ג'יימס נאנלי שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
ג'יימס נאנלי שחקן מכבי תל אביב/דני מרון

לבן עולה זה מכבי

26.4.2022 / 11:00

שנת ה-90, מתברר, הייתה רק תירוץ. הקבוצה לא הפסיקה לנצח, השחקנים התלהבו מהפריט האופנתי, האוהדים התנפלו על החנות - ואפילו שמעון מזרחי נאלץ להצטרף לטרנד. הסיפור מאחורי המדים הלבנים החדשים של מכבי תל אביב, שכבר מכינה צבע "מפתיע" לעונה הבאה

"כבר בתחילת העונה ביקשתי מהאנשים במועדון לשחק בגופיות הלבנות. בסוף הם הקשיבו לי, והתחלנו לנצח", סיפר סקוטי ווילבקין בחודש שעבר, לאחר שמכבי תל אביב הביסה את וילרבאן והבטיחה את מקומה בפלייאוף של היורוליג.

דבריו של הכוכב האמריקאי נאמרו בחיוך, ואיש אינו משלה את עצמו שצבע המדים הוא זה שחולל מהפך בעונה המוזרה שעוברת על הקבוצה, אבל המיסטיקה שמסתתרת מאחורי משחק הכדורסל מעלה תהיות ומייצרת לא מעט אמונות טפלות. הערב (שלישי, 21:15), בניסיון להציל את העונה ולהימנע מסוויפ נגד ריאל מדריד, האלופה הישראלית שוב תעלה לשחק בלבן. לאור האירועים הקודמים, יש כבר מי שמאמין שזה יעזור לה להביא את הניצחון הראשון בסדרה.

בשנים האחרונות הפנימו כמה מועדונים באירופה את אחד השיעורים המרכזיים במכירת מוצרי מרצ'נדייז, והשיקו תלבושת שלישית בהשראת קבוצות מה-NBA. צסק"א מוסקבה, לדוגמה, הופיעה באדום ובלבן המסורתיים והוותיקים שלה ביורוליג, אבל למשחקים בליגת ה-VTB המקומית היא עולה לא פעם בכחול; פנאתינייקוס סיגלה לעצמה מדים שחורים, כתוספת לירוקים וללבנים, ובעבר שיחקה בתכלת ובירוק זוהר; וגם שחקני הפועל ירושלים ביקשו לא פעם להופיע למשחקי גמר בגופיות השחורות, משום שהאמינו שהן יביאו את הבארכה.

מכבי תל אביב הצטרפה העונה לטרנד. מה שהיה מסובך וכמעט בלתי אפשרי לביצוע בימים שבהם חברת "נייקי" הייתה המלבישה הרשמית שלה, הפך לרעיון מלהיב עם הצטרפותה של "פומה". במסיבת העיתונאים של פתיחת העונה הציג ווילבקין את הגופייה מספר 1 בלבן, כשבצדדיה כוכבים זהובים שעליהם מוטבעות השנים שבהן זכתה הקבוצה בגביע אירופה; אבל הדרך עד ללבישת המדים במשחק רשמי הייתה עוד ארוכה.

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין עם קינן אוואנס. דני מרון
"כבר בתחילת העונה ביקשתי לשחק בלבן. בסוף הקשיבו לי, והתחלנו לנצח". סקוטי ווילבקין עם קינן אוואנס/דני מרון

מכבי היא מועדון שהסמליות הפכה לחלק בלתי נפרד ממנו. לפני ארבע שנים, לרגל יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, היא עלתה לשחק לראשונה בתלבושת לבנה, אך הפסידה ביד אליהו לירושלים בגלל סל דרמטי של סטראטוס פרפרוגלו, ואם מישהו תיכנן אז להפוך את הסט הזה לקבוע - הרי שהדלת נטרקה בפניו. אבל מחלקת השיווק במועדון התעקשה עד שהצליחה.

האגוז הקשה ביותר לפיצוח היה היו"ר שמעון מזרחי, שנותר נאמן לסימבוליזציה הוותיקה והתקשה לדמיין את הקבוצה מופיעה בצבע שאינו צהוב או כחול. אז נמצא גם הקולב האקטואלי: במכבי סימנו את המשחק הביתי הראשון של 2022, שבו נפתחת שנת ה-90 להקמת המועדון, ככזה שבו יחזרו השחקנים לצבע המקורי שנלבש טרם ימי השואה.

זה נגמר בניצחון סוחף 69:84 על אולימפיאקוס, והטרנד פשוט יצא משליטה. דווקא בעונה שהתפתחה להיות אחת הגרועות בתולדותיה, שבמהלכה אף השוותה את רצף ההפסדים הממושך ביותר שלה בגביעי אירופה, החלה האלופה לצבור ניצחונות ביתיים בזה אחר זה. הצבע הלבן הפך קבוע, ונכון לעכשיו היא עומדת על מאזן מושלם של 0:7 כשהיא לובשת אותו. במדים הכחולים, שמשמשים אותה בחלק גדול ממשחקי החוץ, היא עומדת על 6:1 (14% הצלחה), ואפילו בצהוב המסורתי יש לה רק 10:10 (50%).

גם הקהל התלהב מהפריט החדש. בחנות הרשמית של המועדון, הממוקמת ליד שער 3 בהיכל מנורה מבטחים, הועמדה למכירה מהדורה מוגבלת של המדים הלבנים - והיא אזלה במהירות, למרות מחירה הגבוה: 399 שקלים לגופייה ו-299 שקלים למכנסיים.

חלק מהשחקנים כבר ביקש לשמור לעצמו כמזכרת עותק של הסט, אבל התלבושת הזו תאופסן הערב - או לכל המאוחר ביום חמישי - עם סיום העונה הביתית באירופה. לליגת העל, שבה הגופיות נושאות כיתוב בעברית, אין סט לבן. במכבי מתפללים לחולל נס בסדרה נגד ריאל, ולהתייצב בפני התלבטות לא פשוטה: האם להופיע בפיינל פור בצהוב או בלבן.

דורון ג'מצ'י ודושקו איבנוביץ'. משה שי, פלאש 90
ב-1989 לא היו מדים בכחול-צהוב, אז היה מי שניסה לתפוס טרמפ פטריוטי. דורון ג'מצ'י בכחול ולבן בגמר נגד יוגופלסטיקה/פלאש 90, משה שי

בעבר שיחקה מכבי תל אביב במדים ששילבו לבן וכחול, ללא צהוב, כתוצאה מאילוץ שנגזר עליה מחברת "אדידס" בעונת 1988/89. "אני זוכר שהיה מחסור במפעל בתלבושת כחולה עם פסים צהובים, ולאורך כל העונה נאלצנו להופיע למשחקי חוץ עם גופיות מסט אחד ועם מכנסיים לא תואמים מסט אחר", סיפר כאן בעבר מאמן הקבוצה דאז, צביקה שרף. הבעיה החריפה כשמכבי הגיעה לפיינל פור עם עוד שתי קבוצות צהובות: אריס סלוניקי (יריבתה בחצי הגמר) ויוגופלסטיקה ספליט (שלה הפסידה אחר כך בגמר).

"שמעון נחשב כבר אז לפרזידנט ותיק בפיב"א, ותמיד נתנו לו את זכות הראשונים לבחור באיזה צבע נשחק. הוא כמובן בחר תמיד בצהוב", הסביר שרף, "אבל הפעם אריס וספליט לא ויתרו, והתעקשו שתיערך הגרלה".

רצה הגורל, ואלופת ישראל נאלצה להופיע בתלבושת החוץ. "אדידס" דרשה מהקבוצה להופיע למשחקים בצורה מכובדת, עם סט חדש ומהודר, אבל, כאמור, הצבע הצהוב לא היה בנמצא, וכך היא הופיעה במדים כחולים-לבנים, שעימם שיחקה גם לאורך כל העונה שלאחר מכן.

"הרגשות הפטריוטיים היו קיימים גם אז, ואולי אפילו היו יותר חזקים מהיום", ניתח שרף במבט לאחור, "אז אף אחד לא התנגד לזה, וגם היה מי שניסה לתפוס טרמפ ולהגיד שזה אקט מכוון בגלל שהפיינל פור היה במינכן, עם כל ההיסטוריה של רצח הי"א". ושוב, כמו בשנת ה-90 למועדון, נמצא ההסבר האקטואלי שלמעשה היה רק תירוץ.

מאזן המדים של מכבי ת"א. אהרל'ה ויסברג, עיבוד תמונה
מאזן המדים של מכבי ת"א/עיבוד תמונה, אהרל'ה ויסברג

השאלה שנותרה פתוחה היא אם טירוף המרצ'נדייז הלבן ימשיך לכבוש את תל אביב גם בעתיד. במועדון מספרים כי לקראת העונה הבאה כבר הוזמנו מ"פומה" שלושה סטים שונים של תלבושות, אך השלישי - מלבד הצהוב והכחול - יהיה בצבע "מפתיע, שלא נלבש עד היום במכבי", כהגדרתם. לאור ההתלהבות שנרשמה מצד השחקנים, האוהדים, המיסטיקנים ואפילו היו"ר מזרחי, ייתכן שעליהם למהר ולעדכן את ההזמנה מחברת ההלבשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully