וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק לא להיות פיני

6.7.2012 / 16:45

מההתערבות של פלורנטינו פרס והנהלת ריאל הוא נגעל, מהתבוסתנות של מייק בראון בלייקרס הוא נדהם. ארבע שנים אחרי שהפסיד איתה בגמר היורוליג, אטורה מסינה חוזר לצסק"א כדי לחזור להיות מאמן על ואוטוריטה בלעדית. סיפור הצלחה או התרסקות סטייל פיני גרשון?

סדרת חצי גמר המערב זימנה ללוס אנג'לס לייקרס מפגש כמעט בלתי אפשרי עם אוקלהומה סיטי ת'אנדר. לצוות המקצועי של הלייקרס היה ברור שהם מגיעים כאנדרדוג לסדרה וצריכים להפתיע, לגרום לשחקנים להבין את הסיטואציה הזאת. "אטורה מסינה לא אהב את זה", מספר אוון טלפורד, עיתונאי הלוס אנג'לס דיילי ניוז, "הוא שמר על כבוד למייק בראון, אבל אמר לכל מיני אנשים שלשדר חולשה כזאת לא יעזור. כמאמן הוא היה נוהג אחרת, ולדעתי הכישלון בסדרה הזאת רק הגביר אצלו את הרצון לחזור לאמן ולעשות את הדברים כמו שהוא יודע".

ארבע שנים עברו מאז התואר האירופי האחרון של מי שנחשב לאחד המאמנים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופי, שהגיע לשמונה גמרי יורוליג עם שתי קבוצות שונות, זכה בתואר שלוש פעמים והפך בשביל רבים למודל להערצה. מאז עזב את צסק"א עם ההפסד הכואב בגמר היורוליג של 2009, לא הצליח מסינה לשחזר את ההצלחה בריאל מדריד וכיועץ בלוס אנג'לס לייקרס. כעת הוא חוזר למרכז הבמה, לעמדת המאמן של צסק"א, שאכזבה בפיינל פור של היורוליג. מה עבר עליו מחוץ לרוסיה, ומה סיכויי ההצלחה שלו?

אטורה מסינה מעביר השתלמות מאמנים בישראל. קובי אליהו
לא הבין איך מאמן כדורסל בכיר מחנך את השחקנים שלו להיות אנדרדוג. מסינה בהשתלמות בישראל בקיץ שעבר/קובי אליהו

כשאנשי כדורגל אומרים לך מה לעשות

אחרי שהוביל את צסק"א לגמר היורוליג בכל עונה בה אימן, אמר המאמן האיטלקי "די, מיציתי את עצמי". ההצעה הכספית המדהימה מריאל מדריד הובילה אותו לאמן את הבלאנקוס, אך שם הוא נתקל בסיטואציה אותה לא חווה מעולם. "לראשונה בחיי גיליתי שהמילה של המאמן היא לא המילה האחרונה בקבוצה בנושא המקצועי", אמר בראיון לגאזטה דלו ספורט בשנה שעברה, "אני, שהבאתי כל כך הרבה הצלחות, פתאום מבוקר על ידי אנשים שבאים בכלל מרקע של כדורגל. זה לא היה מקצועי".

מסינה נפגע גם מההתערבות של ההנהלה בראשות פלורנטינו פרז, אך בעיקר מחוסר היכולת שלו להפוך את ריאל מדריד לקבוצה מנצחת. "מה ששבר אותו היה חוסר השליטה שלו על הקבוצה בסדרה מול ברצלונה ביורוליג", מספר העיתונאי האיטלקי לוקאס ברצ'וליני, "מסינה תמיד ידע להיכנס לראש של השחקנים שלו, לדעת להפיק מהם את המיטב, גם אם הפסיד לפעמים במעמדים גדולים. הוא האמין שבסדרה, בטח של הטוב מחמישה, הוא יידע להוציא יותר ממה שברצלונה תוכל, והוא טעה והתאכזב".

כבר בקיץ, בשיחות בין מסינה לריאל מדריד, האיטלקי שקל את דרכו. "היו לו דרישות שדברים ישתנו", סיפר גורם בהנהלה של ריאל ל"מארקה" אחרי התפטרותו. מסינה התרצה, אבל בפועל הסיפור היה שונה. "אחרי התבוסה לסיינה ביורוליג, במשחק שלא קבע כלום, הוא השתולל, ודרש לקנוס את השחקנים", המשיך אותו גורם, "נכון שזו הייתה בהחלט בושה גדולה, אבל היה מדובר במשחק שלא קבע כלום. מסינה טען שצריך לזעזע את השחקנים, ואם לא קנס, הוא לא יוכל לשלוט בחדר ההלבשה והתפטר".

ברצ'וליני טוען שהמאמן הודה בסיום תפקידו בריאל כי השיטות שלו לא עובדות בכל מקום. "ריאל מדריד זה מקום מיוחד ומשונה, ככה הוא כל הזמן אומר. הלחץ שם גורם לאנשים להתערב בעבודה, ולכן רק דמות שלא אכפת לה להתעמת עם השחקנים שלה ועם ההנהלה יכולה להצליח". מסינה עצמו אמר בראיון מיוחד לוואלה! ספורט אחרי סיום תפקידו בריאל כי: "בריאל לא הבינו שצריך לבוא מוכן לכל משחק. השחקנים לא נשארו יחד, לא חשבו כקבוצה".

הדבר שמלמד יותר מכל מה עבר עליו בעקבות אותה עונה אפשר ללמוד מהמשפט הבא באותו ראיון: "עברתי כבר דברים מוזרים בחיי, אבל אין ספק שמה שקרה לי בריאל היה מוזר מאוד. אף פעם לא הרגשתי שאני חייב ללכת באמצע, לפני שסיימתי את העבודה. בעצם העזיבה שלי ויתרתי על חוזה, על הרבה כסף, על הזדמנות להוביל את ריאל לפיינל פור אחרי הרבה שנים. אבל אם הייתי נשאר, אני חושב שהשחקנים היו ממשיכים להתנהל ככה ולא לוקחים אחריות". מסינה נשבר, הגיע לנקודה שהוא כבר לא יכול היה יותר, והלך להסתכל על עולם הכדורסל מהצד.

פלורנטינו פרז נשיא ריאל מדריד. GettyImages
חשבתם שהוא עושה את המוות רק למאמנים בבירנבאו? פלורנטינו פרס/GettyImages

חצי שנה של למידה עצמית

חמישה ימים לאחר שהתפטר מריאל עלה מסינה על מטוס והיה אורחו של דני פרי, סגן הנשיא של סן אנטוניו, וחזה במשך שבוע בחברו הטוב גרג פופוביץ' מדריך את אחת מקבוצות העלית של ה-NBA. מסינה, שהיה מחוזר במשך שנים רבות על ידי קבוצות שונות בליגה שרצו שיתרום מניסיונו, החליט כבר אז לטעום בעונת 2011/12 את ארצות הברית, וחזר לאירופה כשהוא מנהל מגעים עם לא פחות משש קבוצות בליגה הטובה בעולם.

מסינה שב לאירופה, החל לבדוק מה לא עשה נכון בריאל מדריד ולמד יותר על ה-NBA. "בראיונות שהוא נתן במהלך השנה האחרונה בלייקרס, הוא סיפר לא מעט על כך ששלושה שבועות אחרי שעזב את ספרד, כבר חשב על שיטות מהכדורסל האירופי שיכולות להתאים ל-NBA", מגלה טלפורד, "עוד לפני שחתם הוא שוחח עם מספר שחקנים ושאל לדעתם על חלק מהדברים, ביניהם פאו גאסול, שהקשר ביניהם היה חזק מאוד לאורך כל התקופה בלוס אנג'לס".

בינתיים, החל מסינה להעביר סדנאות כדורסל, כולל אחת כזאת במהלך הפיינל פור של שנת 2011 בישראל. "הוא היה נראה מאוד חד, כמו מישהו שמטרה עומדת מולו", מספר אחד המאמנים שעבר את ההדרכה. במהלך אותה סדנה הוא קיבל טלפון ממייק בראון, ולאחר שיחה עם פרי שעבד עם בראון החליט לקחת את התפקיד של יועץ מקצועי למאמן. "זו הזדמנות לזוז הצידה מתפקיד המאמן בו החזקתי ב-22 השנים האחרונות, אבל עדיין להיות מחובר למשחק", אמר לאחר חתימתו, מה שמעיד על הרצון העז שלו לקבל הזדמנות בבמה הגדולה.

פאו גאסול, לוס אנג'לס לייקרס. Alex Gallardo, AP
קשר חזק מאוד עם מסינה במהלך התקופה המשותפת בלוס אנג'לס. פאו גאסול/AP, Alex Gallardo

הרעב חזר

כשנגמרה השביתה ב-NBA אטורה מסינה כבר היה מוכן לעבודה. לפגישה הראשונה של הצוות המקצועי של הלייקרס הוא הגיע עם קלסר מלא בחומר שהכין בחצי השנה הקודמת. לא מעט מאותם רעיונות נקלטו על ידי מייק בראון, אך מזה 22 שנה מסינה כבר לא היה הסמכות המקצועית הראשונה, וזה מה שהפריע לו.

"אטורה הוא לא עוזר מאמן רגיל וזה בהחלט מה שהלייקרס צריכים", אמר מייק בראון אחרי האימון הראשון של הקבוצה, "מדובר במוח כדורסל מבריק ורואים עליו שהוא בא חדור מוטיבציה להוסיף לארגון שלנו". מהשלב הזה, הרצון של מסינה להשפיע ולשלוט בחדר ההלבשה של הלייקרס, הדברים שלא הצליחו לו בריאל מדריד, לא הסתדרו עם התפקיד שהוגדר לו.

"התפקיד של מסינה היה מקביל בכדורגל לקשר החופשי. הוא יכול היה בגדול להתערב בכל הנעשה, אבל המילה האחרונה הייתה של בראון", מוסיף טלפורד, "בין השניים מעולם לא היו חיכוכים, וזה הדבר המפתיע באמת. כשאתה שם שני מאמנים טובים ובעלי שם גדול באותה קבוצה, אתה מצפה למלחמות אגו, אבל לא היו כאלה בלייקרס של העונה, לפחות לא בצוות המקצועי. למה הוא לא רצה להמשיך? כי בער לו לחזור לאמן ולהיות האיש שמקבל את ההחלטות".

מסינה עלה על המטוס בחזרה לאירופה ימים בודדים אחרי סיום דרכה של הלייקרס בפלייאוף. הוא נפגש עם ראשי צסק"א מוסקבה רק לאחר שנגמרה העונה, אבל שיחות לא רשמיות נערכו כבר אחרי האכזבה ביורוליג, בשעה שהמאמן האיטלקי עוד היה עסוק ברגעי ההכרעה ב-NBA, "לאורך כל הזמן בצסק"א ידעו שמסינה יגיע", מספר העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי, "הנשיא אנדריי ואטוטין סיפר למקורביו כי הוא זוכר ככה את מסינה כשהגיע ב-2006 וזה מה שדחף אותם לעשות את המהלך להביא אותו".

מאמן לוס אנג'לס לייקרס מייק בראון. Kevork Djansezian, GettyImages
שני מאמנים בעלי שם בקבוצה אחת גדולה, ולמרות הכל לא היו חיכוכים. מייק בראון/GettyImages, Kevork Djansezian

המצב הבלתי אפשרי בצסק"א

מבט לעבר רשימת ההישגים של צסק"א מוסקבה העונה מגלה הצלחה לא פחותה. אליפות רוסיה, אליפות ליגת ה-VTB ועונה חלומית ביורוליג עד הפיינל פור. כל זה לא הספיק ליונאס קזלאוסקס כדי לשמור על תפקידו לעונה נוספת. "נוצר סוג של אבסורד שבו משחק אחד קובע עונה שלמה בצסק"א", מסביר ברמינסקי, "מסינה יצר את הסיטואציה הזאת, בזכות העובדה שהביא את הקבוצה בכל שנה לגמר. תאר סיטואציה שהוא מפסיד בחצי הגמר גם בעונה הבאה, זה יהיה כישלון?".

מסינה מגיע לצסק"א רעב, כמו ב-2006 כשהגיע מבולוניה. לחבריו הרוסים כבר הספיק לומר שיעשה סוג של מהפכה ושלא תהיה קבוצה של כוכבים כמו בעונה שעברה, בעיקר בשל הכוויה הקשה שספג מקבוצה מסוג זה במדריד. המהלכים הראשונים שלו, עם החתמתם של זוראן ארצג וולדימיר מיצ'וב, והוויתור על קרסטיץ', גורדון ולברינוביץ', מצביעים בדיוק על כך.

"סיכויי ההצלחה של מסינה הפעם מזכירים לי את עונת החזרה של פיני גרשון למכבי תל אביב", אומר ברצ'וליני, "אם אתה עוזב מועדון שהצלחת בו, וחוזר בתור המושיע, כדאי לך מאוד שתביא קבלות. הזיכרון של אנשים הוא קצר מאוד, אם צסק"א תיקלע לעונה בינונית, פתאום יתחילו סימני שאלה. אני חושב שאטורה הוא אדם חכם מאוד, הוא לוקח את כל הדברים האלו בחשבון, זה רק מגדיל לו את המוטיבציה להצליח. זה יכול להסתיים בהצלחה גדולה או באכזבה גדולה. אין אופציה שלישית".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב עם המאמן אטורה מסינה. ברני ארדוב
"אם אתה עוזב מועדון שהצלחת בו, וחוזר בתור המושיע, כדאי לך מאוד שתביא קבלות". אטורה מסינה, משמאל, עם דיוויד בלאט/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully