וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לחלוץ: על איברהים טטה בנגורה, הרכש של בית"ר ירושלים

22.8.2013 / 14:22

כיצד שחקן שחשבו שהוא לארסון הבא, הושווה לזלאטן והיה מועמד ליונייטד, מגיע לבית"ר ירושלים? שילוב של אח מת, תאונת דרכים, מרפקים, יריקות, אגואיזם, תג מחיר, סבל נוראי בטורקיה וסיפור חיים מטורף יחסית לגילו. אבל אולי דווקא בבית"ר טטה בנגורה ימצא את מה שחיפש

צילום ועריכה: דרור פיקלני

יולי 2011. רסונדה פוטבולסטאדיון, שטוקוהלם. בין 19 אלף הצופים במשחק הליגה בין א.י.ק לאלפסבורג (1:0) אחד בלט במיוחד. הכתבים השבדים זיהו אותו ללא קושי. השיער הג'ינג'י בהק והדמיון לאח הגדול לא השאיר מקום לספק. קראו לו מרטין פרגוסון, הסקאוט הראשי של מנצ'סטר יונייטד באותה תקופה. כשעדת הכתבים עטה עליו ושאלה לפשר הימצאותו במשחק, הוא נשאר אדיש: "אני לא מדבר עם התקשורת, זה התפקיד של המאמן. אני כאן כדי לראות משחקים". אלא שגם ללא האישור, השבדים ידעו היטב. פרגוסון בא לראות את טטה בנגורה.

הסקורר מסיירה לאון לא הבריק באותו משחק, שהיה האחרון שלו על אדמת שבדיה. הוא גם לא הגיע לאולד טראפורד. ימים לאחר מכן השלים מעבר לבורסאספור הטורקית. ספק אם באותם ימים, בהם לא מעט קבוצות בכירות ביבשת הוזכרו כמעוניינות בשירותיו, הוא האמין ששנתיים בלבד לאחר מכן הוא ימצא את עצמו במקום הרבה פחות נוצץ, ליגת העל הישראלית. בנגורה עדיין לא בן 24, אבל הקריירה שלו עברה כמעט הכול. פציעה קשה, שלוש יבשות, עבירות משמעת. הוא היה על גג העולם וירד למקומות נמוכים מאוד. עכשיו הוא מגיע לעוד מקום לא ממש יציב, בית"ר ירושלים. הכירו את חלוץ הרכש החדש בבירה.

ראיון פתיחת עונה עם רן בן שמעון: רוצה להיות כמו קשטן וגוטמן

ראיון פתיחת עונה עם חן עזרא: כך הפכתי מדריבליסט לכוכב

הברומטרים: חמי אוזן בוחר את האנשים שיעשו את העונה

טטה בנגורה שחקן בית"ר ירושלים. דרור פיקלני
הוא היה על גג העולם וירד למקומות נמוכים מאוד. עכשיו הוא מגיע לעוד מקום לא ממש יציב. בנגורה בארץ הקודש/דרור פיקלני

בנגורה היה כוכב מגיל צעיר. בגיל 17 כבר היה מלך שערי הליגה בסיירה לאון וזכה באליפות עם פ.צ קאלון, הקבוצה שנמצאת בבעלותו של מוחמד קאלון, לשעבר חלוץ אינטר ומונאקו. בזכות הקשרים של הבוס, החלוץ הוזמן למבחנים בקבוצת הנוער של מילאן האיטלקית, אך לא קיבל חוזה. אז כמו לא מעט אפריקאים צעירים הוא כיוון לכדורגל הסקנדינבי והמשיך למבחנים בהאקן. למזלו הרע, באחד האימונים הוא קרע את הרצועה הצולבת, עבר ניתוח, חמישה חודשי שיקום ושב לסיירה לאון, לעיר הולדתו פריטאון.

שם, דווקא במשחק שכונתי בין החברים, הגיעה פריצת דרך מסקרנת. "חבר ששיחק אז בארצות הברית ובדיוק סיים את העונה והגיע לפריטאון, ראה אותי ואמר: 'וואו'. הוא ניגש אליי ושאל אם אני רוצה לשחק בארצות הברית". בנגורה ענה בחיוב וכעבור מספר חודשים, בפברואר 2009, נחת בקבוצת קליבלנד סיטי סטארס מליגת ה-USL, שבאותו זמן הייתה השנייה בחשיבותה אחרי ה-MLS. "טטה הוא שחקן צעיר שכבר זומן לנבחרתו ואני חושב שזה אומר הרבה על המשחק שלו. אנחנו נרגשים ממה שהוא יכול להביא לקליבלנד", אמר המאמן רוד אנדרווד.

קליבלנד השאילה את הרכש הצעיר שלה לקסקייד סרג' מליגת הפיתוח כדי שיצבור ניסיון ויתחשל. בנגורה נהנה מהחיים באורגון, פרח וכבש שמונה שערים בשבעה משחקים. בקליבלנד עקבו מקרוב, התרשמו והחזירו את השחקן שהוסיף עוד שני שערים חשובים בחלק השני של העונה. אלא שהרומן הקצר עם הכדורגל האמריקאי הסתיים מוקדם מהצפוי. קליבלנד נקלעה לקשיים כלכליים ופשטה את הרגל. בנגורה, שהחזיק בחוזה לשנתיים נוספות, שוב חזר לסיירה לאון. ושוב לתקופה קצרה בלבד.

בקיץ 2010 נחת בנגורה למבחנים בקופינג מהליגה הרביעית בשבדיה. השאר היסטוריה. ראשי הקבוצה הקטנטנה נדהמו מיכולת ההבקעה של החלוץ ומיהרו להחתימו. בנגורה כבש בהופעת הבכורה והוסיף שלושער במשחק הביתי הראשון ובסך הכול, הספיק להבקיע 12 שערים בתשעה משחקים. אחרי חודשיים בלבד בקופינג, א.י.ק שטוקהולם מהליגה הבכירה מיהרה לשים את ידה על היהלום שהצטרף אליה רשמית בינואר. בקופינג קיבלו דמי העברה נמוכים, אך כלל לא חשבו להשאיר לעצמם זכות ממכירה עתידית. ובוכים על כך עד היום.

מוחמד קאלון במדי אינטר. Alex Livesey, GettyImages
הכול התחיל במועדון שלו. קאלון/GettyImages, Alex Livesey

בשטוקהולם, בנגורה התאחד עם חברו הטוב ובן ארצו מוחמד בנגורה, שעשה דרך דומה מהליגה השלישית בשבדיה לא.י.ק שנה קודם. בסיירה לאון קוראים לשניים "תאומי הזהב" וטטה אמר פעם בשחצנות מעט אופיינית: "אנחנו שני השחקנים הכי פופולאריים בנבחרת. כולם יודעים שאנחנו הכוכבים הגדולים". השילוב ביניהם היה פשוט קטלני והקהל התאהב בטטה והדביק לו את הכינוי: "איברה", ולא רק בגלל שזה קיצור של שמו הפרטי.

טטה כבש בלי הפסקה. היו לו 15 שערים ב-16 הופעות ליגה, מהם 10 בחמישה משחקים רצופים. חודש לפני המעבר, הפציץ רביעייה ב-0:4 הביתי על הלמשטאד ובסיום אמר: "אני אוהב להבקיע וכל הזמן אני אומר את זה. לא אכפת מדריבל או טכניקה או כל דבר אחר. אני רק רוצה להבקיע". במקביל, היה ברור שהשחקן לא יישאר זמן רב בשבדיה. ההצעות החלו לזרום והטלפון של הסוכן פטריק מורק לא הפסיק לצלצל. בתקשורת השבדית הוזכרה מועמדת אחרת כל יום. שאלקה, צ'לסי, לוקומוטיב מוסקבה, ליברפול, פ.ס.וו, אייאקס, טוטנהאם.

ניוקאסל ניהלה מגעים מתקדמים, אבל ירדה מהשחקן בשל בעיות בהשגת רשיון העבודה. מאיורקה הציעה שני מיליון יורו ונדחתה, אפילו מרטין פרגוסון, אחד שלא הולך לראות כל שחקן, הגיע לראות על מה המהומה. בא.י.ק הבינו שאי אפשר להחזיק את היהלום לאורך זמן. "הוא טוב מדי עבור הליגה השבדית. מדובר בכישרון ההתקפי הגדול שהיה במועדון", קבע בנחרצות עוזר המאמן נבוישה נובאקוביץ'. "הוא כבר הראה שיש לו את היכולת לקחת צעדים גדולים, כל הזמן רוצה להשתפר ואני משוכנע שהוא יכול להרים את המשחק שלו. הוא מתאים לליגה האנגלית", הוסיף מאמן נבחרת סיירה לאון לארס אולוף מאטסון.

מאטסון המליץ לבנגורה לחפש קבוצה בהולנד או צרפת, אבל השחקן חשב אחרת. בורסאספור הייתה הכי רצינית והעסקה נסגרה. חוזה לחמש שנים בשכר של כחצי מיליון יורו לעונה ו-2.6 מיליון יורו דמי העברה. עסקת השיא בהיסטוריה של המועדון הטורקי. "בחרתי בבורסאספור כי המנהלים הראו שהם רוצים אותי בסגל. הם עקבו אחריי והתייחסו אליי יפה. קיבלתי הצעות מאנגליה, אבל אמרתי לסוכן שלי שאני רוצה ללכת לטורקיה", אמר השחקן במעמד החתימה. סגן הנשיא חלוק אוזקיצ'י היה נרגש: "זה סכום ההעברה הגבוה ביותר ששילמנו על שחקן אי פעם. כולם מודעים לקריירה של בנגורה ואני מקווה שהוא ימשיך בכישורי הכיבוש שלו גם אצלנו".

איברהים בנגורה במדי בורסאספור. רויטרס
טורקיה עשתה לו רע. בנגורה/רויטרס

טורקיה עשתה רע מאוד לבנגורה. שבוע אחרי שחתם נפצע קל בתאונת דרכים. במחזור השלישי, כבש בנגיחה אחרי שש דקות במשחק הביתי מול בשיקטאש, אבל הורחק בהמשך בגלל הערה לשופט וקבוצתו הפסידה 2:1. שבוע לאחר מכן, קיבל בשורות קשות במיוחד מהבית. אחיו מוחמד בן ה-16 הלך לעולמו לאחר מאבק במחלת הצהבת. טטה יצא באישור המועדון לסיירה לאון ונעדר כחודש מהמגרשים. כשחזר, מצא עצמו בעיקר נאבק על דקות משחק. הוא סיים את העונה עם שישה שערים ב-24 הופעות (רק תשע בהרכב), אבל ממוצע כיבוש לא רע של שער כל 142 דקות.

"הבעיה היא שהמאמן משחק עם חלוץ אחד ויש תחרות קשה עם הצ'יליאני החדש (סבסטיאן פינטו)", אמר הסוכן מורק. בפועל המצב היה מורכב יותר. בנגורה לא התאקלם בטורקיה, שנא את החיים בה ואיבד עוד יותר את הסבלנות מהדקות על הספסל. כבר בקיץ שעבר חיפש מוצא. ברונדבי וארסנל קייב בדקו, אבל הטורקים סירבו להשאיל את השחקן ורצו רק למכור. אז בנגורה המתוסכל נשאר והמשיך לראות בעיקר את הספסל בפתיחת העונה שעברה.

רגע לפני סגירת חלון ההעברות ואחרי חודשיים וחצי היעדרות בגלל פציעה, שלחה בורסאספור את מי שנחשב להבטחה הכי גדולה של המועדון לחצי שנת השאלה בסנליופאספור מהליגה השנייה. מספרים שם שהחלוץ עשה טובה שהוא משחק, נראה כמו צל של עצמו והרבה להחמיץ. האוהדים שרקו לו בוז בכל נגיעה בכדור. באפריל הגיח עם שלושה שערים בשני משחקים - היחידים שלו אשתקד - מיד לאחר מכן שוב נפצע וגמר את העונה.

במהלך הפגרה היה ברור שהשחקן לא ימשיך בבורסה. שני הצדדים רצו בפרידה, רק שהפעם ההצעות לא זרמו. בנגורה לא יצא למחנה האימונים באוסטריה והתאמן בנפרד מהחברים גם כשהקבוצה הייתה בטורקיה. א.י.ק ניסתה להחזירו, אבל הסכימה לשלם רק 10 אחוז מהשכר והעסקה נפלה. השבוע נקרא הסוכן מורק לטורקיה, אבל הצדדים לא הגיעו לסיכום על התרת חוזה. הפתרון היצירתי שנמצא הוא עסקת השאלה, כאשר בית"ר תשלם כשליש משכרו של השחקן.

שחקן נבחרת צ'ילה סבסטיאן פינטו (שמאל) מול שחקן נבחרת פרגוואי קרלוס בונט. רויטרס
תפס את המקום של בנגורה. פינטו/רויטרס

אז איך הגיע לבית"ר ירושלים שחקן שרק לפני שנתיים היה במעקב של מנצ'סטר יונייטד? שילוב של חוסר מזל ואופי. לא טיפוס קל, בנגורה. במהלך התקופה בקופינג הורחק לאחר שירק על שחקן יריב. בא.י.ק זוכרים תקרית במהלכה שלח השחקן שלוש פעמים מרפק לעבר שחקני ההגנה של היריבה תוך כדי משחק אימון מול קלמאר. מדובר בחלוץ אמיתי, קצת אולד סקול. לא וירטואוז, אבל אחד שכל הזמן מחפש את השער, גם אם זה גובל באנוכיות. "כשראיתי אותו בפעם הראשונה, חשבתי לעצמי: 'זה לארסון הבא'", סיפר בעבר סוכנו מורק.

הקריירה של בנגורה קצת נתקעה. קבלת ההחלטות לא תמיד הייתה נכונה. לא מן הנמנע שהיה צריך להמשיך בשבדיה ולא להסתנוור מההצעות. תהליך דומה קרה לחברו לא.י.ק מוחמד בנגורה, שנמכר גם הוא בקיץ 2011 לסלטיק, אבל נעלם שם ולא קיבל הזדמנות ובמהרה שב לכדורגל השבדי כמושאל. מוחמד בנגורה הוזכר בקיץ כמועמד למכבי חיפה, אבל העסקה לא יצאה לפועל והוא נשאר לקרוע רשתות בשבדיה. טטה בנגורה, מנגד, ינסה לעשות את הקאמבק שלו בישראל. מבחינתו, ליגת העל היא פלטפורמה מצוינת לשחק בלי תחרות. ולכבוש. בדיוק כמו שהוא אוהב.

בית"ר משוועת לתשע קלאסי. יש לה שחקני כנף מהירים וטכניים בדמות עומר אצילי, איציק כהן ואפילו דור מלול, אבל אין לה ביג מן, פינישר שיודע לסיים. למעשה, לא היה לה כזה גם בעונה שעברה וההתקפה נחלשה עוד יותר עם העזיבה של חן עזריאל, עמית בן שושן, ערן לוי וזאור סדאייב. אלי טביב ואלי כהן חיפשו בכל רחבי העולם. בניגוד לרכבת הנבחנים בעמדות ההגנה והקישור, על עמדת חלוץ הם לא היו מוכנים להתפשר והבעלים אף הקצה סכום של 200 אלף יורו להנחתת שם גדול. בנגורה הוא בהחלט שם גדול.

אסור לשכוח, מדובר בשחקן שעוד לא מלאו לו 24. החלום להצליח בגדול פתוח לחלוטין לפניו. הקריירה, כמו שקרה לו לא אחת, יכולה להתהפך שוב לטובתו. "מצחיק אותי שאנשים טוענים שקריירה של שחקן גמורה אם הוא מגיע לישראל", צייץ מורק לפני מספר ימים והוסיף: "תסתכלו על דרק בואטנג".

דרק בואטנג שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
מי אמר שישראל היא בית קברות? בואטנג/ברני ארדוב
טטה בנגורה שחקן בית"ר ירושלים. דרור פיקלני
כמה שבית"ר חסרה שחקן בדמותו. בנגורה/דרור פיקלני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully