וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בילבאו, סרט מלחמה: מאחורי מסע התלאות של הפועל חולון בחבל הבאסקים

9.5.2022 / 13:02

עם הגעתם של האוהדים לפיינל פור, הוצפה העיר בדגלי פלסטין, בכתובות גרפיטי ובקריאות "ציונים הביתה!". ישראלי אחד בילה לילה במעצר, את המארב תיכננה קבוצת פעילי שמאל קיצוני - וכעת ינסו במועדון לאסוף את השברים לקראת פתיחת הפלייאוף בארץ

קרבות רחוב בין מפגינים אנטי ישראליים לאוהדי הפועל חולון בבילבאו/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

1. זו לא תהיה אותה חולון

הפועל חולון תנחת הערב (שני) בישראל, אחרי המסע לבילבאו שהיה בו כמעט הכל: הופעה היסטורית בפיינל פור של ליגת האלופות, תצוגות עידוד מרשימות מצד הקהל, תקרית בין מאמן לשחקן, אוהדים שהותקפו בשל היותם ישראלים, כמה פצועים קל ואף עצור אחד ששוחרר. הכל - חוץ מניצחונות על המגרש.

אחרי התבוסה ללודוויגסבורג במשחק על המקום השלישי, שלוותה בתקרית על הספסל בין גיא גודס למייקל קייזר, דיבר המאמן בחדר ההלבשה על חשיבות המשמעת הפנים קבוצתית, ואחר כך קיים שיחה אישית עם הסנטר שנזרק על ידו מהמגרש.

זהו, למעשה, האתגר המשמעותי והחשוב ביותר שממתין לגודס, אחרי סוף השבוע האינטנסיבי שעברו שחקניו: ביום שישי הם יארחו את הפועל גליל עליון בפתיחת רבע גמר הפלייאוף, כשגם בתוך המועדון לא יודעים למה לצפות. האם המאורעות האחרונים יחברו מחדש את הקבוצה, או שאולי הנחיתה הקשה מהמסע האירופי תשפיע לרעה גם על התצוגות בזירה המקומית. הלחץ יהיה עליהם, והמומנטום אינו בצידם, אחרי חמישה הפסדים בששת המשחקים האחרונים.

אוהדי הפועל חולון בבילבאו. ליגת האלופות, אתר רשמי
כשהנוכחות הישראלית הורגשה, החלה העוינות. אוהדי הפועל חולון בבילבאו/אתר רשמי, ליגת האלופות

בשעות הערב קיבלו השחקנים זמן חופשי. חלקם יצא למסעדה בעיר, אחרים נשארו במלון והיו גם מי שצפו מקרוב בניצחונה של טנריפה על מנרסה בגמר.

במבט קדימה, לא מן הנמנע שפניה של חולון ישתנו לאחר העונה האירופית הטובה בתולדותיה. גודס, שהגיע כשהקבוצה עמדה כפסע מהדחה עוד לפני הטופ 16, חתום לעונה נוספת וצפוי להישאר ולבנות סגל שיתאים יותר לשיטת המשחק שלו.

למעשה, כריס ג'ונסון הוא השחקן היחיד שמחזיק בחוזה מובטח. לרפי מנקו יש הסכם עם אופציית יציאה דו צדדית, וגם גיא פניני מעוניין להמשיך לשחק עונה נוספת לפחות. ההערכה היא כי ייעשה ניסיון להחתים מחדש את ג'ו רגלנד, אך לא מן הנמנע שהזרים האחרים, או לפחות מרביתם, יעזבו - כל אחד מסיבותיו ובנסיבותיו השונות.

עוד בוואלה!

גיא גודס סיכם: "לא מובן מאליו". אוהדי חולון הותקפו גם אחרי המשחק

לכתבה המלאה
מייקל קייזר, שחקן הפועל חולון. ברני ארדוב
אחרי התקרית, גיא גודס קיים איתו שיחה ודיבר בחדר ההלבשה על חשיבות המשמעת. מייקל קייזר/ברני ארדוב

2. הבסיס הונח כבר לפני 15 שנים

מי שמכיר את ההיסטוריה של הספורט הישראלי בחבל הבאסקים, לא אמור היה להיות מופתע מריבוי האירועים האלימים סביב הפיינל פור. כל ביקור של מכבי תל אביב בבירה ויטוריה, המרוחקת כ-60 ק"מ מבילבאו, הפך קרקע פורייה להפגנות פרו פלסטיניות ולקריאות אנטי ישראליות מלובות בשנאה.

הבאסקים דורשים עצמאות ופועלים להיפרד מספרד, וכחלק ממאבקם, יש לא מעט תושבים בחבל שמזדהים עם המאבק הפלסטיני נגד ישראל. העוינות באה לידי ביטוי בקריאות ביציעים ובהפגנות, וגם באקטים משמעותיים יותר: כבר לפני 15 שנים, כשנבן ספאחיה אימן את האלופה הישראלית (עוד לפני שעבר לבאסקוניה), פוצצה מסיבות עיתונאים שקיים לאחר משחק יורוליג בפרננדו בואסה ארנה בקריאות "אתה מייצג טרוריסטים ורוצחים! חופש לפלסטין!".

על אף אירועי העבר, נראה כי מארגני הפיינל פור לא צפו את עוצמת ההתנגדות. במהלך שלושת הימים האחרונים הגיעו לראשי המועדון עשרות פניות מצד אוהדים, שהתלוננו על היחס שקיבלו ברחובות בילבאו. הכל התפרץ והתפוצץ כשעה לפני המשחק על המקום השלישי; הקהל החולוני קיים צעדה לעבר האולם, ובסמטאות הסמוכות ארבו לו פעילי שמאל קיצוני ותקפו אותו. בתוך דקות הסלים המצב והידרדר לקרבות רחוב, שכללו השלכת כיסאות, אבוקות וצלחות מהברים ומבתי הקפה במקום.

עדים למאורעות סיפרו כי המשטרה הייתה נוכחת, אך נותרה חסרת אונים, או לפחות אדישה, ואיפשרה לקטטה ההמונית לפרוץ ללא תגובה ממשית. אוהד אחד נחתך בידו, ואחר דימם בראשו בגלל כיסא שפגע בו, אך הוא העדיף שלא להתפנות לטיפול רפואי מחשש שיאושפז ולא יוכל לטוס חזרה ארצה במועד. העניינים איימו להחריף עוד יותר בשבת, כשחמישה ישראלים עוכבו לתשאול על ידי השוטרים, ואחד מהם אף בילה לילה במעצר, אולם הוא שוחרר בהתערבות אנשי המועדון, משרד החוץ ומנהלי ליגת האלופות.

שחקן הפועל חולון ג'ו רגלנד. האתר הרשמי של פיב"א, אתר רשמי
ייעשה ניסיון להשאירו לעונה נוספת? ג'ו רגלנד/אתר רשמי, האתר הרשמי של פיב"א

3. "התחושה בעיר מפחידה. החבאנו את הצעיפים בתיק"

עבור עומר מיכאלי, אוהד חולון בן 15, ועבור משפחתו, טיסה לפיינל פור עם הקבוצה בסגול הייתה בגדר הגשמת חלום. הוא הגיע לבילבאו עם אחותו, סבתו ושניים מבני דודיו, ואת השנאה כלפיהם הם חשו הרבה לפני הפיצוץ אתמול.

"במקומות רבים שבהם הסתובבנו בעיר נתקלנו בכתובות גרפיטי נגד ישראל, דגלי פלסטין ומדבקות בעד הפלסטינים. קשה לפספס את העובדה שלא ממש אוהבים אותנו כאן", מספר מיכאלי. "התחושה בעיר די מפחידה, והיא הפכה לא נעימה בכלל באזורים הסמוכים למגרש".

הסנוניות לפרעות שיפרצו ניתנו כבר ביום שישי. רבים מ-1,200 האוהדים הישראלים הגיעו לבילבאו שעות ספורות לפני חצי הגמר נגד טנריפה, ורק אז העיר החלה להיצבע סגול ונוכחותם הפכה מורגשת במיוחד. התקרית הראשונה נרשמה בדרך חזרה מהאולם: לפתע, צצו שלטים בסגנון "ציונים הביתה!" על הקירות, וכתובות גרפיטי רוססו במספר מקומות. בכמה פאבים הניפו דגלי פלסטין, וקראו קריאות אנטי ישראליות. החולונים לא הגיבו באדישות, וקיללו בחזרה את המקומיים.

"לקראת המשחק אתמול, המשפחה החליטה שלא נסתובב ברחובות בבגדי הקבוצה", מוסיף מיכאלי. "בעצם, אפשר להגיד שהתחפשנו. לבשנו בגדים שחורים, רגילים, והחבאנו בתיק את הצעיפים והחולצות הסגולות. השתדלנו למעט לדבר בעברית, מחשש שיתקפו אותנו. סבתא שלי חששה כל כך שיפגעו בנו, עד שהיא ניסתה לשכנע אותנו שלא נלך למגרש. אני אמנם צעיר, אבל עד היום לא נתקלתי בשנאה כזאת ליהודים או ישראלים בחו"ל. תחושת חוסר הביטחון הזו תגרום לי לחשוב פעמים אם לחזור לכאן בעתיד".

סיקור המהומות בבילבאו באתר "אל קוראו". El Correo, צילום מסך
"עימות חמור בין אוהדים ישראלים לקיצוניים פרו פלסטינים בבילבאו". הסיקור המקומי/צילום מסך, El Correo

4. הקבוצה שקראה להניח מארב לישראלים

מאחורי המארב לישראלים עמדה קבוצת פעילי שמאל קיצוני קומוניסטים, הקרויה "נמלה אדומה" (Inurri Gorria). על פי הערכות של עיתונאים מקומיים, מדובר בחבורה של כמה עשרות אנשים ולא יותר, שליבו את האש. בזמן שחולון שיחקה אתמול, הקבוצה הזו הפיצה ברשתות החברתיות קריאה לארוב לאוהדים ביציאה מהאולם, ואכן נרשמו מספר תקריות נוספות במהלך הערב.

"המשטרה הייתה מוכנה הפעם, וליוותה את האוהדים מהאולם עד למלונות, ואף שמרה על נוכחות ברחוב, כך שאולי היא מנעה אירועים חמורים עוד יותר", סיפרו במועדון. בתקשורת המקומית סיקרו את המאורעות, והשתדלו להימנע מלקיחת צד. "עימות חמור בין אוהדים ישראלים לקיצוניים פרו פלסטינים בבילבאו", הייתה הכותרת בידיעה הנקראת ביותר באתר "אל קוראו". העיתונאית הבאסקית טענה כי "הרוחות געשו כשהאולטראס של חולון נתקלו בדגל פלסטיני ובכרוז נגד ישראל באחד הפאבים, קרעו אותם וניפצו שמשה".

בליגת האלופות עשויים לחשב מסלול מחדש, לאור ריבוי התקיפות במהלך סוף השבוע. זו הפעם הראשונה שבה הפיינל פור התקיים בעיר נייטרלית, שאף אחת מהקבוצות המשתתפות אינה מגיעה ממנה, ושהאירוע משך כל כך הרבה קהל זר. הכותרות השליליות והעיסוק באלימות, בקטטות ובמהומות בוודאי לא הועילו לתדמית המפעל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully