וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מסלול התנגשות: לאן תוביל המהפכה השנייה של הפועל תל אביב?

ההתנהלות הקפריזית של הבעלים, מהלך האין ברירה של גוטמן, פרויקט הקיץ שקרס, שיטת גיוס השחקנים התמוהה ומדוע באדיר "היה מסכן"? הבלוג של עמית גולדשטיין על הבנייה המחודשת של הפועל תל אביב ולקראת ההתנגשות הבלתי נמנעת של המשולש כבירי-גוטמן-גיא לוי

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

בווידאו: דבריו של גיא לוי אחרי התיקו מול הפועל חיפה

"לא יכול להיות שהבעלים רוצה להיות גם המנהל וגם המנג'ר המקצועי. לבעלים מותר לקבל דין וחשבון מהמאמן, אבל להיות מעורב בצורה כזו אינטנסיבית, זה מתכון ללחץ שמביא בעיקר לכישלונות"

בקיץ האחרון, קצת אחרי שאמיר כבירי הפך להיות האיש החזק בהפועל תל אביב, הוא ניסה לחולל שינוי בנורמות של הפועל תל אביב. כחלק מהמהלך, בזה אחר זה, הוא נפגש עם עיתונאים המסקרים את הקבוצה ועם בעלי השפעה רבים בתקשורת הספורט. מעבר להיכרות הראשונית, מטרת העל של אותן פגישות הייתה שקיפות ניהולית - כזו שחושפת את הכאוס הכלכלי במועדון טרום תקופתו ואת התכנית שלו ושל ההנהלה החדשה.

אז, כמעט כל מי שנפגש עם כבירי לא יכול היה שלא להתרשם. לראייה, עשרות כתבות מפרגנות, בכל אמצעי תקשורת, כולל כאן אצלנו, על המהפך המסתמן בהפועל תל אביב. אלא שבין כל המסמכים שהוצגו, בעיצומו של תהליך הבנייה, החזיק כבירי כבר אז אולי בתרשים החשוב מכולם: ההרכב שירוץ על הדשא. כן, כן, עוד לפני שהחלה העונה או לפני שהקבוצה סיימה את מחנה האימונים, האדומים ידעו (כמעט) את כל 11 השחקנים שאמורים לאייש את ההרכב הראשון.

לפני כמה שבועות התייחס אחד הבכירים בהפועל תל אביב לאותו עניין ואמר: "זו בדיוק הבעיה הכי גדולה בקבוצה. אומרים שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. לא יכול להיות שהבעלים רוצה להיות גם המנהל וגם המנג'ר המקצועי. לבעלים מותר לקבל דין וחשבון מהמאמן, אבל להיות מעורב בצורה כזו אינטנסיבית, זה מתכון ללחץ שמביא בעיקר לכישלונות. חשבו פה שיכולים על פי תוכנה במחשב ונתונים סטטיסטיים של השחקנים, לחבר קבוצה שתצליח על הדשא. כשזה לא קרה, אז הלחץ וחוסר הניסיון, בעיקר מצד אמיר, נתנו את אותותיהם. גם התוצאות במגרש היו בהתאם".

אחרי שבקיץ הפועל תל אביב נבנתה מחדש, הגיע חלון העברות בינואר ובישר על מהפך שני באדום. אי שם בחודש יולי ולמעשה עד לפני מספר שבועות, דיברו במתחם חודורוב על תהליך. דיברו על קבוצה חדשה ועל דרך שתיקח זמן, אבל תניב תוצאות בסופה. כל זה כנראה בטל בשישים. ארבעה שחקנים חדשים כבר הצטרפו, יש מנהל מקצועי שאמור לחתום ביום ראשון הקרוב והיד עוד נטויה. הנהלה חדשה, זמירות ישנות. איך מאותן אמירות קיץ מבטיחות נותרו רק כוונות? והאם הפעולות שנעשו לאחרונה הן לא דרך מקוצרת למסלול התנגשות חדש שבו יככבו הפעם בסדרה הבלתי נגמרת באדום אלי גוטמן, גיא לוי וכבירי? הפועל תל אביב מציגה: הדרך לשום מקום.

דרך חדשה? בני יהודה מחכה להפועל תל אביב (17:00, ספורט1)

הפועל תל אביב תציג את המנג'ר החדש אלי גוטמן כבר ביום שני

דודו אוואט מנתח את ההחלטות של גיא אסולין, שהצטרף להפועל תל אביב

רכש נוסף, החלוץ אלון תורג'מן, מסביר מה לא עבד מבחינתו במכבי חיפה

אמיר כבירי בעלים הפועל תל אביב. יותם רונן
הלחץ וחוסר הניסיון השפיע. אמיר כבירי/יותם רונן
"כבירי רצה לשמוע משחקנים שהם הפועל, שהם רק חולמים לשחק בקבוצה הזו. כך נסללה דרכם למועדון, כמעט ללא קשר ליכולת או לתפקיד שהיו צריכים. כמו אוהד מהיציע"

"אם כבירי חושב שהדברים יעבדו באותה צורה עם גוטמן, לא רק שהוא טועה, הוא לא בכיוון", אמר השבוע אחד הגורמים המעורבים בנעשה בהפועל תל אביב לאחרונה. "לזכותו של אמיר ייאמר שהוא הבין מהר שעשה טעויות ומנסה לתקן, אבל מעכשיו הוא יצטרף להחליף דיסקט אם הוא לא רוצה להחתים גם בקיץ הקרוב 20 שחקנים ולהצהיר על דרך חדשה".

כדי להבין את משמעות הדברים ואיך הפועל תל אביב משנה שוב את פניה, צריך לחזור קצת אחורה. בימים בהם התכניות להשקת הפרויקט החדש באדום החלו להירקם, דבר אחד היה ברור: להפועל תל אביב יש בעלים מעורב שרוצה לשלוט כמעט בכל נושא. אחרי שהתכנית המקורית של כבירי ועדי קריספין (לרכוש שחקנים בעלויות נמוכות מאוד ולקדם אותם) ירדה מהפרק, החל כבירי במלאכת הבנייה יחד עם ניר אפרתי. השניים, בעזרת תוכנות מחשב, תכננו לפרטי פרטים את הקבוצה החדשה. כמובן שלא היה שחקן שלא קיבל את ברכת הדרך מהצוות המקצועי הספרדי ומבן רייכרט, אבל על רוב ההחלטות היו חתומים השניים. "לא רק שהיו טעויות מהותיות בבניית הקבוצה", אומר אחד הגורמים המקורבים לבעלים. "כבירי רצה לשמוע משחקנים שהם הפועל, שהם רק חולמים לשחק בקבוצה הזו. כך נסללה דרכם למועדון, כמעט ללא קשר ליכולת או לתפקיד שהיו צריכים. כמו אוהד מהיציע".

באותם ימים, היו"ר בארי בן זאב עוד ניסה לצנן קצת את ההתלהבות של הבעלים הטרי, אך ללא הצלחה. הוא ביקש להשאיר מספר שחקנים מהעונה הקודמת כבסיס לעונה הנוכחית. בקשתו נשמעה, אבל לא יושמה. תמרור אזהרה נוסף הגיע כאשר כבירי החליט לרכוש את הקשרים הרומנים. לא מעט אנשים המליצו אז להפועל תל אביב לוותר על הרכש היקר הזה, אך שם התעקשו.

הפרויקט היומרני כבר קיבל צורה ויצא לדרך. בסיום הקיץ ועם תחילת הליגה, הגלגלים החלו לחרוק. בהפועל תל אביב הרגישו כי המאמן ססאר מנדיונדו הגיע כדי "לעשות עליהם סיבוב", כפי שטענו אז במועדון. "כל ההבטחות שלו לא התקיימו ונראה כאילו הוא עושה דווקא. אין חיבור עם השחקנים והוא עצלן". חשוב לציין, כי במהלך הקיץ נשפכו אינספור מחמאות על הספרדי, אבל לאחר כמה שבועות כל המערכת הודתה כי טעתה בגדול בבחירתה.

מיחאי פינטילי עם קלאודיו בומבה שחקני הפועל תל אביב. ניב אהרונסון
היו רבים שהזהירו מהעסקה הזו. קלאודיו בומבה לצד מיחאי פינטילי/ניב אהרונסון
"באדיר היה מסכן. כל היום שגעו אותו", מספר גורם המקורב להנהלה. "צריך להבין שלאפרתי יש עוזר, אחד שכל הזמן מוציא נתונים סטטיסטיים על השחקנים. כל שבוע הייתה החלטה חדשה, בקשה חדשה, כאילו מדובר בכדורסל. הם חשבו שאפשר לבנות קבוצה רק מהנתונים"

זה היה משבר ראשון ומבחן ראשון עבור ההנהלה החדשה. מאותה נקודה, האדומים קצת איבדו את הדרך. הלחץ במועדון רק הלך וגדל והחלטות לא נראו באופק. "זה היה מדהים לראות שבשבוע בו וואליד באדיר היה עושה תוצאה טובה", מזכיר גורם בהפועל תל אביב, "כל המערכת נרגעת ומדברים על זה שהוא יקבל הזדמנות עד תום העונה. ואז שבוע אחר כך הוא הפסיד, והכול התהפך".

כדי להבין את הדברים עד הסוף, צריך להכיר את מערכת היחסים שבין כבירי למאמנים שכבר הספיקו לעבוד תחתיו בפחות מחצי שנה. הבעלים החדש דרש מכל אחד (מנדיונדו, באדיר, לוי) לקיים עמו שיחות עדכון. כל יום, לאורך כל היום. "באדיר היה מסכן. כל היום שגעו אותו", מספר גורם המקורב להנהלה. "צריך להבין שלאפרתי יש עוזר, אחד שכל הזמן מוציא נתונים סטטיסטיים על השחקנים. כל שבוע הייתה החלטה חדשה, בקשה חדשה, כאילו מדובר בכדורסל. הם חשבו שם שאפשר לבנות קבוצה רק מהנתונים. וככה זה נראה עד היום. שחקנים בהרכב, ואחר כך על הספסל או מחוץ לסגל. החלטות כאלה בשבוע מסוים, ואחר כך ההפך הגמור. אנחנו רוצים את טוטו תמוז, הוא מסרב, זורקים לאוויר שהוא לא ידרוך פה בחיים, ואחרי שבוע שוב פונים אליו. כך פעם אחר פעם. כל החלטה שהתקבלה, יום למחרת כבר לא הייתה רלוונטית".

הלך הדברים נשמר כמובן גם בתהליך בחירת המאמן. כל יום היה מועמד אחר לאימון הקבוצה, וכבירי נמנע מלהחליט, עד לשלב בו הלחץ מהקהל והתקשורת עשה את שלו. אז, תוך שעתיים, לאחר פגישה קצרה עם גיא לוי, כבירי החליט למנותו. "ההשפעה של התקשורת והאוהדים על הפועל תל אביב גדולה יותר מכל מועדון אחר בארץ", טען השבוע גורם בכיר בהפועל. "כל טור, כל ביקורת מלחיצה את המערכת ואין מספיק אנשים עם ניסיון שידעו להרגיע אותה. זה מחלחל עד לאחרון השחקנים. רואים את זה במגרש, ובעיקר על רייכרט ועל צעירים אחרים".

מעבר לעובדה שהפועל תל אביב החתימה מעל 20 שחקנים, היא גם שברה שיא בכל הקשור לבעלי תפקידים. סמנכ"לית, פסיכולוגית, יו"ר, רופא הקבוצה ומאמן הנוער הם חלק מרשימה שהתחילה את השנה וכבר לא נמצאת במועדון. התחלופה הזאת מצביעה על מערכת לא יציבה, על התנהלות קפריזית ובעיקר על חוסר ניסיון של הנהלה עם לא מעט כוונות טובות. לכל עזיבה או פיטורים יש סיפור מאחור, יש סיבות למה הם לא התאימו למערכת. אולם בשורה התחתונה, כשמדברים על תהליך ארוך ועל ניסיון לייצר משהו חדש, אי אפשר לקבל כל הזמן החלטות הפוכות. החלטות מהבטן. חשוב לציין, כי מני ויצמן היה מעורב גם הוא בחלטות רבות העונה ואף הזרים כספים גדולים לקבוצה, אך בניהול השותף עסק בעיקר כבירי.

מאמן הפועל תל אביב, גיא לוי, עם הבעלים אמיר כבירי ולצדם ניר אפרתי. יוסי ציפקיס
מערכת לא יציבה. ניר אפרתי, מימין, עם גיא לוי ואמיר כבירי/יוסי ציפקיס
"מעניין שברגע שמכבי מינתה מאמן, פתאום גוטמן העביר מסר להנהלת הפועל תל אביב שהוא מוכן להגיע. שלא יספר סיפורים לאף אחד. הפועל לא רק שלא הייתה אופציה ראשונה אצלו, אלא אפילו שלישית או רביעית"

פה נכנסים גוטמן וגיא לוי לתמונה. המערכת האדומה משוועת לאנשים עם ניסיון. מתווי דרך. כשלוי הגיע להפועל תל אביב, הוא מצא מערכת שחיה ממש על פי הקלישאה "משבת לשבת". כל תוצאה הייתה קובעת את מד הלחץ השבועי ולוי - אם תרצו או לא - היה עסוק יותר בשיחות הרגעה עם ההנהלה וגם עם השחקנים. כידוע, עד הנאום של המאמן האדום אחרי המשחק האחרון מול הפועל חיפה, בו הוא התנער מאחריות בבניית הקבוצה והאשים את ההנהלה, היחסים שם היו מצוינים. "הנאום הזה טרף את הקלפים מבחינת גיא", סבור גורם במועדון. "כל השאר סיפורים. גוטמן תמיד היה ברקע ואולי ייעץ להנהלה לפעמים, אבל לא הייתה כוונה להחתים אותו, לפחות עד הקיץ".

לצד לוי, במועדון הבינו (ובמיוחד כבירי) כי אי אפשר להסתמך על אפרתי כמי שיבנה את הקבוצה והוא הוזז הצדה למרות שנותר בסוד העניינים. עוד לפני ינואר, סוכן השחקנים רונן קצב, נכנס לתמונה והפך להיות אחד האנשים המשפיעים ביותר על הנהלת הפועל תל אביב. לראייה, כל השחקנים שהוחתמו (ידין, תורג'מן, זינו) מלבד אסולין, הם שחקנים אותם מייצג הסוכן. רוב המשאים ומתנים נוהלו על ידו ונראה כי דווקא פה הפועל הרוויחה. "צריך להבין שמדובר פה באנשים חסרי ניסיון", טוען גורם המקורב להנהלה. "ברגע שהם קיבלו החלטה לשנות, שוב היה קל לבוא ולהוציא מהם סכומים מטורפים. המהלכים הפעם הם לא יקרים ועם פוטנציאל גדול. כל השחקנים חתומים עד הקיץ ויצטרכו להוכיח את עצמם. בהפועל חייבים להבין שאי אפשר לבנות קבוצה חדשה באמצע העונה, וטוב שיש כרגע אנשים שמונעים ביצוע טעויות נוספות".

כדי לעטוף את החבילה החדשה בעטיפה נוצצת, הגיע הסיכום עם גוטמן. סיכום שכאמור לא היה מתוכנן. מאז שהבינו כי גוטמן לא ימשיך בנבחרת, האדומים חיזרו אחריו נואשות. עד כדי כך, שגוטמן לכאורה הבין כי הפועל תל אביב נמצאת בכיסו האחורי ולמעשה יוכל להגיע אליה מתי שרק ירצה. למרות זאת, בשיחות השבוע הכחיש המאמן הלאומי לשעבר כי חיכה להצעה ממכבי תל אביב. "לא הייתה פנייה אחת ממני למכבי, אלה שמועות שאין להן קשר למציאות", אמר לאנשים בהפועל. גורמים המקורבים אליו ובכירים בכדורגל הישראלי העידו לאורך כי זו הייתה הכוונה. "מעניין שברגע שמכבי מינתה מאמן, פתאום גוטמן העביר מסר להנהלת הפועל תל אביב שהוא מוכן להגיע", הציע אחד מאותם בכירים. "שלא יספר סיפורים לאף אחד. הפועל לא רק שלא הייתה אופציה ראשונה אצלו, אלא אפילו שלישית או רביעית. רק כשהבין שאין לו אפשרויות אחרות, הוא הסכים לחזור".

ההגעה למתווה המוסכם עם גוטמן, רק אחרי כמה ימים, ממחישה עד כמה המהלך הזה לא היה מתוכנן. אחרי שגוטמן טען כי ברצונו להיות מנג'ר אנגלי, הגיעו הצדדים להסכמה כי הוא יהיה הסמכות המקצועית העליונה, אך לא יעביר את האימונים ולא יעמוד על הקווים במשחקים. כזכור, גוטמן התלונן עוד בנבחרת כי היה חסר לו להעביר אימונים בצורה מסודרת וזה מה שבעיקר פגע בהכנה. בכל מקרה, ברגע שזה יקרה וגוטמן יעביר את הסמכויות אליו, גיא לוי כבר יהיה נחלת העבר בהפועל תל אביב. בקיצור, סלט. כזה שככל הנראה יביא כבר בשבוע הבא לעזיבתו של לוי.

seperator

כעת, כשהפועל תל אביב (שוב) מנסה לצאת לדרך חדשה, מעניין יהיה לראות כיצד הרצונות של כבירי המבקש להיות בקשר תמידי עם בעלי המקצוע במועדון, מתיישבים עם גוטמן הנוקשה. והאם האדומים שוב הולכים לתהליך ארוך - של מספר שנים - שעשוי להסתיים בסופו של דבר כבר במאי הקרוב. "קל לבוא ולבקר אותנו", אומר גורם במועדון. "הבנו ששגינו לא מעט, אבל צריך אומץ לתקן. לכן אנחנו מתחילים כבר עכשיו בבנייה לעונה הבאה, בתקווה שלא לחזור שוב על אותן טעויות.

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן. ברני ארדוב
בקדנציה הקודמת הקים את המועדון מההריסות, והפעם? אלי גוטמן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully