וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום מחזור בליגת העל בכדורסל: בינתיים זה מספיק לחולון

13.12.2011 / 12:51

הרוטציה זקוקה להרחבה, אבל דן שמיר מוציא ממנה את המקסימום. שקדי סוגר מחזור ותוהה: איפה הישראלים של מכבי?

1. לאן חולון יכולה להגיע?

בשבוע שעבר ציינתי כי המבחן הגדול של הפועל ירושלים יהיה משחק החוץ מול הפועל חולון. ירושלים נכשלה בו, אבל יותר מכך, הפועל חולון הוכיחה שהיא שייכת העונה ללא ספק לחלק העליון של טבלת ליגת העל. אז אמנם חולון לא שיחקה כדורסל גדול מול הפועל ירושלים, אבל מבט קצר ללוח משחקי הקבוצה מראה שמלבד הפסד החוץ למ.כ הבקעה, כל המשחקים אותם הפסידה חולון היו מול קבוצות חזקות ממנה.

חולון היא קבוצה יציבה, אבל ספק אם תוכל להגיע עד הפיינל פור. הבעיה הגדולה שלה היא הספסל הקצר של דן שמיר, שמתעקש לשחק עם שבעה שחקנים, יחד עם עודד שעשוע שעולה לדקות ספורות. שמיר חייב להבין שהעונה היא כמו ריצת מרתון, וככל שהרוטציה שלו תהיה קצרה יותר, לקבוצות יהיה קל יותר לעצור אותה. בהנחה שהנהלת חולון לא תעשה טעות ותיקח על עצמה התחייבויות מעבר למה שהיא מסוגלת, הסיכוי של הקבוצה להמשיך את העונה המצוינת שלה יהיה תלוי במה ששמיר יוציא מהספסל שלו.

מילה טובה מגיעה להנהלת חולון במשחק מול ירושלים. קול הצעקה שנשמע על אירועי סוף המשחק הוא נכון, אבל האירועים היו צפויים וגם אנשי חולון היו ערוכים לכך. בסיום המשחק היו אלה חברי הנהלת הקבוצה, כולל פיני גרשון, שהחליטו לא לתת לעימות בין מחנות האוהדים להגיע באמת לכדי אלימות וחצצו ביחד עם המאבטחים בין הקהלים. חבל שבסיום כל משחק עדיין נגררים האוהדים למראות הללו, אבל לפחות הלקחים נלמדו ויש אנשים שמנסים למנוע זאת.

דן שמיר מאמן הפועל חולון. ברני ארדוב
עוד מעט יגיע הרגע להשתמש בספסל. דן שמיר/ברני ארדוב

2. כמה טוב שהלכת הביתה

כשהוצע ג'רום רנדל במהלך הקיץ לברק נתניה, ידעו בקבוצה שייתכן מאוד כי הוא לא יסיים את העונה בעיר היהלומים. במהלך כל המגעים עם השחקן דרש סוכנו האמריקאי להוסיף סעיף שחרור במידה שיקבל הצעה מה-NBA. בנתניה התלבטו קשות האם להסכים לדרישה, אבל בסופו של דבר נתנו לכך יד והשבוע, עם ההזמנה של רנדל למחנה האימונים של דאלאס, התנפץ להם החוזה בפנים. אמנם השחקן ברח ללא אישור, אבל עדיין האופציה והפיתוי עמדו לפתחו.

אלא שמעז יצא מתוק. הבריחה של רנדל היא למעשה קרש ההצלה של דני פרנקו ונתניה. בהיעדרו, המשחק של הקבוצה נראה טוב בהרבה והניצחון השני הושג בהצלחה. מי שנכנס לנעליים של האמריקאי הוא ליאור ליפשיץ, כבר 10 שנים בליגת העל ורק בן 27. ליפשיץ הוא בדיוק השחקן שנתניה צריכה שינהל לה את המשחק, לא ייקח זריקות פרועות, ימצא את השחקן הפנוי בפינה ומתי שמשאירים אותו פנוי הוא יודע גם להעניש. תשאלו את עדי אזולאי ובני השרון.

כעת צריכים בנתניה להחליט מה לעשות בעמדת הרכז. יחד עם אריק היקס יעמוד מניין הזרים שלהם על ארבעה, אבל אחרי ליפשיץ בעמדת הרכז עומד ילד מאוד מוכשר בשם שגב זיקרי, שבהרצליה הוכיח שהוא יכול לתת דקות מנוחה בעמדת הרכז. ברור שלתת את המפתחות לזיקרי יהיה הימור כבד מדי, אבל לשלב אותו לכמה דקות יהיה מהלך מחוכם. נתניה צריכה לחפש גארד ישראלי בלאומית, העונה שלה כבר לא תתרומם רחוק מדי, ושילוב בין ליפשיץ, זיקרי ועוד גארד ישראלי ישכיח את רנדל במהרה.

ג'רום רנדל שחקן ברק נתניה. קובי אליהו
יכול להיות שמעז יצא מתוק והעזיבה שלו רק תחזק את נתניה. ג'רום רנדל/קובי אליהו

3. קוז'יקרו. זוכרים?

באמצע העונה שעברה, בשעה שגלבוע/גליל החלה לנסוק לשמיים עד לגמר הפיינל פור, החלו דיבורים סביב עידו קוז'יקרו. השחקן הכי ישראלי שמשחק בליגת העל בשנים האחרונות נראה לא טוב, לא הצליח להגיע למספרים הרגילים שלו ובילה יותר על הספסל של ליאור ליובין מאשר על הפרקט. מסביב דיברו על זה שקוז'יקרו גמר את הסוס, שזה טבעי לשחקן בגילו ושאולי כדאי לו אפילו לשקול פרישה.

עברו כמה חודשים, קוז'יקרו עשה הכנה מדהימה עם גלבוע/גליל, ובאופן מדהים הוא ממקום במקום השישי בטבלת מלך הסלים הישראלי, כשהוא השחקן שמשחק הכי פחות מבין 20 הישראלים המובילים בליגה בנקודות, שביעי בריבאונדים ושישי במדד. הקבוצה שלו ממוקמת שנייה בליגת העל, החיוכים חזרו לספסל בגן נר. והדיבורים על פרישה? שיפרוש מי שמדבר על זה.

אז מה גרם לשינוי של קוז'יקרו? קודם כל כנראה הכנה מצוינת לעונה, לא רגילה לשחקן בן 33. דבר שני, אותו מנסה להסביר השחקן במשך השנים, הוא שיש שחקנים שיותר נוח לו לשחק לידם והם מבינים אותו טוב יותר, כשהעונה הוא מתכוון בעיקר לכריס תומאס, שהגיע לאחר פתיחת העונה לגן נר. כנראה שהכימיה בין קוז'יקרו לגוני יזרעאלי וגל מקל, הרכזים מהעונה שעברה, לא הייתה בשיאה. לבסוף כנראה שגם קוז'יקרו לא אהב את הדיבורים על הירידה שלו, העלה רמה ומוכיח שוב שאת קיר הבטון מבית הלל קשה לעצור.

עידו קוז'יקרו שחקן הפועל גלבוע/גליל עליון (אמצע) מול איגור נסטרנקו שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
נמצא במקום טוב בקריירה. קוז'יקרו נלחם כאילו הוא לא בן 33/ברני ארדוב

4. משאירים את הקבוצות במתח

חודשיים וחצי עברו מאז נגמר סיבוב א' בגביע המדינה והגרלת שמינית גמר הגביע עדיין לא נערכה. המשחקים עצמם אמורים להתקיים ב-8-9 לינואר, עוד ארבעה שבועות, ובאיגוד הכדורסל טרם הוציאו הודעה על מועד ההגרלה. קבוצות שביררו מול גורמים רשמיים באיגוד ידעו לספר שההגרלה צפויה להיערך ב-21 לדצמבר, שבועיים וחצי לפני המשחק. גורמים בתוך איגוד הכדורסל סיפרו בחודש האחרון כי אין מה למהר, וכי הגרלת הגביע לראשונה תיערך בשידור חי, בתוכנית הספורט של ערוץ 1 באחד מהערבים בחודש דצמבר.

ראשית, העובדה שההגרלה תועבר בשידור חי תוסיף למפעל, תוסיף לאטרקטיביות ותיתן לאוהדים איזשהו ממד של מתח וציפייה, הרבה יותר טוב מהגרלות האפורות בחדרי דיונים. אלא שארבעה שבועות לפני, ההגרלה עוד לא נערכה, הקבוצות צריכות פרק זמן סביר כדי להתכונן ליריבה, לסגור את האולמות בהם המשחקים ייערכו. ובאיגוד? לוקחים את הזמן. יאללה, לקבוע מועד ולהגריל.

מועד הגרלת השמינית אינו הבעיה היחידה. השנה הוחלט כי ארבעה ימים לאחר משחקי שמינית הגמר ייערכו משחקי רבע גמר הגביע, ובמקום לערוך את הגרלת הרבע ביחד עם הגרלת השמינית ולאפשר לקבוצות לעקוב אחרי היריבות, הוחלט כי ההגרלה תיערך לאחר שמשחקי השמינית הגמר יסתיימו, בליל ראשון או ביום שני, לפני המשחק של מכבי תל אביב. למה? ככל הנראה כדי שקבוצה שאמורה לפגוש את הצהובים ברבע הגמר לא תוותר על המשחק עוד בשמינית. מקצוענות.

שחקן מ.כ. הבקעה איתי גרינבוים. דרור עינב
האם לאיתי גרינבוים ושחקני הבקעה לא מגיע להתכונן כראוי ליריבה הבאה?/דרור עינב

5. איפה הישראלים של מכבי?

אחת ההנחות הגדולות על העונה הנוכחית של מכבי תל אביב היא שכשמשחקי הליגה האדריאטית יסתיימו, מכבי תחזור לעצמה ותנצח משחקים בקלות. אותם אנשי מקצוע שקבעו את ההנחה הזאת מציגים את משחקי הליגה מול גלבוע/גליל, שפתחה את העונה פצועה, ומכבי אשדוד, שהיא אחת מהקבוצות החלשות בליגה, אותן ניצחו הצהובים בלי קושי בחוץ בשבוע בו לא שיחקו באדריאטית.

אלא שגם דיוויד בלאט יודע שהבעיה של מכבי תל אביב העונה תהיה גדולה גם אחרי שייגמרו משחקי האדריאטית. מכבי צריכה לשחק עם ארבעה זרים, וכל עוד בלאט בוחר שלא להלביש את סופוקליס שחורציאניטיס, היתרון של מכבי בזרים לא בולט, וכאן אמור להיכנס היתרון הגדול של הצהובים – הישראלים. אבל היתרון הזה, שלא אמור להיפגע מחוק ארבעת הזרים, הוא בינתיים יתרון מינורי, במקרה הטוב, עבור מכבי תל אביב.

במשחק מול ראשון לציון שיחקו הישראלים של מכבי תל אביב 103 דקות, מתוכן 82 דקות השלישייה בלו-אליהו-אוחיון, ותרמו 28 נקודות, כשאת הרוב המכריע במחצית השנייה רושם ליאור אליהו. אוחיון, למרות כל התשבחות, ספג בתחילת המשחק מול ראשון לציון סוג של עלבון, כשאפי בירנבוים השאיר אותו במכוון על קשת השלוש לבד, דיוויד בלו עוד לא חזר לכושר וגיא פניני? איפה אותו שחקן מצוין של העונה שעברה ואיפה השחקן החיוור של התקופה האחרונה, שמול ראשון לציון שיחק רק שש דקות?

השלישייה המובילה של הצהובים, אליהו-בלו-אוחיון, שיחקה ביחד 54 דקות בלבד מול ק.ק. זאגרב ביום שבת, ואילו הישראלים המשניים, פניני-שאייר-בורשטיין, שיחקו עוד 36 דקות, כך שההשפעה של 18 דקות משחק בממוצע על השחקנים הבולטים ו-12 דקות בממוצע על השחקנים המשניים לא אמורה להיות מכרעת. אולי הנסיעות אכן מוסיפות ממד מכריע בנושא הזה, אבל אם הישראלים לא יקחו את עצמם בידיים, מכבי תתקשה גם באפריל ומאי.

שחקן מכבי תל אביב גיא פניני. נמרוד סונדרס
איפה הוא ואיפה היכולת של שנה שעברה? גיא פניני/נמרוד סונדרס

המדדים

המצטיינים

1. בריאן אסברי (ברק נתניה) – שחקן השבוע של מנהלת ליגת העל
2. ג'וש קארטר (מכבי אשדוד)
3. רומיאו טראוויס (גלבוע/גליל)
4. בראיינט דאנסטון (הפועל חולון)
5. אדריאן בנקס (ברק נתניה)

הצעירים או שחקני השנה הראשונה המצטיינים

1. אנטון שוטבין (מכבי אשדוד)
2. גיא לביא (בני השרון/הרצליה)
3. יחזקאל סקוורר (מ.כ הבקעה)
4. שלומי הרוש (הפועל חולון)
5. שגב זיקרי (ברק נתניה)

ציפינו מהם ליותר

1. פול דילייני (מ.כ הבקעה)
2. לוק ג'קסון (הפועל ירושלים)
3. טוני סקין (עירוני אשקלון)
4. כריסטיאן בארנס (ברק נתניה)
5. שמוליק ברנר (מ.כ הבקעה)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully