וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוח הגיורגיאני: הפריחה המחודשת של גיורגי שרמדיני שווה גביע?

8.5.2022 / 13:00

הוא הפך לשליט הבלעדי באזורי הצבע של ליגת האלופות, בגאורגיה מתייחסים אליו כאל גיבור לאומי, השאיפה לשחק ביורוליג כבר לא מנחה אותו - והניצחון על הפועל חולון היה רק אחד בסדרה הפרטית שלו. בגיל 33, הסנטר רוצה תואר אירופי שיהיה חתום לחלוטין על שמו

הסגרים שהוכרזו עם פרוץ מגיפת הקורונה הובילו למשבר קשה בעיירה הכפרית נטחטארי, הסמוכה לטביליסי, שתושביה מלכתחילה רחוקים מלהיחשב עשירים או אמידים. במאפייה המשפחתית המקומית לא נשארו אדישים למציאות שנכפתה על לקוחותיהם הקבועים, והפסיקו למכור כיכרות לחם; הם פשוט חילקו אותן בחינם במשך שבוע. בעליה של המאפייה נחשב לגיבור לאומי בגאורגיה. מדובר בגיורגי שרמדיני, שמשפחתו חיה עד היום בנטחטארי, ואחיו מנהל את העסק.

לכן, רבים מאזרחי המדינה יחזיקו הערב (ראשון, 21:00) אצבעות לטנריפה, במשחקה נגד מנרסה בגמר ליגת האלופות. שרמדיני ימתין מתחת לסלים, ומעבר לעובדה שיקווה לשמור על מאזן מושלם מהשדה בפיינל פור - אחרי 6 מ-6 בחצי הגמר נגד הפועל חולון - הוא ינסה לתרגם את השליטה המוחלטת שלו במפעל לפסים קבוצתיים. אחרי שנבחר לחמישיית העונה בצ'מפיונס ליג במשך שלוש שנים ברציפות, הוא רוצה להתהדר לראשונה גם בתואר האלוף.

שרמדיני נגד ישראליות. ליגת האלופות, אתר רשמי
הסדרה הפרטית של גיורגי שרמדיני/אתר רשמי, ליגת האלופות

בארונו של שרמדיני כבר מונחים שני גביעי יורוליג, והוא השחקן הגאורגי היחיד שזכה במפעל הבכיר. אלא שמדובר בפרט טריוויה חביב ותו לא, מאחר שחלקו היה שולי מאוד בשני המקרים: ב-2009 זכה עם פנאתינייקוס, כשלאורך העונה כולה שותף במשחק אחד בלבד; ב-2013, אחרי פרק קצר ולא מוצלח במכבי תל אביב, עבר לאולימפיאקוס והניף גם איתה, אבל שיחק רק 9:20 דקות בממוצע לערב בפיינל פור. כעת, בפעם הראשונה, הוא יוכל לזכות בתואר אירופי שחתום בראש ובראשונה על שמו.

כשהיה בן 19, עזב הסנטר המבטיח את גאורגיה ויצא למסע ברחבי היבשת, שנמשך כבר 14 שנים. הוא עבר ביוון, סלובניה, איטליה וישראל, לפני שמצא את מקומו בליגה הספרדית - בה נשאר שבע עונות ברציפות. בטנריפה נחת ב-2019, ומצא בית. הקבוצה הקנארית הפכה לחברת קבע בפלייאוף המקומי, והתברגה בין שמונה הגדולות בליגת האלופות בכל עונה. זה לא מספיק לה, כמובן. היא רוצה להחזיר אליה את הגביע, לאחר שהייתה הראשונה לזכות במפעל.

שרמדיני (33, 2.17) ירד העונה רק פעמיים מדאבל פיגרס, ונבחר כאמור לחמישיית העונה ב-BCL. ואם אפשר היה לטעות ולחשוב שהצטיינותו מלמדת בכלל על האיכות שאולי חסרה ליריביו, הרי שבליגה הספרדית ממוצעיו אף עולים ושליטתו כמעט מוחלטת: הוא מדורג שני בכל ה-ACB במדד (21.6), חמישי בנקודות (15.3), שישי בריבאונדים (5.9), ראשון באחוזים מהשדה (71.6) ושני בסחיטת עבירות (5). הערב, דווקא במשחק החשוב מכל עבור קבוצתו, יפגוש הגאורגי את היריבה שהתמודדה איתו בצורה הטובה ביותר העונה, ועצרה אותו על שתיים ושבע נקודות במשחקי הליגה ביניהן.

גיורגי שרמדיני במדי נבחרת גאורגיה נגד ריצ'רד האוול ב-2017. FIBA, אתר רשמי
המאפייה שבבעלותו חילקה לחם בחינם לתושבי העיירה. שרמדיני נגד ישראל, במדי גאורגיה/אתר רשמי, FIBA

ובכל זאת, כמי שמעמיד מספרים מרשימים לאורך שנים רבות, קשה להימנע מהשאלה כיצד שרמדיני לא מצא את מקומו ביורוליג. דיוויד בלאט הביא אותו למכבי תל אביב בקיץ 2012, לאחר עזיבתו (הזמנית) של סופוקליס שחורצאניטיס, אבל הוא לא הצליח לעמוד בציפיות ולהתאקלם. על אף סגולותיו ויתרונותיו, ולמרות שבשקט האופייני לו הוא השתלב היטב מבחינה חברתית, הגאורגי היה שונה לחלוטין בממד הפיזי מקודמו היווני, ולא מצא את מקומו על המגרש. הוא שותף לפחות מעשר דקות בערב, ועזב עוד לפני הטופ 16.

"אני מרגיש שהייתי יכול לקבל מבלאט יותר דקות, והוא מעולם לא דיבר איתי על הנושא הזה", סיפר הסנטר לאחר שעבר לאולימפיאקוס. "בכל מקרה, אני לא רואה את מה שקרה לי במכבי כטרגדיה. היו לנו בעיות של כימיה, וחוץ מזה, הכל היה בסדר". חודש לאחר שסיים את דרכו ביד אליהו, הוא כבר חזר להיכל כשחקן יריב ורשם תשע נקודות ותשעה ריבאונדים - שהיו, איך לא, שיאיו באותה עונה בפיראוס.

גיורגי שרמדיני עם אוהדי טנריפה. ליגת האלופות, אתר רשמי
שלוש בחירות רצופות לחמישיית העונה, אבל גביע עדיין אין לו. שרמדיני עם האוהדים בבילבאו/אתר רשמי, ליגת האלופות

גם ב-2018, כשהגיע עם אוניקאחה מלאגה העירה, הוא הצטיין עם 15 נקודות, תשעה ריבאונדים ושיא עונתי של מדד 26 (ב-15 דקות), וניצח. בסך הכל, האיש עומד על 126 נקודות מדד ב-114 דקות כאורח בתל אביב (במדי לובליאנה, קאנטו, אולימפיאקוס, אוניקאחה מלאגה ונבחרת גאורגיה); ומאז הקדנציה הקצרה והלא מוצלחת שלו בארץ, יש לו מאזן 1:7 נגד יריבות ישראליות. לכן, הניצחון על חולון היה רק אחד בסדרה הפרטית שלו.

במהלך העונה שעברה, לאחר שניקולה מילוטינוב הושבת לחודשים ארוכים בשל פציעה, היה מי שפינטז על גיוסו של שרמדיני לצד טוקו שנגליה והקמת קו קדמי גאורגי בצסק"א מוסקבה. בטנריפה לא היו מוכנים לשמוע על שחרורו, והרעיון נותר במגירה. האם ההצלחה בעונה הנוכחית תפתח מחדש את הדלת עבורו ליורוליג? בכלל לא בטוח. מעבר לעובדה שהוא חתום על חוזה עד 2023, בשלב זה של הקריירה הוא מדבר בפה מלא על כך שירצה להמשיך ולשחק במקום שבו יוכל לבוא לידי ביטוי וליהנות. הדרך להנאה הזאת עוברת בהכרח בטקס הנפת הגביע, הערב בבילבאו.

ב-18:00: הפועל חולון במשחק על 60 אלף יורו

עוד לפני הגמר, יחזרו חולון ו-1,200 אוהדיה לבילבאו ארנה ויפגשו ב-18:00 את לודוויגסבורג במשחק על המקום השלישי בליגת האלופות. פרדי בורדיון, שנותר מחוץ לסגל בשל מגבלות הזרים במפעל (המחשיב רק שחקני Home grown כמקומיים), צפוי לשחק - בעוד היידן דלטון יהיה זה שיישב הפעם בצד.

מעבר ליוקרה המקצועית, ולרצון לסיים את העונה בטעם מתוק, למשחק הזה יש משמעות כלכלית קטנה עבור המועדון: המנצחת תזכה במענק של 60 אלף יורו, מעבר ל-140 האלפים שהובטחו כבר לכל המשתתפות בפיינל פור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully