וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביזנס או פלז'ר? הכירו את קאיו, הרכש החדש של מכבי חיפה

16.7.2017 / 7:00

החבר הכי טוב של מונס דאבור קרע רשתות בשווייץ והלהיב את היציעים, אך לא הצעיד את גראסהופרס להצלחה. הברזילאי בן ה-31, שהיה פלופ בגרמניה, הוא דוגמה קלאסית לשחקן מוכשר שלא מיצה את הפוטנציאל בשל גישה בעייתית לכדורגל – הוא לא רואה בו עבודה, אלא הנאה בלבד

האתר הרשמי של מכבי חיפה

"אני לא מבין למה קאיו מעולם לא שיחק במועדון פאר. יש בקבוצות הגדולות שחקנים שלא מגיעים למחצית מהכישורים שלו", אמר לפני שנתיים מונס דאבור על החבר הכי טוב שלו. אין הרבה שחקנים אשר באים מרקע כה שונה אך מתיידדים באופן מיידי. היתה זו אהבה ממבט ראשון. כאשר חתם דאבור בגראסהופרס בינואר 2014, היה קאיו הראשון שניגש אליו באימון. "מעולם לא שיחקתי עם מישהו שמבין אותי כמוהו", אמר החלוץ הישראלי על הקשר הברזילאי, בעוד קאיו הצהיר: "מדהים שמישהו יכול להפוך לאח שלך, אבל זה מה שקרה לי עם מונס".

לא פלא שקאיו היה האיש שסייע לדאבור לעלות על הגל הנכון בשווייץ. במשחק הבכורה במדי גראסהופרס, נכנס החלוץ הצעיר שהגיע ללא ציפיות מיוחדות ממכבי תל אביב כמחליף במשחק החוץ מול סנקט גאלן. הברזילאי בישל לו פעמיים, והקריירה שלו החלה ברגל ימין. עבור הברזילאי, היה זה משחק מופלא, עם לא פחות מארבעה אסיסטים בניצחון 1:5. "כאשר המוזה נחה עליו, הוא היה בלתי ניתן לעצירה", אומר העיתונאי אוליבר צסיגר.

עוד בנושא:

קאיו חתם לשנתיים במכבי חיפה
הפועל חיפה עשויה להמריא בכל זאת לקייב. שחקנים: "שכונה"
מכבי ת"א עוקבת: בן חיים בספק לרייקיאוויק, אלין טושקה מועמד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
איך הוא אף פעם לא היה במועדון גדול? קאיו עם יעקב שחר/מערכת וואלה, צילום מסך

חסר יציבות, משחק רק עם הכדור

כך היה, למשל, גם ב-1:4 על לוצרן באפריל האחרון. קאיו כבש צמד מהבישולים של דאבור במחצית הראשונה, החזיר לו אסיסט אחרי ההפסקה. החזרה של הישראלי לציריך בהשאלה מזלצבורג החזירה את החיוך לפני החברים, ושיתוף הפעולה ביניהם גרם לכולם להתפייט. "הם החליפו מסירות כפולות עשרות פעמים", התרשם קפטן לוצרן קלאודיו לוסטנברגר. "אוהדים באים לאיצטדיון כדי לראות שחקנים כאלה. אני מאושר שקאיו ודאבור משחקים בגראסהופרס", אמר מאמן הקבוצה קרלוס ברנגר. אלא שיש גם צד שני למטבע. את העונה החולפת סיים קאיו עם שיא אישי של 14 שערי ליגה, אבל הקבוצה דווקא היתה בסכנת ירידה במשך חודשים ארוכים ודרגה בתחתית בטבלה הסופית.

העובדה הזו עשויה לתת חלק מהתשובה לתהיה של דאבור אודות חוסר יכולתו של הברזילאי למצות את הפוטנציאל ברמה הגבוהה ביותר. "קאיו היה שחקן מפתח בגראסהופרס, המהלכים עברו דרכו, וזה אומר שכל הקבוצה שיחקה רע כאשר הוא לא היה בכושר. זה היה המצב בתחילת העונה שעברה – הוא נראה לא מרוצה וכל הקבוצה סבלה. יש לו בעיה של חוסר יציבות, והוא נוטה להיעלם ממשחקים. הכושר הגופני שלו לא מזהיר, והספק העבודה שלו נמוך. קאיו לא תורם בהגנה, וזקוק לחברים בקישור אשר יעשו את העבודה השחורה בשבילו. מאידך, הוא עוזב את גראסהופרס עם 51 שערים ו-22 בישולים ב-131 משחקים על פני ארבע שנים. אלה נתונים מעולים", מסביר צסיגר.

וזה הסיפור של הרכש החדש של מכבי חיפה. הקשר בן ה-31 הוא אמן, שמסוגל לייצר יש מאין. כמו ברזילאים רבים, הוא רואה בכדורגל מקור להנאה ולא עבודה. הוא ממציא מהלכים חדשים, מתמחה בכדורים נייחים, ניחן בראיית משחק טובה ויודע לשחרר בעיטות אדירות ממרחק, אפילו מטווחים שנראים לא הגיוניים. ביום טוב, הוא מסוגל לנצח כל יריב. ביום רע, הוא לא עושה על המגרש כלום. לאיש אין יכולת לחזות מראש ימים טובים וימים רעים, ולכן קאיו הוא שחקן לא יציב באופן קיצוני. הדבר מסביר את הכשלון המהדהד שלו בבונדסליגה, אליה הגיע כרכש היקר ביותר בתולדות איינטרכט פרנקפורט.

עוד באותו נושא

מכבי חיפה: הקשר הברזילאי קאיו חתם לשנתיים

לכתבה המלאה
מונס דאבור שחקן גראסהופרס. האתר הרשמי של גראסהופרס, אתר רשמי
שיתוף פעולה מוצלח עם דאבור/אתר רשמי, האתר הרשמי של גראסהופרס

פרנקפורט ציפתה ליהלום ולא קיבלה כלום

היה זה בינואר 2008, כאשר קאיו היה צעיר בן 21 שהצית את הדמיון במדי פלמייראס. איינטרכט עקבה במשך חודשים אחרי ביצועיו, ולבסוף הציעה 3.8 מיליון יורו תמורת כרטיסו. את הפוטנציאל אפשר היה לראות ממרחקים, אך הגישה של הרכש הנוצץ עלתה למאמן פרידהלם פונקל על העצבים. פונקל היה מאז ומתמיד חסיד של משמעת ברזל, הן על המגרש והן בשמירה על הכושר הגופני באופן כללי. לברזילאי שזילזל בדיאטה, סבל מעודף משקל, נכשל במבדקי כושר, לא סחב באימונים והתעייף במשחקים, לא היה סיכוי למצוא את הדרך לליבו. היחסים בין השניים עלו על שרטון במהרה, וההתאקלמות של קאיו בפרנקפורט היתה בעייתית מאוד מכל ההיבטים. הוא הבטיח ללמוד גרמנית – ולא קיים. הוא שנא את מזג האויר ולא התחבר לאופי האנשים המקומיים. המאמן בקושי הצליח להתגבר על הדחף לשלוח אותו לכל הרוחות.

הוא לא עשה זאת כי ההנהלה דחפה בכל הכוח לשלב את קאיו, אחרי ההשקעה הגדולה בו. "פונקל חייב להכניס אותו לכושר", דרש חבר ההנהלה הרברט בקר. "מעולם לא יצר שחקן שמיעט לקבל דקות מחלוקת כה רצינית", כתב אז תומאס קילכנשטיין בעיתון פרנקפורטר רונדשאו. במשך שנה וחצי עם פונקל, פתח קאיו שש פעמים בלבד בהרכב בבונדסליגה, אך גורמים רבים במועדון עדיין קיוו שיפרח ויספק את הסחורה. לכן האם אהבו את ההתבטאויות של מיכאל סקיבה, האיש שהחליף את פונקל בקיץ 2009. מאמן דורטמונד ולברקוזן לשעבר הצהיר: "קאיו הוא שחקן נהדר. ראיתי אותו פעמים רבות, ויש לו פוטנציאל ענק. תפקידי הוא לגרום לו לבוא לידי ביטוי, ואני משוכנע שאוכל לעשות זאת. עבדתי עם דרום אמריקאים רבים במהלך הקריירה".

כלל לא בטוח שסקיבה עמד במילתו. קאיו אמנם שותף הרבה יותר בתקופתו, אך עדיין פתח 27 פעמים בלבד בשנתיים וכבש רק חמישה שערים. החיוך אולי חזר לעיניו, והוא התלהב מהשיטות של סקיבה, תוך שהוא מציין את חיבתו לאימונים הרבים עם הכדור, אבל בשורה התחתונה אפילו המאמן שהעריך אותו בקושי נתן לו להשלים 90 דקות. העסק נגמר רע מאוד– פרנקפורט נקלעה למשבר עמוק בסיבוב השני בעונת 2010/11, סקיבה פוטר, וכריסטוף דאום שירש אותו רק החמיר את המצב בדרך לירידת ליגה.

seperator

סקיבה היה לוקח אותו לכל מקום

קאיו לא הושיע את הקבוצה בלשון המעטה, התייבש על הספסל אפילו בליגה השניה, ולבסוף עזב למולדתו ללא תמורה בתום חוזהו. אנשי פרנקפורט, שקיוו תחילה להשביח את אחד הברזילאים המוכשרים בדורו, נותרו קירחים מכל הכיוונים. בדיעבד, הם היו מתוסכלים במיוחד מכך שהקשר נכשל בבדיקות הרפואיות בדינאמו מוסקבה בינואר 2011. "קאיו יהיה השותף האידיאלי עבור קווין קוראני", טענו אז הרוסים שהיו מוכנים לשלם תמורתו מחיר גבוה, אך גילו בעיות בברכו הימנית ונסוגו מהעסקה.

ובכל זאת, סקיבה היה ונותר המעריץ הגדול ביותר של קאיו. כאשר הגיע לגראסהופרס בקיץ 2013, הוא ביקש מיד להחתים את הקשר שהספיק להיכשל בקבוצות קטנות כמו באהיה ואתלטיקו גויאניינסה. בחלוף חצי שנה, יזם הגרמני גם את הרכישה של דאבור, והיה אחראי ישירות לחיבור החלומי בין "האחים". בזכותם, סיימה הקבוצה כסגנית האלופה ב-2014, אך לאחר מכן העסק התפרק, והחרגולים לא עמדו בציפיות בשלוש השנים האחרונות. קאיו שותף לאכזבה. הוא כבש שערים מרהיבים וידע לספק הצגות כבירות – אך לא באופן עקבי, בעוד הגנת הקבוצה סבלה מחוסר נכונותו להתאמץ ללא כדור.

זה לא הפריע לו להיות אליל האוהדים, ולכן רבים בציריך נחרדו כאשר דווח כי סקיבה מעוניין להחתים את בן טיפוחיו באסקישהירספור הטורקית, בה חתם ב-2015. הגרמני דאג להרגיע אותם: "באופן כללי, הייתי רוצה להביא את קאיו לכל קבוצה בה אעבוד. הוא מסוגל להשתלב ולתרום בכל מקום. אלא שאנחנו מועדון עני, ואין לנו אמצעים להחתים אותו. אנחנו מתרכזים בשחקנים חופשיים". קאיו נשאר בשווייץ, עד שיעקב שחר נכנס לתמונה והביא אותו לחיפה.

מאמן הרטה ברלין מיכאל סקיבה. Thomas Niedermueller, GettyImages
המעריץ הגדול. סקיבה/GettyImages, Thomas Niedermueller

טילים לחיבורים – כן, נקודות – לא בטוח

סביר להניח שהיכולת של קאיו החודשים האחרונים, אחרי החזרה של דאבור, גרמה לירוקים להמר עליו. "בעונה שעברה, היה קאיו מצוין עבור גראסהופרס", מסביר העיתונאי דויד למוס, "הוא כבש ובישל, והיכולת שלו לחתוך למרכז מהאגף השמאלי ולנצל את רגלו הימנית האימתנית גרמה למהומות רבות. הוא תמיד מסוכן מחוץ לרחבה, בין היתר בכדורים חופשיים. מצד שני, קאיו אינו שחקן מהיר, גם כאשר הוא בכושר. האיטיות הזו עלולה לתקוע את המשחק, כי הוא לא זז, והיו מקרים רבים כאלה בעבר".

לקצב של ליגת העל, זה עשוי להספיק, והעיתונאים השווייצרים חוזים לו הצלחה במקומו החדש. "אם יישאר כשיר, קאיו יהיה רכש טוב עבור הקבוצה הישראלית", אמר למוס, אך צריך להסתכל על התמונה המלאה. בדמותו של הברזילאי, קיבלו הירוקים שחקן שמסוגל להכריע מספר משחקים בעונה לבדו, והוא יכבוש בוודאות כמה שערים וירטואוזיים, אך נכונותו להילחם על כל כדור ולהנהיג תהיה אפסית. קאיו יודע שהוא קיבל חוזה טוב אחרון בקריירה, ואין לו סיבה להתאמץ עוד – מה גם שהוא מעולם לא עשה זאת ממילא. הוא מגיע על מנת לעשות חיים על הדשא, ויגרום לאוהדים רבים להתאהב בו, אבל יהיה אבסורדי לצפות ממנו לשנות באופן מהותי את תוצאות הקבוצה.

על מנת להפיק את המקסימום מקאיו, מומלץ היה להחתים יחד איתו עם דאבור בחוד ואת סקיבה כמאמן. בלעדיהם, הוא שווה הרבה פחות, אבל שווה לחכות לטיל או שניים לחיבורים.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully