וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדרבי הראשון חוקים משלו

חמישה הפסדים, שער זכות אחד, השפלה אחרי השפלה. מאז 2006 מכבי ת"א לא ניצחה דרבי ראשון בעונה. למה זה קרה?

ב-29 באוקטובר 2006, לפני למעלה משש שנים, ניצחה מכבי תל אביב בפעם האחרונה את הדרבי הראשון של העונה בליגה. מאז ה-1:3 ההוא, המאזן של הצהובים אומלל. אמנם לשלושה מהמשחקים הגיעה מכבי תל אביב לדרבי כשהיא מקדימה בטבלה את יריבתה, עם ציפיות ענק, אבל התוצאה הייתה זהה. בכל אחת מחמש העונות האחרונות הדרבי הראשון הלך לאדומים ומאזן השערים עומד על 8:1. לדרבי הקרוב הצהובים יגיעו במומנטום אדיר, מהמקום הראשון וכשהאדומים במשבר, האם הפעם התוצאה תהיה שונה או שהרצף יימשך? הנה תזכורת מחמש השנים האחרונות.

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה (ימין) לצד המנהל המקצועי ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
הסטטיסטיקה תישבר? אוסקר וקרויף/ברני ארדוב

11.11.07 - הפועל תל אביב - מכבי תל אביב 0:1

הדרבי הראשון לעונת 2007/8 הפגיש את שתי התל אביביות כשהן בשפל המדרגה ומאיישות את שני המקומות האחרונים. הצהובים, מוכים מטראומת סנטה קולומה, פיטורי אלי כהן ומינוי אבי נמני לתפקיד המנג'ר, פתחו את העונה עם נקודה משבעה מחזורים ורק שבוע לפני הדרבי השיגו ניצחון ראשון, 1:3 על בני יהודה. האדומים, עם גיא לוזון הקורס על הקווים, היו אפילו במצב רע יותר עם ארבעה הפבדים רצופים וללא ניצחון מתחילת העונה.

כיאה למשחק תחתית, הכדורגל בבלומפילד היה נורא ואיום וחוץ מכדור אחד שיאניק קמאנן הדביק לקורה במחצית הראשונה, שתי הקבוצות נראו בדרך ל-0:0 משמים. ואז הגיעה הדקה ה-80 ואיתה הסיוט הקבוע של מכבי. כדור קרן של שי אבוטבול נחת על הראש של פאביו ג'וניור, דרגוסלב יבריץ' פישל ולוזון השיג ניצחון ראשון ויחיד כמאמן הפועל. מכבי, שגם איבדה את אורי שטרית בכרטיס אדום, ירדה למקום האחרון.

שימו לב: גם הדרבי ההוא היה במחזור התשיעי ובדיוק באותו תאריך של הדרבי הנוכחי - ה-11 בנובמבר. גם השופט זהה: אלון יפת.

פאביו ג'וניור שחקן הפועל תל אביב עם יאניק קמאנאן שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ניצחון מהמקום האחרון. פאביו ג'וניור מול קמאנן/ברני ארדוב

24.11.08 - הפועל תל אביב - מכבי תל אביב 0:2

אלי גוטמן מתחיל עונה מלאה ראשונה באדום ומנהל בפעם הראשונה דרבי בית. הקבוצה שלו גמגמה בפתיחת העונה והגיעה לדרבי אחרי הפסד בסכנין. אצל הצהובים, המצב כרגיל מורכב יותר. העונה שהתחילה עם ציפיות ענק ורן בן שמעון על הקווים קיבלה תפנית לרעה בשל התוצאות המאכזבות והלחץ המוכר. בן שמעון פוטר שלושה שבועות קודם לכן ואבי נמני התייצב לדרבי ראשון כמאמן.

משחק שקול עם מצבים ליד שני השערים הוכרע במחצית השנייה עם צמד בזק בזכות שתי התקפות מתפרצות. מהראן לאלה בישל לסמואל יבואה את הראשון בדקה ה-59 וכבש בעצמו כעבור שבע דקות. ההפסד היה משחק ראשון מרצף של חמישה ללא ניצחון בעוד האדומים לא הפסידו בליגה עד סוף ינואר וסיימו את העונה במקום השני. מכבי המשיכה גם במסורת דרבי הראשון של העונה נמשכת עם מורחק נוסף, הפעם איליה יברויאן.

שימו לב: המשחק הזה פתח רצף 12 דרבים ללא ניצחון של מכבי בליגה, רצף שנקטע בדרבי האחרון של העונה שעברה.

מהראן לאלה סמואל יבואה שחקני הפועל תל אביב חוגגים. ברני ארדוב
פתחו את הרצף הנהדר של האדומים. לאלה ויבואה/ברני ארדוב

1.11.09 - הפועל תל אביב - מכבי תל אביב 0:1

לראשונה מאז עונת 2002/3, שתי התל אביביות מגיעות לדרבי כששתיהם בצמרת. לאדומים, אז בתחילתה של עונת שיא שהסתיימה בדאבל וקמפיין אירופי מופלא, היו ערב המחזור השמיני 12 נקודות והם רדפו אחרי מכבי חיפה המושלמת. גם הצהובים פתחו את העונה בצורה מעודדת מאוד והקדימו את היריבה עם 14 נקודות. אבל לדרבי של חודש נובמבר חוקים משלו.

לאוהדי מכבי יש סיוט מתמשך ממצבים נייחים ובלמים זרים של הפועל והוא חזר על עצמו בדקה ה-12. ביברס נאתכו הגביה כדור חופשי, יוסי שבחון סגר לא טוב ודגלאס דה סילבה התרומם ונגח את השער היחיד במשחק. הפועל לא עצרה אחרי הדרבי והמשיכה לדרוס את הליגה. מכבי, כרגיל, לא התרוממה מעוד מכה מוראלית.

שימו לב: וואליד באדיר, דגלאס דה סילבה, ביוואן פרנסמן ומריו פצ'אלקה הכניעו את הצהובים בדרבי. מי הבא בתור?

שחקן הפועל תל אביב דגלאס דה סילבה (שלישי מימין) נוגח לשער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כרגיל, כדור חופשי ונגיחה של בלם. דה סילבה כובש/ברני ארדוב

16.10.10 - הפועל תל אביב - מכבי תל אביב 0:1

ריח של מהפך עמד באוויר. קיץ 2010 הביא איתו שמות גדולים לקרית שלום, יוסי מזרחי הגיע לעמוד על הקווים ועם תקציב הענק של מיטש גולדהאר, הצהובים ראו בעצמם מועמדים לתואר. למרות הפסד 1:0 למכבי חיפה במחזור הפתיחה, מכבי המשיכה לארבעה ניצחונות רצופים והאופטימיות הייתה בשיאה לקראת הדרבי, במיוחד כשהאדומים התקשו לרדת מהאולימפוס אחרי חגיגות הדאבל ולצד המאבקים בליגת האלופות קרטעו בליגה.

הדרבי הוכרע בדקה השלישית עם שער של הווינר ערן זהבי אחרי בישול של טוטו תמוז. על הדשא בבלומפילד זה היה משחק חד צדדי שהראה את הפערים הגדולים בין הקבוצות באותה תקופה. הפועל סופסוף נראתה כמו הקבוצה המשומנת של גוטמן ולא הפסיקה להביך את הצהובים. מכבי נראתה כמו שהיא נראתה במשך כל אותה עונה מבוזבזת - אוסף לא מחובר של כוכבים.

שימו לב: למרות כישלון הפרויקט של גולדהאר בשנתיים הראשונות, חמישה שחקנים ששיחקו באותו דרבי: יואב זיו, גל אלברמן, אלירן עטר, אבי סטרול ורוברטו קולאוטי עדיין בקבוצה. מהקבוצה הנפלאה שבנה גוטמן בהפועל נותרו שרידים בודדים ששיחקו באותו משחק: וואליד באדיר, סלים טועמה, טוטו תמוז ושי אבוטבול. השניים האחרונים יחמיצו את הדרבי הקרוב.

ערן זהבי שחקן הפועל תל אביב (ימין) מול דור מלול שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הדרבי שהראה כמה הפועל גדולה על מכבי. זהבי ומלול/ברני ארדוב

27.11.11 - מכבי תל אביב - הפועל תל אביב 3:1

שחקן חדש-ישן חוזר לזירת הדרבי. דרור קשטן, אז על הקווים בהפועל תל אביב, ניהל דרבי ראשון מאז 2006 ובדיוק כמו בפעם האחרונה שהוא עמד על הקווים במפגש היוקרתי, האדומים ניצחו. מן העבר השני, מוטי איוניר הפסיד דרבי ראשון כמאמן הצהובים אחרי שתי תוצאות תיקו. מכבי, שפתחה את העונה עם ארבעה ניצחונות רצופים וההעפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית, הייתה אז בעיצומו של משבר וניצחה פעם אחת בששת המשחקים שקדמו לדרבי. בשל המשבר, איוניר ושחקניו בילו במחנה אימון סגור בקיסריה באותו שבוע. זה לא ממש עזר.

מכבי נראתה טוב יותר ברבע השעה הראשונה ואז נעלמה והתפרקה לקראת ההפסקה. בדקה ה-38 אירע הריטואל הקבוע. כדור חופשי של רועי גורדנה הפך לשער נגיחה של מריו פצ'אלקה. שבע דקות עברו ואלרואי כהן קבע 0:2 בשער נהדר. הצהובים קיבלו תקווה כשגל שיש הורחק (65) וברק יצחקי צימק כעבור 10 דקות, אבל שי אבוטבול אמר את המילה האחרונה בתוספת הזמן כשטוטו תמוז מסיים את המשחק עם שני בישולים.

המשך העונה הוליד את המהפכות שעברו שתי הקבוצות בקיץ. במכבי, איוניר פוטר וגולדהאר החל לתכנן הפרויקט שהביא למועדון את ג'ורדי קרויף ואוסקר גרסיה. בהפועל, עסקו בעיקר בסכסוכים. קשטן פוטר, האוהדים יצאו למחאה נגד טביב והקבוצה עברה לידיו של חיים רמון.

שימו לב: מאז אותו משחק, הפועל לא כבשה בשלושה משחקי דרבי בכל המסגרות. מכבי ניצחה במשחקים הללו פעמיים 0:1 משערי ניצחון של אלירן עטר. משחק נוסף הסתיים ב-0:0.

שי אבוטבול שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב, ברני ארדוב
האחרון שכבש לאדומים בדרבי. אבוטבול/ברני ארדוב, ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully