וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליפות עם כוכביות: הסיפור מאחורי פרידתו של בראד גרינברג ממכבי חיפה

28.10.2013 / 12:44

הכוכב שרמז שיעזוב אם המאמן ימשיך (וכנראה קיבל את מבוקשו). השחקנים שעשו מה שרצו באימונים (שגם ככה לא עשו רושם עליהם). מדוע שוחרר בראד גרינברג ממכבי חיפה למרות שזכה באליפות? היום הסיפורים מתחילים לצאת והם בהחלט מזכירים את מה שקורה העונה בהפועל ירושלים

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

שבוע אחרי סיום העונה שעברה שוחח בעלי מכבי חיפה ג'ף רוזן עם הפורוורד דונטה סמית' ואמר לו שהוא רואה אותו חלק מהקבוצה לקראת העונה הבאה. סמית', שהחזיק בחוזה בחיפה, אמר לבעלים האמריקאי שהוא לא מעוניין כל כך לחזור, ושהוא מרגיש שהוא מיצה את עצמו ורוצה ללכת למקום אחר. בחיפה החליטו להשאיר את הכוכב שלהם בכל מחיר, אחרי שכבר הבינו שרוב הקבוצה מהעונה שעברה תפורק, וכדי לעשות זאת החליטו בצעד ראשון לסיים את דרכו של המאמן בראד גרינברג.

"די ברור שבשיחה הזאת הבין ג'ף שאם הוא רוצה להשאיר את דונטה הוא צריך לוותר על בראד", אומר מקורב לבעלים שיושב במיאמי. "הוא היה צריך לקבל החלטה – הכוכב שלך או המאמן, ואצל ג'ף המאמן הוא לא תמיד האוטוריטה, ומנגד הוא האמין שלדונטה יש לפחות אותו משקל בקבוצה והחליט לחתוך את בראד. אחר כך ג'ף הבין שגם זה לא יספיק כדי להשאיר אותו, ורק העובדה שאף קבוצה לא הסכימה לשלם לו כל כך הרבה כסף גרמה לכך שהוא נשאר ירוק".

אז אולי המקרה של דונטה סמית', שחקן שצורת ההתבטאות שלו ודרך ההתנהלות שלו שנויה במחלוקת, לא מייצג את מה ששחקני מכבי חיפה חשו כלפי המאמן שלהם. מה שבטוח, זה שהשידוך בין המאמן, שהביא אליפות היסטורית לירוקים, לקבוצה שלו, היה רחוק מלהיות מוצלח. אחרי פתיחת עונה צולעת בירושלים, רצינו לבדוק האם יש לזה קשר לסיבה בגינה העזיבה אלופת ישראל את המאמן שלה, ומה בעצם טיבו כמאמן: אלוף אמיתי או סתם אלוף במקרה? השאלה הזו מתגלגלת לפתחה של הקבוצה הכי מרתקת בליגה העונה.

בראד גרינברג מאמן הפועל ירושלים. יוסי ציפקיס
במקרה של ג'ף רוזן המאמן הוא לא בהכרח אוטוריטה אחרונה, ולכן הוא שילם את המחיר ועזב. בראד גרינברג/יוסי ציפקיס

רך מדי

בתחילת העונה שעברה תהינו על קנקנו של המאמן האמריקאי שהגיע לחיפה ועל היחס שלו לשחקנים, לעומת דיוויד בלאט, עוד אחד מהאסכולה האמריקאית, שנחשב לקשוח. "בגדול הוא משרה סביבת עבודה מאוד נעימה, הוא לא הרס"ר שכולם חשבו שהוא יהיה לפני שהוא הגיע לכאן, הוא לא בא ויורד על השחקנים. הוא לא מתעסק בקטנות, כיף לעבוד אתו בקטע הזה", אמר אז עידו קוז'יקרו, ורק רמז למה שהרגיז מאוד את חלק מאנשי הקבוצה.

כמעט בכל קבוצות הכדורסל המקצועניות בפרט והספורט בכלל קיים נוהל בו השחקנים מגיעים כחצי שעה לפני תחילת האימון. בחיפה של גרינברג זה לא היה כך. "אם שחקן היה מוכן כששעת פתיחת האימון הגיעה, לא היה אכפת לו באמת", אומר גורם בקבוצה, "לשחקנים כמו גל מקל, עידו קוז'יקרו ושאר הישראלים זה לא שינה, הם היו מגיעים בזמן, חצי שעה לפני. דונטה סמית' היה הראשון לרכב על הגל, היה מגיע חמש דקות לפני האימון, ובראד היה מעלים עין. היו מקרים שגם פאט קלאת'ס היה מגיע סמוך לפתיחה, וזה היה עובר בשקט".

גרינברג אף דאג במהלך העונה מספר פעמים להגן על שחקניו בתקשורת, לא להגיב אחרי הצגה חלשה של הקבוצה ואפילו בשיחות פנימיות להפנות זרקור לדברים אחרים. "קיבלנו בראש בנתניה וזה היה באמת יום נורא של כמעט כל השחקנים", נזכר גורם בחיפה, "ובמקום לדבר על מה השחקנים לא עשו נכון ואיפה אפשר לתקן, בראד בא בטענות על שטויות. הוא אף פעם לא בא ואמר, 'השחקן הזה או אחר היה לא טוב', ולפעמים זה מה שמצפים לשמוע".

לא רק להנהלת חיפה זה הפריע, גם לשחקנים הירוקים, בעיקר הישראלים. "כשבא מאמן ונותן לכולם לדרוך עליו, והיו כמה זרים שפשוט לא ספרו אותו, אתה לא באמת מעריך אותו", אומר אחד הישראלים של חיפה. "פול סטול היה מקלל אותו בספרדית על הספסל. אולי ככה הוא מתנהג, אבל יש גבול". למרות זאת, לא מעט שחקנים כן הסתדרו עם השיטה של גרינברג, ביניהם חנן קולמן שהמשיך עמו שנה שנייה לירושלים, ופול סטול שכמעט וחתם אצלו העונה.

בירושלים, נכון לעכשיו, שמים לב לצד הנעים יותר בסיפור הזה. "בראד אוהב לשבת עם שחקנים, לדרבן אותם, לשאול מה הבעיה אם יש בעיות, אך הוא לא פוחד גם לדרבן אותם להסביר מה הם לא עושים נכון", אומר גורם במועדון.
"הוא מאוד ישיר וכן, וזה דווקא משהו שהשחקנים מעריכים. עם יותם הלפרין למשל לבראד היו הרבה שיחות אישיות, הוא מעודד אותו ואומר לו מה הוא צריך לשפר, כך היה גם עם גרין ואלישי כדיר ועם האמריקאים. עם הצעירים הוא מדבר בצורה יפה ולא מתנשאת, וזה חשוב. הוא מרבה לדבר על הגנה, על כך שכול הקבוצה צריכה לעבוד אחד עבור השני, כיחידה אחת".

שחקן מכבי חיפה פול סטול. אדריאן הרבשטיין
היה יושב על הספסל ומקלל את המאמן בספרדית. פול סטול/אדריאן הרבשטיין

מעורב מדי

אם הגישה עם השחקנים הייתה רכה מדי, בחיפה מספרים כי גרינברג נהג להתערב בכל דבר, מה שהוציא חלק מהאנשים מדעתם. בפעילות למען הקהילה שקיימה הקבוצה בעוספיה החל ויכוח על הפרקט. השחקנים טענו שמזג האוויר קר מדי וגרינברג הודיע כי השחקנים ישחקו עם בגדים ארוכים במשחק נגד בית הספר המקומי. בסופו של דבר, לאחר ויכוח קצר הוחלט כי השחקנים יעברו לבגדי משחק, שכן הלוגו של הספונסר "בזן", מוטבע עליהם.

"זה היה בראד, פשוט אוהב להתערב בכל דבר", מספר גורם בהנהלת חיפה, "באיזשהו שלב הדברים הללו החלו לגרום לעימותים. היו אנשים שפשוט לא דיברו אתו. הוא אמר לאנשים מה לעשות, חשב שהוא המנהל של הקבוצה, או לפחות נציג של הבעלים ולא המאמן". באחד המקרים לא אהב גרינברג את העובדה שלא עודכן על כך שחלק מהשחקנים לא חוזרים עם אוטובוס הקבוצה. "אולי מאמן צריך לדעת מזה, אבל לא ברמה של לעשות מזה בלגן".

התלונות של חלק מאנשי הקבוצה החלו להגיע לאוזניו של ג'ף רוזן. "שתי סיבות עיקריות שג'ף לא התערב בנעשה ביום יום בקבוצה – הראשונה הייתה ההצלחה המקצועית, הוא לא סבר שיש לשנות משהו שעובד על הפרקט", אומר מקורב לבעלים, "דבר שני ולא פחות מהותי הייתה פרשת החוזים הכפולים. ג'ף לא היה בארץ מאז, וקשה לו קצת לבחון את הדברים הללו מרחוק. בסופו של דבר, עם הרצון להשאיר את דונטה, והתלונות על בראד, הוא קיבל את ההחלטה לסיים את ההתקשרות איתו".

שחקן מכבי חיפה, דונטה סמית'. Jose Juarez, AP
התלונות שלו הכריעו את הכף. דונטה סמית'/AP, Jose Juarez

מקושר מדי

עוד בתהליך הרכישה של הפועל ירושלים על ידי קבוצת אורי אלון היה ידוע שגרינברג יהיה זה שיאמן את הקבוצה. הסיבה? הקשרים המצוינים שלו עם הסוכן ארן טלם, אחד הבעלים. "הפיצו שמועות כאילו היה דיל שנסגר מראש שגיא הראל ימונה למנכ"ל אם בראד גרינברג ימונה למאמן", אומר גורם בירושלים, "הפיצו את זה אנשים עם אינטרסים, האמת היא שכל הצדדים חשבו שבראד גרינברג יביא משהו מקצועי אחר, סטנדרטים גבוהים ומוסר עבודה, מודל שרוצים לקחת מקבוצות בחו"ל. יש הרבה דברים בכדורסל הישראלי שלקויים מהיסוד, גרינברג מנותק מכול זה. הוא לא חושש להביע את דעתו מאחורי הקלעים. הוא לא פוחד להעז, לנסות, לקדם שחקנים, גם אם הקבוצה לא תהיה דורסנית ישר מההתחלה".

בירושלים לא מתלוננים כל כך על העובדה שהמאמן החדש שלהם אוהב להיות מעורב בקבלת ההחלטות. בקיץ הוא התעקש על הבאתו של פול סטול, והצדדים היו קרובים לכדי סיכום, כשהמנכ"ל הראל תמך בהבאת דרווין קיצ'ן. כשסטול העלה את דרישותיו הכספיות, גם המאמן ידע לקבל את זה ולבסוף הגארד ששיחק בראשון לציון היה זה שהצטרף למועדון.

צד נוסף באישיות של גרינברג הוא החשאיות של קדם העונה שלו. כמו בימיו במכבי חיפה, גם בירושלים דאג גרינברג שכל משחקי המבחן של קבוצתו יהיו סגורים לקהל. אלא שבמשחק נגד ראשון לציון התברר לו שההנהלה אישרה ליריבה לעשות אירוע לפתיחת העונה, ושהקהל יוכל להיכנס. "הוא כמעט וביטל את המשחק", מספרים בירושלים, "זה היה תהליך מתיש. כשהוא ראה שיש ביציע מצלמה של ערוץ הספורט שצילמה תקציר של המשחק, הוא כמעט התעלף".

אם יש משהו שמכעיס את המאמן שהביא למכבי חיפה אליפות זה חוסר הערכה. לקראת סיום העונה הוא נשא את נאום המטריה, וכיוון אותו לעיתונאי המקומונים וחלק מאנשי הטלוויזיה שבמהלך העונה ביקרו אותו ואמרו שהוא מאמן לא טוב. "בראד לא מקושר כמו מאמנים אחרים", אומר מקורב אליו, "אבל התקשורת פה מהללת את ארז אדלשטיין, אפי בירנבוים ושרון דרוקר, שאף אחד מהם לא הביא אליפות מחוץ למכבי תל אביב. אין ספק שזה מציק לו".

דרווין קיצ'ן שחקן הפועל ירושלים מאוכזב. יוסי ציפקיס
לא היה הבחירה של המאמן אבל הגיע לירושלים. דרווין קיצ'ן/יוסי ציפקיס

אבל למרות הזכייה באליפות, ממשיכים אנשי חיפה לטעון כי המאמן שהדריך אותם בעונה שעברה הוא לא היה כל כך גדול. "האימונים שלו לא היו קשים או מסובכים אלא פשוטים מאוד", אומר אחד השחקנים שעזב את המועדון. "אין ספק שהתאמנתי אצל מאמנים בעלי ידע גדול יותר. הוא ממש עובד על היסודות כל הזמן, ויש לו בעיה להגיב תוך כדי משחק. כשרמי הדר העביר מספר אימונים בעונה שעברה ראיתי משהו אחר, מאמן שמחדש דברים. אצל בראד? רמה מאוד לא מרשימה".

אחד ממאמני ליגת העל שפגש את חיפה מספר פעמים בעונה שעברה מוסיף: "להגיד שהוא מאמן בינוני זה לא יפה, כי הוא בכל זאת זכה באליפות. שמעתי איזושהי ביקורת עליו שעם הקבוצה שהוא אימן, צריך לקחת אליפות בטלפון, וזה מרגיז. אז נכון שכשיש לך את גל מקל הדברים נראים הרבה יותר קל, אבל בכל זאת הוא ידע לנצח את מכבי תל אביב במשחק האחרון בנוק אאוט, ובפלייאוף הקבוצה שלו הגיעה לשיא. יש לו אחוזים לא מעטים בהצלחה. הוא יותר טוב ממה שאנשים אומרים".

סימני השאלה סביב המאמן שזכה באליפות בעונה שעברה מתחילים לחלחל גם לירושלים. "ההפסדים האחרונים רשומים על גרינברג, יש לו המון בעיות בניהול משחק", אומרים בקבוצה. "הכנה לא נכונה ושימוש לו נכון בשחקנים, אני באופן אישי גם לא הייתי בונה את הקבוצה כך. כולם שומעים את הבעיות שהיו לו בחיפה, ולדעתי זו היתה טעות להחתים אותו בירושלים. יש מאמנים שהיו הרבה יותר מתאימים לירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully