וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים שנה: הספורטאי והספורטאית הצעירים של שנת 2014

31.12.2014 / 16:30

גצה כבש בגמר המונדיאל ודייויס מככב ב-NBA, אבל הם כבר בליגה של הגדולים. הפנים החדשות בספורט העולמי ב-2014 שייכות לאצן בריטי מבטיח, שחיינית ליטאית מרגשת וטניסאי קרואטי מבריק

אדם ג'מילי אצן בריטי. Michael Steele, GettyImages
"הם חיות", הודה הבריטי, "בשביל חלק מהאנשים הגודל של אותם אצנים משמעותי. יכולתי להגיע לקו הזינוק, להסתכל לצדדים ולומר לעצמי 'אוי ואבוי, הם הרבה יותר גדולים וחזקים ממני', אבל אני מצליח להשתמש בגוף שלי כדי לרוץ מהר מאוד". ג'מילי/GettyImages, Michael Steele

שנת 2014 הייתה מוצלחת בסך הכל עבור ספורטאים צעירים ברחבי העולם. מריו גצה, שבקושי חגג 22 באותו הזמן, כבש את שער הניצחון בגמר גביע העולם בכדורגל, אלכס זברב בן ה-17 התחיל להראות משהו מהפוטנציאל שלו בסבב ה-ATP בטניס וגם בוגדאן בוגדנוביץ' הסרבי בן ה-22 כיכב באליפות העולם בכדורסל, ממש כמו קיירי אירווינג (22) ואנתוני דייויס (21), שגם הפכו לכוכבי NBA. גם אצל הנשים ראינו כמה ספורטאיות צעירות ועולות, כמו דפנה סחיפרס בת ה-22 שזכתה באליפות אירופה באתלטיקה במדליית הזהב ב-100 ו-200 מטר. או כמו אנה קוניוך, בלינדה בנצ'יץ' ואחרות בסבב הנשים בטניס וקייטי לדקי האמריקאית בשחייה.

למרות כל הכבוד שיש לכל אלו שהוזכרו כאן, שלושת הספורטאים הצעירים של השנה בהם בחרתי הם אחרים. מדובר באצן הבריטי בן ה-21 אדם ג'מילי, בשחיינית הליטאית רוטה מיילוטיטה בת ה-17 ובטניסאי הקרואטי בן ה-18 בורנה צ'וריץ'.

סוגרים שנה בוואלה! ספורט:

מסי, רונאלדו או נוייר: מיהו כדורגלן השנה בעולם 2014?
דוראנט, לברון, או אולי רייס: דירוג עשרת הכדורסלנים של השנה
הבעלים הגזען או הכוכב האלים? מהו סקנדל השנה בספורט
לאבילני, בארשים או סחיפרס: דירוג עשרת האתלטים של השנה
ירידות על רונאלדו ויציאה של רובן: ציטוטי השנה בספורט
הצפון מול הדרום: דירוג עשרת הספורטאים האולימפיים של השנה
לוהט בצמרת: עשרת הטניסאים הטובים של 2014
הסינדרלה משוויץ והקאמבק של איבנוביץ': עשר הטניסאיות הטובות של 2014

נבחרת השליחים של ג'מייקה, יוסאין בולט, נסטה קרטר, ניקל אשמייד, קמאר ביילי קול. רויטרס
רק החבורה הג'מייקנית מנעה מג'מילי זהב ב-4X100 גם במשחקי חבר העמים/רויטרס

אדם ג'מילי

האצן הבריטי חגג את יום הולדתו ה-21 רק באוקטובר, אבל עוד באוגוסט הוא הגיע לשיא הקריירה הקצרה שלו. אדם ג'מילי הצליח להשוות את השיא שלו בריצה ל-200 מטר בגמר אליפות אירופה בציריך, כשירד מ-20 שניות ועצר את השעון על 19.98 בדרך לזכייה במדליית זהב. למעשה, זו הייתה השוואת השיא שקבעה 364 ימים לפני כן באליפות העולם במוסקבה, מה שמוכיח שמדובר בספורטאי של אירועים גדולים.

את התוצאה המצוינת הזו הצליח ג'מילי לקבוע למרות תנאי מזג אוויר לא טובים ורוח בפנים (1.6-) לעומת תנאים נוחים יותר ורוח בפנים קלה יותר במוסקבה שנה לפני כן (0.3-). הוא הצליח לגבור על מי שהיה הפייבוריט, כריסטוף למטרה הצרפתי, שהגיע למקום השני עם זמן של 20.15 שניות ועל צ'ורונדי מרטינה ההולנדי, שסיים במקום הרביעי. ג'מילי הפך לבריטי הראשון שזוכה באליפות אירופה בריצה ל-200 מטר מאז דוגי ווקר עשה את זה 16 שנים לפני כן. "תמיד חשבתי שאוכל לשמוע את ההמנון הלאומי רק אם אשחק בנבחרת הכדורגל של אנגליה", אמר אחרי הזכייה ג'מילי, שבכלל גדל ככדורגלן בצ'לסי ועבר לאתלטיקה רק ב-2012 כשהוא בן 19, "זו ההרגשה הכי טובה בעולם".

ג'מילי הצליח גם לקבוע שיא אישי ב-100 מטר השנה כשעצר את השעון במנהיים, גרמניה, על 10.04 שניות (עם רוח 1.6+ אמנם), ומשוויץ הוא יצא עם מדליית זהב גם במירוץ השליחים 4X100. במשחקי חבר העמים בגלזגו התחרה ג'מילי בריצה ל-100 מטר והגיע למקום השני עם זמן של 10.10, כשהוא שני לקיימר ביילי קול הג'מייקני (10.00) ומקדים את ניקול אשמיד הג'מייקני (10.12). כמו כן, הוא היה חלק מנבחרת אנגליה שזכתה במדליית הכסף בריצה ל-4X100, כשהם מגיעים רק אחרי ג'מייקה האדירה של יוסאין בולט, ששימש כרץ הרביעי והאחרון.

הייחודיות של ג'מילי היא בכך שמדובר באצן קטנטן ומצומק ביחס ליריבים שלו על המסלול היום. הבריטי מתנשא לגובה של 1.65 מטר בלבד ומציג גוף רזה ודק בשר של 58 קילוגרם. אם לוקחים בחשבון שביילי קול שניצח אותו במשחקי חבר העמים מתנשא לגובה של 1.93 מטר ומציג גוף שרירי ושוקל 83 קילוגרם, אפשר להבין את גודל ההישג של ג'מילי. בריאיון ל"דיילי מייל" התייחס ג'מילי להבדלים בגודל בינו לבין שאר היריבים על המסלול. "הם חיות", הודה הבריטי, "בשביל חלק מהאנשים הגודל של אותם אצנים משמעותי. יכולתי להגיע לקו הזינוק, להסתכל לצדדים ולומר לעצמי 'אוי ואבוי, הם הרבה יותר גדולים וחזקים ממני', אבל אני מצליח להשתמש בגוף שלי כדי לרוץ מהר מאוד ואני חושב שככל שאתבגר, אהיה חזק יותר וגדול יותר. אולי לא אהיה חזק כמו כל הבחורים האלה, כי אצלם זה טבעי יותר, אבל אוכל לרוץ מהר יותר. מבחינה פיזית, אני לא ספרינטר סטריאוטיפי, אני לא גדול עם שרירים שמתפוצצים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
רוטה מיילוטיטה שחיינית ליטאית. Francois Nel, GettyImages
יהיה מסקרן לבחון האם הליטאית הצעירה תדבוק ותחזק עוד יותר את שלל המקצים בחזה או שתנסה לפתח גם סגנונות אחרים על מנת להתמודד בהם. בכל מקרה, יהיה מעניין מאוד. מיילוטיטה/GettyImages, Francois Nel

רוטה מיילוטיטה

עושה רושם שהליטאית בת ה-17 נמצאת איתנו כבר הרבה זמן, אבל את הפריצה המטאורית לתודעה היא עשתה רק לפני שנתיים וחצי כשזכתה במדליית הזהב באולימפיאדת לונדון במשחה ל-100 מטר חזה, ולאחר מכן המשיכה לזכייה באליפות העולם באותה השנה, שם חגגה זהב ב-50 וב-100 מטר חזה וכסף ב-100 מטר מעורב אישי.

גם 2014 הייתה שנה פורייה מאוד עבור הליטאית הקסומה. היא אמנם לא שברה אף שיא עולם השנה, אבל זכתה במדליית הזהב ב-50 וב-100 מטר חזה באולימפיאדת הנוער בנאנג'ינג. שבוע בלבד לאחר מכן, קפצה הליטאית בחזרה לבריכה של הגדולים כשעברה להתחרות באליפות אירופה שנערכה בברלין. בבירת גרמניה, הצליחה מיילוטיטה לרסק את שיא התחרות ב-50 מטר חזה של יוליה אפימובה הרוסייה, שעמד על 30.29 שניות, כשעצרה את השעון על 29.88 שניות בלבד וזכתה במדליית זהב נוספת. על ידי הזכייה הזו, השלימה מיילוטיטה גרנד סלאם בבריכה, שדורש זכייה במדליות זהב במשחקים אולימפיים, באולימפיאדה לנוער, באליפות העולם לבוגרים ולנוער, גביע העולם בשחייה ובאליפות אירופה לנוער ולבוגרים.

מיילוטיטה, שעושה חיל גם באליפות העולם בבריכות קצרות שמתקיימת בימים אלה, מתגוררת ומתאמנת בפליימות' שבאנגליה ויהיה מעניין מאוד לעקוב אחריה בעתיד. ב-2015 תיערך אליפות העולם בקאזאן, רוסיה, כשהשנה הזו גם תהיה קדם אולימפית. יהיה מסקרן לבחון האם הליטאית הצעירה תדבוק ותחזק עוד יותר את שלל המקצים בחזה או שתנסה לפתח גם סגנונות אחרים על מנת להתמודד בהם. בכל מקרה, יהיה מעניין מאוד.

הטניסאי הקרואטי בורנה צ'וריץ' לצד הטניסאי הספרדי רפאל נדאל. רויטרס
עם רפא נדאל. צ'וריץ'/רויטרס

בורנה צ'וריץ'

הטניסאי הקרואטי, שחגג 18 רק בנובמבר האחרון, נחשב כבר שנים לכישרון גדול וליורש של טניסאים גדולים מהמדינה שלו כמו גוראן איבניסביץ', מארין צ'יליץ', מאריו אנצ'יץ' ואחרים. בשנה שעברה, 2013, עשה חיל בטורנירי הנוער כשזכה באליפות ארצות הברית והגיע לחצי הגמר באוסטרליה וברולאן גארוס. השנה, עשה צ'וריץ' את המעבר לסבב הבוגרים ועשה אותו בגדול. בתחילת 2014 עוד התגלגל בין טורנירים מסבב הפיוצ'ר ולא ממש הבריק שם עד שבאפריל רשם ניצחון גדול 6:2, 2:6, 5:7, 7:5, 4:6 על ייז'י ינוביץ', שדורג אז במקום ה-21 בעולם, בגביע דייויס.

את הפריצה הגדולה עשה צ'וריץ' ביולי כשהגיע לרבע הגמר בטורניר ה-ATP מסבב ה-250 באומג, קרואטיה מול הקהל הביתי שלו. באליפות ארצות הברית כבר הצליח לעבור שלושה סיבובי מוקדמות מול טניסאים חזקים יחסית ואף ניצח את לוקאש רוסול (27 בעולם) כדי להגיע לסיבוב השני. אבל לשיאו הגיע הקרואטי הצעיר בטורניר באזל, כשהגיע לחצי הגמר תוך ניצחונות על ארנסט גולביס (13) ועל לא אחר מאשר רפאל נדאל (3) 2:6, 6:7 (4) ברבע הגמר.

אחרי ההצלחות שלו, סיים צ'וריץ' את השנה במקום ה-96 בעולם והתפנה לכמה ריאיונות, בהם דיבר בין היתר על הסיבות להצלחת הקרואטים בטניס. "אני מניח שזה בגלל שאין לנו מתקנים כל כך טובים בקרואטיה, אז אנחנו עובדים קשה מאוד. אנחנו לא מפונקים ומלאי מוטיבציה". על המשחק שלו אמר צ'וריץ': "אני חושב שהמשחק שלי דומה למשחק של נובאק דג'וקוביץ'. אני זז טוב, אני לא מחטיא הרבה כדורים, אני לוחם והבקהנד היא החבטה הטובה שלי". נו, אם הוא מספיק אמיץ להשוות את עצמו לנובאק דג'וקוביץ', מה יש להוסיף?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully