וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שמנצחים משחקים: ניתוח סטטיסטי של מכבי תל אביב

19.12.2018 / 14:00

מדוע היריבות מעדיפות שקיין יקלע ולא ימסור? מי השחקן היחיד שמופיע בחמישיות הטובות ביותר בהגנה ובהתקפה? מי צנח במספר הדקות תחת המאמן החדש? ומי בולטים לטובה בניצחונות המעטים? אור שקדי מפרק לגורמים את המספרים שמאחורי הצהובים

אתר רשמי

בווידאו: צפו בפגישת המחזור של כוכבי מכבי תל אביב ב-2004

1. ווילבקין ובלאק כברומטרים

קו מחצית העונה של היורוליג יגיע בעוד שמונה ימים, ומכבי תל אביב תעלה כבר הערב (רביעי, 21:05) לעוד משחק שיזכה להגדרה הקלישאתית ש"ממנו אין דרך חזרה". הצהובים נואשים לייצר רצף ניצחונות על מנת לנסות ולהשתחל איכשהו לתמונת העלייה לפלייאוף, וכדי לעשות זאת עליהם להתמקד בהרכבים, בשחקנים ובדפוסי הפעולה שהביאו להם את רגעי הנחת הנדירים להם זכו עד כה.

13 שחקנים שיחקו העונה ביורוליג במדי הצהובים, אבל הניתוח שלנו יתייחס לעשרה בלבד - כאשר נמרוד לוי ודני אבדיה, שאינם חלק מהרוטציה ולא מקבלים דקות ממשיות, ורמון סשנס שכבר עזב, אינם נכללים ברשימה.

רק שני שחקנים במכבי מעלים באופן משמעותי את תרומתם בניצחונות לעומת הפסדים, ואפשר להגדירם כברומטרים: הראשון הוא סקוטי ווילבקין, שקולע עוד חמש נקודות בניצחונות, מוריד יותר ריבאונדים וכמעט מכפיל את המדד שלו. ווילבקין עושה זאת בעיקר בזכות הקליעה שלו מבחוץ, עם 44.3 אחוזים לשלוש בניצחונות (6 מ-11 בפודגוריצה) לעומת 27.8 אחוזים בהפסדים.

השחקן השני, באופן לא מפתיע, הוא טאריק בלאק, שסומן מראש ככוכב הקבוצה לצד ווילבקין. בלאק תורם בניצחונות עוד שתי נקודות, 2.3 ריבאונדים ויותר מחמש נקודות מדד, וגם מצליח להימנע מבעיית העבירות הכרונית שלו ומשחק שלוש דקות יותר מאשר בהפסדים; תופעה מעניינת קשורה לתפקודו של ג'וני אובריאנט, שבהפסדים קולע יותר מאשר בניצחונות, אבל המדד המשוקלל שלו בניצחונות גבוה יותר.

ומה לגבי שחקנים שהצטיינות שלהם היא סימן שמשהו לא עובד, וכשהם דומיננטיים - מכבי תל אביב מפסידה? אנג'לו קלויארו מגדיל את ממוצע הנקודות שלו ב-4.6 נקודות בהפסדים, ופוגע באחוזים טובים בהרבה מחוץ לקשת (53.5 לעומת 28.4), אף שמספר הדקות שלו יורד. אלכס טיוס משחק שש דקות יותר בהפסדים לעומת הניצחונות, ומעלה את תרומתו בהתאם.

עוד בנושא

הערב: מכבי תל אביב - חימקי מוסקבה (21:05, ספורט 5)
צפו בפגישה של וויצ'יץ', בורשטיין ושלף עם שארפ ובאסטון
הפועל חולון והפועל ירושלים ייפגשו בפלייאוף האירופי?

טאריק בלאק שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
רק שני שחקנים מעלים את תרומתם משמעותית בניצחונות. טאריק בלאק/קובי אליהו

2. למה היריבות מאפשרות לקיין לקלוע?

מי ששווה התעכבות מיוחדת הוא דיאנדרה קיין, שחקן שהוגדר על ידי גורם בכיר במכבי תל אביב בשבועות האחרונים כ"שחקן ההגנה מספר אחת בקבוצה, ואחד השומרים הטובים באירופה. אלא שהרייטינג ההתקפי של היריבות בזמן שקיין על המגרש הוא יחסית גבוה, ולכן הוא אפילו לא ימצא את עצמו בחמישייה ההגנתית הטובה ביותר של יאניס ספרופולוס, נכון לרגע זה.

קיין, לא שחקן התקפי משובח, הוא הסקורר המוביל של הקבוצה בתשעת הפסדיה העונה - 11.5 נקודות למשחק. הוא גם השחקן שמשחק הכי הרבה בהפסדים - 30.1 דקות. ומה חלקו בניצחונות? במשחקים החיוביים המעטים שמכבי הציגה העונה, תרומתו משתנה ובאה לידי ביטוי באספקטים האחרים. בניצחונות רושם קיין 6.4 נקודות, 6.6 ריבאונדים וארבעה אסיסטים שמתורגמים למדד 14.3, ובהפסדים הוא עומד על 11.5 נקודות, 3.3 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים שמתורגמים ל-10.9 נקודות מדד.

"דיאנדרה הוא שחקן שעושה הרבה מאוד דברים על המגרש, ובגלל זה הוא כאן", מסביר אותו גורם במועדון. "ההגנה שלו טובה, למרות שהשנה מרגישים שהיא פחות טובה מבעונה שעברה, אבל כנראה זו תוצאה של פתיחת העונה הקבוצתית". אחד ממאמני ליגת העל מספר כי נתן הוראה לקבוצה שלו לתת לקיין לזרוק: "ברור שזה טוב שהוא ייקח את הזריקות ויקלע יותר מאשר האחרים. זה גם מוציא אותו מריכוז מהדברים האחרים שהוא עושה - גארד שלוקח הרבה ריבאונדים ויודע גם למסור אסיסטים. קבוצות מפתות אותו להתמקד בצבירת נקודות".

יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מתגעגע לבולדוגים שלו מאולימפיאקוס. יאניס ספרופולוס/קובי אליהו

3. החמישייה ההגנתית וההתקפית: זוסמן מככב

אחת הבעיות המרכזיות של מכבי תל אביב העונה היא בשילוב בין שחקנים שמצטיינים בפן ההתקפי לכאלה שמומחיותם היא הגנתית. ספרופולוס, מאמן בעל אוריינטציה הגנתית מובהקת, בוודאי מתגעגע ל"בולדוגים" שהיו לו באולימפיאקוס. למכבי יש כהגדרה ארבעה שחקנים שחלק מהארסנל הבולט שלהם בא מההגנה - קיין, קלויארו, טיוס ויובל זוסמן, והם זוכים לקרדיט לא מבוטל בזכות היכולות האלה.

ניתוח המדד ההתקפי של מכבי ושל היריבות בשעה שכל אחד משחקני הסגל נמצא על המגרש ועל הספסל עוזר ללמד מהן החמישיות הטובות ביותר מבחינת הקבוצה בהתקפה ובהגנה: החמישייה ההתקפית הטובה ביותר כוללת באופן לא מפתיע את ווילבקין ומייקל רול בעמדות הגארד, לצידם של זוסמן, אובריאנט ובלאק. החמישייה ההגנתית הכי טובה כוללת את קנדריק ריי, זוסמן, קלויארו, ג'ייק כהן וטיוס.

זוסמן הוא השחקן היחיד שעונה על שני המדדים, בעוד קיין אינו נכלל באף אחת מהחמישיות המובילות - אבל מדורג שביעי במדד ההתקפי ושישי במדד ההגנתי בדקות שהוא משחק.

אינפו מכבי תל אביב - התקפה. עיבוד תמונה
אינפו מכבי תל אביב - התקפה/עיבוד תמונה
אינפו מכבי תל אביב - הגנה. עיבוד תמונה
אינפו מכבי תל אביב - הגנה/עיבוד תמונה

4. פחות רול, יותר אובריאנט וריי

אחרי חמישה משחקים תחת ספרופולוס ניתן לבדוק את ההבדל ברוטציה שלו לעומת זו שהריץ נבן ספאחיה בשבעת המשחקים הראשונים של העונה, ואפשר להבחין גם בתפוקה השונה של חלק מהשחקנים תחת המאמן היווני החדש.

ארבעה שחקנים מקבלים יותר דקות תחת ספרופולוס, כשרק אצל שניים הפער הוא משמעותי: אובריאנט עלה מ-19 ל-25.5 דקות, וריי עלה מ-11.2 (לא כולל ארבעה משחקים תחת ספאחיה שבהם לא שותף כלל) ל-15.5. דקות המשחק פחתו באופן משמעותי אצל רול, שצנח מ-30.5 ל-19.5, קלויארו שירד מ-25.4 ל-18.7 ווטיוס, שירד מ-19.2 ל-15.1 (בין היתר בגלל חזרתו של בלאק מפציעה).

אובריאנט עשה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר אצל המאמן היווני, ויותר מהכפיל את המדד המשוקלל שלו (מ-5.2 ל-12). ריי, שכלל לא היה קיים אצל ספאחיה, עלה ממדד 1.6 ל-8.4. קלויארו מנצל טוב יותר את הדקות המועטות יחסית שלו: הוא אמנם קולע פחות, אבל תורם יותר בריבאונדים בזכות יתרונו על סמול פורוורדים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully