וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכולים ללכת עד הסוף?

21.2.2012 / 14:30

ריאל בדרך לאליפות, אבל נכנעה לברצלונה בליגה ובגביע. עכשיו נותרה הזירה האחרונה, שמעלה את השאלה הגדולה מכולן: האם היא יכולה לעשות את זה ולזכות בליגת האלופות?

רק לפני כחודש עמדה ריאל מדריד "על סף תהום", כפי שהגדיר זאת עיתון 'מארקה'. ההתרפסות בפני ברצלונה ברבע גמר גביע המלך, הובילה לקרע ראשון בין האוהדים לז'וזה מוריניו שחלחל גם לחדר ההלבשה. אולם פלורנטינו פרס, שהחל גם הוא לאבד אמון במאמן, הראה הפקת לקחים, ובניגוד למקרי העבר בחר להציג חזית אחידה ולשמור על הקיים. חודש עבר, וקריאות הבוז מיציעי סנטיאגו ברנבאו נשכחו כלא היו. כך גם הסיפורים על מחנות בין השחקנים. היתרון הגדול בפסגת הליגה הספרדית העלים את הדיבורים על עזיבה אפשרית של מוריניו, ופרס אף הצהיר בשבוע שעבר: "מוריניו לא יילך עד שיביא לנו את ה'דסימה'". 10 שנים מחכה ריאל מדריד ל'דסימה' - הזכייה העשירית באליפות אירופה. עם פער מבטיח של 10 נקודות על פני ברצלונה ועשור אחרי אותו שער בלתי נשכח של זינדין זידאן, נראה שלריאל יש את מה שצריך כדי ללכת עד הסוף בליגת האלופות, ולא רק מבחינה סמלית או מכיוון שמדובר בעונה השנייה של מוריניו. אז מה השתנה?

כריסטיאנו רונאלדו שחקן ריאל מדריד חוגג. רויטרס
גם הוא יודע שהגיע הזמן לספור עד 10. כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

1. המשבר כבר מאחוריהם

הפחד הגדול של אנשי ריאל מדריד בתחילת העונה היה מכישלון נוסף. זכייה בגביע המלך בלבד, לשם הבהרה, התקבלה על הדעת בעונה שעברה כבסיס לקראת ההמשך. העונה, אף אחד לא היה מוכן להסתפק בזה. כך תיאר זאת מוריניו בפברואר אשתקד: "בדרך כלל זוכים בליגת האלופות עם קבוצה שלמה, לא כזו שנמצאת בתהליך בנייה. אין זה מקרה שהפכתי לאלוף אירופה עם פורטו בעונתי השנייה וכך גם עם אינטר. אני מצפה ליותר מריאל מדריד בעונה הבאה. הדבר הכי חשוב לקראת העונה השנייה זה לזכות בתואר כלשהו עכשיו". אז מוריניו השיג את מבוקשו בעונה הקודמת, שמבחינתו לא נחשבה לאכזבה, וחזה בצורה מדויקת את הנעשה עד כה העונה. גם הוא מריח אפשרות להפוך למאמן הראשון בהיסטוריה שזוכה בליגת האלופות עם שלוש קבוצות שונות.

כעת, כאשר גם בברצלונה יודעים שהסיכוי לקחת את האליפות מריאל קלוש עד בלתי אפשרי, לבלאנקוס יש את כרית הביטחון עליה אפשר לנחות במקרה של הדחה, שכן הם כבר ישיגו יותר מהעונה שעברה. עתה הם דוהרים בכל הכוח לעבר התואר האירופי. את השינוי הגדול בעונה הזו – עצירת כדור השלג רגע לפני ההתרסקות – עשה כמובן משחק הגומלין בקאמפ נואו. ברצלונה אמנם עלתה לחצי גמר הגביע בסיכומו של עניין, אך ריאל מדריד השיבה לעצמה את הכבוד, מוריניו התחשל והוכיח שגם הוא מסוגל להתיישר לפי מורשת המועדון והלחץ עבר בחזרה לברצלונה, שלראשונה בעידן פפ גווארדיולה לא עמדה בו. היה זה רגע מכונן במאבק בין האימפריות. כל מעידה של הקטלאנים דרבנה יותר את הקבוצה של מוריניו, שניצחה את כל משחקיה בשלב הבתים של ליגת האלופות וגם בליגה ממעטת לשגות. הצלקת מברצלונה הפכה לנחלת העבר. מהר מכפי שמישהו יכול היה לצפות.

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד. רויטרס
ידע להכיר בטעויות כדי לצאת מחושל מהתקופה הקשה. ז'וזה מוריניו/רויטרס

2. הסגל עמוק יותר

אחד השינויים המרכזיים שביצע מוריניו מאז אותם רגעי שבר, בין היתר כדי לצבור עוד כמה נקודות זכות בקרב האוהדים, היה הצבתו של אסטבן גראנרו במרכז הקישור. מוריניו לא לקח את הספרדי המוכשר בחשבון ב-2011 ואף לא היה רחוק מלוותר עליו בחלון ההעברות בינואר, אבל גראנרו קפץ על ההזדמנות והפך להצלחה השקטה של ריאל מדריד בתקופה האחרונה. את ארבעת משחקי הליגה היחידים שלו בהרכב, רשם הקשר בן ה-24 בחודש האחרון, בעקבות פציעתו של סמי חדירה וחוסר שביעות הרצון של מוריניו מיכולתם של לסאנה דיארה ונורי שאהין. ההיעדרות של חדירה התגלתה כברכה במסווה מבחינת ריאל. "גראנרו צובר ביטחון ממשחק למשחק, נהדר לראות אותו משחק", החמיא המנהל המקצועי מיגל פארדסה, שהצטרף לאוהדים בתשואות רמות לקשר יליד מדריד בסיום המשחק מול סראגוסה. גם לריאל יש תוצר מקומי להתגאות בו.

'הפיראט' גראנרו הוא דוגמה אחת לעומק בסגל של ריאל מדריד, במיוחד בעמדות הקישור. קאקה נכנס חזק לעניינים בזמן הפציעה של אנחל די מריה, מסוט אוזיל זוכה מחדש באמונו של מוריניו וחוסה קאייחון סיפק מספרים מפתיעים ומהווה אופציה התקפית נוספת. "אני יכול לבחור בין פאביו קואנטראו למרסלו, פפה או ריקרדו קרבאליו, קארים בנזמה או גונסאלו היגואין", הזכיר מוריניו במסיבת העיתונאים לקראת המשחק הראשון בשמינית גמר האלופות נגד צסק"א מוסקבה. "יש לנו סגל רחב, עמוק ומגוון. תמיד יימצא השחקן שיעשה את הצעד קדימה". העומק בסגל הוא בעיה מחד עבור המאמן, אך כל עוד מוריניו יודע לתמרן בין הכלים העומדים לרשותו, זהו היתרון הגדול של ריאל על פני מרבית הקבוצות באירופה, כולל על פני ברצלונה.

שחקן סראגוסה, גבי, מול שחקן ריאל מדריד אסטבן גראנרו. Denis Doyle, GettyImages
כבר היה עם רגל וחצי באנגליה, ולפתע הפך לשחקן הרכב אצל מוריניו. אסטבן גראנרו/GettyImages, Denis Doyle

3. ההתקפה קטלנית מתמיד

ריאל מדריד הנוכחית התקפית יותר מאי פעם. 79 שערים כבשה הקבוצה של מוריניו ב-23 משחקי ליגה, אליהם ניתן להוסיף 19 שערים בששת מחזורי שלב הבתים בליגת האלופות. בקצב הזה היא לא רק תשבור את שיא הנקודות בסוף העונה, אלא גם תנפץ את השיא העתיק שקבעה ריאל מדריד של ג'ון טושאק ב-1990 עם 107 שערי זכות בליגה. הבלאנקוס כובשים בקלות יתרה כל 26 דקות, ובברנבאו עושים זאת בממוצע כל 22 דקות. המענה ל'טיקי טאקה' של ברצלונה מגיע מהתקפות המעבר הקטלניות של ריאל, מהן חוששות כעת כל הטוענות לכתר האירופי. כן, גם זו מקטלוניה.

מוריניו הפך את ריאל לקבוצה הטובה ביותר בעולם בהתקפות מתפרצות, והדבר הזה יכול לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בליגת האלופות. במשחקי חוץ, בהם לא פעם מעדיף המאמן הפורטוגלי לעלות במערך זהיר יותר על מנת לשחק על תוצאה, המתפרצות המהירות של רונאלדו וחבריו צפויות לעשות את ההבדל. בעונה הקודמת הסתגלה הקבוצה לשיטה, והעונה זה מיושם לעתים קרובות יותר ובצורה מושלמת. ריאל רעבה יותר ומרתיעה יותר. בדרך הזו מקבלים שחקנים יצירתיים דוגמת די מריה, קאקה ואוזיל שטחים נרחבים לפעולה, והתוצאות בהתאם. במיוחד כאשר על הסיומת אחראים רונאלדו ובנזמה, שגורם לכוכב הפורטוגלי להיות קבוצתי יותר. "התקפה - זו תמיד הייתה הדרך של ריאל מדריד להצליח", הסביר בשבוע שעבר רוברטו קרלוס. עכשיו נותר לראות האם השיפור הזה, שכמעט הספיק למהפך ענק בגומלין מול בארסה בגביע, יוביל גם להגשמת החלום האירופי.

שחקני ריאל מדריד אנחל די מריה, מסוט אוזיל חוגגים שער. רויטרס
אדריכלי ההתקפות המתפרצות המסוכנות באירופה. אנחל די מריה ומסוט אוזיל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully