וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו סקנדל השנה 2014 בספורט?

1.12.2014 / 12:07

הרץ שהוריד חולצה או פיפ"א ממאיסה את עצמה על האוהדים? הבעלים הגזען או הכוכב האלים? ליאונל מסי או נבחרת ברזיל? מהו סקנדל השנה בספורט ב-2014?

10. הרץ הצרפתי מאבד את המדליה

בפינת הביזאר, סגן האלוף האולימפי מחיידין מחיסי-בנעבד שאיבד את מדליית הזהב באליפות אירופה באתלטיקה בגלל שהוריד את חולצתו לפני הסיום. הצרפתי בסך הכול רצה לחגוג את ניצחונו, אבל הוועדה המארגנת פסלה אותו ושללה ממנו את המדליה והתואר. הפסילה הגיע לאחר תלונה של המשלחת הספרדית על "התנהגות לא ספורטיבית" ובוועדה הסבירו שהורדת החולצה מנוגדת לתקנון. אגב, בנעבד היה מעורב בסקנדל גם ב-2012 כשדחף את קמע אליפות אירופה בפינלנד (ובו ילדה בת 14) לאחר המירוץ. ניפגש בריו.

מחיידין מחיסי בנעבד רץ צרפתי. GettyImages
על המסלול אסור להוריד חולצה. בנעבד/GettyImages

9. מייקל פלפס חוזר. ומסתבך

2014 הייתה אמורה להיזכר כשנת הקאמבק של מייקל פלפס. אז הייתה. לקראת סוף השנה שעברה הודיע הספורטאי האולימפי המעוטר בהיסטוריה על חזרה מפרישה לקראת אולימפיאדת ריו 2016. באפריל הוא חזר להתחרות, אבל האירוע שהכניס אותו לרשימת הסקנדלים המפוקפקת אירע מחוץ לבריכה. בספטמבר נתפס כשהוא נוהג במהירות מופרזת ותחת השפעת אלכוהול, הוא הושעה לחצי שנה על ידי איגוד השחייה האמריקאי, לא לפני שהודיע: "לוקח פסק זמן כדי להיכנס לתכנית שתעזור לי להבין את עצמי טוב יותר". ובזמן שפלפס מחפש את הדרך הנכונה, השם שלו נשאר בכותרות בזכות סטוץ עם טיילור ליאן צ'נדלר, שגם מבוגרת ממנו ב-12 שנה וגם... נולדה כגבר.

שחיין האמריקאי מייקל פלפס, אליפות ארצות הברית. רויטרס
צריך זמן לעצמו. פלפס/רויטרס

8. המארחת ברזיל מובסת 7:1 בחצי גמר המונדיאל

הסקנדל הספורטיבי היחיד בעשירייה. ערב חצי גמר המונדיאל הביתי, למארחת היו המון בעיות. הכוכב ניימאר נפצע וגמר את הטורניר, הבלם הבכיר טיאגו סילבה היה מורחק, אבל למרות שהיריבה שמנגד הייתה המכונה הגרמנית, הברזילאים עוד הפגינו ניצוץ של אופטימיות. שום דבר לא הכין אותם למה שקרה במחצית הראשונה בבלו הוריזונטה. אחרי 29 דקות לוח התוצאות הראה על 0:5 לגרמניה ובסיום, 1:7. אומה שלמה נכנסה להלם, ילדים בכו, אוהדים התפרעו ברחובות ודרשו את ראשו של המאמן סקולארי. התקוות והלחץ להניף את הגביע העולמי התנפצו לרסיסים קטנים. ברזיל הגדולה הבינה ברגע כמה היא לא רלוונטית וכמה בעיות יש בכדורגל שלה. 64 שנה אחרי שברזיל הפסידה בגמר המונדיאל הביתי לאורוגוואי במה שכונה "מרקנאסו", הגיע ה-"מינייראסו". נקודת השפל החדשה של ברזיל בגביע העולם.

ילד אוהד נבחרת ברזיל בוכה. GettyImages
נקודת שפל חדשה. ילד בוכה אחרי ה-7:1/GettyImages

7. מהומות במפגש בין סרביה לאלבניה

מחדל. אין מילה אחרת לתאר את ההחלטה של אופ"א לאשר לשתי המדינות הללו לפגוש אחת את השנייה. ההתאחדות האירופית מקפידה שאזרבייג'אן וארמניה, ספרד וגיברלטר, רוסיה וגאורגיה לא ייפגשו בגלל סיבות פוליטיות והיסטוריות. אז סרביה ואלבניה? שתי מדינות בהן שוררת איבה על רקע חבל קוסובו העקוב מדם. המפגש טעון בין שחקני נבחרת אלבניה, ילידי קוסובו, לבין שחקני מדינה שלא מכירה בהם היה מועד לפורענות. לכולם היה ברור שהוא נפיץ ובכל זאת, באופ"א לא חשבו עד הסוף. אמנם אוהדים אלבנים לא הורשו להגיע לבלגרד, אבל זה לא מנע את הפרובוקציה. דגל אלבני ובו הכיתוב: "תשוחרר קוסובו" הונף לאוויר, השחקן הסרבי סטפן מיטרוביץ' הוריד אותו בהפגנתיות ומשם העניינים גלשו במהירות למהומת ענק ומכות כאשר השחקנים האלבנים חטפו גם מהאוהדים המקומיים. המשחק הופסק, סרביה קיבלה ניצחון טכני לצד הורדת שלוש נקודות, שתי הנבחרות יארחו בהמשך ללא קהל ובאופ"א, כנראה, ילמדו מאוחר מדי את הלקח. השתיים לא ייפגשו עוד בטורנירים הבאים.

אוהד נבחרת סרביה (שמאל) תוקף את שחקני אלבניה. AP
מחדל אבטחתי. אלבנים מותקים בסרביה/AP

6. הנשיכה של לואיס סוארס

24 ביוני, רסיפה, ברזיל. איטליה עפה מהמונדיאל בשלב הבתים, מאמנה צ'זארה פראנדלי התפטר, אבל כולם עסקו באירוע אחר. הוא עשה זאת שוב. בפעם השלישית תוך ארבע שנים לואיס סוארס נשך שחקן יריב. השופט המקסיקני לא ראה את האירוע ורק מצלמות הטלוויזיה חשפו שסוארס, בעוד אקט רגעי של טמטום ואיבוד שליטה, נשך את ג'ורג'ו קייליני. העליהום היה בשיאו והרשתות החברתיות זעמו. פיפ"א נסחפה בדעת ההמון הזועם והודיעה כעבור יומיים על עונש חסר תקדים: הרחקה לכל פעילות לארבעה חודשים כולל השעייה מאימונים. סוארס נשחט ונצלב, אבל בסופו של יום יצא מחייך. כי ההשעייה לא מנעה ממנו את המעבר החלומי לברצלונה או פגעה במעמדו. גיבור לאומי באורוגוואי, נבל חביב באנגליה. כך או כך, כולם חיכו שיחזור. כולם שכחו מהר מאוד את הכתף של קיילני. וב-24 באוקטובר סוארס חזר היישר לאחד המעמדים הגדולים באירופה - הקלאסיקו. תודו שאתם לא יכולים בלעדיו.

לואיס סוארס שחקן נבחרת אורוגוואי מחזיק את הפה לאחר שנשך את ג'ורג'יו קייליני מאיטליה. AP
חזר כגיבור. סוארס/AP

5. אוסקר פיסטוריוס הורשע ונשלח למאסר

האירוע הגדול והחשוב בתפר בין הספורט והפלילים הגיע לסיומו. 20 חודשים לאחר מותה של חברתו לחיים, ריבה סטינקאמפ, הורשע האצן קטוע הרגליים בהריגתה (וזוכה מאשמת רצח בכוונה תחילה) ולאחר מכן נגזרו עליו חמש שנות מאסר בפועל ועוד שלוש שנים על תנאי בגין ירי במקום ציבורי. המשפט היה אירוע תקשורתי שריתק את כל העולם וכל הרשתות הבכירות העבירו בשידור חי את פסק הדין והקראת גזר הדין. פיסטוריוס, האתלט הראשון שהשתתף גם במשחקים האולימפיים וגם במשחקים הפראלימפיים, האיש שניהל מאבק ענק כדי לזכות בהכרה על אף מוגבלותו, לא הפסיק למרר בבכי במהלך המשפט, אך בעת הקראת גזר הדין, נראה בוהה באוויר במבט חלול. כך חולפת לה תהילת עולם.

האצן האולימפי אוסקר פיסטוריוס בעת מתן גזר הדין במשפטו, אוקטובר 2014. AP
מבט חלול. פיסטוריוס/AP

4. ליאונל מסי מוכתר כשחקן המצטיין של המונדיאל

פיפ"א טייק 1. "האוהדים ביציע הרגישו את הסקנדל... בחירה ביזארית, שמביכה גם את השחקן עצמו". כך תיאר העיתונאי האנגלי פול הייוורד את אחד האירועים המביכים בתולדות הגביע העולמי. מסי הוא ענק, מהגדולים שידע המשחק בכל הזמנים, אבל הוא בשום אופן לא היה השחקן המצטיין במונדיאל. היו לו ארבעה שערים, כולם בשלב הבתים, הוא לא הוביל את ארגנטינה לזכייה ולכן מיליונים ברחבי העולם הרגישו מרומים ועצבניים. גם מסי עצמו עלה מבויש לקבל את הפרס שהוא עצמו ידע שלא הגיע לו ולעולם לא יוכל להתגאות בו. זו הייתה עוד החלטה שהגבירה את תחושת אי האמון של חובבי הענף בגוף המנוכר שמנהל אותו. ברשת צצו תיאוריות קונספירציה: מהחלטה מכורה מראש ועד קומבינה של פיפ"א עם הספונסרית אדידס. לפיפ"א עוד נחזור בהמשך.

שחקן נבחרת ארגנטינה ליאונל מסי עולה לקבל את תואר השחקן המצטיין במונדיאל. רויטרס
עוד החלטה שהגבירה את תחושת אי האמון של חובבי הענף בגוף המנוכר שמנהל אותו. מסי ובלאטר/רויטרס

3. האמירה הגזענית של דונלד סטרלינג

החשיפה של אתר הרכילות TMZ הרעידה את אמריקה. הקלטה של דונלד סטרלינג, הבעלים היהודי של לוס אנג'לס קליפרס, בהתבטאות גזענית מכוערת בשיחה עם חברתו. "מפריע לי שאת מפרסמת תמונות שלך עם אנשים שחורים. את חייבת לעשות את זה?... אין לי בעיה שתשכבי עם שחורים, אין לי בעיה שתלכי איתם לאן שאת רוצה. המעט שאני מבקש ממך זה לא לפרסם את זה...לא להביא אותם למשחקים שלי". בהמשך פורסמו ציטוטים נוספים: "אתה הולך לישראל, וגם שם השחורים מקבלים יחס של כלבים". וארצות הברית אכן רעדה. בשנת 2014, הספורט האמריקאי לא מוכן לסבול גזענות מכל סוג. סטרלינג הושעה לכל חייו מה-NBA ובהמשך אילץ אותו בית המשפט למכור את הקבוצה לסטיב באלמר. לבעלים שמתבטא בצורה כזו אין מקום בספורט ובחברה בכלל. אולי כשבישראל יאמצו את הגישה האמריקאית של אפס סובלנות כלפי גזענים, הספורט כאן יראה קצת נקי יותר.

הבעלים של לוס אנג'לס קליפרס דונלד סטרלינג עם חברתו וי סטיביאנו. AP
אפס סובלנות כלפי אנשים כמוהו. סטרלינג/AP

2. השעיית ריי רייס מה-NFL

תקריות אלימות בכיכובם של שחקני NFL צצות חדשות לבקרים. החמורה שבהן קשורה בריי רייס, הרץ האחורי של בולטימור רייבנס, סופרסטאר ומיליונר. בחודש פברואר נעצרו רייס וארוסתו, לימים אשתו, לאחר שהתעמתו בקזינו באטלנטיק סיטי. האמת התגלתה מאוחר יותר עם פרסום שני סרטונים, כאשר בראשון נראה רייס גורר את ארוסתו המעולפת מהמעלית ובשני, נראה כשהוא מכה אותה. הפרסומים הללו העלו לא מעט תהיות לגבי טיפול ה-NFL בפרשה, מה שמהווה חלק לא קטן מהסקנדל. רייס, שהושעה עם השלמת החקירה הראשונית משני משחקים, הושעה לאחר הפרסום לתקופה בלתי מוגבלת מה-NFL ושוחרר מהרייבנס, כאשר כל הצדדים הכחישו שידעו על קיומו של הסרטון. רייס עוד הספיק להתנצל לפני כן בפני כל העולם חוץ מאשתו שישבה לצדו, אבל אז האמת נחשפה. ולמרות שאין הוכחה לניסיון הטיוח, הצדק יצא אל האור. לאחרונה אגב, הוא זכה בערעור ואם ימצא קבוצה, יוכל לשוב לשחק בליגה.

1. למרות הכול, קטאר מארחת

פיפ"א טייק 2, אבל לא רק היא. על סיפורי הכסף הקטארי שמסתובב בענפי הספורט השנים עוד ידובר רבות. הריח רע, השמועות עקשניות, ארגוני זכויות אדם זועקים, אבל קטאר בשלה. סוגיית אירוח מונדיאל 2022 הפכה לפארסה. למרות שלל פרסומים, כתובת תחקיר וחשד למתן שוחד, פיפ"א מינתה חוקר וניקתה את קטאר מחשדות השחיתות, אלא שאותו חוקר טען שהדו"ח שכתב סולף. פיפ"א לא ידעו איך לאכול את הפדיחה החדשה והודיעו במהרה על הגשת תלונה לרשויות השוויצריות, אבל צריך להיות תמים כדי להאמין שהקטארים יאבדו את אירוח המונדיאל, שיוזז במיוחד עבורם לחורף. הבעיה היותר גדולה היא שבזמן שכולם נגד קטאר, דוחא 'נבחרה' לארח את אליפות העולם באתלטיקה, אירחה בדצמבר גם את אליפות העולם בשחייה ואפילו תרמה מיליונים לקרן למחקר נגד סמים בספורט. הקטארים, בין אם אתם אוהבים את זה או לא, כאן כדי להישאר. יש להם מספיק כסף בשביל זה.

אצטדיון בעיר דוחא קטאר. AP
נתראה בקרוב. אצטדיון בעיר דוחא/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully