וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כללים בסיסיים לשוחה המתחיל

דניאל קציר

6.5.2012 / 16:05

רגע לפני שקופצים למים, חשוב לדעת על מה לא להתפשר כשמתחילים לשחות ברצינות. כתבה 4 בסדרה של דניאל קציר

הקיץ כבר כאן. גם אם רק נגמר החורף והחל האביב, הקיץ כבר כאן. אי אפשר להתעלם מהרצון להכין גופינו לקיץ, להצטייד בקרם הגנה ולשחרר את האמביציה שמעוררת בנו חשק להתנער מהבגדים הארוכים, להחליף לבגד ים ופשוט להתחיל לשחות.

אלא שבדומה לריצה ורכיבה על אופניים, גם שחיה צריכה להתבצע עם סולם מאמצים ובנוסף נדרשת טכניקה שהיא הנקודה החשובה ביותר. בדיוק לצורך כך, ריכזתי עבורכם את הכללים שיאפשרו לכם לקפוץ ראש למים הקרירים ולהתמיד בשחייה אפקטיבית ומהנה לאורך זמן.

מייקל פלפס שחיין אמריקאי קופץ לבריכה. GettyImages
רגקע לפני שקופצים למים/GettyImages

1. טכניקה – זה כל הסיפור
שחיה לסוגיה : חזה, חתירה, גב, פרפר, מתחילה מטכניקה. כשהטכניקה נכונה ובפרט שחיה בסגנון חתירה; הגוף כמעט ואינו מתאמץ, הנשימה אפקטיבית, כל השרירים פועלים בתיאום ונמנעת שחיקה של השוחה שנהנה מהספורט.

2. מתחילים מהתחלה
נשים וגברים בכל הגילאים בהם חיילים משוחררים, בני 40 הרוצים לחזור לעשות ספורט ובני הגיל השלישי, למדו לשחות בילדותם ורוצים "לרתום את העגלה לפני הסוסים" ופשוט להתחיל לגמוע בריכות. מרבית המבוגרים למדו בילדותם שחיה בסגנון חזה שלמרות המיתוס, דווקא מחייב רמת דיוק ומיומנות גבוהה. עבור מי שמתכנן להתחיל לשחות באופן קבוע, להיכנס לכושר ולשמור על משקל תקין ובריאות טובה; כדאי לקחת שיעורי תרגול ורענון ולהתמקד בסגנון חתירה או גב. שיעורי תרגול והדרכה מאפשרים שחיה נכונה ובריאה ומונעים מצב של כאבים בגב התחתון ובצוואר.

3. בחירת מאמן שחיה מוסמך
מאמן שחיה מוסמך יודע מה נכון עבור השוחה המתחיל (או החוזר), האם יש לו מגבלות פיזיות שיש להתחשב בהם. הוא מכיר את כל סגנונות השחייה, למד אנטומיה, פיזיולוגיה של מאמץ, פסיכולוגיה, והתנסה באימון שחיינים בגילאים שונים וברמות שחיה שונות. הערה: מדריך שחיה אינו מאמן שחיה - מדובר בלימוד של מספר שבועות בודדים אל מול שנת לימודים אקדמית.

4. מדוע שחיה בסגנון חתירה מומלצת
שחיה בסגנון חתירה מאפשרת לבצע אימון סיבולת לב ריאה, כמעט מבלי להתאמץ. נשימה בסגנון חתירה מבוצעת על ידי הגוף הצידה ולא רק הראש הדבר מונע מאמץ מיותר לצוואר,כמו כן בסגנון זה הגוף נשאר מאוזן במים, בשונה מחזה ופרפר,שם כל הפלג גוף התחתון שוקע בזמן הנשימה קדימה, דבר היוצר קושי גדול אצל השחיינים.

שחיה. Clive Rose, GettyImages
הכי בריא לכם. חתירה/GettyImages, Clive Rose

5. כושר וידע קודם לא הכרחי
יש מיתוס ששחיה היא ספורט מאוד מאמץ ושכדאי להתחיל לשחות בכושר וזו טעות. יתכן שהסיבה לכך ששחיה נתפסת כמאמצת נובעת מכך שבילדות רבים למדו שחיית חזה שהיא סגנון שחייה מאתגר למדי וכמבוגרים הם יודעים לשרוד במים, לעבור מצד אחד של הבריכה לצידה השני ולהימנע מטביעה. מעבר לכך, אין סיבה שאדם ממוצע לא ישחה מספר רב של בריכות במאמץ סביר. כשיש טכניקת שחייה טובה ועבודה נכונה של הידיים, הרגליים,האגן והנשימה, אין צורך בכושר ובטח לא כתנאי ראשוני.

6. התמדה ותרגול
כמו בכל תחום, תרגול היא מילת המפתח וסוד כל העניין. כדי לקבל כלים נכונים לשחייה מהנה ואיכותית, צריך ומומלץ לתרגל. לכל אדם יש קצב משלו ובכל זאת, אם מדובר על אישה, גבר או ילד שאין לו חשש ממים, צריך 10 שיעורי תרגול מינימום כדי להטמיע עקרונות שחייה נכונה ולהתנסות בהם : נשימה, יציבות במים, ציפה, תנועתיות, שיפור הטכניקה. לאחר מכן חשוב להתמיד בתרגול כדי לשמור על הטכניקה.

7. תחושת הגוף במים
שחיה היא ספורט חווייתי ומהנה שמחייב תרגול. על מנת להישאר בכושר,צריך לעבוד על פעילות אירובית וסיבולת לב – ריאה שמסייעים לחילוף חומרים טוב יותר והפחתה במשקל; כדאי להתמיד ולשחות בימים קבועים מספר פעמים בשבוע. באמצעות שחייה בתדירות קבועה, ניתן לשמור על כושר, מוטיבציה גבוהה וכמובן טכניקה מעולה.

8. הריון | ילדים | מבוגרים
שחייה היא ספורט בעל יתרונות רבים על פי ענפים אחרים בשל העובדה שהגוף אינו חש את משקלו במים. לכן הוא מתאים למבוגרים, אנשים הסובלים מבעיות גב ורוצים להשתקם או לעסוק בספורט שלא מפעיל לחץ על המפרקים וגם לילדים ונשים בהריון. עבור שלוש קבוצות אלה, השהייה במים תורמת לא רק להרגשה טובה, חוויה חיובית ותחושת ביטחון עצמי, אלא גם מסייעת לגוף להתמודד עם סימפטומים ומחלות. רצוי לבקש הדרכה מקדימה, אבחון ותרגול טרם התחלת שחייה באופן סדיר.


לסיכום
שחיה היא ספורט בריא ומהנה, שעל ידי טכניקה נכונה ותרגול מתאים, משפר את מצב הרוח, מסייע להפחתה במשקל, מסייע לגוף להתמודד עם מחלות ומאפשר לנו לשמור על כושר גופני.
מקווה שתאמצו את העקרונות ותיווכחו בעצמכם כי שחייה היא ספורט שתענוג להתמיד בו בפני עצמו או לשלב עם ענפי ספורט אחרים לטווח ארוך.

ג'אנט אוואנס שחיינית אמריקאית. GettyImages
כל אחד יכול/GettyImages

הכותב דניאל קציר, אלוף ישראל וחלוץ השחיה במים פתוחים, מייסד בית הספר לשחייה Easy Swim ומפתח השיטה לשחייה אפקטיבית Harmony Movements .

לאתר בית הספר לשחיה של דניאל קציר

הכתבה השלישית בסדרה של דניאל קציר

הכתבה השניה בסדרה של דניאל קציר

הכתבה הראשונה בסדרה של דניאל קציר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully