וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשניקולה בכה: וויצ'יץ' עונה על השאלות הקשות במכבי תל אביב

המתקפות ("לאשתי היה קשה לשמוע שקרים על בעלה"), העתיד ("אחיה בישראל גם אחרי מכבי"), המאמן ("אדלשטיין ידע איזו קבוצה יש, ולקח עליה אחריות"), האחריות ("להתפטר זו בריחה"), הבנייה ("בקיץ לא היינו מצליחים להחתים את ווימס וצירבס"). מנהל הצהובים בראיון בלעדי

מערכת וואלה!

בווידאו: משחק הפרידה של פנאתינייקוס מדיאמנטידיס

ניקולה וויצ'יץ' לא מתחמק מהשאלות הקשות. ויש הרבה כאלה. לא כולם יקבלו את התשובות שלו, לא כולם יאהבו אותן, אבל מנהל מכבי תל אביב מקשיב - ומשיב. עד שברגע אחד הוא כמעט התפרק. הדמעות מילאו את עיניו וחנקו את גרונו, הוא שתק שניות ארוכות ורק אז הצליח לאסוף את עצמו ולדבר באיטיות.

- הפכת לסמל במכבי, לאגדה, אבל עכשיו אתה רחוק מהקונצנזוס. יש מי שמאשימים אותך בלא מעט כשלים ורוצים שתעזוב.

"מה אני אגיד לך?", מנסה הקרואטי להתחיל לענות אחרי השתהות ארוכה, שמסגירה את סערת הרגשות שמתחוללת בתוכו. "אני לא יודע איך לתאר לך את ההרגשה שלי. היו לי שנים מדהימות במכבי, ואני הראשון שאלך אם אבין שאני הבעיה, אם אבין שאני פוגע במועדון הזה. לא אשאר אפילו יום אחד במצב כזה. אבל נוצר משהו, איזשהו יחס שמופנה כלפיי באופן אישי, והוא לא תואם את מה שקורה במציאות".

עוד בנושא

טורניר דיאמנטידיס: מכבי תל אביב גברה על ברצלונה 87:92. אדלשטיין: "רוצה לראות מחויבות ותשוקה"
דימיטריס דיאמנטידיס בראיון פרישה מיוחד לוואלה!: "רוצה שיזכרו אותי כאחד שתמיד נתן הכל"
אגדה שהייתה באמת: השיעור שצריך להילמד ממשחק הפרידה של דיאמנטידיס
הושלמה תמונת 24 העולות ליורובאסקט 2017

ניקולה וויצ'יץ' מכבי תל אביב. ארה'לה ויסברג, מערכת וואלה! NEWS
"זאת הדרך שלי, ואני לא אחד שמוותר. אף פעם לא היה לי את הלוקסוס לוותר בלי מאבק. בשבילי, התפטרות הייתה יכולה להיות סתם בריחה". וויצ'יץ'/מערכת וואלה! NEWS, ארה'לה ויסברג
"מכבי נמצאת עכשיו בעיצומו של תהליך רה-ארגון, ואני מאמין שבקרוב נעשה סדר ונודיע בדיוק מה השינויים שהתבצעו ומה הסמכויות של כולם"

- למה אתה מושך כל כך הרבה אש?

"חלק מזה נגרם בגלל טעות שלי. הייתה הרבה ביקורת על מכבי, תקפו את ההתנהלות - ולקחתי אחריות על עצמי, כאילו אני קיבלתי את רוב ההחלטות, למרות שזה לא ממש היה ככה. לא הייתה לי בעיה שידברו עליי, זה היה עדיף מאשר שיתקפו אחרים. זה לא היה משמח אותי אם היו מאשימים מישהו אחר בכל הטעויות. התמודדתי, אבל זה לא היה קל, לא לי ולא למשפחה שלי".

- מתייחסים אליך אחרת בגלל שאתה זר?

"אני לא מרגיש שונה מכל ישראלי. לישראלים, בדיוק כמוני, יש שתי ידיים ושתי רגליים. טוב, אולי הרגליים שלכם יותר קצרות משלי. אני לא רוצה להיכנס לזה. אני לא רוצה לדבר על מי שעשה את זה".

- חשבת לעצמך למה אתה צריך את זה, אחרי כל מה שעשית כאן? שקלת להתפטר?

"אני לא מתבייש להודות בטעויות ולקחת אחריות. תמיד עשיתי ותמיד אעשה את זה. זאת הדרך שלי, ואני לא אחד שמוותר. אף פעם לא היה לי את הלוקסוס לוותר בלי מאבק. בשבילי, התפטרות הייתה יכולה להיות סתם בריחה".

- ואשתך, איבונה, איך היא הגיבה?

"היא הגיבה קצת אחרת ממני. לא היה לה קל לשמוע שקרים על בעלה ועל המשפחה שלה".

- היא רצתה לחזור הביתה?

"לא, לא. אתה יודע, שואלים אותי כל הזמן אם אני חוזר הביתה. אבל הבית שלי זה ישראל. אני אמשיך לחיות כאן גם אם לא אעבוד במכבי. אני גר כאן כבר עשר שנים, הילדים שלי לומדים כאן בבית ספר, החיים שלי כאן. יש לי יותר חברים בישראל מאשר בקרואטיה".

- אז בוא נעשה סדר, אחת ולתמיד: מה התפקיד שלך במכבי? אתה מוגדר מנהל הקבוצה, אבל אתה הרי לא משמש בתפקיד של מוני פנאן ז"ל. אתה המנהל הספורטיבי, כמו ג'ורדי קרויף במכבי תל אביב בכדורגל או כמו מאוריציו ג'רארדיני בפנרבחצ'ה?

"התפקיד שלי מלכתחילה היה משהו די נדיר בספורט, כי עשיתי קצת מהכל. אבל בשנה האחרונה זה השתנה. אחרי שדני פדרמן עזב את תפקיד המנכ"ל, לקחתי על עצמי דברים שהיו שייכים לו, והתחלתי לנהל בעצמי את המגעים עם הסוכנים, ניהלתי את השיחות עם השחקנים, פגשתי את כל הג'נרל מנג'רים ב-NBA. מכבי נמצאת עכשיו בעיצומו של תהליך רה-ארגון, ואני מאמין שבקרוב נעשה סדר ונודיע בדיוק מה השינויים שהתבצעו ומה הסמכויות של כולם".

פיני גרשון עוזר מאמן מכבי תל אביב (שני משמאל) עם ניקולה וויצ'יץ' מנהל הקבוצה, דייויד פדרמן, אלון שטיין, עו"ד שמעון מזרחי. ברני ארדוב
"אחרי שדני פדרמן עזב את תפקיד המנכ"ל, לקחתי על עצמי דברים שהיו שייכים לו, והתחלתי לנהל בעצמי את המגעים עם הסוכנים, ניהלתי את השיחות עם השחקנים, פגשתי את כל הג'נרל מנג'רים ב-NBA. מכבי נמצאת עכשיו בעיצומו של תהליך רה-ארגון". וויצ'יץ'/ברני ארדוב

"נהיה קבוצה של 80 נקודות ומעלה"

"מעולם לא ראיתי משהו מיוחד בהכרזה שאני פורש. הכדורסל נשאר חלק מהחיים שלי, ככה שגם לא באמת פרשתי. אני קיבלתי את הפסטיבל שלי הרבה לפני שהפסקתי לשחק. לעולם לא אשכח את משחק הפרידה שמכבי עשתה לי כשחזרתי עם אולימפיאקוס"

הדבר הטוב בספורט, כידוע, הוא שתמיד יש את העונה הבאה. אבל הדי הקריסה של מכבי תל אביב מהעונה שעברה, הגרועה בתולדותיה, עדיין מורגשים - גם כשהיא מנסה לצאת לדרך חדשה, עם מאמן חדש ועם תשעה שחקנים חדשים. "אני מאוד נרגש", אומר וויצ'יץ', "יש אנרגיה חדשה, בנינו קבוצה עם שחקנים מנוסים לצד שחקנים צעירים, ועם הרבה כישרון".

- דיוויד פדרמן הודה בשורת טעויות שביצעתם בעונה שעברה והבטיח שדברים ישתנו. עכשיו סיימתם לבנות את הסגל, אז אפשר להביט לאחור ולסכם: מה היה שונה בתהליך קבלת ההחלטות?

"לא שינינו הרבה, מקצה לקצה, אבל הבנו שיש כמה דברים שאנחנו צריכים לבצע בצורה אחרת. זה חלק מאותו תהליך שמכבי עוברת. זו חברה עם בעלים רבים, אבל צריך להיות מי שיקבל את ההחלטה הסופית וייקח אחריות, גם כשיש חילוקי דעות. המועדון החל בתהליך הזה לפני שנה, וזה לוקח זמן.

"אנחנו - כלומר, אני ומחלקת הסקאוטינג - ישבנו עם הבעלים ועם המאמנים, הצגנו בפניהם את השחקנים המועמדים שרלוונטיים בכל עמדה. עברנו על היתרונות וחסרונות של כל אחד, הסברנו מי לדעתנו מתאים מקצועית, דיברנו על ההתאמה הכלכלית. שמנו הכל על השולחן. בהתחלה עשינו את זה יחד עם ז'אן טבק, ובתיאום איתו ביצענו את ההחתמות הראשונות לעונה הזו. ואז, כשהסתיימה העונה וארז אדלשטיין בא, כמובן שמיד הוא הפך לחלק מתהליך קבלת ההחלטות".

- ומה קורה כשיש חילוקי דעות? למאמן יש זכות וטו? הרי אחת הטענות המרכזיות נגד ההנהלה הייתה שהוחתמו שחקנים על ראשו של גיא גודס, מבלי שיחפוץ בהם.

"אין וטו, ואין גם דבר כזה שאני רוצה שחקן והמאמן לא. אני מציג מה האפשרויות בשוק, אנחנו דנים בכל אחת מהן. אם המאמן יגיד שהוא רוצה מישהו, ואני לא מסכים איתו, אני לא אכפה עליו את דעתי. ואם מאמן לא ירצה שחקן מסוים, אני לא אדחוף את השחקן הזה, הרי זה לא יכול להצליח.

"צריך להבין שזה תהליך שונה מאשר כשיש מאמן שנמצא מתחילת העונה וממשיך איתה. ביולי-אוגוסט אי אפשר להתחיל לבנות קבוצה. את סוני ווימס, מאיק צירבס וקווינסי מילר לא היינו מסוגלים להחתים בקיץ. ב-NBA מאמנים בכלל לא מעורבים בבניית הקבוצה, כי ההנהלות יודעות שהם באים והולכים. הרבה קבוצות באירופה הולכות עכשיו לפי המודל הזה, מגדילות את מחלקות הסקאוט שלהן, יש להן ג'נרל מנג'ר, וגם אנחנו שם".

- אבל אם משהו ישתבש, בעוד חודשיים או שלושה חודשים, יגידו שאדלשטיין לא בנה את הקבוצה, וששמונה או תשעה שחקנים כבר היו חתומים כשהוא הצטרף למועדון.

"זה בולשיט. כשמאמן מחליט לבוא, והוא יודע בדיוק מה המצב בקבוצה, הוא לוקח אחריות מלאה עליה. זה לא שהחבאנו שחקנים בארון, ואחרי שארז חתם, פתאום הופ! חשפנו אותם בהפתעה. זה גם רחוק מלהות המצב במכבי. דיברתי לא מעט עם ארז, והוא נרגש להיות חלק מהקבוצה הזאת, הוא מאוד אוהב את ההחתמות שביצענו".

- באותן ישיבות בהשתתפות הבעלים והמאמנים, אתם מדברים גם על שיטת משחק, או שזה תחום שנשאר כאוטונומיה של המאמן?

"אנחנו יודעים מה הפילוסופיה של כל מאמן שמגיע אלינו. אין כאן הפתעות. המשחק של ארז מאוד אטרקטיבי, יש הרבה תנועה ומסירות, הרבה שחקנים נוגעים בכדור. אמרתי לו השבוע שחבל שאני לא זכיתי לשחק בשיטה הזו. האוהדים ייהנו. נהיה קבוצה של 80 נקודות ומעלה במשחק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה בולשיט. כשמאמן מחליט לבוא, והוא יודע בדיוק מה המצב בקבוצה, הוא לוקח אחריות מלאה עליה. זה לא שהחבאנו שחקנים בארון, ואחרי שארז חתם, פתאום הופ!". וויצ'יץ' והמאמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא גנבנו אף אחד"

"לא עשינו שום דבר לא חוקי. לא גנבנו אף אחד. מילר וצירבס עמדו לסיים חוזה ולהיות חופשיים הקיץ. כל הקבוצות מדברות עם שחקנים. ככה זה עכשיו, ככה זה תמיד היה. גם כשאני שיחקתי זה היה ככה, ואני יודע שזה קרה גם עם שחקנים שהיו במכבי"

- יש לכם 14 שחקנים בסגל, לא כולל מילר הפצוע ושני הצעירים. זה אומר שביורוליג תאלצו להושיב שני בכירים בחוץ, ובליגת העל יהיו ארבעה שחקנים מחוץ לטופס בכל משחק.

"לא תכננו מההתחלה שיהיה לנו סגל כזה רחב. מבחינתי לא חשוב כמה שחקנים יש, העיקר שנשמור עליהם כיחידה אחת. יש לנו העונה לפחות 30 משחקי יורוליג, 33 משחקי ליגה, ואז פלייאוף. יחד עם גביע המדינה ומשחקי ההכנה, אתה מגיע בקלות ל-80 משחקים. אז אם יהיו פציעות או מחלות, אנחנו נהיה מכוסים ופחות חשופים".

- עד כמה הפציעה של מילר שיבשה לכם את התוכניות?

"הבאנו אותו כאחד הכוכבים בקבוצה, ציפינו שיפיק 30-25 נקודות בכל משחק, כולל אסיסטים. הוא באמת אחד השחקנים הכי מוכשרים שראיתי בחיי. היה לנו איזון טוב איתו, ואחרי שהוא נפצע פשוט היינו חייבים להביא את השחקנים הכי טובים שנשארו בשוק. היינו חייבים להביא שחקן של 20 נקודות, לא משנה מה. אז הלכנו על אנדרו גאודלוק. עכשיו, כשיש לנו גם את ויקטור ראד במשבצת של מילר, אני מקווה שהאיזון יחזור".

- נשיא הכוכב האדום בלגרד זעם עליכם, ועליך באופן אישי, שסגרתם עם מילר וצירבס באמצע העונה.

"לא עשינו שום דבר לא חוקי. לא גנבנו אף אחד. הם עמדו לסיים חוזה ולהיות חופשיים הקיץ. כל הקבוצות מדברות עם שחקנים. ככה זה עכשיו, ככה זה תמיד היה. גם כשאני שיחקתי זה היה ככה, ואני יודע שזה קרה גם עם שחקנים שהיו במכבי. ההבדל הוא אחר: היום יש כל כך הרבה כלי תקשורת, שקשה יותר להסתיר את הדברים האלה. אבל אין דרך אחרת, במיוחד כשהשוק מתפתח, הסכומים עולים ב-NBA וגם הליגה הסינית מציעה סכומים דמיוניים".

- ואם במהלך העונה הקרובה תשמע על שחקן שלך שסגר בקבוצה אחרת, לא תכעס?

"לא, אם זה מישהו שעומד לסיים חוזה ולהפוך לשחקן חופשי בסוף העונה, אני אבין ולא אכעס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עשו לי משחק פרישה הרבה לפני שפרשתי". וויצ'יץ' ומזרחי נפרדים מדיאמנטידיס/מערכת וואלה!, צילום מסך
seperator

ישבתי עם וויצ'יץ' בלובי של מלון "קראון פלאזה" במרכז אתונה, בו לנה מכבי תל אביב במהלך מחנה האימון שקיימה בבירה היוונית בשבוע החולף. גם צסק"א מוסקבה וברצלונה הצטרפו לצהובים לקראת טורניר הפרידה מדימיטריס דיאמנטידיס, והפרצופים המוכרים מצמרת הכדורסל האירופי הזכירו פחות טורניר הכנה ויותר פיינל פור.

- כשאני חושב על זה, אתה מעולם לא הודעת על פרישה.

וויצ'יץ' צוחק ואומר: "מעולם לא ראיתי משהו מיוחד בהכרזה שאני פורש. הכדורסל נשאר חלק מהחיים שלי, ככה שגם לא באמת פרשתי מהמשחק".

- אבל כשאתה רואה את הכבוד שדיאמנטידיס זוכה לו, לא היית רוצה פסטיבל דומה גם לכבודך?

"אני קיבלתי את הפסטיבל שלי הרבה לפני שהפסקתי לשחק. לעולם לא אשכח את משחק הפרידה שמכבי עשתה לי, כשחזרתי ליד אליהו עם אולימפיאקוס".

- מכבי תל אביב תמיד מכוונת למקומות הכי גבוהים, אבל לא שמעתי שהצבתם מטרות ברורות לעונה הקרובה. מה היעד שלכם ביורוליג - פיינל פור, רבע גמר?

"מאז ששמעון מזרחי במכבי, אין דבר כזה שעונה מתחילה בלי שזכייה בכל שלושת התארים תהיה המטרה. אנחנו רוצים הכל, זאת הרוח של מכבי. לפעמים זה לא נראה טוב בתחילת העונה, ולא נשמע ריאלי, אבל זה מה שאנחנו רוצים ואחרי זה אנחנו נרדוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully