וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריחת מוחות: אובדן האינטליגנציה של מכבי תל אביב

28.3.2014 / 16:00

מכבי תל אביב יכולה להפתיע קבוצות מוכשרות ממנה כמו ריאל אם היא לפחות קבוצה חכמה ממנה. אלא שמבט על הסגלים של העשור האחרון מלמד על אינטילגנציית כדורסל שרק הולכת ופוחתת. הבלוג של גרינוולד על הקבוצה של ריקי היקמן

ברני ארדוב

ההפסד (הצפוי) לריאל מדריד חתם את ההערכה המוקדמת: מכבי תל אביב לא תחזיק ביתרון ביתיות בהצלבה; לכל היותר תסיים במקום השלישי. אם ירצה ה' ומכבי אכן תעפיל לשלב הבא מהמקום השלישי או הרביעי (לא בטוח. נדבר על זה בסוף), היא תעשה את ליל הסדר בחו"ל: אולי במילאנו, אולי באתונה. המשחק הראשון של סדרת רבע הגמר ייערך ב-15 באפריל, מוצאי החג הראשון.

"סדר בחו"ל" מציף בתודעה תמונות נוסטלגיות, מיתולוגיות, בלתי-נשכחות - בחלקן מרגשות, בחלקן מגוחכות: שמעון מזרחי יושב בראש השולחן, הגדה מהודרת בידו; סביבו אסופת שחקנים - מיעוטם יהודים כשרים (בקבוצה הנוכחית: גיא פניני, יוגב אוחיון, אלכס טיוס) וברובם המוחלט זרים, גויים, כיפות לבנות גדולות לראשם, הנראים נבוכים על שום הטקס העתיק והמוזר שנכפה עליהם להשתתף בו, והם בוהים בקערת הסדר ובמיני המאכלים הייחודיים לו ומשתעשעים מהמצות ומהחרוסת ומהמרור אליהם נחשפו בפעם הראשונה (והאחרונה?) בחייהם; ובקיצור, את הפער התרבותי-תודעתי המביך שחושפות התמונות בין מזרחי ומוני פנאן (עליו השלום) הטקסיים, המתייחסים למאורע בכובד ראש וברצינות, לבין השחקנים, שעבורם מדובר בשרשרת של קוריוזים תמוהים.

ליל הסדר הזכור ביותר נערך בסלוניקי בשנת 2000. מי לא נזכר בערגה בתמונות של שליחי חב"ד המרקידים את המאות והאלפים שנסעו ללוות את מכבי, אז עדיין אנדרדוג מובהק, תמים ושובה-לב, כמעט כמו בימי וירטון העליזים, ושרים "עבדים היינו" לצד "כל העולם כולו גשר צר מאוד"; ואת אריאל מקדונלד מהגג בכריזמה הייחודית שלו על החיבור שעורך החג המיוחד הזה בין עם העבדים היהודי שנגאל לבין שנות העבדות האיומות של האפרו-אמריקאים; ואת הקבוצה השמחה והמגובשת שאיחדה סביבה את העם.

גם ב-2007 ערכה מכבי (תחת נוון ספאחיה) ליל סדר בחו"ל, במוסקבה, וב-2010 (תחת פיני גרשון) בבלגרד. וגם שם חזרו התמונות. אבל ההתרגשות ותחושת הראשוניות הלכה ופחתה. ולא רק היא.

מכבי תל אביב נכנעה 77:76 לריאל מדריד

למה הגימיקים של דיוויד בלאט כבר מאוסים?

בלאט בסיום: "פיקששנו במהלך אחד או שניים"

עוד ביורוליג: צסק"א ניצחה את באיירן והבטיחה ביתיות

פספסתם? צפו במשחק המלא בין מכבי תל אביב לריאל

שחקן מכבי תל אביב סופוקליס שחורציאניטיס. קובי אליהו
דמיינו אותו מקריא מההגדה. שחורציאניטיס/קובי אליהו

***

מי שחוזר אל התמונות מאותם סדרים ובוחן אותן בראייה היסטורית - נוכח בתהליך שמתרחש מאז, וביתר שאת בעונות האחרונות: הירידה העקבית ברמת האינטליגנציה, או "איי.קיו הכדורסל", כמו שאומרים, לאורך השנים. הקבוצה של מקדונלד, האפמן, הנפלד ושפר (ופארקר בעונה שלאחר מכן) הייתה לא פחות אינטליגנטית מבחינה מקצועית מהקבוצה של שאראס, פארקר ו-וויצ'יץ'; ומרגע שהתפרקה השושלת השנייה מורגשת ירידה קונסיסטנטית לא סתם בטיב הקבוצה, אלא בעיקר במידת האינטליגנציה שלה. אצל ספאחיה עוד שיחק גאון כדורסל ברמתו של וויצ'יץ', אבל הוא כבר הוקף בשמות כמו ביינום, יסאיטיס וירטין; וב-2010 כיכבו ויזנייבסקי, אנדרסן, לאזמה ופישר - אף לא אחד מהם כדורסלן אינטליגנטי במיוחד.

כשמדברים על איכות, או על טיב מקצועי, מתכוונים גם לכישרון, כמובן, אבל בעיקר לאיי.קיו כדורסל. אתה לא צריך להיות אתלט-על כדי להיות אינטליגנט: ראו ערך פניני. קבוצות מנצחות הן לא תמיד הקבוצות המוכשרות ביותר; הן בדרך כלל הקבוצות החכמות ביותר. רק לעתים נדירות קורה שהקבוצה המוכשרת ביותר היא גם החכמה ביותר - ואז נוצר פיצוץ מקצועי מרהיב (כפי שהתרחש למשל במכבי בעונת 2004/5). אולימפיאקוס זכתה ביורוליג בשנתיים האחרונות כי היא הייתה הקבוצה האינטליגנטית ביותר (ריאל הייתה המוכשרת ביותר). צסק"א של אטורה מסינה, שמנעה ממכבי את הת'ריפיט ב-2006, בהחלט לא הייתה מוכשרת ממכבי, אבל עם תיאו פפאלוקאס מול וויל סולומון בעמדת הרכז הייתה, כנראה, יותר חכמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נייט האפמן שחקן מכבי תל אביב. Darko Vujinovic, AP
הוא וחבריו לא היו פחות אינטליגנטיים מהטריו שאראס-פארקר-וויצ'י'ץ'. האפמן/AP, Darko Vujinovic

***

אתמול כתבנו על הוויכוח שניטש במכבי (וגם מחוצה-לה) סביב השאלה האם הסגל הנוכחי מוכשר דיו ואינו ממוצה ע"י המאמנים ברמה המקצועית - או שהוא פשוט לא מספיק טוב, ומכאן שאחוזי הצלחה ביורוליג, 68.1% (מאזן של 7:15 - מבחינת מספר ניצחונות מדורגת מכבי במקום החמישי, רק מתחת לריאל, ברצלונה, צסק"א ואולימפיאקוס), הם אופטימליים מן הבחינה הזו.

אבל אולי הוויכוח הזה לא מחודד מספיק. השאלה שצריכה להישאל קשורה למידת האינטליגנציה של הסגל הזה. ואולי אין כאן שאלה, אלא בעיקר סימן קריאה: הסגל שהתגבש העונה במכבי (ולא רק העונה) פשוט אינו אינטליגנטי מספיק. מה שבעיקר ייחד את מכבי בשנותיה הגדולות הייתה היכולת שלה למקסם את התקציב ביחס לאיי.קיו הכדורסל שהניב. כסף קונה כישרון, ולכן מהבחינה הזו מכבי לעולם - אלא אם כן תרים את התקציב בעוד כמה מיליוני דולרים טובים - לא תוכל למלא את הסגל בשחקנים ברמתם של מירוטיץ', רודריגס (האם זו ההכלאה בין טוב-טוב הגמד לבין יהושע הפרוע?) ופרננדס; אבל בחירת שחקנים נבונה יכולה להניב סגל שסך נקודות האיי.קיו שלו עולים על סך משכורותיו. זה קרה למכבי בכל שנותיה הגדולות - עם מקדונלד והאפמן, עם פארקר ושאראס ו-וויצ'יץ', ואפילו ב-2011, עם פרקינס ואידסון והנדריקס. אבל זה לא קורה לה בשלוש השנים האחרונות.

(ואגב, אם דיברנו על איכות כאחת מנגזרותיו של האיי.קיו, מעניין לציין את "מדד האיכות", שבאנגלית בכלל מכונה PIR - Performance Index Rating: מבחינת מדד האיכות הקבוצתי הממוצע מדורגת מכבי רק במקום השמיני העונתי ביורוליג, עם 84.3 נקודות מדד בממוצע. יריבתה המסתמנת ברבע הגמר - מילאנו - מדורגת רק במקום ה-15, עם 75.9 נקודות מדד בממוצע למשחק יורוליג. ומול ריאל, אגב, הפסידה אתמול מכבי רק בנקודה על הלוח, אבל במדד האיכות נכנעה 91:78, שמשקף יותר את הפערים בין הקבוצות אפילו במשחק הצמוד-לכאורה הנ"ל).

שחקן ריאל מדריד בכדורסל, סרחיו רודריגס, מול אלכס טיוס, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מכבי תל אביב לא יכולה להרשות לעצמה שחקנים כמוהו. רודריגס/ברני ארדוב

***

ריאל מדריד היא קבוצה סופר-מוכשרת, אבל בלי המוח שלה סרחיו רודריגס היא קבוצה הרבה פחות חכמה (וגם המאמן שלה לא תמיד מוסיף). לכן היא יכולה להיקלע לערבים קשים כמו אתמול בהיכל או כפי שהפסידה במינכן לפני שבועיים (וכפי שהסתבכה כמה וכמה פעמים בטופ-16; או כמו הנוק-אאוט שחטפה בגמר היורוליג בעונה שעברה מול אולימפיאקוס).

מכבי לא מוכשרת כמו ריאל אבל היא גם לא חכמה ממנה. אם יש שחקן שמסמל את מידת האיי.קיו כדורסל של מכבי הוא אולי ריקי היקמן. זה שחקן שגם אנשים שמקורבים אליו טוענים שהוא לא אינטליגנטי מספיק. העבירה הרביעית והחמישית שביצע אתמול (ששלחו את ריאל לאסוף ארבע נקודות קלות מהקו) המחישו את כל הסיפור: אחת בניסיון חסר-תוחלת לחטוף כדור, כנראה בשל יתר-התלהבות; שנייה בהגנה, מול הטעייה פשוטה (של רודריגס).

הדרך היחידה של מכבי לשרוד בכבוד משחקים כמו זה אתמול בנויה על בידודים וניצול האתלטיות-היתירה של שחקנים כמו היקמן וטיוס וסמית' על השומרים הלבנים והכבדים שלהם. היקמן צבר אתמול 17 נקודות, כולן באמצעות חדירות לסל. הוא היה כלי נשק התקפי משמעותי מאוד - ובניגוד לשבוע שעבר, אתמול הוא הגיע חד גם לקו העונשין. אבל במקום לשמור על עצמו ברגעי ההכרעה בשביל הקבוצה שלו, הוא ביצע עבירות טיפשיות, סיים את המשחק שלוש דקות וחצי לסיום ועוד העניק למדרידיסטה נקודות בונוס.

אם יש סיבה מרכזית שבגינה מכבי הפסידה אתמול - אחת היא: בפוזשנים האחרונים מכבי פשוט לא שיחקה חכם מספיק. וזה בכלל לא קשור לכסף.

ריקי היקמן, דייויד בלו שחקני מכבי תל אביב בעימות עם פליפה רייס שחקן ריאל מדריד. ברני ארדוב
הדרך היחידה של מכבי תל אביב לשרוד היא דרך בידודים. היקמן ובלו מול רייס/ברני ארדוב

***

אפשר להמחיש את נושא האינטליגנציה, לחיוב, גם באמצעות הפועל ירושלים. התצוגה הנדירה בראשית השבוע בהיכל המחישה את התחושה שירושלים של העונה אולי לא מוכשרת כמו מכבי - בטח שלא החל מהשחקן השביעי ברוטציה - אבל כמעט בכל עמדה מציגה מאץ'-אפ אינטליגנטי יותר. יותם הלפרין הוא שחקן עם איי.קיו כדורסל גבוה יותר מאוחיון. ג'וש דאנקן הוא דוגמא לרכישת איי.קיו כדורסל גדול בכסף קטן. דרווין קיצ'ן מספק רגעים של כדורסל מבריק. וכן הלאה (ואפילו תום מעיין הוא דוגמא לחשיבה מהירה ולהשקעה עתידית-אסטרטגית בנושא האיי.קיו של הכדורסל).

בעיה גדולה שמטרידה במיוחד את ראשי מכבי לקראת העונה הבאה קשורה לאיי.קיו של הסגל הישראלי. גם העונה לא הצליחה מכבי למצוא תחליף לאינטליגנציה שאבדה עם פרישתם של שארפ ובורשטיין. הם לא רק היו שחקני כדורסל איכותיים, אלא בעיקר שחקנים חכמים. הם, ולאורך הדורות שחקנים מסוגם של לו סילבר, מוטי ארואסטי, מוטי דניאל, נדב הנפלד, עודד קטש ודורון שפר היוו את ההבדל האיכותי, את הבדל האיי.קיו כדורסל, בין מכבי לבין יתר הקבוצות בישראל. בתחילת השבוע אולי חזינו, לראשונה בהיסטוריה, בקבוצה שמציגה גם סגל ישראלי אינטליגנטי יותר מזה של מכבי וסגל זרים אינטליגנטי לא פחות.

ניקולה וויצ'יץ', וגם מחלקת הסקאוטינג, מנסים למצוא פתרונות. הם יקימו אקדמיה והם הופכים בסגלי הקבוצות של הליגה בניסיון למצוא שחקנים שישנו בחזרה את מאזן הכוחות. אבל הכדורסל הישראלי לא מצמיח בדור האחרון שחקנים שהם גם מספיק מוכשרים (כדי לשחק במכבי) וגם אינטליגנטים במידה כזו שיוכלו להשיב למכבי את אותו יתרון היסטורי שהלך לאיבוד. ומכאן חשיבותה האדירה של האקדמיה מבחינה אסטרטגית עבור מכבי של העשור הבא: מכבי מתכוונת לגדל שחקנים עם מוח בעצמה.

עד שזה יקרה, מכבי תהיה חייבת לעשות שני דברים: לצמצם את הסגל, כדי שיותר כסף יושקע בפחות שחקנים ויוכל לקנות יותר כישרון; ולקוות למצוא שוב את אותן מציאות, מבחינת נקודת איי.קיו לדולר (בשכר), שהפכו אותה לקבוצה המצליחה והסופר-איכותית שהייתה בשנותיה הגדולות (בקטגוריית האיי.קיו לדולר מנצחים כנראה מקדונלד ושאראס). אבל בשביל לאתר את השחקנים המיוחדים הללו צריך יכולת לראות מעבר לסטטיסטיקה היבשה; צריך חזון.

גארד הפועל ירושלים יותם הלפרין (שמאל) מול שחקן מכבי תל אביב ריקי היקמן (ימין). מגד גוזני
חכם יותר מכל שחקן אחר בקו האחורי של הצהובים. הלפרין מול היקמן/מגד גוזני

***

נסיים עם הסבר קצר לגבי מצבה של מכבי בבית: ניצחון במינכן בשבוע הבא נועל אותה מעשית במקום השלישי; הפסד - בוודאי שהפסד ב-3 נקודות ומעלה - מסבך אותה מאוד.

חוץ מבאיירן (7:5), גם גלאטסראיי (6:6) וגם קובאן 6:5. תשחק הערב בבית מול פרטיזן וכנראה תנצח ותעלה ל-6:6) בתמונה.

קודם כל, האופציות הברורות. גלאטסראיי וקובאן יכולות לעבור את מכבי מבחינת מספר נקודות אם ינצחו את כל המשחקים שנותרו להן (גלאטסראי: צסק"א בחוץ, פרטיזן בבית; קובאן: פרטיזן בבית; ריאל בחוץ; באיירן בבית). אבל בגלל שגם גלאטסראיי וגם קובאן צריכות עוד לשחק בחוץ מול מוליכות הטבלה, הסיכוי ששתיהן ינצחו את כל המשחקים קטן. בכל מקרה, אם זה קורה (ומכבי מפסידה לבאיירן בשבוע הבא ולצסק"א בבית במחזור האחרון), הן יסיימו עם מאזן 6:8 ומכבי עם מאזן 7:7. ומכבי תלך הביתה עוד לפני ההצלבה.

האפשרויות הריאליות יותר קשורות לשוויון נקודות של מכבי מול קבוצה אחת או שתיים, בהנחה שמכבי אכן תפסיד פעמיים. במקרה כזה היא תוכל להיקלע לשוויון משולש עם שתיים מהשלוש - גלאטסראיי, קובאן ובאיירן. עוד נרחיב על כך אחרי המחזור הבא במינכן, אם העניין יהיה רלוונטי, אבל ברוב מצבי השוויון המשולש מכבי אמורה לשרוד במפעל ולסיים לפחות במקום הרביעי (אם לא השלישי).

במכבי מאוכזבים מההפסדים הדחוקים לפרטיזן ולריאל, אבל צריכים לזכור שהשיגו לא מעט ניצחונות דחוקים קודם לכן (בחוץ מול גלאטסראיי, בבית מול באיירן וכו'). הפסד באחד המשחקים הללו ומכבי, שבתחילת העונה הצהירה על תוכניות הפיינל פור שלה, הייתה בסכנת הדחה ברורה, מוחשית ומביכה כבר בשלב הזה. זה קרה לה רק בשנת 2009, ועדיין יכול לקרות העונה.

ohad@walla.net.il

שחקן באיירן מינכן, מלקולם דלייני (23) מול שחקן צסק"א מוסקבה, קייל היינס. Mikhail Serbin, GettyImages
מכבי תל אביב חייבת ניצחון במינכן/GettyImages, Mikhail Serbin

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully