וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטייני סוף טירונות

10.11.2012 / 12:00

דור מיכה ומונס דאבור, מסמלי מהפכת הצעירים הלא מוצלחת של מוטי איוניר, שרדו את הטירונות ומסע הניפויים ופרצו בשילוב המרתק שנבנה במכבי תל אביב השנה. איך זה קרה ואיך זה מתקשר לשיעור המאלף שקרויף וגרסיה מלמדים את הכדורגל הישראלי?

ברני ארדוב

אוקטובר 2012. ביום המשחק הביתי נגד מ.ס.אשדוד במסגרת המחזור השישי התכנסו שחקני מכבי תל אביב, כמו לפני כל משחק, בבית מלון בעיר לצורך מנוחה משותפת, ארוחת צהריים ואסיפה טקטית מסכמת. בניגוד לעונות הקדומות, בעידן אוסקר גרסיה לשחקנים אין מושג מי יהיו ה-11 שיפתחו, גם כי המאמן לא מתרגל שום הרכב באף אימון מסכם וגם כי הוא לא נוהג לומר לשחקנים שפותחים שיהיו מוכנים לכך. באסיפה עצמה, לפני שהקבוצה יצאה לבלומפילד, הקריא גרסיה את ההרכב והשחקנים הופתעו לגלות שם שני שמות לא צפויים: סטיב גורי בעמדת המגן הימני והקשר הצעיר דור מיכה שחזר להרכב אחרי שלושה משחקים בהם כלל לא שותף. מיכה הבין שבצוות המקצועי החליטו לתת לו צ'אנס נוסף, על רקע חולשת הקבוצה בהפסד לבאר שבע במחזור הקודם ובעיקר אחרי שהפגין רצינות גדולה מאוד ויכולת טובה באימונים באותו השבוע. את הצ'אנס הוא לקח בשתי ידיים: אחרי 18 דקות בלבד הוא כבש את הראשון שלו העונה בדרך לניצחון 1:2, שיחק 90 דקות והשלים משחקים מלאים גם בניצחונות על הפועל עכו והפועל רמת גן לאחר מכן.

דור מיכה, כמו גם חברו מונס דאבור, מסמלים את מהפכת הצעירים שניסה מוטי איוניר כמאמן מכבי תל אביב. איוניר זרק את שני הצעירים למים יחד עם שחקנים נוספים וניסה, ללא הצלחה יתרה, לקחת את מכבי תל אביב למקום אחר על חשבון שחקני הרכש היקרים שהובאו בראשית עידן מיטש גולדהאר. השינוי היה מעט חד מדי, אבל מה שלא הצליח לאיוניר ומחליפו ניר לוין, מתחיל לקצור פירות תחת צוות האימון הנוכחי. ג'ורדי קרויף וגרסיה מצאו איזון מסוים, בנו היררכיה והם מצליחים לשלב בין הוותיקים שהיו בסגל, שחקני הרכש שהובאו העונה והצעירים שראויים להזדמנות. מיכה ודאבור צריכים להיאבק ולהילחם על כל דקת משחק. הם עברו מעין "טירונות" ובינתיים פתיחת העונה מראה שהם עשו קפיצת מדרגה משמעותית בדרך למימוש הפוטנציאל.

שחקן מכבי תל אביב, מואנס דאבור. ברני ארדוב
מה שלא הצליח לאיוניר ומחליפו ניר לוין, מתחיל לקצור פירות תחת צוות האימון הנוכחי. דאבור/ברני ארדוב

מיכה ודאבור (20) מזוהים יותר מכל עם הניסיון של איוניר להחזיר לצהובים זהות של שחקני בית. מיכה נזרק למערכה כבר במהלך עונת 2010/11 ודאבור בראשית העונה שעברה. שניהם עברו תקופות של חוסר יציבות, מצאו עצמם חזרה בקבוצת הנוער בשלהי העונה אשתקד וחוו משבר זהה של ירידה בכושר. למרות שהשניים רשמו מספרים יפים (מיכה עם שלושה שערים ב-35 הופעות ודאבור עם שמונה ב-26), הם לא הצליחו לבלוט גם בעונה בינונית של הקבוצה. הקיץ היה ברור לשניהם שהציפייה מהם היא לשדרג את המעמד ולעשות פריצה קדימה או כמו שהגדיר זאת גורם במועדון: "מוטי גילה את האבנים וכעת אוסקר מלטש אותם להיות יהלומים".

רמז ראשון למעמדם החדש בקבוצה התקבל כבר מחנה האימון בלה-מנגה בקיץ. גם אם הם לא פתחו באופן קבוע במשחקי האימון, הם שותפו לפרקי זמן רבים מאוד, כאשר דאבור גילה כושר הבקעה נפלא בכל משחקי טרום העונה ושלח מסר שיש על מי לבנות. ההתקדמות האדירה מהעונה שעברה באה לידי ביטוי בכך שגרסיה לא חשש להרכיב את שניהם במשחק הפתיחה של ליגת העל, נגד מכבי חיפה בבלומפילד. מיכה אמנם הוחלף במחצית, אבל דאבור המשיך את כושר ההבקעה בו היה באותה תקופה וצמד נפלא שלו שהכניע את הירוקים קבע ניצחון יוקרתי של 1:2.

השינוי בא לידי ביטוי גם בגישה כלפיהם. אם בעונה שעברה הם עוד קיבלו הנחות של ילדים שעלו מהנוער, העונה הם כבר שחקני סגל לכל דבר והדרישות מהם הן בהתאם לכך, לטוב ולרע. מצד אחד הם כבר לא מקבלים פריבילגיות של ילדים שרק עלו כיתה, אך מצד שני ניתן להבחין על שניהם, שהם עברו תהליך של התבגרות וגם במשחקים עצמם, כשהם על הדשא, הם מעורבים מאוד במשחק ולא חוששים לקחת על עצמם. דאבור, למשל, עלה בשבת האחרונה מול רמת גן בדקה ה-30 במקומו של רוברט ארנשו שנפצע ומיד היה נדמה שמשהו השתחרר במשחק ההתקפה של הקבוצה ושיתוף הפעולה בין השניים, חברים טובים גם מחוץ למגרש, באגף ימין היה מצוין. בעוד היריבות מתמקדות בגונסאלו ועטר הדומיננטיים, מיכה ודאבור מקבלים חופש פעולה ולא מתחבאים מאחורי השחקנים המנוסים.

"זה תהליך טבעי", מסביר אלי אוחנה ומדגים באמצעות מיכה. "דור הוא מהשחקנים הטובים והמוכשרים ביותר שאימנתי, אך ציפו ממנו ליותר מדי במכה אחת. היום אין הרבה שחקנים בארץ ובאירופה שברגע שעולים מהנוער כבר הופכים לשחקנים מובילים ובמקרה שלו הייתה ציפייה כאילו הוא צריך לקחת את מכבי ולמשוך אותה וזה ממש לא היה נכון. הוא צריך את הזמן שלו להשתלב ולהתחשל וגם עכשיו הוא בתהליך כזה. הוא חלק מקבוצה שעומדת טוב, אבל מבחינת האיכויות ההתקפיות שלו הוא עדיין לא הראה יותר מדי ויש לו עוד הרבה מה להתקדם ולהשתפר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שחקן מכבי תל אביב דור מיכה חוגג. ברני ארדוב
אוחנה: "דור הוא מהשחקנים הטובים והמוכשרים ביותר שאימנתי, אך ציפו ממנו ליותר מדי במכה אחת". מיכה/ברני ארדוב

קרויף גרסיה מלמדים את הכדורגל הישראלי שיעור בשימוש נכון ברוטציה. ראשית, היא מבוססת על היררכיה ברורה. למאמן יש כשמונה שחקנים קבועים בהרכב (אניימה, קרלוס גרסיה, טיבי, זיו, אלברמן, ראדי, גונסאלו גרסיה ועטר), כשעל שלוש העמדות הנותרות: מגן ימני, קשר במרכז השדה ואחד משלושת שחקני החוד, יש תחרות. המאמן ועוזריו בוחרים בכל שבוע את מי שנראה להם בכושר הטוב ביותר, כמובן בהתאם ליריבה שמכבי פוגשת באותו משחק נתון. גם המסר לשחקנים ברור, כפי שהסביר קרויף במסיבת העיתונאים לפני אשדוד: "מועדונים שלוקחים תארים הם מועדונים שיש להם סגל רחב. אלה שלא עולים בהרכב חשובים באותה מידה כמו אלו שמשחקים, כי הם מותחים את כל הקבוצה בצורה גבוהה וטובה יותר".

המצב הזה גורם לערנות ודריכות שיא בקרב שחקני הסגל. שחקנים בקבוצה מעידים כי המאמן נותן צ'אנס שווה כמעט לכולם ולכל אחד יש הזדמנות להוכיח את יכולתו ואת היותו ראוי ללבוש את חולצת ההרכב. "התחרות היום הן על ההרכב והן על היכללות בסגל היא אדירה ולא זכורה כמוה בשנים עברו", טען שחקן. רק שעתיים לפני המשחק חושף המאמן את ההרכב באסיפה המסכמת ובמועדון מספרים כי המטרה היא לשמור את כולם מחויבים ומוכנים לפתוח, דבר שגורם לכל השחקנים להתאמן במלוא הרצינות ולעמוד במבחן יומיומי בכל אימון ואימון ועל הדרך מוציא מהם יכולות והשקעה גבוהים.

מיכה ודאבור נמצאים כרגע במעמד של שחקני רוטציה. הקשר פתח את העונה בהרכב, הוחלף פעמיים במחצית, סופסל וכעת חזר לעניינים. החלוץ שותף בשבעה משמונת משחקי הליגה, אך רק בשלושה פתח בהרכב. התחרות מחייבת את שניהם לעבוד קשה יותר. ההערכה מהצוות המקצועי קיימת, אבל הסגל הרחב של מכבי תל אביב מחייב את כל השחקנים להישאר ערניים. מי שלא יוכיח את עצמו, יכול בקלות להיבלע ברוטציה למספר שבועות. מיכה ודאבור מבינים היטב את הסיטואציה ובקבוצה טוענים: "היו להם משחקים טובים יותר וטובים פחות, אבל בכל רגע נתון שהם נמצאים על הדשא, הם משקיעים את מירב המאמץ ונותנים את הכל ואוסקר רואה את זה".

"כשאתה מראה לשחקן שאתה מאמין בו ונותן לו לשחק, כל שנשאר לו הוא לקחת את הצ'אנס ולהוכיח שמקומו על הדשא מוצדק", אמרו השבוע בקרית שלום. "גם מונס וגם דור מוכשרים מאוד ונראה שהם לוקחים בשתי ידיים כל הזדמנות שהם מקבלים. זו סיטואציה בה כולם מרוויחים בסופו של דבר, השחקנים, הצוות המקצועי, הקבוצה וכמובן בסוף גם האוהדים". דבר נוסף שעומד לזכותם של השניים הוא האופי הנוח והעובדה כי שניהם אהובים מאוד בחדר ההלבשה. לשניהם אין גינונים של כוכבים וגם כשהם משחקים בהרכב הם לא מרימים את האף ויודעים היטב את מיקומם בהיררכיה. מחוץ למגרש, מספרים בקבוצה כי השניים יודעים לכבד את השחקנים הבוגרים יותר וגם את אלה שרק הצטרפו מהנוער, אבל על המגרש עצמו הם משחקים ללא רגשי נחיתות ולא עושים חשבון לאף אחד.

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בית ספר בניהול נכון של סגל. גרסיה/ברני ארדוב

כשבוחנים את ההשתלבות של מיכה ודאבור ברוטציה, צריך ללכת אחורה לתהליך בניית הקבוצה. קרויף וגרסיה בנו במספר שלבים. שחקנים "נבחנו" על ידי הצוות החדש במספר שלבים: מבדקי טרום עונה, אימונים ואז במחנה האימונים, כשמרבית שחקני הרכש הגיעו רק לאחר שהצוות גיבש את דעותיו לגבי שחקני הסגל הקיים. לא מעט שחקנים - בכירים כמו ברק יצחקי, גיא חיימוב ואפילו רוברטו קולאוטי, או צעירים בדמות רועי קהת, דיא סבע ואלי זיזוב - זזו הצידה בעיצומו של ההליך. רק השחקנים שגרסיה מאמין בהם שרדו את הגיבוש ומי שמוכיח את עצמו במיוחד, גם משחק בקביעות. כך הפכה מכבי תל אביב לשילוב מרתק בין שחקני הרכש של ראשית עידן גולדהאר (אלברמן, זיו ועטר שעשו שיפור משמעותי השנה), צעירים (ייני, מיכה, דאבור) ושחקני חיזוק חדשים.

מילת המפתח כאן היא עבודה. לא פעם כמה פעמיים במהלך אימונים מעירים גרסיה ועוזרו ג'רארד אוטט לשחקן זה או אחר על חזרה מאוחרת לעמדת הגנה או על סגירה לקויה של שחקן יריב. הדרישה של גרסיה היא קודם כל לתנועה בלתי פוסקת ללא כדור ובעיקר למשמעת טקטית בכל דקה ודקה במשחק. גרסיה יכול לסלוח על החמצה או מסירה לא טובים, אך הוא יוצא מדעתו כששחקן לא סוגר את השחקן עליו הוא מופקד, או לא נוטל חלק במאמץ ההגנתי של הקבוצה.

בהקשר הזה, בצוות המקצועי מעריכים מאוד את העבודה הקשה של שני הצעירים על כר הדשא. בתקופה האחרונה זכה מיכה במיוחד לשבחים רבים על ההשקעה העצומה שלו בשלושת המשחקים האחרונים, לא רק בחלק ההתקפי בו הוא מתופקד באגף הימני, אלא גם והרבה בזכות העבודה הטקטית וההגנתית שהוא עושה, גם בחילוצי כדור וגם בשמירה על מגני היריב, עליהם הוא מופקד במסגרת המשימות הטקטיות שהוא מקבל מגרסיה. אם שחקן במעמדו של גונסאלו עוד מקבל הנחות מסוימות על ירידה להגנה, מיכה ודאבור מרוויחים את האשראי שלהם מהמאמן דרך עבודה שחורה.

מאמן בית"ר ירושלים אלי כהן מרחיב: "כל דבר במכבי תל אביב מולבש בראש ובראשונה על 100 אחוז מחויבות לטקטיקה, מה שלא היה להם לפני כן. מכבי של היום היא בראשיתה טקטית ואלו הם תנאי הכניסה להרכב. על זה מולבש הכישרון וכשהם עושים 100 אחוז עבודה טקטית, לוקח לשחקנים האלה זמן, ללמוד לשלב את זה יחד עם הכישרון שלהם, כי הם היו רגילים לחופש גדול מאוד לפני כן".

דור מיכה מכבי תל אביב מול יובל שבתאי הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
מרוויחים את המקום שלהם דרך עבודה שחורה. מיכה/אדריאן הרבשטיין

כך הצליחה שיטת העבודה במכבי תל אביב להוציא משני כישרונות את המיטב וגרמה להם לעבוד בטירוף כל השבוע כחלק מהמלחמה על חולצת ההרכב. הנה, גם אחרי משחק מצוין של שניהם בניצחון על רמת גן במחזור הקודם, הם יאלצו לחכות שוב במתח רב, עד האסיפה של לפני הדרבי, בכדי לגלות אם הם נכללים בהרכב או לא. על פי התרגולים שהיו בימים האחרונים, נראה שהשניים נאבקים על אותה חולצת הרכב וזו תהיה הפתעה לא קטנה אם שניהם יחד יהיו בהרכב בקרב היוקרתי נגד האדומים.

יחד עם זאת, מסלול הטירונות שהם עברו ועוברים תחת הצוות החדש, שכולל סטנדרטים גבוהים של אימונים וכושר גופני והתמודדות מנטאלית נכונה עם רוטציה, אמורה לעזור להם גם אם יגיעו יום אחד לצאת לשחק בקבוצה באירופה. ההתעניינות עשויה לגבור במיוחד אם השניים ישמרו על מקום בסגל ויציגו יכולת טובה באליפות אירופה לנבחרות צעירות בקיץ הקרוב בישראל. אלי כהן אופטימי לגבי דאבור: "מונס הוא חלוץ מהשורה הראשונה. יש לו כוח, משחק של נגיעה, מיקום ונגיחה. יכולת ההתקדמות שלו היא אדירה והוא באמת הוא אחד משחקני העתיד של הנבחרת. להגנות בארץ קשה מאוד עם אחד כמוהו, אבל ברמות הגבוהות של אירופה והנבחרת הוא יצטרך לשדרג את עצמו, לשחק יותר מהר ועם יותר כוח, אחרת הוא יאבד את היתרון הזה".

מונס דאבור שחקן נבחרת ישראל. קובי אליהו
היורו יסלול את דרכו לאירופה? דאבור/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully