וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורבן הבא. או סתם קורבן: ניקולה וויצ'יץ' תחת אש במכבי תל אביב

29.12.2016 / 12:50

"לאנשים מפריע שזר לא עובד עם סוכנים ישראלים. אם המאמנים הישראלים כאלה טובים, למה הם לא עובדים באירופה?". המינוי של בגאצקיס הוא ההזדמנות האחרונה של וויצ'יץ', שעשוי ללכת הביתה אם המאמן החדש ייכשל. ובטח כששמעון מזרחי שם אותו על הכוונת. האם הוא האשם המרכזי?

צילום מסך

בווידאו: משחק מקדים

איינארס בגאצקיס יערוך הערב (חמישי, 22:00) בוויטוריה את הופעת הבכורה שלו כמאמן מכבי תל אביב ביורוליג, ואולי גם קווינסי מילר יעלה לראשונה לפרקט בגופייה הצהובה, אבל במכבי כמו במכבי - המשחק האמיתי לא יתנהל על המגרש, אלא מאחורי הספסל ובצדדיו. על עתיד המועדון ישפיעו מאבקי השליטה בין הבעלים ובין המנהלים יותר מאשר התוצאות במגרש עצמו. והפעם, יותר מתמיד, נראה כי התוצאות בשתי הזירות שזורות זו בזו ומשפיעות זו על זו.

בשיחות סגורות בתוך מכבי כבר יודעים לספר שהכישלונות האחרונים הביאו לשינוי במאזן הכוחות. על הכוונת: המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ'. ואם בשנים האחרונות נדמה היה שככל שהכישלונות מתרבים ונערמים, מעמדם של ראשי המערכת המקצועית רק הולך ומתחזק, הרי שזה כבר לא כך. "הלך הרוח במועדון הוא שעתידו של ניקולה תלוי בבגאצקיס, ושזו אולי ההזדמנות האחרונה שלו", מספרים גורמים סביב מכבי. "אם גם המאמן החדש ייכשל, יכול מאוד להיות שוויצ'יץ' ישלם את המחיר יחד איתו וילך הביתה בקיץ".

וויצ'יץ' הוא הדמות שמושכת הכי הרבה אש במכבי תל אביב, והשבוע עלה שוב לכותרות כשבעת הצגתו של המאמן החדש האשים "נבלות שקיבלו כסף ותהילה מהמועדון הזה ועכשיו, כשהוא למטה, דורכים עליו". דבר אחד בטוח: מוסד המנהל המקצועי במכבי נחל כישלון. האם נושא התפקיד עצמו אשם בכך? האם הוא באמת האיש החזק במועדון? האם הוא בכלל מקבל את ההחלטות המקצועיות שמנהל מקצועי אמור לקבל? ולאן כל זה הולך?

עוד בנושא

22:00, 5+ לייב: באסקוניה - מכבי תל אביב
מילר יקבל דקות בכורה, ווימס וצירבס בסגל להערב
עוד הערב ביורוליג: צסק"א תתגבר על המבצר של הכוכב האדום?

מנהל מקצועי מכבי תל אביב ניקולה וויצ'יץ'. ברני ארדוב
צבר עוד ועוד כוח. ניקולה וויציץ'/ברני ארדוב
"וויצ'יץ' יודע שאם העונה הזאת תסתיים בכישלון נוסף, הוא עלול לשלם את המחיר. יש בהנהלה מי שחושבים שניקולה לא מתאים למכבי, שהוא קיבל את ההזדמנות שלו, נכשל ושצריך מנהל מקצועי אחר"

שלוש שנים וחצי עברו מאז חזרתו של הסנטר האגדי למכבי בתפקיד ניהולי. בזמנו, ב-2013, הוא התמנה למנהל הקבוצה ולמאמן הגבוהים, ועם הזמן צבר כוח ונחשב לדמות שמזוהה יותר מכל עם מה שהוגדר שוב ושוב "מכבי תל אביב החדשה". זה קצת אבסורדי שרק לפני שלושה חודשים הוא הוגדר באופן רשמי כמנהל המקצועי של המועדון.

וויצ'יץ', וזה לא סוד, קרוב במיוחד לשני אנשים: דני פדרמן ואבי אבן. השלישייה הזו רואה את הדברים עין בעין, מתואמת בינה לבין עצמה ולרוב מגישה את המלצותיה כמקשה אחת. אלא שבשנה האחרונה שני הישראלים התרחקו מאור הזרקורים, כשפדרמן התפטר מתפקיד המנכ"ל השותף ואבן הוחזר מעמדת עוזר המאמן לראש מחלקת הסקאוט. זה לא שהם הפסיקו להיות מעורבים: לקראת סיום העונה שעברה, כשהצהובים החליטו ללכת על מילר ומאיק צירבס, פדרמן היה זה שטס עם וויצ'יץ' לבלגרד. בנו של דיוויד פדרמן לא מעורב בניהול השוטף של הקבוצה באופן יומיומי, אבל בצמתים החשובים הוא תמיד שם, משפיע על קבלת ההחלטות. גם אבן אומר את דעתו, והיה מהתומכים הנלהבים בבגאצקיס. "אנחנו עוקבים אחריו כבר כמה שנים", גילה השבוע וויצ'יץ' כשהמאמן הוצג ביד אליהו.

את השלישייה הזו מנסה כעת היו"ר שמעון מזרחי לפרק. "נמאס לו ממה שקורה במכבי", סיפרו גורמים במועדון אחרי שרשרת הכישלונות האחרונה, "והוא מתחיל בוויצ'יץ'. הוא רוצה שיתערב פחות ופחות, שיתרחק מצומת קבלת ההחלטות, ומדבר מאחורי הקלעים על כך שצריך להביא סמכות מקצועית אחרת. אפשר להרגיש במתח בין שמעון לניקולה, והיחסים ביניהם רחוקים מלהיות מושלמים. מזרחי מנהל הרבה שיחות על כך עם אודי רקנאטי".

בניגוד למה שהיה בעבר, כוחו של מזרחי מוגבל. איש המפתח בעניין הזה הוא דיוויד פדרמן. בשורה התחתונה, הוא האדם החזק במועדון, וכשנדרשת מילה אחרונה - הוא זה שנותן אותה. וגם אצלו התחילו להתגלות בשבועות האחרונים בקיעים וסדקים בנוגע לאנשים שבראש המערכת המקצועית.
"וויצ'יץ' יודע שאם העונה הזאת תסתיים בכישלון נוסף, הוא עלול לשלם את המחיר", מעריך מקורב למועדון. "יש בהנהלה מי שחושבים שניקולה לא מתאים למכבי, שהוא קיבל את ההזדמנות שלו, נכשל ושצריך מנהל מקצועי אחר. אי אפשר להסתיר את זה שבשנים שהוא במכבי היא לא הצליחה. לדני פדרמן נוח להיות מאחורי הקלעים ולא לספוג את האש".

יושב ראש מכבי תל אביב שמעון מזרחי עם דיוויד פדרמן. ברני ארדוב
מנסה לפרק את השלישייה. שמעון מזרחי/ברני ארדוב
"שמעון מזרחי הביא את דגן יבזורי, אודי רקנאטי הביא את ארז אדלשטיין, דיוויד פדרמן הביא את ג'ורדן פארמר. במכבי, מי שקובע זה הבעלים. ניקולה מחליט על שחקן, כמו שמנהל מקצועי צריך לעשות, אבל אין לו את הסמכות להחתים אותו"

במכבי תל אביב לא מסתירים את העובדה שהמנהל המקצועי שלהם אינו המילה האחרונה, בשונה מכל מועדון אחר. הדוגמה המוחשית לכך ניתנת בכל פעם ששחקן חותם בקבוצה, ואז נשאלת השאלה מי אחראי להחתמתו. האם המאמן בחר בו? האם היה זה המנהל המקצועי? או שאולי בעלים כזה או אחר?

"הבעלים של מכבי חילקו תפקידים, אבל לא חילקו סמכויות", אומר מאמן הקבוצה לשעבר, מולי קצורין. "כל ההגדרות שם מבולבלות. יש ג'נרל מנג'ר, שמתפקד למעשה כמנכ"ל, וזה מה שעושה היום חגי בדש, ויש ספורט דירקטור, שזה מה שוויצ'יץ' אמור לעשות. ברוב המקומות באירופה, הספורט דירקטור והמאמן עובדים צמוד, מביאים יחד את השחקנים, מתייעצים זה עם זה. הוא לא מתערב באימונים, אבל בדברים דרמטיים ומהותיים הוא עומד עם המאמן בקו אחד".

לקצורין יש ניסיון רב בתחום הזה: בעונת 1993/94 הוא היה המאמן הראשון במועדון שנדרש לעבוד עם סמכות של מנהל מקצועי מעליו, בדמותו של רלף קליין ז"ל. "טוב, זה לא ממש עבד", נזכר קצורין בחיוך. "בפועל, רלף לא קבע יותר מדי ואני זה שהבאתי את השחקנים. היה בינינו קשר מצוין, אפילו טסנו לארצות הברית ולצרפת כדי לראות שחקנים, אבל אף אחד וגם רלף עצמו לא הבין מה בדיוק הוא אמור לעשות. הוא השתעמם ואחרי שנה עזב. כעבור שנתיים, כשאני עזבתי, הוא כבר חזר כמאמן הקבוצה".

- מנהל מקצועי, הגדרות מבולבלות, סמכויות מעורפלות. ב-2016, כמו ב-1994, מצטיירת תמונה דומה.

"כי אף אחד לא באמת מסביר מה הסמכויות של כל אחד. אנחנו לא יודעים מה קורה שם בחדרי חדרים, אבל תסתכלו על הסיפורים שכן יצאו החוצה: שמעון מזרחי הביא את דגן יבזורי, אודי רקנאטי הביא את ארז אדלשטיין, דיוויד פדרמן הביא את ג'ורדן פארמר. במכבי, מי שקובע זה הבעלים. ניקולה מחליט על שחקן, כמו שמנהל מקצועי צריך לעשות, אבל אין לו את הסמכות להחתים אותו. הוא צריך להביא את זה לאישור הבעלים".

- ובמה זה שונה ממועדונים אחרים?

"כשאימנתי בפרנקפורט היה ספורט דירקטור, קאמיל נובאק, כיום מזכ"ל פיב"א. אני הבאתי את השחקנים והוא הכין את החוזים. הוא הסכים לכל שחקן שרציתי, והדברים יכלו ליפול רק על כסף, אם הבעלים אמר שהוא יקר מדי. כשהייתי באלבה ברלין מיטהאט דמירל היה הספורט דירקטור, היום הוא בדרושפאקה, והוא הציע לי את השחקנים. יש לו ידע עצום, הוא מכיר כמעט כל שחקן ומאמן, הוא נוסע כל הזמן לכל מיני ליגות ואירועים. כשהצטרפתי באמצע העונה הוא הציג בפניי שמות והציע לי את מירוסלאב ראדוליצה. יכולתי להגיד לא להצעה כזאת?".

- אז סנגוריו של וויצ'יץ' יגידו שהוא לא צריך לחטוף את האש, כי לא הוא מקבל את ההחלטות. ומקטרגיו יגידו שאם הוא המנהל המקצועי ואינו הסמכות המקצועית, הוא צריך להתפטר.

"וויצ'יץ' צריך לקבל את הביקורת כי הוא נושא את התואר, אבל אין ספק שדברים קורים מעל הראש שלו. אני כבר לא אופתע משום דבר שיקרה במכבי. הניסיון להשוות את מכבי למה שקיים במקומות אחרים אינו רלוונטי. מכבי היא מועדון מיוחד בכל תחום. אין הרבה אגודות מפוארות כאלה, הנהלה שיושבת על הספסל, הרבה אנשים שקובעים. עם כל ההרמוניה והשנים הרבות שהם עובדים יחד, יש הרבה אגו בעניין הזה. כל אחד מנסה להביא את הקלף המנצח. לתחושתי, ואני לא אומר את זה מתוך ידיעה, אני לא אתפלא אם אחד הבעלים יעזוב בסוף העונה. הם כבר לא צעירים, אני רואה אותם בתמונות ובטלוויזיה, מסתכל עליהם בקלוז אפים. אלה אנשים שעשו המון בחיים, והם פשוט נראים סובלים".

- ואיך אתה רואה את עתידו של תפקיד המנהל המקצועי במכבי?

"אם הדברים יישאר ככה, אז מה שהיה הוא שיהיה. יהיו שנים שבהן יפגעו בול בשחקנים והכל ייראה טוב, אבל יקרה גם ההפך, כמו בשנים האחרונות. הבאת אנשים, נתת להם תפקידים? תן להם את המושכות. שיגישו דו"ח בסוף העונה ותחליט אם הם טובים לך או לא".

מולי קצורין מאמן בני הרצליה. ברני ארדוב
"אחד לא באמת מסביר מה הסמכויות של כל אחד". מולי קצורין/ברני ארדוב
"ברגע שיש כישלון, כולם מאשימים את כולם וזה לא עוזר. יש המון דעות, וגם אם המנכ"ל החדש בדש מנסה לעשות סדר ולהפריד בין החטיבה המקצועית למחלקות האחרות, ההנהלה עדיין מתערבת בהחלטות"

ומה כל זה אומר על וויצ'יץ'? תלוי את מי שואלים. האנשים הקרובים אליו מביעים תסכול וזעם. "יש מאמנים ועסקנים שפשוט לא מרוצים מהעובדה שהגיע מישהו זר, 'תופס' להם את הג'וב בקבוצה הכי גדולה ומסודרת בארץ, לא עובר דרך סוכנים ישראלים, וזה יוצר תסיסה שכבר מגיעה לרמה של לינץ'", אומר גורם בתוך מכבי תל אביב. "אם המאמנים הישראלים כאלה טובים, למה הם לא מוצאים עבודה באירופה? כל מה שנשאר להם זה לטפטף רעל. אם הוא היה ישראלי, הוא לא היה מקבל כזה יחס".

"חלק מהאש שאני מושך נגרם בגלל טעות שלי", אמר וויצ'יץ' עצמו בראיון לוואלה! ספורט בתחילת העונה. "הייתה הרבה ביקורת על מכבי, תקפו את ההתנהלות - ולקחתי אחריות על עצמי, כאילו אני קיבלתי את רוב ההחלטות, למרות שזה לא ממש היה ככה. התמודדתי, אבל זה לא היה קל, לא לי ולא למשפחה שלי. התפקיד שלי מלכתחילה היה משהו די נדיר בספורט, כי עשיתי קצת מהכל, אבל בשנה האחרונה זה השתנה. אחרי שדני פדרמן עזב את תפקיד המנכ"ל, לקחתי על עצמי דברים שהיו שייכים לו, והתחלתי לנהל בעצמי את המגעים עם הסוכנים, ניהלתי את השיחות עם השחקנים, פגשתי את כל הג'נרל מנג'רים ב-NBA".

"אם וויצ'יץ' היה המילה האחרונה, והדברים היו באמת תלויים בו, לא נראה שגיא גודס היה ממשיך לעונה שנייה במכבי, או שפיני גרשון היה מגיע כעוזר המאמן שלו, ולא סביר שארז אדלשטיין היה מתמנה למאמן מלכתחילה", מוסיף גורם במכבי. "יש תפיסה שגויה שניקולה שולט במועדון, שהוא מהלך קסם ומקסים בדרך לא ברורה את ההנהלה. אלה שטויות. ממש שטויות. במכבי יש המון אנשים שכל אחד מכוון לכיוון שלו, אחד מחתים את זה, אחר מחתים אחר, והקבוצות שנבנות לא מאוזנות. לא הייתה אפילו עונה אחת שניקולה באמת בנה את הקבוצה".

גורם נוסף מעריך כי "עם כל הפוליטיקה שיש בתוך המערכת, לא אפשרי שאדם אחד יבנה את הקבוצה, מה שבפועל גורם לבלאגן ומוביל לכישלונות. ברגע שיש כישלון, כולם מאשימים את כולם וזה לא עוזר. יש המון דעות, וגם אם המנכ"ל החדש בדש מנסה לעשות סדר ולהפריד בין החטיבה המקצועית למחלקות האחרות, ההנהלה עדיין מתערבת בהחלטות".

* בהכנת הכתבה השתתף אהרל'ה ויסברג.

מנהל מכבי תל אביב ניקולה וויצ'יץ'. ברני ארדוב
"לא אפשרי שאדם אחד יבנה את הקבוצה". ניקולה וויצ'יץ'/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully