וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיקת הכבשים: האחריות של ההתאחדות והבקרה להתרסקות של בית"ר ירושלים

15.6.2022 / 9:00

חמש שנים אחרי אמיר כבירי, השקט של ההתאחדות ובקרת התקציבים בנוגע למעללי חוגג בבית"ר ירושלים הוא לא מקרי. מפגשי אינטרסים, חשש מתביעות וחשיפה של המחדלים, גורמים לשיתוק. בניגוד לסיפור של הפועל תל אביב, הפעם זה עשוי להיות יום הכיפורים של ההתאחדות והבקרה

תיקתקנו: סיכום אירועי היום, 14 ביוני/ספורט1

אוגוסט 2021 - ליגת העל יצאה לדרך כשבית"ר ירושלים מאושרת בבקרת התקציבים ומשה חוגג מתגאה: "קיבלתי את דרישות הבקרה והיום אעביר בטוחות הנדרשות לתקציב של 50 מיליון שקל" .

ספטמבר 2021 - משה חוגג הודיע על מינוי נאמן למועדון.

אוקטובר 2021 - ראשי בית"ר עדכנו את בקרת התקציבים שהם בבעיה קשה ולא יוכלו לסיים את העונה תפעולית, כאשר חסרים בסביבות 10 מיליון שקל בקופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עושה צחוק מבקרת התקציבים. חוגג/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאוקטובר עד ינואר הבקרה ובית"ר ניהלו שיחות, כאשר בינואר נבנתה תכנית ארעית שתאפשר למועדון לסיים את העונה תחת החלטות לא ראויות. שחקנים שפוטרו כמה ימים לפני סגירת חלון ההעברות (לאחרונה נפסק למרקו ינקוביץ' בפיפ"א פיצוי של 300 אלף יורו, אדווין ג'סי לא הספיק למצוא קבוצה ותובע גם על נזק מקצועי), קיצוצי שכר של 25 אחוז, העברת סכום של כ-3.5 מיליון שקל שחוגג ידאג לה ועוד סכום דומה שיועבר על ידיו בשבועות הבאים.

בפועל? בית"ר ירושלים הייתה בדרך לחדלות פירעון ומי שהיה צריך - דאג לעצמו. כצפוי, הסכום שאמור היה לעבור בשבועות הבאים לא הגיע והמועדון שוב נתקל בבעיות תזרים. מה היה הפתרון? פשוט לקחת מה שלא שלך. בהוראת חוגג, כספים שהיו אמורים להגיע לליוואי גרסיה וסוכניו בעקבות מכירתו לא.א.ק אתונה לא הועברו אליהם, כ-3.5 מיליון שקל ששימשו למשכורות של שחקנים ועובדים באפריל, מאי ויוני.

זה לא נגמר שם. כשארגון השחקנים נלחם ש-25 האחוזים של הקיצוץ יוחזרו לשחקנים בעונה הבאה, סיגלית סייג - ראשת בקרת התקציבים - הייתה שם בבית הדין לעבודה בחודש מרץ כדי לעמוד לצד המועדון וחוגג ולהסביר את מצבו הקשה של המועדון. סיפרה שהוא אפילו יותר קשה מהפרטים שהיו ידועים לה. סייג ובקרת התקציבים נמצאים תחת אורן חסון וההתאחדות לכדורגל והם הצליחו "לקמבן" את בית"ר כך שהיא תסיים את העונה הנוכחית. לא מאהבת בית"ר אלא מתוך כסת"ח. היה ברור להם מה המשמעות של פירוק בית"ר והאחריות הישירה שלהם למצב.

אבל בעוד הם מבינים את האירועים ויודעים היטב שבסיום העונה החובות לא נעלמים, הם אפילו לא דרשו מבית"ר תשובות מיידיות לפתרונות לקראת העונה הבאה. למעשה הם לא עשו זאת עד לרגע זה. מכתב בו הם צריכים להציג ערבויות עד ה-30 ביוני זה משהו שלא רק בית"ר מקבלת. אם לא עומדים בו מקבלים ארכות ומושכים את זה גם עד סוף יולי, סוג של משיכת זמן כל עוד אין פתרון.

עוד בוואלה!

היועץ המשפטי של עמותת אוהדי בית"ר התפטר בשל המגעים עם חוגג

לכתבה המלאה
יושב ראש ההתאחדות לכדורגל אורן חסון. אודי ציטיאט
ידע היטב לאן נושבת הרוח. חסון/אודי ציטיאט

למה כל זה קורה? כי כל הסיפור הוא תסבוכת של מפגשי אינטרסים, חשש מחשיפה לתביעות במקרה של פירוק, חשש מתיבת פנדורה שתחשוף את המחדלים. כולם מבינים את גודל האירוע, אבל אף אחד לא יודע איך לטפל בו. אורן חסון שאמור לעמוד בראש הפעולה מספר כי הוא מוגבל מבחינת היכולות שלו ואם בית"ר תורד ליגה - מכבי פתח תקוה תישאר בליגת העל - דבר שתמיד יעורר קונוטציות מסוימות בהקשר של אבי לוזון. כל אלו לא מוסיפים לחסון נקודות.

ההבדל לעומת מקרים קודמים הוא שהפעם כמעט בכל סיטואציה שלא תהיה, יהיה זה יום הכיפורים של ההתאחדות לכדורגל ובקרת התקציבים. תרחיש ראשון הוא שבית"ר לא תעבור בבקרה, תלך להליך פירוק ומכבי פתח תקוה תישאר בליגת העל. זה נשמע רע מאוד, אבל יש הרבה מעבר לכך כי מישהו יצטרך לתת תשובות, ייחשפו מחדלים והתביעות יתחילו לזרום.

אפשרות אחרת היא שכמו בינואר, בקרת התקציבים תסייע לחוגג לשחק עם החובות ולהעמיד קבוצה בתקציב מינימום. במקרה כזה תקום קבוצה לא תחרותית, שיוצאת מטופס הטוטו הופכת מיותרת לזכיין השידור, והכי גרוע עלולה להיקלע ל"פוגרום" של האוהדים. אלי טביב לא רצה למכור את בית"ר ירושלים בזמנו, הוא גם לא נלחץ מחרם מנויים וכרטיסים. אבל האוהדים פשוט הבהירו לו שאם הוא יישאר הם יפרצו למגרש, יפוצצו לו משחקים, יביאו להורדת נקודות ואולי גם לעונשים כבדים יותר. כמו במקרה של טביב, גם הפעם האוהדים החליטו שחוגג לא יהיה בבית"ר והספינה הזו הפליגה מזמן.

אם בית"ר תישאר בליגת העל בתקציב מינימום - פיצוץ משחקים וכדומה יהיו מנת חלקו של המותג וקברניטי הענף יהיו בבעיה גדולה יותר מאשר פירוק. אולי ההתאחדות תיתקע באוגוסט עם 13 קבוצות בליגה או לחילופין עם קבוצה לא תחרותית שכל משחק שלה יהפוך לפארסה מקצועית עם אירועים מביכים מסביב.

ויש גם אופציה שלישית ואופטימלית יחסית למצב הנוכחי. שאנשים ייקחו אחריות ויעשו את העבודה שלהם. נכון שזה נשמע הזוי, אבל יש כאלה שבאמת עושים אותה ואפשר למצוא פתרונות. אי אפשר לקחת לחוגג את זכויות הקניין, אבל כן לייצר לחץ על בעלי חוב לקחת את הקבוצה לפירוק. אפשר גם לעגן אותם כלכלית. אפשר למצוא פתרון לכך שחוגג שהוא לא יכול לשמש כבעלי בית"ר תחת ההתאחדות לכדורגל ויופעלו עליו סנקציות, גם על ידי המנהלת. אפשר לעשות הרבה דברים שהיו צריכים להתבצע כבר בינואר, או בכלל בשנתיים בהן חוגג עשה צחוק מהבקרה.

אבי לוזון מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
כולם מבינים אילו קונוטציות יתעוררו אם הקבוצה של אבי לוזון תישאר בליגת העל/ברני ארדוב

הבעיה היא שעם כל הכבוד לאפשרויות, צריך מישהו שירצה וכרגע אין בדיוק כאלה. מי שלא פעל באגרסיביות עד עכשיו במשך כל כך הרבה זמן מול ההתנהלות בבית"ר, בחר לא לעשות זאת במודע למרות שהבין את ההשלכות. אבל בסוף מגיע הרגע שאי אפשר לברוח מזה. אולי בזמן הקצר שנותר מישהו ייקח אחריות ויעשה את תפקידו כראוי למנדט שקיבל.

seperator

נציגי אוהדי בית"ר ירושלים שיגרו היום מכתב לשר התרבות והספורט בו ביקשו לבדוק את התנהלות ההתאחדות והבקרה התקציבית בכל הקשור לקבוצה, בין היתר כתבו האוהדים: "מתגלה לנגד עינינו תמונה חמורה, בלשון המעטה, המעלה לכל הפחות חשד סביר שמא ההתאחדות והבקרה התרשלו בתפקידן, ומצטיירת התנהלות שוודאי מצדיקה בדיקה מעמיקה ויסודית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully