם העסקים של היום דברים נעשים באופן שונה והקבוצה מתנהלת כמו עסק. יש כמה ראשי מערכת, את חלקם מכירים יותר ואת חלקם פחות. יש את אורי אלון, את חומסקי ומספר מקורבים שמנהלים את המערכת. זה לא בן אדם אחד. שיטת הניהול זו אחת הסיבות לשינוי הזה".

אם בעבר היו צריכים לפתות ישראלי וממש 'לגנוב' שחקן מתחת לאף של מכבי תל אביב. היום שחקנים ישראלים כבר לא רצים ליד אליהו

"בניגוד לעבר, בקבוצה של היום אפשר להכניס את היד לכיס ולגרום למהלכים לקרות, כמו עם ליאור אליהו ויותם הלפרין. זה תקף גם לגבי השחקנים הלא ישראלים כמו דונטה סמית' וברייסי רייט, שההבאה שלו בעונה שעברה שינתה את הקבוצה. זה שינוי משמעותי לעומת התקופה שלי. בתקופה של דני קליין היה לעיתים ספונסר או את 'מגדל' שתמכה, אבל כאן יש תקציבים לטווח הארוך. זה עולם אחר שמעניק יציבות והמשכיות, לא צריך לפרק את הסגל כל שנה. עדיין קשה להצהיר ששחקן ישראלי יבחר בירושלים כאופציה ראשונה, אבל יש התקדמות בנושא. יש סיטואציות שזה יכול לקרות. למשל גל מקל. אם ירושלים ירצו לצרף אותו ובמקביל מכבי תתעקש להחתים אותו בלי סעיף יציאה ל- NBA, יכול להיות שהוא יעדיף את ירושלים גם בפחות כסף".

יהיה סימן שאלה מעל האליפות הזו כי ירושלים לא פגשה את מכבי תל אביב בגמר?

"באליפות הזו, כשהיא תתרחש, אין שום כוכבית. אילת לא 'גנבה' למכבי משחק, מכבי הפסידה בסדרה. במצב הנוכחי שלה היא לא הייתה מספיק טובה להגיע לגמר, בטח עם כל הפציעות. אילת ניצחה את הסדרה בכבוד גדול והגיע לה לנצח. לכן מי שתזכה באליפות הרוויחה את זה ביושר".

הפיס ארנה הפועל ירושלים – מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כץ על הארנה: "כשאתה מגיע לעבוד במקום עבודה מקצועי שנראה טוב ומרגיש טוב – אתה מעלה גם את הרמה האישית שלך"/ברני ארדוב
"דונטה סמית' הוא אחד השחקנים המיוחדים והאיכותיים שהיו פה בארץ, לאו דווקא בהפועל ירושלים אלא בכלל. מבחינת האש והתחרותיות, העליונות שלו בליגה מאוד ברורה"

ירושלים הסירה את ה'קוף על הגב' שנקרא אליפות?

"יותר מדויק להגיד שזה היה חסר, אבל ברגע שאתה חלק מתהליך, מכוון גבוה ועושה פעולות היקפיות, אליפות תהיה תוצר של כל הפעולות האלו. ראשי המועדון אמרו שהם רוצים להשיג את זה ואמרו בתקשורת שהם רוצים לקחת את ירושלים למקומות אחרים. זה אומר אליפות ויורוליג כי לשאר המקומות ירושלים כבר הגיעה. הם כיוונו לשם וזה בא לידי ביטוי בפעולות שעשו כמו להביא את דיון תומפסון או את אליהו. אלו לא פעולות כדי לסיים במקום הרביעי בליגה".

עד כמה השינוי הזה אמיתי ועד כמה הוא מסכן את מכבי תל אביב בעתיד ואת ההגמוניה של שלה?

"מעבר לתרומה החברתית, תרבותית וציבורית שההנהלה מעניקה לירושלים ולקבוצה, היא מנהלת את המועדון כמו עסק. מכבי תל אביב מנהלת קבוצת כדורסל ב- 30 השנים האחרונות ברמה הכי גבוהה, גם מבחינה עולמית. עכשיו גם ירושלים הולכת בכיוון של ניהול ברמה מאוד מאוד גבוהה. אם לאורך זמן גם המשאבים והניהול יהיו שם ויהיו יציבות והמשכיות, זה ללא ספק יכול לשבור את ההגמוניה של מכבי תל אביב. בשנתיים שהם כאן הם עושים עבודה מצוינת, אבל יש אספקט נוסף שצריך והוא כסף, חסויות וזכויות שידור של היורוליג. כל עוד מכבי תל אביב תהיה ביורוליג ותקבל זכויות שידור וכסף – ובצדק - לירושלים יהיה קשה להתמודד איתה ראש בראש. ברגע שירושלים תזכה גם היא לזכויות שידור וחשיפה לקהל ומפרסמים, זה יכול לסכן את ההגמוניה של מכבי תל אביב".

איזה שחקן מהיום נכנס לחמישיית כל הזמנים?

"דונטה סמית' הוא אחד השחקנים המיוחדים והאיכותיים שהיו פה בארץ, לאו דווקא בהפועל ירושלים אלא בכלל. מבחינת האש והתחרותיות, העליונות שלו בליגה מאוד ברורה. אם ירושלים תזכה באליפות, ליאור ויותם צריכים להיכנס מאוד גבוה ברשימה של ישראלים בכירים שעשו היסטוריה במועדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully