וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכר הסוואן: על ההצלחה של אייזיאה סוואן בראשון לציון

23.11.2014 / 13:37

"אני רואה יורוליג וחש לא נוח. לא מבין למה אני לא שם. אמרו לי משהו אחד לשנות, ושיניתי, ואז עוד דבר, ושיניתי, אני לא יודע מה מפריע לאנשים". גם אייזיאה סוואן, שתמיד מוביל את הקבוצות שלו להצלחה, לא קולט איך הוא רק בראשל"צ ולא בבאיירן. האם זו רק הבליינות?

one

בתקציר: הניצחון של מכבי ראשון לציון בנהריה

גמר הפלייאוף של עונת 2011/12 בגרמניה הפגיש את באמברג, האלופה והפייבוריטית הברורה לזכייה, עם אולם הצנועה, בהופעת הבכורה שלה במעמד זה. הקבוצה של כריס פלמינג, שניצחה באותה עונה לא מעט קבוצות יורוליג, הציגה סגל מרשים שכולל את פי ג'יי טאקר, בריאן רוברטס, מרכוס סלוטר, קייסי ג'יקובסן וטיבור פלייס, וגם זכתה באליפות עם ניצחון 0:3 קל, אך עיקר הזיכרון מהסדרה הזאת היה ההצגה של אייזיאה סוואן מהמשחק השלישי. הגארד של אולם התעלה וקבר 36 נקודות, כולל 8 מ-12 מחוץ לקשת, וכמעט נתן לקבוצתו ניצחון ראשון בסדרה.

אחרי משחק מדהים שכזה, שהתווסף לעונה יוצאת מן הכלל בה סיים כקלע השלישי בטיבו בבונדסליגה, היה אפשר לצפות כי הגארד שזכה באליפות עם גלבוע/גליל שנתיים קודם לכן ימצא את עצמו באחת מקבוצות הצמרת באירופה בשנה שלאחר מכן, אך הוא הגיע דווקא לגזיאנטפ הטורקית. המסלול הזה, של הצלחות מרשימות בקבוצות בהן הוא משחק מחד ואי שדרוג מעמדו בקריירה מאידך, מלווה את בוגר פלורידה סטייט מאז יציאתו מהקולג'. איש, כולל סוואן עצמו, לא מבין את הסיבה. כעת הוא שב למכבי ראשון לציון, אותה סחב בעבר לפיינל פור, ועשוי להעלות אותה הערב (ראשון) למקום הראשון בטבלה, אם תנצח את הפועל ירושלים בבית.

שחקן מכבי ראשון לציון אייזיאה סוואן חוגג עם האוהדים. קובי אליהו
מוכן להפועל ירושלים, האם היא מוכנה אליו? אייזיאה סוואן/קובי אליהו

עוד מליגת העל:

מכבי ראשון לציון מארחת את הפועל ירושלים (20:50, ערוץ 1)
פופס מנסה בונסו נחת ומבטיח: "הפציעות לא ישפיעו עלי"
קני לאוסון סיכם באילת עד סוף העונה
בריאן רנדל לא ישחק מול מכבי חיפה ונגד צסק"א

אחרי קריירת מכללות סבירה, בה היה ברור כי סוואן אינו שחקן NBA, ובמהלכה אף נפצע באופן קשה בברכו, יצא הגארד לאירופה כשחתם בעונת 2008/9 באימולה מהליגה השנייה באיטליה. למרות שהצליח יחסית, עזב במהלך העונה ונחת לקראת סיומה בגלבוע/גליל. הוא נקלט מצוין. ביחד עם דיון דאוול, בריאן רוברטס וגל מקל הגיעה הקבוצה לחצי גמר הפיינל פור. בגלבוע בחרו להמשיך עם סוואן, וכשג'רמי פארגו הצטרף לחבורה הקבוצה זכתה באליפות. סוואן שימש על תקן שחקן ספסל, כשקלע 10 נקודות בשבע דקות במשחק הגמר.

את העונה שלאחר מכן פתח דווקא בליגת הפיתוח, אך כשמכבי ראשון לציון חיפשה חיזוק, היא מיד פנתה אליו. "זה שחקן שאתה מבין אחרי חמש דקות שאתה רואה אותו על המגרש, שהוא כישרון טבעי ברמה הכי גבוהה שיש", מהלל אפי בירנבוים את שחקנו לשעבר, "כישרון טבעי בכדורסל זה משהו שלא מדברים עליו לאחרונה יותר מדי. מדברים על שחקנים שמבינים את המשחק, שחקנים שעובדים קשה וקלעים. לפעמים שוכחים שאחד הדברים הכי חשובים והכי טובים, וזו קומבינציה נהדרת. הוא לא רק כישרון טבעי מולד, גם המשחק שלו שובה עין, אנשים קונים כרטיס כדי לראות אותו".

מה שהפך את סוואן לכל כך אטרקטיבי הוא הסגנון הלא צפוי שלו. מלבד אחוזים נהדרים מחוץ לקשת, כולל מטווחים מרשימים, בארסנל שלו נמצאות גם הטבעות משובחות ומסירות נפלאות. למרות זאת, אין ספק שאפשר להגדיר אותו כשחקן לא צפוי. "זה חלק מלאמן כדורסל בכלל, לדעת לקבל את השחקנים שלך לטוב ולרע, להאמין בהם, ליצור איתם קשר ואמון. זה שאנחנו עושים בקשר ביני לבין אייזיאה וביני לבין שאר השחקנים", אומר שרון דרוקר, "הוא יכול לעשות דברים לא צפויים, אבל הוא אמתי וכן. אם הוא טועה הוא בא ואומר 'אני טעיתי'. לא מפיל על שחקנים אחרים. אני באמת מאמין ומוקיר שחקנים שעושים טעויות ומודים בהן".

סוואן סחב את ראשון לציון לפיינל פור ועבר בעונה שלאחר מכן לאולם, אך למרות הצלחה גדולה הוא נשאר בקבוצות הקטנות של אירופה. "בשבילי, הדבר הכי חשוב זה לשחק עם שחקנים שכיף להיות איתם", מספר הגארד לוואלה! ספורט, "שחקנים שאפשר להסתדר איתם. כסף לא תמיד חשוב. אתה רוצה שיהיה לך כסף, אבל אתה רוצה להרגיש בטוח, לדעת שהמשפחה שלך מרגישה טוב, שאתה במקום טוב עם אנשים טובים. זה הופך את הכול ליותר קל. כל עוד אתה נמצא במקום עם אנשים טובים שמלאים בתשוקה כמוך, זה הופך את הכול ליותר קל, על המגרש ומחוצה לו. כששמעתי שדרוקר מאמן את הקבוצה אמרתי שאני רוצה להיות בה. אני מכיר אותו ומכיר את האווירה בקבוצות שלו. גם לחזור לישראל היה חשוב לי מאוד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שחקני גלבוע/גליל עליון, אייזאה סוואן, מרכוס קאזין, גוזרים רשתות. ברני ארדוב
אין ספק שהוא אוהב להיות פה. סוואן וגליל גוזרים רשתות/ברני ארדוב
"בוא נהיה עדינים ונגיד שהוא לא ניהל אורח חיים ספורטיבי", אומר אחד מאנשי גלבוע, "הוא היה בעייתי מאוד בקטע הזה, אבל לא בעייתי בקטעים אחרים, לכן זה היה מהדברים שמעלימים עליהם עין. אם שחקן מבלה מעבר למה שמותר אבל נותן את הכול על הפרקט לא עושים מזה עניין"

מלבד היכולת המרשימה על הפרקט, סוואן השאיר בישראל מורשת קטנה נוספת מהקדנציה הקודמת שלו: הבילויים שלו במועדונים. כבר בימיו בגלבוע/גליל היה ידוע כי סוואן מרבה לצאת, כולל בימים שלפני המשחקים. "בוא נהיה עדינים ונגיד שהוא לא ניהל אורח חיים ספורטיבי", אומר אחד מאנשי גלבוע, "הוא היה בעייתי מאוד בקטע הזה, אבל לא בעייתי בקטעים אחרים, לכן זה היה מהדברים שמעלימים עליהם עין. אם שחקן מבלה מעבר למה שמותר אבל נותן את הכול על הפרקט לא עושים מזה עניין".

בעונתו הקודמת בראשון לציון, מספר אחד מחבריו לקבוצה ב-2010/11, סוואן פספס לפחות ארבעה אימוני בוקר בימים של משחקים, כשפשוט לא התעורר. השיא היה במשחק האחרון של העונה, על מקומות 3-4 בפיינל פור, כשסוואן לא הגיע לאימון הקליעות ביד אליהו והוענש על ידי כך ששותף רק לשבע דקות במשחק נגד הפועל ירושלים. "קל לא היה איתו", אומר אותו חבר לקבוצה, "וזה עוד במועדון כמו ראשון לציון, שבו שמים יותר דגש על דברים כאלה".

בעיר היין מספרים על שחקן שונה, בעיקר בנושא היציאות וההתייחסות לכדורסל. "דיברנו על זה, זה לא מפחיד אותי", אומר שרון דרוקר ביחס לנושא זה, "אני מוכן לקבל כל שחקן. הוא אמר לי שהוא לא אותו שחקן שהיה פה פעם, הוא לא ילד, יש לו משפחה, אמרתי לו שאני סומך עליו על ומחוץ למגרש".

ומה סוואן, אחד השחקנים היותר מצחיקים בכדורסל הישראלי, אומר על השינוי שחל בו? "יש לי משפחה, זה הרגיע אותי. אני עדיין מצחיק, זה לא ישתנה. חיי הלילה והדברים האלה לא חשובים יותר. מה שחשוב ביותר עבורי זה שהמשפחה שלי תהיה בסדר. כל הדברים האחרים משניים, אני רוצה ליהנות, אבל כל עוד הם שמחים גם אני שמח".

שרון דרוקר מאמן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
"אני מוכן לקבל כל שחקן. הוא אמר לי שהוא לא אותו שחקן שהיה פה פעם, הוא לא ילד, יש לו משפחה, אמרתי לו שאני סומך עליו על ומחוץ למגרש". דרוקר/ברני ארדוב
"אני לא מבין למה אני לא שם. אמרו לי משהו אחד לשנות ושיניתי אותו, ואז עוד דבר וגם אותו שיניתי. אני לא יודע מה מפריע לאנשים, אבל ברגע שאבין את זה, אני אהיה שם. ברגע שתהיה לי הזדמנות אני אגיע לרמות האלה"

כאמור, סוואן מחזיק ברזומה מרשים מאוד, מרשים מדי כדי לחזור למכבי ראשון לציון, גם אם לדבריו בקבוצתו הטורקית בוקייסניר הדברים פשוט לא הסתדרו. אז למה אחרי הצלחה בישראל, גרמניה וטורקיה הוא לא מצא את עצמו ברמות הגבוהות? "אני זוכר שדיברתי בקיץ עם סווטיסלב פסיץ', כי הוא היה על הכוונת של באיירן אחרי העונה באולם. שאלתי אותו אם יש מצב שהוא יגיע למינכן במקום מלקולם דילייני", מספר העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף, "התשובה שלו הייתה שסוואן שחקן טוב, אבל הימור לקבוצה בסדר גודל של באיירן. לי זה נראה מוזר, הוא שחקן שמתאים לטופ של היורוקאפ לפחות".

דרוקר בטוח שמקומו של סוואן ברמות הללו, שהקריירה שלו כן הייתה במגמת עלייה, "לשחק בטורקיה בכל כך הרבה כסף זו קפיצת מדרגה. הוא שייך לרמות האלה ממה שאני רואה עד עכשיו. לפעמים זה טיימינג, לפעמים דימוי או דברים אחרים. הוא שייך לרמות האלה, אני רואה את היורוליג ואת היורוקאפ, הוא שייך בהחלט לרמות הכי גבוהות". בירנבוים כועס בכלל על עצם השאלה: "למה אתה חושב שזה כל כך נורא שהוא לא שיחק ביורוליג או ביורוקאפ? אני חושב שהוא יכול בזכות הכישורים שלו להתאים לכל רמה שיש. הבחור נהנה מהמשחק, והוא נהנה מכל אימון שהוא יורד אליו. בוא נשאיר אותו בטבעיות שלו וניתן לו למשוך את הקבוצה שהוא משחק בה הכי גבוה שהוא יכול. והוא בהחלט יכול".

כששואלים את סוואן על הנושא ומזכירים לו ששחקנים ששיחקו אתו, כמו בריאן רוברטס וג'רמי פארגו, כן הגיעו רחוק, אז ארשת הפנים המצחיקה שלו משתנה מעט. "אני בן 29, ואני מרגיש שהייתה להם את ההזדמנות שלי לא הייתה. אם הייתי יכול לענות על השאלה הזאת, הייתי משנה את מה שמפריע במשחק שלי. זה מטריד אבל גם לא מטריד אותי. אני רואה את המשחקים ביורוליג וביורוקאפ וזה גורם לי לתחושה לא נוחה. כשאני רואה את השחקנים, אני לא מבין למה אני לא שם. אמרו לי משהו אחד לשנות ושיניתי אותו, ואז עוד דבר וגם אותו שיניתי. אני לא יודע מה מפריע לאנשים, אבל ברגע שאבין את זה, אני אהיה שם. ברגע שתהיה לי הזדמנות אני אגיע לרמות האלה".

ג'רמי פארגו שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מה ההבדל בינו לבין סוואן? פארגו/ברני ארדוב

כאמור, סוואן וראשון לציון יכולים לעלות הערב למקום הראשון בטבלה, אם ינצחו את הפועל ירושלים. לגארד יש לא מעט מניות בהצלחה של הקבוצה, כשרשם עד כה 14.8 נקודות וחמישה אסיסטים בממוצע למשחק. "אני מרגיש שהכול הולך טוב מאוד", מעיד סוואן, "רק כשהגעתי הכרתי כמה שחקנים ששיחקתי איתם פה, לכן היה קל להתחבר. הכרתי כמה מהשחקנים ששיחקתי איתם בקולג', או ששיחקתי נגדם, אבל זאת הייתה כניסה חלקה, קיבלו אותי טוב. לפעמים כשמגיע שחקן חדש זה פוגע בכימיה ובחיבור של הקבוצה, אבל אני שמח שלכולם היה ראש פתוח לגביי וקיבלו אותי".

בירנבוים, שלפני הגעתו של סוואן החזיק בקבוצה שהייתה מועמדת לירידה וסיים איתה בפיינל פור, מציע לכתומים לשחק על הגארד האמריקאי כדי להגיע רחוק. "אני משוכנע שהוא יכול לקחת את הקבוצה צעד קדימה. למרות כל הכישרון, מה שהוא עבר והפספוס היחסי, הוא מוכן לבוא ולעלות מהספסל. כשהוא מתחיל להתחמם כל הקבוצה צריכה לבוא אליו, ככה הוא מרים אותה. הקבוצה תמיד צריכה ללכת אליו והוא יהפוך אותה להרבה יותר טובה".

וסוואן? הוא בטוח שעלייה למקום ראשון הערב וחצי גמר עם ראשון לציון נמצאים בהישג יד. "שמעתי שבתחילת העונה לא האמינו בקבוצה הזאת, וזה קצת הפריע לי. זה יהיה משחק טוב מאוד, מלחמה. אנחנו נהיה מוכנים, הם גם יהיו מוכנים. ירושלים קבוצה טובה מאוד, עם הרבה שחקנים טובים, קבוצה עמוקה מאוד. אם נהיה מוכנים מנטאלית, ועם תוכנית משחק מוצלחת, אנחנו יכולים לנצח. אני חושב שאנחנו יכולים להגיע רחוק העונה, לפחות עד הפיינל פור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully