פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

        האם שחיה היא באמת ספורט בריא?

        דניאל קציר, חלוץ השחיה במים פתוחים בארץ, ישפר בשבועיים הקרובים את סגנון השחיה שלכם עם סדרת מאמרים. פרק 1

        האם שחייה היא תמיד ספורט בריא ? התשובה לכך היא כן, אם שוחים נכון.

        טכניקת שחיה נכונה, מאפשרת לגמוע מרחקים כמעט מבלי להתאמץ. הבעיה מתחילה כשמזנקים למים חדורי מוטיבציה לאחר שנים של הימנעות משחייה מבלי לקחת שיעורי רענון או הדרכה. שחיה - גם בקרב שחיינים חובבים, עשויה לגרום למצב הפוך. במקום שכאבי הגב ייעלמו והתחושה תשתפר, יתכנו כאבי כתפיים, בעיות ברכיים או כאבי צוואר וגב שלא היו קודם לכן.

        כל אחד יכול ללמוד לשחות טוב, לעסוק בספורט בריא ומרגיע וליהנות מכך. אם חזרתם לשחות או שאתם מתכננים להירשם לבריכה, קחו כמה טיפים ממאמן השחיה דניאל קציר.

        דיפולט (יח"צ , פסטיבל הקולנוע ירושלים)
        תמונה שממחישה,מה קורה לגוף בזמן שחיה בסגנון חזה. איזון הגוף במים מופר ונוצר עומס גדול על הגב התחתון

        למה אנחנו מתעייפים? מהם הסגנונות הנכונים?

        האם יש סגנון שחייה בריא יותר מסגנונות אחרים?

        בהכללה שחיה היא ספורט בריא אך יש סגנונות שחיה שמי שמבצע אותם נכון מבחינת טכניקה ישחה יותר בריכות, עם פחות מאמץ ולאורך זמן. גם אם הגיע ללא רקע בשחיה בכלל בעברו. בשונה מהליכה או ריצה, שחיה נכונה צריך ללמוד ועל ידי כך לרכוש כלים שייאפשרו לך להתמיד וליהנות מספורט ללא פציעות. סגנונות השחיה הנחשבים ליותר בריאים הם חתירה וגב.

        למה אנשים מתעייפים מהר במים?

        אני רואה בני 40 שרוצים להתחיל להיכנס לכושר כדי לשמור על הבריאות. הם מסוגלים לשחות 20 בריכות בסגנון חזה אך לא משלימים שתי בריכות בסגנון חתירה. התשובה טמונה בטכניקה. באופן אבסורדי, שחייה בסגנון חזה מפעיל הכי הרבה שרירים, הוא גם הכי קשה פיזית וגם דורש הכי הרבה מאמץ מהשחיין שפעמים רבות אינו מודע לכך. הבעיה היא שאם לא שוחים נכון חזה, עלולים לפתח כאבים בצוואר ובגב וליאלץ להפסיק לשחות לפרקים. בחתירה, ניתן לשחות נכון, להגיע למצב שהגוף מאוזן במים ומעבר לכך, להתאמץ הרבה פחות במהלך השחיה.

        חלק קריטי בשחיה נכונה הוא הנשימה. בשחיית חזה נושמים קדימה עם הראש ואז איזון הגוף במים מופר. בחתירה הנשימה מתבצעת לצד ולא קדימה כאשר המיקום האידיאלי של הראש בשחיה הוא כשמסתכלים למטה. בנשימה לצד יותר קל לנשום, הגוף לא יוצא מאיזון וזה שומר על בריאות הגוף באופן טוב יותר לאורך זמן.

        חוזרים לילדות - לימודי שחיית חזה אל מול סגנון חתירה

        שחיה בסגנון חזה פופולארית בקרב בתי ספר לשחיה שמלמדים ילדים בגיל 5-6. אולי תופתעו לדעת ששחיית חזה טובה, מחייבת דיוק ותרגול רב. שחיה בסגנון חזה חושפת את רצועת הברך הפנימית לעומס ולנזק אם מתאמנים או מתרגלים את הפעולות לאורך זמן. בנוסף לברכיים עלול להיווצר עומס על הגב התחתון מפני שנושמים קדימה ומרימים את הראש מעל המים. כתוצאה מכך הגוף מאבד מהאיזון וכל משקל הגוף על הגב התחתון וגם העומס על הברכיים.

        ההמלצה : חכו עם הילד לגיל 7 ואל תיכנעו ללחץ חברתי. הילדים יהיו בשלים מבחינה מוטורית וילמדו תחילה שחיית חתירה שמאמצת הרבה פחות את הגוף ונחשבת לבריאה יותר.

        7 כללים לשחיה נכונה ובריאה

        1. העדיפו שחייה בסגנון חתירה או גב. אלו סגנונות שחיה בריאים המאפשרים לשחות באופן אפקטיבי וכמעט ללא מאמץ.

        2. תרגלו טכניקת נשימה נכונה של נשימה הצידה ולא קדימה והימנעו מטלטול הראש פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל,כאשר הראש מחוץ למים (זה מוסיף מאמץ מיותר ושגוי לשחיה).

        3. שחיה ממושכת בסגנון חזה עם ראש מחוץ למים עלולה לגרום לכאבי צוואר וגב ואף לפציעות. אם אתם מעדיפים לשחות חזה, דייקו בתנועות ושימו דגש על נשימה נכונה.

        4. כמו לחזור לנהוג אחרי הרבה שנים. אם אתם מתחילים או חוזרים לשחות באופן קבוע מכל סיבה שהיא, אם מסיבות של כאבי גב, אם כדי להפחית במשקל או פשוט כדי לשמור על כושר גופני, עשו זאת עם ליווי מקצועי. התחילו במספר שיעורי לימוד או תרגול עם מאמן מוסמך שילמד אתכם טכניקה נכונה של שחיית חתירה בריאה ואפקטיבית בה תוכלו להתמיד לאורך שנים. אם מתרגלים חתירה בטכניקה בריאה, אפשר לשחות ללא הגבלה ולהאריך את מספר הבריכות ששוחים בהדרגה.

        5. שחייה נכונה ובריאה לדיאטה. אם אתם מתחילים לשחות כדי להוריד במשקל או כדי לשמור על משקל תקין, הסגנון המומלץ עבורכם הוא חתירה. זה סגנון אירובי אשר שורף קלוריות רבות באימון (שחיית חזה פחות אפקטיבית ונכונה לגוף במיוחד אם רוצים לשחות באופן קבוע לצרכי בריאות, כושר או הפחתת משקל).

        6. מעבר משחיה באופן שגוי לשחיה בריאה. מבוגרים רבים שוחים באופן שגוי מפני שהתרגלו לשחות כך לאורך השנים. אם אתם נחושים לגמוע בריכות, תשכחו מכל מה שהכרתם, השאירו את "הידע הקודם" יחד עם הבגדים על הכיסא ליד הבריכה ותנו לעצמכם הזדמנות ללמוד לשחות מחדש.

        7. הקפידו על הדרגה באימונים. כמו בכל פעילות ספורטיבית, גם בשחיה חשוב לשמור על סרגל מאמצים ולתרגל מקטן באופן הדרגתי ועקבי.

        זכרו : כדי לשחות טוב ובריא לאורך זמן, נדרשת בראש ובראשונה טכניקה ורק אחר כך כושר גופני. אל תחכו שתהיו בכושר כדי להתחיל לשחות.


        בכתבה הבאה בסדרה ינתנו 7 טיפים מקצועיים לשחיה נכונה לאורך זמן.

        לאתר בית הספר לשחיה של דניאל קציר

        הכותב דניאל קציר, אלוף ישראל וחלוץ השחיה במים פתוחים, מייסד בית הספר לשחייה Easy Swim ומפתח השיטה לשחייה אפקטיבית Harmony Movements.