וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איליה וקוץ בה: החתמת רארש איליה במכבי תל אביב מסקרנת וטריקית

2.2.2023 / 13:30

הוא התגלה במקריות, הפך מיד להבטחה עצומה, מציג שילוב של כישרון מיוחד ואופי חזק ומושווה לקאקה ואריקסן. במובנים רבים מכבי תל אביב החליפה את גלוך בגרסה הרומנית שלו, אבל גם ויתרה על הפאסון בדרך. על עסקה מרשימה ומסוכנת כאחד, שתהפוך למשתלמת רק בתנאי מאוד מסוים

תקציר גביע המדינה: מכבי תל אביב - מכבי פתח תקוה 0:4/ספורט1

העזיבה של רארש איליה הייתה באוויר כבר שבועות ארוכים. התקשורת הצרפתית דיווחה כבר עם פתיחת החלון שניס מחפשת לצעיר הרומני קבוצה שתקלוט אותו בהשאלה. ברומניה, התחילו לפנטז על חזרה הביתה לראפיד בוקרשט. היו אפילו כאלה שטענו שהנה, עוד שחקן צעיר חוזר מהר מדי כי קצת קשה. דיברו על המנטאליות של השחקן הרומני. מצלצל לכם מוכר? לאדריאן מוטו, מאמן ראפיד, הייתה תשובה מוחצת: "דיברנו בטלפון כמה פעמים בשבועות האחרונים", אמר בשבוע שעבר. "רארש הגיע לרומניה בשל בעיה אישית, אבל לא שקלתי להחזיר אותו. אני לא ממליץ לו לחזור לרומניה ולא לראפיד. הוא צריך להמשיך, לנשוך שפתיים, להתאמן כמו שצריך והיום שלו יגיע".

היום שלו יגיע במכבי תל אביב. אייטור קראנקה אמנם טען שאיליה לא בא כמחליף של אוסקר, אבל בפועל, יש המון נקודות דמיון בין השניים - הגיל, הפוטנציאל, ההייפ, הסיפור וגם היכולות המקצועיות. הצהובים הביאו שחקן יוצר, מגוון, שיכול להתאים למספר שיטות משחק ואמור להשלים את מה שהיה חסר. מכבי תל אביב ניצלה הזדמנות של הרגע האחרון ולקחה אותה - שזה בגדול המהות של דד-ליין דיי בינואר. אם יש לך סבלנות לחכות, אולי תמצא מציאות של ממש בסוף היום. איליה הוא שם מאוד מרשים ופוטנציאל ענק, אבל מהעסקה הזאת עולה שאלה אחת מהותית: האם מכבי תל אביב תצליח להפיק ממנו מה שהיא צריכה כדי להשיג את המטרות בטווח הקצר?

בליגה אחרת: מכבי תל אביב גברה 0:4 על מכבי פתח תקוה
קניקובסקי: "אייטור קראנקה הביא איתו רוח חדשה ואנרגיות"
איליה יקבל דקות בשבת: "קונים את הפתיחה של יובאנוביץ'"

רארש איליה, מכבי תל אביב. אריאל שלום
אחרי ארבעה חודשים בלי לשחק, יש לו ארבעה חודשים לקחת אליפות. איליה/אריאל שלום

דומיטרו דרגומיר, נשיא ההתאחדות הרומנית לשעבר, נהג לפקוד את משחקי אחת מקבוצות הילדים של המועדון ACS ג'וניורול כדי לצפות באחיינו. שם, נתקל לראשונה באיליה ואמר לכל מי שהיה מוכן לשמוע שזה הדבר הבא: "כשהוא היה בן 14 אמרתי שהוא יהיה שחקן גדול. בגיל 16, בהמלצתי, הוא זומן לאימוני הנבחרות ואמרו עליו שם שזה שחקן מפלנטה אחרת. גידלו את הילד כמו שצריך, משפחה טובה, הורים חכמים. הוא קיבל חינוך כמו שצריך ויש לו איכויות של פנומן. מבחינת שליטה בכדור, אין הרבה שחקנים כאלה באירופה".

לג'וניורול יש הסכם שיתוף פעולה עם ראפיד בוקרשט. כישרונות עוברים והמועדון הצנוע משאיר בידיו 20-25 אחוזים. איליה עבר בגיל נוער, ומשם דברים טסו בקצב מסחרר. כשמוטו מונה לתפקיד המאמן במהלך העונה שעברה, הקשר הצעיר כבר לא זז מההרכב. לאליפות אירופה לנוער הוא כבר בא כשחקן מסומן ולכולם היה ברור שמעבר גדול הוא עניין של מחיר. בראפיד ידעו לספר על הצעות ממועדונים בכל הליגות הבכירות. איליה חתם בניס. חמישה מיליון יורו דמי העברה, מתוכם מיליון לחשבון הבנק של ג'וניורול. איליה עוד הספיק לערוך את האימון המסכם בראפיד לקראת מחזור הפתיחה ברומניה כשאבא שלו התקשר והודיע לו לארוז במהרה.

לכתבים שליוו אותו לשדה התעופה אמר: "אני חושב שאני מוכן. אני לא צעיר מדי, לא יהיה קל, אבל לא התחלתי לשחק כדורגל כדי להישאר ברומניה לנצח ואני הולך לנצל את ההזדמנות. זה מה שתמיד רציתי ואני סומך על עצמי", אבל באותה נשימה הוסיף: "לא ציפיתי שישלמו עליי כל כך הרבה כסף, לפחות לא בקיץ הזה".

לצד ההתלהבות, ברומניה היה מי שביקש לצנן את ההתלהבות. הספקנים טענו מיד שיהיה לו קשה להוכיח את עצמו, גם מבחינה פיזית. בד בבד, דרשו שתהיה כלפיו סבלנות. "אנחנו לא צריכים לחטוף התקף לב בגלל שחקן שנמכר בחמישה מיליון יורו, כשיש היום שחקנים שנמכרים בעשרות מיליונים", טען המאמן הרומני הוותיק לאסלו בולוני שמדריך כיום את מץ. "בואו נשאיר את ההתלהבות בצד. הוא יצטרך לזמן להתאקלם ואז הכישרון ידבר. יהיה לו קשה להוכיח את עצמו וכולנו נצטרך להתאזר בסבלנות".

עוד בוואלה!

קניקובסקי: "המטרה שלי היא לא להיות אוסקר, אלא להיות גבי"

לכתבה המלאה

הביצועים של איליה ברומניה

איליה הוחתם בניס לדרישתו של המאמן דאז, לוסיאן פאבר. השוויצרי טען באחד הראיונות: "ראיתי שחקן שמרגיש נוח עם הכדור, אמיץ, עם דריבל ויכולת הבקעה. אם הייתי הולך לגלדבאך (איתה ניהל מו"מ לפני שחתם בניס - ע.מ) אולי הייתי לוקח אותו. הוא ילד טוב, צעיר עם פוטנציאל נהדר". יחד עם זאת, יש בצרפת מי שטען שפאבר וניס שקלו בשלב די מוקדם לשלוח את הקשר לשנת השאלה בקבוצת הבת לוזאן מהליגה השוויצרית השנייה. יכולת טובה במשחקי קדם העונה שינתה את התוכניות.

אחרי הבכורה במשחק ידידות נגד רומא, איליה קיבל מחמאות: "הוא הראה על המגרש כל מה שפאבר ראה בקלטות. שתי פריצות טובות באגף, איום על השער, נכנס בין הקווים, שליטה בכדור וחוכמת משחק. הוא אמנם נעלם לדקות ארוכות וצריך להעלות מסת שריר, אבל זו התחלה טובה". גם פאבר התרשם: "זה היה לא רע בכלל", אמר בסיום אותו משחק ודיבר על התפקיד במגרש: "הוא יכול לשחק 9 וחצי (מעין חלוץ שני), עמדה שבה הוא הוא מרגיש נוח או בצד שמאל במערך של 4-2-3-1 או 4-4-2. אם משחקים 4-3-3, אפשר להשתמש בו גם במספר 8".

איליה נזרק מהר למים, אולי מהר מדי. הוא פתח במשחקים מול מכבי תל אביב באירופה וגם בשניים מארבעת מחזורי הפתיחה. כשהפרויקט הגרנדיוזי קרטע עם תוצאות לא טובות, פאבר הזיז את הפרוספקט שלו הצדה והוא נעלם. למעשה, איליה מגיע לישראל אחרי שלא שיחק ארבעה חודשים. כשהמאמן פוטר בינואר, המשמעות הייתה ברורה: ניס חיפשה להשאיל - ודגש על להשאיל ללא אופציית רכישה.

"התאקלמתי עד כמה שאפשר", סיפר איליה בראיון ברומניה בנובמבר. "זה לגמרי שונה מהבית, אבל אני לוקח את זה צעד אחר צעד. אני מקווה להתבסס כאן בהקדם האפשרי. לא ציפיתי שהליגה הצרפתית הראשונה תהיה התחנה שבה אמצא את עצמי, אבל אני שמח. אין לי ברירה אלא להיות שמח ולהמשיך לעבוד. זו ליגה חזקה ממה שציפיתי ושונה ממה שאני מכיר. השחקנים הרבה יותר חזקים ומהירים, אבל אגיע לרמה של כולם. אני יכול לעמוד בזה".

רארש איליה במדי ניס. Catherine Steenkeste, GettyImages
הכל, רק לא לחזור לרומניה. איליה במדי ניס/GettyImages, Catherine Steenkeste

כשהחלו הבעיות המקצועיות, הרומנים חיכו לחזרה של איליה הביתה. "אני חזרתי ב-2010 כשהיו לי בעיות בפורטו ושנה לאחר מכן זכינו בליגה האירופית", טען כריסטיאן ספונארו, חברו של איליה מימי ראפיד שבעצמו נמכר בגיל צעיר. "אני מבין שיש לו בעיה עם המאמן ולכן הוא לא משחק. הוא צריך לצאת בהשאלה. כששחקן משחק, רואים אותו מועדונים אחרים. כשאתה לא משחק, מי רואה אותך?".

לאיליה היו תוכניות אחרות. הוא רצה לצאת למקום קל יותר, גדול יחסית, לקבל דקות משחק ולחזור חזרה מהדלת הקדמית. הוא בעיקר לא רצה להיכנס לרשימה של כאלה שחזרו מוקדם לרומניה. זה לא הטיפוס. ברומניה תיארו אותו כפייטר, ווינר ואחד שלא מוותר. על עצמו העיד בעבר: "אני מאוד שאפתן, גאה, אפילו קצת שחצן. אני רוצה שהכל יהיה מושלם ולפעמים שם לחץ על עצמי ומאתגר את עצמי. זה משהו שלא הרבה אנשים יודעים עליי".

ברשתות, חגגו את ההגעה של איליה למכבי תל אביב. אין ספק שמדובר בהחתמה בפרופיל גבוה. אם תרצו, מכבי תל אביב החליפה את אוסקר בסוג של אוסקר הרומני. כן, היו פה שחקנים שנקנו במיליונים בגיל צעיר ושיחקו במועדונים מפוארים, אבל לא בגיל כזה. לא חצי שנה אחרי שיא ההייפ סביבם. הסקאוט הבלגי יאצק קוליג, מומחה לכדורגלנים צעירים עם חשבון טוויטר בעל 234 אלף עוקבים, כתב בקיץ על איליה: "הוא חזק, טכני, יצירתי, עובד קשה ודי פורה לגילו. אולי הוא יתקשה בשנה הראשונה, אבל זו העברה טובה של ניס. החוזקות: מסירה, ראיית משחק, טכניקה, יצירתיות, שליטה בכדור, הגבהות ומצבים נייחים". לקינוח, טען קוליג שאיליה הוא מזכיר בסגנון את כריסטיאן אריקסן.

"הוא שחקן התקפי עם המון איכויות ואם אתה מחפש השוואה גדולה, לדעתי הוא דווקא יותר מזכיר בסגנון שלו את קאקה", אמר אתמול איש מקצוע רומני. "הוא מאוד מהיר ומלא פוטנציאל בכל הקשור ליכולת אישית. המעבר לצרפת היה מהיר מדי וגדול עליו. יש פער עצום בין הליגה הרומנית לליגה הצרפתית. הוא שחקן טוב מאוד, אבל עדיין צריך להתבגר כדי להצליח ברמות הגבוהות. כן, יש סביבו הייפ. זה שחקן שאנחנו כבר מחכים לראות בנבחרת".

כריסטיאן אריקסן, מנצ'סטר יונייטד, מול מרטין אודגור, ארסנל. רויטרס
אחד המודלים לחיקוי. אריקסן, מימין/רויטרס

על הנייר, מכבי תל אביב מקבלת את השחקן ההתקפי הוורסטילי שהיה חסר לה מתחילת העונה. הוא יאפשר לקראנקה לשחק במערך המועדף עליו עם ארבעה בהגנה. החיסרון הפיזי שבלט בצרפת יהיה פחות משמעותי כאן והיכולות האישיות יעזרו למלא את החסר אחרי עזיבת גלוך. במהלך הקריירה הקצרה שלו, כפי שציין פאבר, איליה שיחק ככנף שמאל (עם רגל הפוכה), כקשר התקפי וגם כקשר מרכזי. "מוטו לימד אותי איך להפוך לשחקן ורסטילי שמשתמש בכל השטחים במגרש, הוא שיפר את המשחק שלי", אמר על עצמו השחקן.

זו עסקה מרשימה, אבל גם טריקית. לא משהו שראינו ממכבי תל אביב בעבר. מכבי תל אביב לא אוהבת לראות את עצמה כתחנת מעבר לשחקנים. הפאסון שלה כמועדון גדול לא מאפשר לה את זה. כלומר, היא יכולה לקנות מישהו במטרה להשביח אותו כמו שעשתה עם פרדראג ראיקוביץ', אבל השאלה? בלי אופציה? ינואר לא מאפשר יותר מדי מרווח. אפשר לקנות שחקן מקבוצה קטנה יותר - כמו שעשתה מכבי תל אביב עם ג'ורג'ה יובאנוביץ' אשתקד - או לבחור במישהו תקוע מקבוצה בכירה יותר שמחפש דקות משחק. בשום מצב אין כמובן ערובה להצלחה, אבל כשמדובר בשחקן כל כך צעיר - הסיכון יותר גדול.

יש בעיה רצינית - זמן. מכבי תל אביב צריכה תרומה מיידית. אין לה פריבילגיה (או סיבה) לבשל לאט, היא לא יכולה להרשות לעצמה לאבד נקודות כי האליפות תברח. יש לה ארבעה חודשים להוציא מקסימום משחקן שלא שיחק ארבעה חודשים. יצטיין, יעזור להביא אליפות ויחזור לניס? זה התסריט האופטימלי שכל מי שקשור במכבי תל אביב חותם עליו. כשמסתכלים על זה ככה, הדיון על אופציית הרכישה מתייתר. הצלחה עם איליה תקום ותיפול על פרמטר אחד - היכולת להפיק ממנו תועלת מיד.

דניאל פאנקו, מאמן הנבחרת הצעירה, נשמע אתמול סקפטי: "הוא לא שיחק כמה חודשים טובים והליגה בישראל לא נעצרה בזמן הזה. יהיו לו בעיות מנקודת מבט של קצב, שלא לדבר על להתרגל לליגה חדשה, קבוצה חדשה וחברים חדשים. הכי חשוב מבחינתו לשחק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully