וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה לגודל טבעי: שי האוזמן מסכם את המחזור הראשון בליגת העל

13.10.2014 / 7:30

ההרכב הגבוה של מכבי תל אביב יציב דילמה קבועה בפני יריבותיה בליגה, פרט להפועל ירושלים שכבר התחברה ומציגה קצב מסחרר ותיאום התקפי. שי האוזמן מנתח את המחזור הראשון בליגת העל, ותוהה האם כשדונטה סמית' ייכנס לעניינים הריקודים של הירושלמים ייפסקו

one

בוידאו: תקציר הניצחון של מכבי תל אביב בנס ציונה

1. אולי זו חוסר שביעות הרצון ממרקיז היינס, אולי זה הרצון להעצים את סילבן לנדסברג ואולי סיבות אחרות, אבל מכבי תל אביב עלתה אמש (ראשון) מול נס ציונה עם הרכב של פוינט גארד אחד (פארגו) וארבעה פורוורדים: לנדסברג-סמית'-רנדל-כהן. להרכב כזה יש לא מעט חסרונות ויתרונות, אבל בדבר אחד אין ולא יכול להיות ויכוח: אחרי כמה שנים קטנות, מכבי תל אביב נראית שוב גדולה מבחינה פיזית בקו האחורי, והגודל הזה מציב בפני מאמן היריבה דילמה לא פשוטה, כאשר פתרון של בעיה אחת יוצר בעיה חמורה לא פחות.

כדי לשמור אישית, היריבה חייבת גארד גבוה בעמדה 2 ושומר מצוין בעמדה 1. מדוע? כי אם אין לה אתלט ושומר מצוין בעמדה מספר 1, הוא יהפוך חיש קל למעבר חציה מול פארגו. ואם תנסה היריבה להציב גארד נמוך על אחד מהלנדסברגים-סמית'ים, היא תחטוף פוסטאפים כל הערב. ניתן לפתור את הבעיה הזאת, מן הסתם, באמצעות התאמת הרכב גבוה גם מצידה של היריבה, ככל האפשר, לא? לא בטוח. כי גם אם פתרנו את בעיית המאצ'אפ ההגנתי מול ההרכב של מכבי תל אביב, יצרנו בעיה בצד השני של המגרש.

גארד מכבי תל אביב ג'רמי פארגו (שמאל). ברני ארדוב
החזיר את ההרתעה. ג'רמי פארגו/ברני ארדוב

מרגע שהחזירה לשורותיה את פארגו, אלופת אירופה השיבה לעצמה גם את מאזן ההרתעה מול מובילי הכדור של היריבה. כדי לפתור את בעיית ההתמודדות מול הלחץ שמפעיל פארגו, צריך שני מובילי כדור. המשמעות לרוב היא שילוב של שני נמוכים ביחד. וכפי שהסברנו קודם, שני נמוכים בקו האחורי של היריבה = בעיה בצד ההגנתי. לא פשוט בכלל סיפור החד גדיא הזה.

נס ציונה חשה אמש על בשרה את משמעות הדילמה. בהיעדרו של בעל הבית הפצוע, פתח בהרכב של נדב זילברשטיין גיל אמיתי בעמדה מספר 1. לאחר מכן הוחלף במורן רוט החלוד. ושני אלה, כל אחד בתורו, אמרו יפה תודה וסליחה בכל פעם שהצליחו לעבור בכדרור את החצי מול פארגו. ואם בטעות הצליחו לעבור בדהירה את המכשול, נתקלו מאחור בקיר ושמו בריאן רנדל. והגנתית? נס ציונה אוהבת לצוות את טל דן האתלטי על מוביל הכדור של היריבה. אלא שכפי שציינו, מנע ההרכב הגבוה של מכבי תל אביב את האופציה הזו והשאיר את אמיתי ו/או רוט חשופים בצריח. רק בדקות בהן פארגו (שסיים עם מדד פלוס מינוס של 26+) ירד לנוח, יכלו בנס ציונה לנשום קצת לרווחה.

צפו במכבי תל אביב מטיילת בדרך ל-69:81 בנס ציונה

בריאן רנדל: "הניצחון הזה נותן לנו דחיפה גדולה"

שחקן הפועל ירושלים ברייסי רייט מול שחקן עירוני נהריה סיימון פארין. אדריאן הרבשטיין
אחד מהשוטינג גארדס הכי טובים שראינו כאן. ברייסי רייט/אדריאן הרבשטיין

2. יכול מאוד להיות שיתרון הגודל של הצהובים יעניק להם יתרון משמעותי על קבוצות הליגה. לא בטוח שזה יהיה רלוונטי מול היריבה מירושלים, שמציגה גארדים בסדרי גודל דומים. אתמול, אגב, הם הובילו את קטגוריית הריבאונדים של האדומים. הקבוצה של פרנקו נראתה מצוין מול העולה החדשה מנהריה. הציגה קצב משחק מסחרר; ביצוע יעיל ומדויק של מהלכי פוסטאפ במשחק המעבר; חיתוכים מצוינים עם ובלי חסימות עם מחויבות של השחקן שנע ללא כדור ומחויבות לא פחותה של השחקנים עם כדור לשחרר את המסירה בזמן ובעיתוי הנכון.

בשלב מוקדם מאוד של העונה נראית הטוענת לכתר מחוברת ומאורגנת, עם הבנה שהקו הקדמי הפותח (ג'ונס ואליהו) וזה שמחליף (גפני ויניב גרין) מעניקים לה אופציות שונות ואיכותיות, ועם ברייסי רייט שמול כל יריבה שאיננה קאזאן נראה כמו אחד מהשוטינג גארדס הכי טובים שראינו כאן. וכל זאת כשדונטה סמית' נראה עדיין מאופק ורזה. ואולי זה כלל לא מקרי? מעניין מה יקרה כשסמית' יכנס לעניינים: האם זה ירים את רמת הריקודים או שמא יבוא על חשבונם?

מהצד השני לא נעים היה לראות אמש את נהריה. מודעת לחוסר האיזון בסגל הראשונה שלה, הזדרזה העולה החדשה והחליפה קונספט עם צירופו של הגארד ליונס על חשבונו של הפורוורד גידנס. יכול להיות שצירופו של גארד יוצר כמו ליונס יוכל לשחרר מעט את נייט מילר, שהציוות שלו כשחקן המטרה של רועי חגאי נראה בשלב זה מעט יומרני. בכל מקרה, עם סגל מאוזן או מאונך, אפשר לצפות מנהריה להרבה יותר יצירתיות וחוכמה התקפית בצד האחד של המגרש, ו-ודאי שלהרבה יותר קשיחות וחדות הגנתית בצד האחר.

צפו בהפועל ירושלים מרשימה ב-78:99 בנהריה

פרנקו: "אסור להיות חזירים". חגאי: "קיבלנו סטירה"

תומר בר אבן שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
ניצל את ההזדמנות. תומר בר אבן/אדריאן הרבשטיין

3. ואם כבר נגענו באכזבות, זה הזמן לדבר על המשחק שפתח את המחזור במוצאי שבת, בין סגנית האלופה מחיפה לבין הקבוצה שירדה ושבה מאשדוד. גם חיפה וגם אשדוד סבלו הקיץ מפציעה משמעותית של ישראלי חשוב. בן רייס בירוק ודרור חג'ג' בכחול. רמי הדר, מאמנה של חיפה, קיבל החלטה אסטרטגית כבר במשחקי ההכנה (ולא שהייתה לו ברירה אחרת, כן?) להעביר את דקות המשחק של רייס הפצוע לתומר בר אבן. ליאור ליובין, מאמנה של אשדוד, פעל בצורה דומה (עוד לפני צירופו של חג'ג') והריץ בדקות משמעותיות את נועם ליש הצעיר. במשחק ביניהן שלשום, קיבל בר אבן 20 דקות והחזיר ב-9 נקודות כולל שני מהלכים שעשו את ההבדל. אלא אם סובל ליש מפציעה שאיננה ידועה לנו, קשה להבין מדוע ראה פרקט לראשונה ברבע הרביעי, הספיק לטעות פעם אחת – וחזר לנוח לאחר דקה. מסורתית, דורשים מאמנים משחקניהם לשחק באומץ וללא פחד. ובצדק. אפשר ורצוי לצפות גם מהמאמנים עצמם לתכונות דומות.

צפו במכבי חיפה גוברת 73:74 על מכבי אשדוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully