וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנטה קלאוס עם כאפיה: הכירו את סטפנוס אתנסיאדיס, החלוץ החדש של מכבי חיפה

22.8.2017 / 20:10

הוא אחד החלוצים הפוריים בתולדות פאוק סלוניקי, ידוע כאמן של נגיעה אחת, וחברו לשעבר נאתכו מאמין בו ("אם יתנו לו שקט, הוא יכבוש לפחות 15 שערים בעונה"), אך קלאוס מעולם לא ניהל אורח חיים ספורטיבי והעונה האחרונה שלו ביוון היתה קטסטרופלית. השיקום בכרמל אפשרי?

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: צפו בביצועיו של סטפנוס אתנסיאדיס

ביוון היו שהשוו השבוע את העזיבה של סטפנוס אתנסיאדיס את פאוק סלוניקי לזו של ויין רוני את מנצ'סטר יונייטד. ההקבלה הזו מופרכת, כמובן, אבל ההגיון המוזר מאחוריה פשוט. שניהם היו הכוכבים הגדולים בחוד קבוצותיהם, ושניהם נאלצו לעזוב מוקדם מהמתוכנן כאשר איבדו את המקום בהרכב והבינו שאינם נמצאים בתוכניות לעתיד. בכל יתר הפרמטרים, יהיה ביזארי להזכיר את הרכש החדש של מכבי חיפה, שלא כבש אפילו פעם אחת במדי נבחרת יוון, בנשימה אחת עם מלך שערי נבחרת אנגליה בכל הזמנים, וצריך להדגיש הבדל מהותי נוסף. רוני נטש את אולד טראפורד וחזר הקיץ הביתה, לקבוצת נעוריו אברטון, אותה הוא אוהד יותר מכל. אתנסיאדיס דווקא גורש מהבית, כי עבורו אין קבוצה מלבד פאוק.

הוא הצטרף למועדון מסלוניקי בגיל שבע, ולבש את חולצתו במשך יותר משני עשורים, למעט שתי היעדרויות קצרות. השניה היתה בעונת השאלה בעונת השאלה בליגת המשנה ב-2009/10. הראשונה – מסקרנת הרבה יותר – התרחשה בגיל 10, כאשר אתנסיאדיס תפס את העין של סקואטים אירופים וניסה את מזלו באיטליה, ולאחר מכן בהרטה ברלין. המסע לבירת גרמניה אמור היה להיות קל יחסית, כי דודתו של השחקן גרה בברלין. בזכותו אף קיבל הילד את השם השני קלאוס, והוא אף מופיע בדרכון, גם אם רבים ביוון חושבים בטעות כי מדובר בכינוי. אלא שהחוויה היתה קצרה מאוד. קלאוס הקטן ממש לא התאקלם למשמעת הגרמנית ולמזג האויר, ותוך פחות מחודש העדיף לחזור להוריו, ולשורות קבוצתו האהודה.

עוד בנושא

סטפנוס אתנסיאדיס נחת בישראל, צפוי לחתום לשנתיים במכבי חיפה
מכבי חיפה סוערת אחרי ההפסד: "לוזון מנסה להצדיק את הרכש בכוח"
מכבי חיפה פתחה את העונה החדשה עם הפסד 2:0 לבני יהודה

סטפנוס אתנסיאדיס בהופעת הבכורה במדי פאוק סלוניקי 2007. באדיבות העיתון היווני Metrosport, מערכת וואלה! NEWS
גורש מביתו. סטפנוס אתנסיאדיס בהופעת הבכורה בפאוק/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות העיתון היווני Metrosport

רוח אנטי-ישראלית ביציע האולטראס

מאז, הוא לא באמת חשב על חיים מחוץ ליוון, ופאוק היתה כל חייו. כנער, הוא הלך לעודד אותה בכל משחקיה – לא רק בכדורגל, אלא גם בכדורסל. הקרבות בדרבי העירוני מול אריס תמיד היו הלוהטים מכולם, והוא לא פיספס אותם בשום ענף. באלבום האוהדים של פאוק מופיעה בגאווה התמונה מ-2005, של אתנסיאדיס בן ה-16 צוהל עם חבריו ביציע במשחק נגד אריס בפלייאוף האליפות בכדורסל, כאשר כולם לובשים כאפיות. זו לא היתה הבעת עמדה פוליטית אישית, אך כך נהוג בקרב האולטראס של פאוק – בעיקר כי הכאפיה מתאימה לצבעי שחור-לבן של המועדון. בנוסף, היא מסמלת עבורם את היותם אנדרדוג, כי כך נתפסים בדרך כלל הפלשתינים, ולכן ביציעי פאוק "אופנתי" להיות אנטי-ישראלי, מבלי להיות מעורב בהכרח בסכסוך באיזורנו.

אתנסיאדיס אולי לא אנטי-ישראלי, אך הוא בהחלט אנטי-אריס בנפשו. כבר בהיותו כוכב מוכר, הוא הרשה לעצמו ציוצים בוטים נגד היריבה, ואף נאלץ לטעון כי חשבון הטוויטר שלו נפרץ בנסיון להתכחש לאשמה. האוהדים דווקא אהבו את זה. מבחינתם, הוא היה הגיבור המקומי, בשר מבשרה של הקבוצה. "אחד מאיתנו", הם קראו לו. הנסיקה שלו הלהיבה אותם, והם היו מאושרים ששחקן בית אמיתי לוקח את הפיקוד והופך לאחד החלוצים הפוריים בליגה היוונית.

סטפנוס אתנסיאדיס. AP
כבש גם מול טוטנהאם. סטפנוס אתנסיאדיס בווייט הארט ליין/AP

מלך שערי פאוק באירופה

הם התאהבו בנגיעה הראשונה המצוינת שלו ברחבה כבר כאשר הבקיע את שער הניצחון הדרמטי מול תרסיבולוס בשלהי 2008. פרננדו סנטוס, כיום מאמן נבחרת פורטוגל, בהדרכתו עשה אתנסיאדיס את צעדיו הראשונים בסגל הקבוצה הבוגרת, שלח את החלוץ מגרש בדקה ה-89 וקיבל מיד את הגול בדקה ה-90. היו אלה ימים קסומים, ואחרי ההשאלה שב החלוץ כדי לכבוש את הלבבות. מעמדו התחזק אחרי שער ניצחון לרשת פנאתינייקוס ב-2011, והוא נהנה מחמש עונות רצופות בהן סיפק מספר שערים דו ספרתי. כותרות בסגנון "סנטה קלאוס" היו שכיחות בתקשורת היוונית לאורך השנים.

אתנסיאדיס עוזב את פאוק כאשר לזכותו רשומים 106 שערים בכל המסגרות, המציבים אותו במקום הרביעי בספרי השיאים של המועדון בכל הזמנים. הוא מלך הכיבושים של הקבוצה במפעלים האירופיים עם 20 שערים, וזה בהחלט מכובד, גם אם רבע מהם היו לרשת דינאמו מינסק. אחרי הכל, ב-2011 הרשית החלוץ מול טוטנהאם בווייט הארט ליין והיה שותף לניצחון סנסציוני 1:2 בליגה האירופית. חודשיים קודם לכן, הוא הבקיע גם בקאזאן מול רובין של ביברס נאתכו. הקשר הישראלי חבר אליו בהמשך, כאשר הגיע לפאוק לשלושה חודשים בתחילת 2014, וזכרונותיו טובים מאוד.

קשר פאוק סלוניקי ביברס נאתכו. GettyImages
"הוא היה מצוין הן כחבר לקבוצה והן כחלוץ". ביברס נאתכו/GettyImages

בישל את שער הבכורה של נאתכו ביוון

"נהניתי לשתף פעולה עם אתניסיאדיס, והוא היה מצוין הן כחבר לקבוצה והן כחלוץ. הוא אפילו בישל את השער הראשון שלי בליגה היוונית. סטפנוס בועט טוב לא רק בימין אלא גם בשמאל, ויש לו משחק ראש משובח. הוא הכי מסוכן בנגיעה אחת מול השער. אם יתנו לו שקט, הוא יכבוש לפחות 15 שערים בעונה", מספר נאתכו לוואלה! ספורט, ומוסיף: "הוא חי את המשחק, רץ, נלחם ויורד לתיקולים. חלוץ שעושה הגנה, וחם מזג כמו יווני טיפוסי". ואכן, בחלק מהעונות עלה מספר הכרטיסים הצהובים שספג אתנסיאדיס על מספר השערים שהבקיע.

העיתונאי קוסטס בראצוס מסכים עם נאתכו: "אתנסיאדיס ניחן בנגיעה ראשונה מעולה וביכולת כדרור. הוא אשף כיבושים בנגיעה אחת, אבל יודע גם למסור, משקיע בחילוץ כדורים ונע ללא הפסקה. הוא משלב מצוין מיקום ברחבה וסיומת. אם יש שחקן שמזין אותו בכדורים, הם יכולים ליצור שיתוף פעולה פורה".

סטפנוס אתנסיאדיס (משמאל) חוגג שער במדי פאוק סלוניקי מול אולימפיאקוס, מאחוריו אייל גולסה 2014. באדיבות העיתון היווני Metrosport, מערכת וואלה! NEWS
נקלע לעימות חזיתי עם הבוס. חוגג לצד אייל גולסה ב-2014/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות העיתון היווני Metrosport

"הפך לבדיחה בעונה שעברה"

אז למה, אם כך, עוזב האליל המקומי את פאוק כשהוא בן 28 בלבד? ובכן, בעיקר כי הוא נמצא בכושר הגרוע ביותר בקריירה. בעונה שעברה לא הבקיע אתנסיאדיס אפילו שער ליגה אחד, והביקורת עליו היתה קטלנית. "הוא הפך לבדיחה", מעיד בראצוס. הקבוצה נקלעה למשבק בהתקפה, והחתמתו של החלוץ הסרבי-שווייצרי אלכסנדר פריוביץ' בינואר פתרה אותו חלקית. פאוק זכתה בגביע – התואר הראשון בקריירה של אתנסיאדיס, אך הוא לא היה ממש רלוונטי, ואף צפה במשחק הגמר מהספסל.

במהלך הבצורת, התרחשה בנובמבר התקרית שזכתה לתהודה גדולה בתקשורת. אחרי שני הפסדים רצופים של פאוק, לא חזר אתנסיאדיס עם הקבוצה לסלוניקי אלא נשאר באתונה ונכח במסיבת יום הולדת של ספר מפורסם. זו לא היתה עבירת משמעת של ממש, כי כל השחקנים קיבלו ימי מנוחה, אבל הבעלים איבן סאבידיס זעם ודרש לנפות את החלוץ מהסגל. זו היתה הפעם הראשונה בה נקלע אתנסיאדיס לעימות חזיתי עם הבוס, כי עד אז היחסים בין השניים היו קרובים לשלמות, בין היתר בשל חברותו הקבוצה של הכוכב עם בנו של סאבידיס. ואולם, התמונות מהמסיבה הוציאו את הבעלים משלוותו, ונדרשה סולחה על מנת לפייס ביניהם.

סטפנוס אתנסיאדיס מכבי חיפה. ברני ארדוב
"לא היווה דוגמה טובה לשחקנים צעירים". סטפנוס אתנסיאדיס אתמול במושבה/ברני ארדוב

חובב חיי לילה וסיגריות

הסבלנות של סאבידיס תמה כי במשך שנים ארוכות הוא נהג להגן על בן טיפוחיו. אתנסיאדיס מעולם לא ניהל אורח חיים ספורטיבי בלשון המעטה. הוא אוהב את חיי הלילה, מבלה לעתים תכופות גם לפני משחקים, ואף צולם לא פעם כשהוא מעשן. "בעידן לפני סאבידיס, לא נדרשו השחקנים להיות מקצוענים, ואתנסיאדיס גדל בתקופה זו. אחר כך הוא הפך לכוכב, ולאף אחד לא היה אומץ להעיר לו ולדרוש ממנו להשתנות. הוא תמיד היה מלך שערי הקבוצה, וחשב שזה מספיק. הוא לא היווה דוגמה טובה לשחקנים צעירים", אומר בראצוס.

הגישה של אתנסיאדיס לא איפשרה לו לסחוף את פאוק להישגים. על אף שכבש לא מעט, הוא סבל מחוסר יציבות, ונעלם ממשחקים רבים. בתקשורת טענו תכופות שהוא לא מסוגל להוביל את חבריו, ובמשאל אינטרנטי שנערך בקרב האוהדים בנושא ב-2014 השיבו 74 אחוזים מהגולשים שהם לא רואים בחלוץ מנהיג אמיתי. הבעיות באו לידי ביטוי גם בנבחרת. פרשנים מסוימים דרשו לתת הזדמנויות לאתנסיאדיס כאשר קוסטס מיטרוגלו לא היה בכושר, אך כוכב פאוק לא ניצל את הצ'אנס שקיבל. הוא הפגין יכולת ירודה במיוחד, והיה שותף לקמפיין המביש במוקדמות יורו 2016, בו סיימה יוון במקום האחרון אחרי איי פארו.

סטפנוס אתנסיאדיס במדי נבחרת יוון. GettyImages
היה שותף לקמפיין המביש של יוון. סטפנוס אתנסיאדיס במדי הנבחרת/GettyImages

האם קאיו יושיע אותו?

כגיבור מקומי, אתנסיאדיס לא נדרש לעבוד על עצמו יתר על המידה, ולא ידע להתמודד עם המשבר בעונה שעברה. "הוא שחקן גמור", קובע העיתונאי תמיס קסאריס, "העונה שעברה היתה קשה מאוד מבחינתו, והמועדון לא רצה לשלם שכר של 700 אלף יורו לשחקן ספסל גם העונה. בקרב האוהדים היתה מחלוקת – חלק תמכו בו, וחלק היו נגדו. גם זה הזיק לקבוצה. לא היתה ברירה אלא למכור אותו, והצעד הזה מועיל לכל הצדדים".

"ייתכן שהירידה החדה בכושר נובעת מסגנון החיים שלו. הוא מתנהג כמו סלבריטי, והבילויים הבלתי פוסקים שוחקים את השחקן בסופו של דבר. חוץ מזה, הוא תמיד היה חלוץ של נגיעה אחת. בכל הקריירה, הוא הבקיע רק שער אחד אחרי כדרור. אי אפשר להמשיך להצליח כך לנצח", טוען קסאריס.

כעת יצטרכו במכבי חיפה לבדוק אם אפשר להחזיר את הקריירה של אתנסיאדיס לפסים הנכונים. נוכחותו של קאיו, פליימייקר שיודע לחלק מסירות, עשויה להועיל לו. "בפאוק לא היה עושה משחק מסוג זה בתקופה האחרונה, והדבר פגע בקלאוס", טוען בראצוס. מאידך, גם קאיו לא ידוע כמקצוען למופת, והשניים עשויים למצוא שפה משותפת לא רק על המגרש, אלא גם במועדונים. החלוץ היווני יכול תיאורטית לפרוח בתנאי שלא איבד לגמרי את כושרו הפיזי, אך גם הפוטנציאל להתרסקות מהדהדת גבוה למדי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

סטפנוס אתנסיאדיס כילד מביא כדורים במשחק של פאוק סלוניקי (שני מימין). באדיבות העיתון היווני Metrosport, מערכת וואלה! NEWS
סטפנוס אתנסיאדיס כילד מביא כדורים במשחק של פאוק סלוניקי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות העיתון היווני Metrosport
סטפנוס אתנסיאדיס נוחת בנתב"ג. יוסי ציפקיס
פוטנציאל התרסקות גבוה. סטפנוס אתנסיאדיס/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully