וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכן, הכישרון ארוך מהשם: יאניס אנטטוקנמפו פורח במילווקי

19.2.2015 / 12:45

בעונתו השנייה ב-NBA יאניס אנטטוקנמפו בן ה-20 עושה במילווקי את הצעדים המצופים כלפי מעלה, ומלבד מספרים יפים מוכיח שהוא בדרך להיות כל-בו פורוורד אדיר שעושה הכול חוץ מלנגוח את הכדור פנימה. אורן לוי על ההתפתחות של הגריק פריק

פורוורד מילווקי באקס יאניס אנטטוקנמפו (ימין) פורוורד קליבלנד קאבלירס לברון ג'יימס (שמאל). AP
פוטנציאל אינסופי בגוף של ילד. יאניס נשמר על ידי לברון ג'יימס/AP
בתחילת פברואר זכה אנטטוקנמפו בתואר שחקן השבוע של המזרח. השבוע שלו כלל דאבל-דאבל על הראפטורס, שיא קריירה זמני ביותר של 25 נקודות מול הלייקרס, לאחר מכן התפוצצות רבתי על הרוקטס הכוחניים, עם שיאי קריירה של 27 נקודות ו-15 כדורים חוזרים, ועוד דאבל-דאבל מול בוסט

הקיץ שבין העונה הראשונה לשניה הוא קריטי להתפחות של שחקן NBA, חופשה ראשונה שאותה מנצלים הרוקיז התשושים להבין מה פגע בהם. אתם יודעים מה עשה יאניס אנטטוקנמפו בקיץ השני שלו בליגה? הוא גבה ב-5 סנטימטרים.

כשמסתכלים על הקומבו-פורוורד בן ה-20 של מילווקי באקס, 99 ק"ג שמפוזרים בקמצנות על 211 ס"מ, אפשר להרגיש פתאום לא בנוח. הגפיים שלו ארוכות באופן גרוטסקי כמעט. הוא נראה כמו גרסה מוגזמת של בנאדם. אך מעבר לגוף שזיכה אותו בכינוי "הגריק פריק", או סיפור גדילתו בפרבר עני של אתונה שהפך לשיחת היום של המנהלים ב-NBA, יאניס הוא שחקן כדורסל מיוחד. לא כוכב טיפוסי. בזה עוד ניגע. פשוט שחקן כדורסל מיוחד.

בעונתו השנייה בליגה "הגריק פריק", או "האלפא-בית האנושי", יופי של כינויים יש לו, עושה במילווקי את הצעדים המצופים ממנו במסלול שלו למעלה. 12 נקודות באחוזים טובים, 6.6 ריבאונדים, 2.5 אסיסטים וחסימה למשחק בפחות מ-30 דקות לערב. בתחילת פברואר זכה אנטטוקנמפו בתואר שחקן השבוע של המזרח (לפני שהפרס התחיל ללכת לחמישיות מלאות). השבוע שלו כלל דאבל-דאבל על הראפטורס, שיא קריירה זמני ביותר של 25 נקודות מול הלייקרס, לאחר מכן התפוצצות רבתי על הרוקטס הכוחניים, עם שיאי קריירה של 27 נקודות ו-15 כדורים חוזרים, ועוד דאבל-דאבל מול בוסטון שאיתו קינח שבוע שבו הכל הולך. מילווקי הפסידו רק ליוסטון במהלך השבוע. על אף שזו הייתה פעם ראשונה בה נבחר אנטטוקנמפו לשחקן השבוע, ברחבי הליגה לא נזקפו יותר מדי גבות לנוכח הידיעה. מי ששמע עליו לראשונה בתור מתבגר עלום-מונטין שמשחק במתנ"סים ברחבי יוון, לא מופתע מקצב ההתפתחות של הפורוורד המגוון פחות משנתיים אחר כך.

פליט, ריאליטי: סיפורו של הכדורסלן היווני יאניס אנטטוקנמפו

ג'רום קרסי הלך לעולמו בגיל 52, דרקסלר: "אובדן עצום לקהילה בפורטלנד"

יום ההעברות האחרון ב-NBA: קווין גארנט חוזר למינסוטה?

והוא רק בן 15: צפו במרווין בגלי, הכישרון ש"כבר מוכן ל-NBA"
לברון: "בלאט ואני נעשים קרובים יותר מיום ליום, הוא נהדר"

פורוורד מילווקי באקס יאניס אנטטוקנמפו. AP
נראה כמו גרסה מוגזמת של בן אדם. אנטטוקנמפו/AP
אין דבר שיאניס לא מסוגל לעשות בין הקווים. אבל כל דבר שהוא עושה מפתיע אותך. לאחרונה אנטטוקנמפו מגלה שהוא יכול להיות בהרבה מקומות על המגרש במעט מאוד זמן. דילוגי האיילה שלו מכסים כל נדל"ן נחשק בהגנה לפני שתספיק לומר את שמו המלא

אנטטוקנמפו נבחר בבחירה ה-15 בדראפט של 2013, מעטים זוכרים כמה שנויה במחלקות הייתה ההחלטה לבחור בילד השדוף מיוון, השם הצעיר ביותר ברשימה. שנה אחר כך, הקונצנזוס כבר מיקם אותו בין שני השחקנים הטובים ביותר במחזור שלו. בימים אלה, מי שהיה לוקח את מייקל קרטר וויליאמס על פניו עושה החלטה שנויה במחלוקת.

את הכישרון של יאניס קשה לנתח דרך המספרים היבשים. לא כי הם לא תקפים לגביו, הם מספרים את הסיפור שלהם באובייקטיביות נטולת משוא פנים. אלא שקשה למדוד פוטנציאל טהור בעזרתם. אין דבר שיאניס לא מסוגל לעשות בין הקווים. אבל כל דבר שהוא עושה מפתיע אותך. לאחרונה אנטטוקנמפו מגלה שהוא יכול להיות בהרבה מקומות על המגרש במעט מאוד זמן. דילוגי האיילה שלו מכסים כל נדל"ן נחשק בהגנה לפני שתספיק לומר את שמו המלא.

בליגת הקיץ קיבלנו טעימה מהאיכויות של היווני הבינלאומי. מי שלא ראה את יאניס מקבל את הכדור על קו העונשין של קבוצתו, מכדרר פעמיים בערך ומטביע – לא ראה דאנק אחרי שני כדרורים בערך מהעונשין השני מימיו. מאמנים מריירים על שחקנים שמסוגלים לחסום את הסנטר של היריבה, להוביל מתפרצת עם מסירה קדימה, ולסיים את המהלך עם ריבאונד התקפה אופורטוניסטי בצד השני. כשהכדור בידיו, על אף שהוא עדיין לא בטוח בקליעה שלו, באופן מוצדק כנראה, כמעט בלתי-אפשרי לשמור על הלולב האלסטי מחוץ לצבע. הוא מסוגל לסיים בדאנק מעל הקהל או למצוא את השחקן הפנוי בעזרת מוטת הידיים האינסופית שלו.

ליאניס קואורדינציה ואתלטיות גולמית כה נדירים לגובהו, שהם כמעט חסרי תקדים. הוא סיפר בתחילת העונה שהוא עדיין מתרגל לשלוט בכדור ממרום גובהו הטרי, וחודשים אחר כך, ניכר כי שהוא מרגיש בנוח יותר ויותר בהתקפה של קבוצתו. אך השאלה סביבו נותרה בלתי פתורה – איך ייראה בפועל הפוטנציאל שלו כשיהפוך למציאות? אין לינאניס את הנחישות האגוצנטרית הנדרשת כדי להוביל קבוצה בזריקות למשחק, או לפחות לא ראינו רמז לכך עדיין. הקליעה מוטלת בספק, למרות שההנחה הרווחת היא שזה רק עניין של זמן עד שהיא תדביק את הקצב עם שאר האיכויות שלו. כך או כך, יאניס עשוי להתפתח לכל-בו-פורוורד שעושה הכול חוץ מלנגוח את הכדור פנימה. הוא מוסר מחונן, ריבאונדר קשוח, ושומר מאיים ומגוון. סט היכולות שלו מציב אותו על מסלול אחר מהשבלונה של כוכב NBA ממוצע. אנדריי קירילינקו הוא הדוגמה הכי טובה למודל שיאניס יכול לאמץ. הבאקס, האומה היוונית, ולא מעט חובבי NBA מקווים שגם הגריק פריק, כמו 47-AK, עוד ימצא את דרכו למשחק האולסטאר במהרה.

יאניס עושה שיא קריירה של 27 נקודות ו-15 אסיסטים מול יוסטון

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
פורוורד מילווקי באקס יאניס אנטטוקנמפו  (שמאל). AP
מוסר מחונן, ריבאונדר קשוח, ושומר מאיים ומגוון/AP
אם יש משהו טוב שיצא מהפציעה של הרוקי המבטיח, והאמת שאין, הרי שמדובר בכך שהיא מאלצת את יאניס לקחת חלק גדול מההתקפה של הבאקס

אנטטוקנמפו שינה את הבאקס. מילווקי, שהייתה הקבוצה הגרועה בליגה בעונתו הראשונה, התחילה את השנה כסיפור סינדרלה מרגש. נכון לפגרת האול-סטאר, הבאקס מאיישים את המקום השישי במזרח, וכבר הספיקו להכפיל את מספר הניצחונות שלהם מהעונה שעברה, עם מאזן 23:30.

מאמן הבאקס, ג'ייסון קיד הוא דמות צבעונית בחייו של יאניס. אגדת NBA כשחקן, מאמן בלתי מוכח במקרה הטוב, ואישיות שהצליחה להכעיס את הליגה, התקשורת והרשת יותר מפעם אחת. בתחילת העונה קיד השתעשע ברעיון להפוך את אנטטוקנמפו לרכז הגבוה בהיסטוריה של המשחק. הגימיק נשאר בגדר גימיק בקבוצה עמוסת עושי-המשחק, אך יאניס מקבל יד חופשית להוביל את הכדור ולנסות לייצר לעצמו ולחבריו. כשג'בארי פרקר גמר את העונה, רק 25 משחקים לתוך הקריירה המקצוענית שלו, התפקיד של יאניס גדל, והדקות בהתאם. אם יש משהו טוב שיצא מהפציעה של הרוקי המבטיח, והאמת שאין, הרי שמדובר בכך שהיא מאלצת את יאניס לקחת חלק גדול מההתקפה של הבאקס. העונה אחוז השימוש של יאניס מההתקפה של הבאקס (usage-rate בלעז) עומד על 19.5 אחוזים, 4.5 אחוזים יותר מעונתו הראשונה. קשה להאמין שבגזרת ההנהלה וצוות האימון לא היו רוצים לראות את המספרים האלה ממשיכים לטפס.

פורוורד מילווקי באקס יאניס אנטטוקנמפו. AP
מקבל יד חופשית להוביל את הכדור ולנסות לייצר לעצמו ולחבריו/AP
המקרה של יאניס הזכיר לכל מי שהספיק לשכוח, שכישרון גולמי לא מפלה אף יבשת, ארץ, או שכונה

אנטטוקנמפו שינה גם את ה-NBA. טוב, שינה קצת. הבחירה המפתיעה של הבאקס הפכה לשלג דאשתקד, כאשר מסאיי יוג'ירי זעזע את עולם הכדורסל, ואת הפרשן ביל סימונס בפרט, כשבחר בבחירה ה-20 את ברונו קאבוקלו בן ה-18 מברזיל. מנג'ר הראפטורס הכיר את הילד, שזכה בתואר המצטיין באחד מחנות הקיץ שמארגן מאסיי ברחבי העולם. אבל המנג'ר הממולח ידע שהוא לא לבד. השמועה התפשטה ברחבי הליגה, מהר מספיק בשביל שיוג'ירי יחליט לא להסתכן בלחכות לסיבוב השני של הדראפט.

יחד עם כל המשאבים הטכנולוגיים, הכספיים והאנושיים שמשתדרגים בניסיון למצוא את השחקן הבא, ולא משנה באיזה חור הוא נמצא על הפלנטה, כך גם מתעדכנת ההבנה שכישרונות רבים מכפי שנוכל למצות עדיין מחכים שנגלה אותם. הליגה מורכבת מאחוז גדול יותר של יוצאי "שאר העולם" עם כל שנה שחולפת, האלופים מסן אנטוניו צריכים לשיר שבעה המנונים שונים לפני תחילת כל אימון (או כך לפחות אני אוהב לדמיין שפופ מצווה עליהם). המקרה של יאניס הזכיר לכל מי שהספיק לשכוח, שכישרון גולמי לא מפלה אף יבשת, ארץ, או שכונה. זה התפקיד של אנשי כדורסל לדוג את אותו כישרון, ולנחש מי מתאים להיות מקצוען בעשור השלישי לחייו, כשהוא רק נער בן 14-15.

בדומה לקאבוקלו, יאניס מהווה רק אחת מהדוגמאות האחרונות, והקיצוניות, של תהליך הגלובאליזציה שעובר על הליגה. אך ביאניס דבק קסם אחר. הפוטנציאל האינסופי כבר גרר כל סופרלטיב תחת השמש, וטור זה כמובן תרם את חלקו. נותר לנו רק ליהנות ממסע הגילוי החוויתי של הילד הצנום, שפעם לא ידע מהיכן או מתי תגיע הארוחה הבאה שלו, והיום הוא מיליונר בתחילת קריירה מבטיחה. לפני כל זה, יאניס, השחקן, ניחן ביכולת לרגש ברובד הכי ראשוני. וזה לבדו מצדיק צפייה בו.

מייק מילר שחקן קליבלנד קאבלירס מול יאניס אנטטוקנמפו שחקן מילווקי באקס. AP
ילד מרגש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully