וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל פרנקו: דני פרנקו סולל דרכו לצמרת

8.6.2014 / 11:30

הוא עובד קשה (קוז'יקרו: "אוכל כדורסל"), אהוב על השחקנים ולמד להסתדר עם הנהלות (דורסמן: "הדרך שלו טובה משל מוריניו"). ג'ף רוזן קורא למאמן מכבי חיפה דני פרנקו "מר כדורסל שלי", ועם מחמאה כזו, לא פלא שהתחנה הבאה עשויה להיות בתל אביב – באדום או בצהוב

מאמן מכבי חיפה דני פרנקו. אדריאן הרבשטיין
מכוון הכי רחוק שיש. פרנקו/אדריאן הרבשטיין

קיץ 2014 בכדורסל הישראלי צפוי להיות אחד הפתוחים לגבי שוק המאמנים. רגע לפני סדרת גמר הפלייאוף בין מכבי חיפה למכבי תל אביב רק עירוני נס ציונה, הפועל חולון ועירוני נהריה יודעות בוודאות גמורה מי יעמוד על הקווים בעונה הבאה. בעוד עתידן של גלבוע/גליל וברק נתניה פתוח, ובמכבי תל אביב מחכים לתשובה מדיוויד בלאט, חמש משש הקבוצות האחרות רואות בדני פרנקו מועמד בכיר לתפקיד המאמן, כולל מכבי חיפה אותה הוביל לגמר.

העובדה הזאת לא צריכה להתקבל כמובנת מאליה. רק לפני ארבע שנים, בקיץ 2010, פרנקו סיים שנה מחוץ לפרקט כשחתם כעוזר מאמן בהפועל חולון, ושבועות בודדים לפני פתיחת העונה החליף את מיקי דורסמן ולקח את הסגולים באחת העונות הקשות כלכלית בתולדותיהם למקום השביעי. מאז מעמדו רק עלה ועלה. אמנם, בשנתיים שלפני חיפה הוא אימן בברק נתניה, אך ההישגים עם הקבוצה הצנועה גרמו לקהילת הכדורסל להפסיק לפקפק ביכולותיו וכיום הוא אחד ממאמני הצמרת של הכדורסל הישראלי.

"היום אם אין לך מאמן ולדני פרנקו אין קבוצה, זה השם הראשון שאתה רוצה", אומר אחד הבעלים הבכירים בליגת העל, "הוא מאמן בקליבר שהולך להיות מוביל, הרבה מאוד שנים. לדעתי, הוא גם ייצא מהארץ. לא רואה סיבה שהוא לא יהיה מאמן מוביל בקבוצות גדולות מאוד", מוסיף יהוא אורלנד ששיחק אצלו שנים רבות. רגע לפני שהוא מגיע לגמר הראשון בקריירה שלו, יצאנו לבדוק מה הפך את המאמן בן ה-40 לכה מבוקש ואהוב על שחקניו, ואפילו הכניס אותו לפנקס כאחד המועמדים העתידיים למכבי תל אביב.

שחקן ברק נתניה יהוא אורלנד. מגד גוזני
"לא רואה סיבה שפרנקו לא יהיה מאמן מוביל". יהוא אורלנד/מגד גוזני
sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

כשפרנקו הגיע בעונת 2000/1 לגליל עליון כעוזרו של ארז אדלשטיין, ראו כבר אז רבים מהשחקנים שעבדו תחת השניים שיש להם את אותה תשוקה למשחק. מספר שנים לאחר מכן הדביק טובי שוורץ, יו"ר הפועל חולון, את הכינוי "פרנקוביץ'", למאמן שאימן את הקבוצה בעונת 2008/9 והביא לה את גביע המדינה. לכל מקום שהלך, העבודה הקשה והדרישות מהשחקנים היו חלק מהרפרטואר שהוא הביא עמו.

"דני הוא המאמן שעובד הכי קשה שהיה תחתיי", אומר בעלי חיפה ג'ף רוזן, "אלעד חסין גם עבד קשה, אבל דני עבד הכי קשה שראיתי. הוא סטודנט של המשחק, ישן ואוכל כדורסל. הוא אינטלקוטאל של כדורסל, וזה מה שחשוב ויפה. לכל אחד מהמאמנים שעבדו במכבי חיפה יש את היתרונות והחסרונות שלהם, דני פרנקו הוא מר כדורסל בשבילי. בראד גרינברג הוא מאוד מוכשר ודיפלומט גדול, אשכנזי ואלעד חסין יש להם את היתרונות שלהם. לדני היו הרבה מכשולים, פעם ראשונה שהוא אימן באירופה, פעם ראשונה שהוא שיחק מול קבוצות NBA ופעם ראשונה שהוא הגיע לגמר פלייאוף, אז אני חושב שזאת עונה נהדרת למכבי חיפה ודני פרנקו".

גם עידו קוז'יקרו, שעבר תחת הרבה מאוד מאמנים, מפרגן לידע ולעבודה הקשה של מאמנו: "עבדתי עם דני בתור עוזר מאמן, אבל זה לא אותו דבר כמו מאמן ראשי. ידעתי שדני הוא פריק של כדורסל, מהאנשים שנושמים, שותים ואוכלים כדורסל כל היום. מבחינת ידע הוא לא הפתיע אותי בכלל, מה שהרשים אותי זו ההתנהלות והשליטה שלו בקבוצה שלנו. יש לו יכולת לדעת מתי ללחוץ ומתי לשחרר, הוא מבין את השחקנים".

שחקני מכבי חיפה בכדורסל עידו קוז'יקרו (שמאל) דונטה סמית' (ימין). מגד גוזני
"יודע מתי ללחוץ ומתי לשחרר". קוז'יקרו/מגד גוזני

כאמור, בעונת 2010/11 פרנקו חזר לחולון כשחתם כעוזרו של מיקי דורסמן, שפינה את הכיסא רגע לפני פתיחת העונה. "אני לא מאמין שאפשר להצליח בלי לעבוד קשה, זה מאוד פשוט", מסביר דורסמן את משנתו: "באופן יחסי אני לא מאמין שיש מאמן שלא עובד קשה. יש מאמנים שעובדים פחות, ויש מאמנים שעובדים יותר. אם אתה לא מתאמץ ועובד קשה אתה לא מצליח, ודני מתאמץ מאוד".

אורי קוקיה הכיר את פרנקו בימיו כמאמן הנוער של הפועל תל אביב, ולאחר מכן פרח תחתיו גם בהפועל חולון: "כל שנה שדני מאמן הוא משתפר ומתפתח", משבח שחקן חיפה את המאמן שעבר אתו כברת דרך ארוכה, "הוא יודע להכין את הקבוצה למשחקים בצורה מרשימה, מתחבר לשחקנים ברמה הפסיכולוגית והמנטאלית. הוא יודע איך לפנות לקבוצה ולהכין אותה למשחקים, לא בקטע של עוד סל או פחות סל, אלא בקטע של לבוא מוכנים למלחמה. ראו איך באנו נגד ירושלים ברמת האגרסיביות והריכוז וכל הדברים מסביב, מספיק שתראה את המחויבות של השחקנים בקבוצה".

שחקן מכבי חיפה אורי קוקיה. יותם רונן
"ראו איך באנו לסדרה נגד ירושלים". קוקיה/יותם רונן

מלבד שני מקרים, בעונה הראשונה בברק נתניה ובעונתו הראשונה בליגת העל בעירוני רמת גן, כל העונות של פרנקו לוו בהצלחות. מעבר להצלחה הקבוצתית, בכל עונה הצליח המאמן להוציא מהשחקנים המשלימים, אותם אלה שמכונים "אפורים", הרבה יותר ממה שהוציאו עד לאותה עונה, ואפילו מעבר למה שיוציאו מהנקודה הזאת.

איתי לב רשם את עונת השיא בקריירה שלו ברמת גן ב-2005/6 תחת פרנקו, גוני יזרעאלי נבחר לתגלית העונה בעונת 2006/7 בהפועל עפולה/גלבוע, כשיהוא אורלנד לצדו קולע 10.9 נקודות בממוצע למשחק. בהפועל חולון פרץ לתודעה קוקיה עם 6.6 נקודות ו-7.1 ריבאונדים שהובילו אותו עד לנבחרת, ושנתיים לאחר מכן היה זה מורן רוט בעונת שיא מבחינת נקודות ואסיסטים. בעונה שעברה בנתניה אורלנד ואייל שולמן היו מדהימים, והעונה בחיפה דגן יבזורי פרץ בדיוק במאני טיים.

"את כל העבודה של דני הוא עושה במהלך האימונים בשבוע", מסביר אורלנד, ששיחק תחת פרנקו במשך שש שנים, "הוא דורש מכל שחקן ומכל איש צוות את הכי טוב שלו בכל אימון, ואני חושב שבתור שחקן ישראלי אם אתה לא דונטה סמית' ואתה לא הזר הכי טוב שהיה פה מחוץ למכבי תל אביב, צורת המשחק של דני מתאימה מאוד. הישראלים שמשחקים אצלו מאוד מצליחים, וזה מה שמבדיל אותו מכל שאר המאמנים. לשחקנים פה מאוד חשוב שיהיה צורת משחק, שתדע מה מותר לך לעשות ומה אסור לך. בתור שחקן צעיר, בן 20, אתה אולי תגיד שלא נותנים לך חופש, אבל העובדה שכל הישראלים מצליחים אצלו".

"השוני של דני ממאמנים אחרים זה שהוא נותן להם את ההרגשה שהוא האבא והאמא שלהם", מספר מורן רוט, שמשלים עונה שנייה תחת פרנקו, "הוא עונה על כל צורך, כל דבר, בלב שלם ועם אהבה. שחקנים מרגישים את זה, אנחנו קודם כל בני אדם, רוצים שיתייחסו אלינו בכבוד ודני אלוף בזה. זה היתרון הגדול שלו על הרבה מאמנים אחרים. דני גורם לכך שהשחקנים מרגישים את הקבוצה ואת המחויבות ואת הביחד. זה חשוב לו יותר מכל דבר אחר. הוא לא מנסה להמליך שחקנים, או להוריד שחקנים אחרים, אלא לגרום לקבוצתיות הזאת".

האהבה והפריחה של השחקנים האפורים אצל פרנקו גורמת לאותם שחקנים לרצות לבוא לשחק אצלו. בכלל, המאמן בוחר לא מעט שחקנים שכבר עבדו אתו בעבר. מלבד אורלנד, שכאמור שיחק תחתיו שש עונות, נמצאים גם רוט, קוקיה, ליאור ליפשיץ, ריץ' מלצר ודרון וושינגטון ברשימה הארוכה.

מאמן מכבי חיפה דני פרנקו (ימין) עם מורן רוט (שמאל). יוסי ציפקיס
"עונה על כל צורך". רוט עם פרנקו/יוסי ציפקיס

"מעבר לקטע של הכדורסל, דני הוא מאמן שמתחברים אליו, הוא מאוד אכפתי וברגע שאתה משחק אצלו הוא תמיד מנסה לדאוג ולעזור", אומר קוקיה, "יש לו יחסים אישיים עם הרבה מאוד שחקנים. ברגע שיש חיבור, השחקן מרגיש שהוא לא משחק רק בשביל עצמו ויותר קל לו להוציא עוד מעצמו. אם זה יהוא אורלנד, מורן רוט, ועוד שחקנים שעברו אצלו, ראית אצלם את האיכויות שהם עושים אצל דני ומגיע לו הרבה קרדיט".

אלא שהשנה, בניגוד לעונות בהן הסתדר עם קבוצות עם תקציבי מינימום, פגש פרנקו גם שחקן שנחשב בעייתי מבחינת התנהלות - דונטה סמית', שעל פי הפרסומים היה האחראי לסיום דרכו של בראד גרינברג בקבוצה. "דני יודע להוציא מהשחקן את הכי טוב, בכך שהוא משתמש בו במה שהוא יודע לעשות ולא מעמיס עליו דברים שהוא לא יודע לעשות. זה מאוד פשוט", אומר דורסמן, "אף שחקן שהוא לא סופרסטאר לא יכול לעבוד בלי ארבעה שחקנים וספסל טוב לידו. לכל אחד יש את המעמד והמקום שלו בקבוצה, ודני עבר בית ספר טוב בכדורסל אז הוא יודע לטפל בסיטואציות הללו. הוא עושה עבודה טובה מאוד בנושא הזה".

אורלנד לא מופתע מההסתגלות של פרנקו לסיטואציה: "היה לי ברור שברגע שתהיה לו קבוצה עם תקציב גדול ושחקנים איכותיים והוא לא יצטרך להתעסק כל הזמן בלבחור שחקנים זרים בפינצטה, להביא זר ב-50 אלף דולר ולבקש ממנו לשחק כמו שחקן ב-150 אלף דולר, הוא יצליח. התעקשתי לשחק אצלו כל השנים האלה גם במחיר של להרוויח פחות כסף".

שחקן מכבי חיפה דונטה סמית'. אדריאן הרבשטיין
אפילו הוא כבר לא היה מכשול. דונטה סמית'/אדריאן הרבשטיין

בכתבה שנעשתה ב-2010, תהינו מדוע פרנקו לא מקבל עבודות למרות הצלחתו. מספר אנשים, ביניהם יו"ר גלבוע/גליל ירון אוחיון, טענו כי פרנקו מתקשה לעבוד בצוות. העונה, במכבי חיפה, בה לא מעט נקבע על ידי רוזן ואנשיו בארצות הברית, הצליח מאמן הירוקים להתנהל בצורה שקולה ולהוביל את הקבוצה שלו להצלחה, כשאף שרוב ההחתמות נעשו לפני שהגיע, מערכת היחסים הייתה יותר מטובה. אפילו ההחתמה של אדריאן הנינג על ידי רוזן, במקומו של אייק אופייבו שנפצע, התקבלה על ידי המאמן.

"כל מאמן צריך לדעת להסתגל לשיטה של הקבוצה", הסכים רוזן להגיב לסיטואציה, "בריאן רנדל הוא שחקן נהדר ודני הכיר אותו, הוא היה האחראי על הבאתו וגם ההגעה של מורן רוט רשומה על שמו. את שאר השחקנים אנחנו החתמנו לפני שדני הגיע, פחות או יותר. אם תשים את הקבוצה הזאת ביחד, בצורה שהיא בסופו של דבר שיחקה, בצורה שדני הדריך אותה, אנחנו כאן, הגענו לגמר, רק קבוצה אחת מפרידה בינינו לתואר".

אחד מבעלי הקבוצות היותר דומיננטיים בליגת העל מסכים שהתדמית של פרנקו השתנתה בשנים האחרונות: "כשלפני ארבע שנים חשבתי עליו, זה נראה כמו להביא אדם קצת עקשן, אולי עקשן מדי, שמתעקש לקבל את ההחלטות לבד. אבל אפשר היה לראות בשנים שלו בחולון והעונה בחיפה, שהוא יודע לעבוד עם הנהלות בסיטואציות שלא כולם ידעו בעבר ויידעו בעתיד להסתגל אליהם. אין ספק שזו תוספת כוח לעתיד שלו".

"אם אתה לא מסתדר עם ההנהלה, ברור שהסיכוי שלך להצליח נמוך מאוד", חורץ דורסמן, "הוא עבר בית ספר טוב, הוא אינטליגנט ולא אחד שנכנס לפינות. יש לו את ההיגיון שלו, לפעמים זה עובד לו ולפעמים לא. אנשים מעריכים את העבודה שלו, מאמן כדורסל צריך לדעת לאמן קודם כל ואחרי זה להסתדר עם ההנהלות. יש מאמנים כמו מוריניו, שהוא מאמן נהדר שלא מסתדר עם ההנהלות, אז מה זה אומר, שהוא לא מקבל עבודה? הוא מקבל ועוד איך. השיטה של דני הרבה יותר טובה, גם לאמן טוב וגם להסתדר עם ההנהלות".

מאמן צ'לסי, ז'וזה מוריניו. AP
"מוריניו לא מסתדר עם הנהלות, אז מה, הוא לא מקבל עבודה?"/AP

אז איפה יאמן פרנקו בעונה הבאה? השאלה הזאת תתברר רק בסיום העונה, ותקבל תפנית אם יצליח להוביל את מכבי חיפה לאליפות. "דני הוא מאמן שהדור הצעיר בהנהלה של מכבי תל אביב מאוד מתחבר אליו", אומר מקורב להנהלת הצהובים, "לא יפתיע אותי שאם דיוויד בלאט יעזוב וגיא גודס ימונה למאמן, יפנו לדני כדי להיות העוזר הראשון. הוא מאמן של שחקנים, וזה יכול להיות האיש שגיא צריך לידו".

דורסמן טוען כי פרנקו עדיין לא מוכן למכבי תל אביב, בטח שלא למשרת המאמן הראשי. "אני לא חושב שהוא יכול להיות מאמן של מכבי תל אביב בלי להיות עוזר מאמן שם שנתיים, זה לא אותו חום ולחץ כמו בהפועל חולון ומכבי חיפה. על כל מאמן אני אומר את זה, לא רק על דני. יש הרבה מאמנים שנפלו לתוך מכבי והתקשו. בית חם זה מקום אידיאלי למאמן, ואם זה המצב שלו בחיפה, למה שיעזוב?"

אלא שבחיפה לא ממהרים להחתים את המאמן המצליח שלהם, ובניגוד לקודמו בראד גרינברג, הוא עשוי להיות זה שיבחר בקבוצה אחרת. "לדני יש סיכויים נהדרים להמשיך פה", אומר רוזן, "לא ישבנו ודיברנו, אנחנו לא מקבלים החלטות עד לסיום העונה, בשבילי זה מאוד מוקדם. אם דני לא מתמקד בשני המשחקים שלפנינו, אז אני לא עושה עבודה טובה. הוא עשה עבודה מדהימה, גם הקבוצה והארגון".

הקבוצות שלוטשות עיניים לכיוונו הן הפועל ירושלים, הפועל אילת והפועל תל אביב, קבוצה שקרובה לליבו של המאמן המצליח. "רמי כהן אמר בעבר ללא מעט אנשים כי המאמן שמבחינתו יכול להחליף את ארז אדלשטיין הוא רק דני פרנקו", טוען גורם בהפועל. אלא שאם האדומים מתל אביב לא יציגו תקציב גבוה, קשה להאמין שהמאמן הצעיר יבחר דווקא בהם בעונה הבאה.

"כל בחירה של דני, מחיפה, דרך הפועל תל אביב ועד הפועל ירושלים תהיה טובה", אומר אחד ממקורביו, "הדרך שהוא בחר ושהוא הולך בה מתחילת הקריירה תיעצר רק במקומות הגבוהים ביותר - נבחרת ישראל, אירופה ואולי אפילו מכבי תל אביב. כרגע כל הדברים הללו לא נראים בלתי אפשריים".

גיא פניני, גיא גודס, דני פרנקו, עידו קוז'יקרו. קובי אליהו
יישבו אחד לצד השני גם בעונה הבאה? פרנקו וגודס/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully