וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודי רקנאטי: "ההחלטה למנות את אבי אבן הייתה נכונה. יש סיכוי שימשיך"

23.3.2022 / 7:00

בעלי מכבי תל אביב שבר שתיקה ממושכת והתייחס למעמדו של ניקולה וויצ'יץ' ("מעריכים אותו בכל מקום, אבל אין פרות קדושות"), הכנסת שותפים חדשים ("לא על הפרק. הזרמנו מאות מיליונים לעסק הזה"), חיזוק ישראלי ("גינת ומדר על הרדאר") והעונה הבאה: "נצטרך לבנות אחרת"

בעלי מכבי תל אביב אודי רקנאטי/צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

במשך חודשים ארוכים מתנהלת מכבי תל אביב בתוך משבר מתמשך, אבל לאורך כל התקופה נמנעו ראשיה מלהתייצב בפני המצלמות ולהשיב לשאלות. המועדון הוציא סרטון של היו"ר שמעון מזרחי לאחר פיטורי יאניס ספרופולוס, המנהל עמי ביטון התראיין בטלוויזיה אחרי ההדחה בידי הפועל תל אביב מגביע המדינה, ובזה הכל הסתכם למעשה. אתמול (שלישי) קיים הבעלים אודי רקנאטי שיחה פתוחה עם נציגי התקשורת והשיב לשאלות רבות בנוגע לתפקוד המועדון והחלטותיו.

את רקנאטי שומעים לעיתים רחוקות, עד כמה רחוקות? קשה למצוא תיעוד ברשת מתי הוא לאחרונה דיבר עם התקשורת, ובטוח שאין כזה למתי התראיין. "זה לא מהרגלי לעמוד או לשבת בפני התקשורת ולדבר. אני לא אוהב להופיע, והקפדתי על זה כל הקריירה שלי", אמר איש העסקים (72), שמחזיק ב-29 אחוזים מהבעלות על מכבי תל אביב. "העדפתי להיות מאחורי הקלעים ולעשות את מה שאני עושה בשקט ושלווה. לאור כל השינויים שקרו, ולאור הלחץ שאנחנו הבעלים נופיע קצת יותר בתקשורת, ביקשו ממני שאופיע פעם אחת. מכבי תל אביב מאוד חשובה לי, ורציתי לומר את מה שיש לנו להגיד.

"אולי אנחנו לא מספיק שקופים ואולי לא מספיק מדברים", הודה. "אני במכבי מ-1974, ובאותם זמנים רק שמעון דיבר עם העיתונאים. הדברים נשמרו בשקט ובחדרי חדרים, היום התקשורת שונה לחלוטין. הכל בחוץ ורוצים לדעת, ולכן אני אנסה לענות על השאלות ולתת לאוהדים שלנו, שחשובים לנו כל כך, תחושה שאנחנו לא מסתתרים ולא מזלזלים באף אחד".

אבי אבן מאמן מכבי תל אביב. אודי ציטיאט
"מישהו היה צריך להיכנס לחדר ההלבשה, והוא היה מינימום הנזק". אבי אבן/אודי ציטיאט

"הרבה אנשים חושבים ששולפים החלטות מהמותן החלטות", סיפר רקנאטי על ההחלטה לפטר את ספרופולוס. "כולנו אוהבים ומעריכים את יאניס, אבל זה הגיע לנקודת משבר קשה, ולא יכול היה להימשך. הוא עצמו הרגיש שהוא מיצה את כל מה שהוא יכול לעשות. ישבנו במשך שעות רבות וניתחנו את המצב. יש לך מאמן שבמשך שלוש שנים התווה דרך מסוימת והביא יציבות בצד הזה. אתם זוכרים את השנה עם ארבעת המאמנים שבה סבלנו מאוד. קל להגיד למאמן ללכת, אבל קשה להמשיך מהנקודה הזאת".

- איך נוצר מצב שאבי אבן, מאמן בלי ניסיון בכלל בבוגרים, הוא זה שעומד על הקווים?

"עמדנו במצב שנותרו ארבעה חודשים וחצי לסיום העונה, וחשבנו על שני אנשים בלבד. אם היה מאמן ברמה של אטורה מסינה, ז'ליקו אוברדוביץ' או שרונאס יאסיקביצ'יוס, הייתי משקיע תקציב גדול יחד עם האחרים. אבי היה עוזר מאמן של פיני גרשון, של גיא גודס, של דיוויד בלאט, של צביקה שרף. הוא בא מבית ספר של ארבעה מאמנים, שכל אחד מהם תותח בתחום שלו. הוא השתפשף בצורה יוצאת מן הכלל ומכיר את הקבוצה היטב, והיה יכול להתאקלם יותר טוב מהאחרים. הוא ריאיין את השחקנים לפני שהגיע, הוא הכיר אותם ביחד עם ניקולה וויצ'יץ'. הוא שחה במים העמוקים, הם מכירים אותו והוא מאמן חלק גדול מהם שלוש פעמים בשבוע. מבחינת הנתונים שלו, חוץ מאשר שהוא לא אימן קבוצת יורוליג וקבוצות בוגרים אחרות חוץ מהתקופה במכבי, הוא התאים כמו כפפה ליד.

"המאמן השני על הפרק היה עודד קטש. הוא בחור מצוין שגדל אצלנו, אבל הוא לא רצה חוזה לארבעה חודשים. פנינו לאבי וקראנו לו לדגל, אמרתי לו שאנחנו זקוקים לו. בשבילו זה הייתה החלטה קשה, והוא לא הסכים מיד. הוא היה מבסוט בתפקיד שלו, והיה צריך לשכנע אותו שיבוא. אני שמח ומודה לו שהוא לקח התפקיד. אני מאוד מרוצה מההחלטה הזאת, היא הייתה במקומה באותו מועד, שהיה מועד קשה בשבילנו. מישהו היה צריך להיכנס לחדר ההלבשה, ומינימום הנזק היה אבי. אני חושב שההחלטה הייתה הנכונה".

- יש סיכוי שנראה אותו ממשיך?

"תמיד יש אפשרות שהוא ימשיך. השבוע שיחקנו נגד גליל עליון, שהיא לא ריאל מדריד, ברצלונה ומילאנו, והרגשתי רוח נהדרת בקבוצה. ראיתי ארבעה-חמישה ישראלים במשחק ליגה, וכשאני רואה את הרוח שהייתה שם, זה אפשרי שהוא ימשיך. אמרנו שנחתים מאמן רק עד סוף העונה, כדי להשאיר לעצמנו אפשרות לבחור מאמן ולבנות קבוצה כמו שצריך. המאמן הוא הסמכות העליונה".

- שמענו שאתם מכוונים למאמן ברמה הגבוהה לקראת העונה הבאה.

"אנחנו מחפשים מאמן שיוכל להשתלב בתוך הקבוצה במינימום זמן. מישהו שלא מכיר את הליגה זה בעיה, והוא צריך להכיר את היורוליג והוא צריך להיות עם ה-DNA שלנו, על איך שאנחנו חשובים שצריך להתייחס לשחקנים".

עוד בוואלה!

מסתכלת בלבן של העיניים: מכבי תל אביב גברה 58:75 על מילאנו

לכתבה המלאה
אודי רקנאטי מבעלי מכבי תל אביב. יותם רונן
"קבוצות שהיו זוכות בארבע אליפויות, היו מסתובבות עם חזה מתוח. בשבילכם זה לא הישג". אודי רקנאטי/יותם רונן

מי שאמון על הצד המקצועי במכבי תל אביב וזוכה ללא מעט ביקורת, אך נותר יציב בתפקידו למרות הכישלונות לאורך השנים הוא וויצ'יץ'. "אין פרות קדושות", אומר רקנאטי כשנשאל האם בקבוצה שקלו לסיים גם את ההתקשרות איתו. "ניקולה זכה איתנו בתארים ושיחק בקבוצה שש שנים, זכה פעמיים בגביע אירופה, והוא דמות הרבה מעבר לאחריות שלו על הצד המקצועי. יש לו כניסה חופשית ליורוליג וב-NBA, הוא דמות מוכרת בכל מקום, מכירים אותו ומעריכים אותו. יש לו הרבה תעודות. הוא ידען כדורסל אדיר, הוא מכיר את כל הסוכנים באירופה ובארה"ב. הוא קרואטי קשוח שיודע לנהל משא ומתן, ויש לו המון נקודות זכות.

"לצד זה, אתה מודד ואומר שמאז הזכייה ביורוליג ב-2014, שהייתה כרטיס כניסה לא רע בשבילו, בשנים שהוא היה ספורט דיירקטור לקחנו את אליפות המדינה ארבע פעמים ברציפות, ואנחנו מקווים לקחת את החמישית, היינו בטופ 8 בעונה שלא נגמרה. לא לקחנו את גביע אירופה ולא היינו בפיינל פור, אבל היו הישגים. יהיה לנו חופש פעולה בקיץ לבחור מאמן חדש, לבנות קבוצה טובה מאוד. אין פרות קדושות, ואם נחשוב שניקולה או מישהו אחר לא ממלא את תפקידו כראוי - נעשה שינוי, ונשקול את הדברים בסוף העונה".

- אתה מרוצה מהתפקוד של וויצ'יץ'?

"לא היה לנו ספורט דיירקטור לפני כן. שמלוק מחרובסקי ז"ל מילא תפקיד כזה והיה כל יכול. אני אף פעם לא מרוצה, ותמיד רוצה יותר. אני רוצה אליפות וגביע אירופה כל שנה, לקחת את גביע המדינה וכל גביע שמסתובב בסביבה שלנו. האם זה ריאלי? לא בטוח. הוא ממלא את תפקידו. האם יש מישהו שיכול למלא את התפקיד יותר טוב? יכול להיות, לא בטוח. הדברים ייבחנו, ואם נחשוב שיהיה מישהו כזה, אולי יהיה שינוי יום אחד.

"אנחנו בטוחים שהוא עושה הרבה עבודה. למשל, האינטראקציה בינו לבין מאמן. כשאתה לוקח את ניקולה והוא שואל את המאמן למה הוא עושה את החילופים האלה, למה הכנסת את סקוטי ווילבקין או למה הוצאת, הוא יכול להעיר והמאמן ישמע אותו. יש לו אמירה. הוא לא מעל המאמן, כי המאמן מחליט, אבל הוא הדמות שלידו והוא מאתגר אותו בכל נושא ונושא. הוא עושה את הדברים האלה טוב".

ים מדר, פרטיזן בלגרד. Nikola Krstic/MB Media, GettyImages
"מעריכים אותו וחושבים שהוא שחקן. אני מקווה שיבוא אלינו יום אחד". ים מדר/GettyImages, Nikola Krstic/MB Media

בשנתיים האחרונות עבדה מכבי תל אביב תחת מגבלות רשת הביטחון שהכריחה אותה להקטין את התקציב שלה ב-20 אחוזים, דבר שייפסק בקיץ הקרוב. "זו הייתה תקופה נוראה, ולמרות כל הקשיים הצלחנו להחזיק את הקבוצה, והחזקנו אותה בארץ בצורה יוצאת מן הכלל. חוסר מזל שלא הצלחנו להמשיך לטופ 8 לפני שנתיים, אבל הבטחנו את המקום עוד לפני העצירה. השנה לא הגענו לטופ 8, אבל הסבירות היא שנוכל להמשיך ונילחם על כל הזדמנות. בשנה הבאה לא נהיה מוגבלים בקטע התקציבי ואנחנו מתחילים לבנות את הקבוצה".

- איפה אתם ממוקמים ביורוליג מבחינה תקציבית?

"באמצע היורוליג. מכבי תל אביב אף פעם לא הייתה בין הקבוצות הבולטות בקטע של התקציב. הסתדרנו עם תקציבים מצומצמים בהרבה מאחרות. ריאל, מילאנו, ברצלונה ופנרבחצ'ה ממומנות על ידי מחלקות הכדורגל שלהן, הכל מקשה אחת וזה לא משנה אם הן מכניסות או מפסידות כסף - יש מי שמכסה. הבעלות הפרטית היא אחרת, ואנחנו אחד המועדונים הבולטים בתחום הזה.

"אם תסתכל על ההיסטוריה של כל הקבוצות, גם אלה עם התקציבים שגבוהים פי 4-3 מאיתנו, אף אחת לא לקחה אליפויות בכמויות אדירות כמונו, ואנחנו בשלישייה המובילה בזכייה בגביעי אירופה. זה הישג בלתי רגיל. במשך השנים הזרמנו מאות מיליוני שקלים לעסק הזה, ונעשה את זה גם בעתיד אם צריך. השאיפה היא לאזן את עצמנו. זה לא עסק, זה תחביב מאוד יקר, וכולנו עושים את המסקימום כדי להביא את האנשים המתאימים ביותר".

המנהל המקצועי של מכבי תל אביב ניקולה וויצ'יץ'. ספי מגריזו, האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
"הוא ידען עצום, ויש לו כניסה חופשית ליורוליג וב-NBA". ניקולה וויצ'יץ'/אתר רשמי, ספי מגריזו, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

- יש סיכוי שנראה עוד אנשים שייכנסו לקבוצה על מנת להכניס כסף?

"עוד כסף יכול לעזור בהחלט. אין לנו תוכנית להביא מישהו אחר. הבעלים מספקים את צריכת הקבוצה. אם היינו חושבים שנצטרך מימון חיצוני בדרך מסוימת, היינו שוקלים את זה. אנחנו דואגים בכל יום לקיומה של מכבי ולהצלחתה. אם נחשוב שצריך להעלות את התקציב, נשים את היד בכיס ונשלם. אם מה שיש לנו בכיס לא יספיק, אולי נחשוב על דברים אחרים. זה לא על הפרק".

- האם קיים חשש לירידה במכירת המנויים לאור חוסר ההצלחה?

"קודם כל, אנחנו לא מרימים ידיים על העונה הזאת. האם תהיה בעיה עם המנויים? אני מקווה שלא. אני מקווה שהאוהדים שלנו יגבו אותנו, ומבקש מהם לגבות אותנו כשאנחנו עוברים תקופה קשה ומסובכת. קל לבקר ואני יודע שזה כואב נורא. לא אהבתי את ההפסדים להפועל תל אביב, זה פגע בכולנו ופגע באוהדים שרוצים לראות שינוי. אנחנו מנסים לשנות. אני מבקש מהם שלא ישכחו אותנו בזמנים קשים וייתנו לנו תמיכה גם הלאה.

"אחת הסיבות שאני נמצא כאן היום היא כי אני שומע את הכאב שלהם, והם חושבים שאנחנו מזלזלים בהם ובתקשורת כשלא מדברים. חס וחלילה, נהפוך הוא. מה שחשוב לנו זה שהם יהיו איתנו. המשרד עושה עבודה יוצאת מן הכלל כדי להיות בקשר עם בעלי המנויים. אנחנו רואים את מכבי לא רק כקבוצת כדורסל. בשבילי זה קטע ציוני. מכבי תל אביב באירופה היא אימפריה, ואנחנו רוצים להשאיר אותה אימפריה. אנחנו אחרי שבע שנים כאלה, ואנחנו נמשיך. היו עליות וירידות, ואנחנו רוצים ללכת בכיוון אחר ולהצליח".

- הבסיס הישראלי שלכם יחוזק?

"הלוואי שבתוך מדינת ישראל היינו מוצאים שחקנים שיכלו להתפתח ברמת היורוליג. יש את תומר גינת וים מדר, יש שחקנים שנמצאים בחו"ל, וגם הם על הרדאר שלנו. אנחנו מסתכלים כל הזמן, רואים את כל השחקנים הטובים שאפשר. אנחנו רוצים את כל הטובים אצלנו. מדר לא אצלנו, לא בגללנו ואולי לא בגללו. אנחנו מעריכים אותו וחושבים שהוא שחקן. בשלב הזה הוא לא יכול לבוא אלינו, אני מקווה שיבוא אלינו יום אחד.

"למה לא אמרים שחיבקנו את יובל זוסמן כל הזמן, ואז הוא בא עם תיאוריה וישבתי שעות איתו ועם ההורים שלו? רציתי שימשיך במכבי בכל מחיר, לא הייתה בעיה של כסף. הוא רצה לשנות אווירה ולראות מה קורה בחוץ. אני כואב מאוד, אבל מוריד בפניו את הכובע שהוא רצה את החופש הזה. מקווה שהוא יתבשל, יתחזק ויגיד שהוא רוצה לחזור למכבי. הוא משחק טוב נגדנו".

מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס. לילך וייס רוזנברג
"הגיע לנקודת משבר קשה, ולא יכול היה להימשך. הוא עצמו הרגיש שהוא מיצה". יאניס ספרופולוס/לילך וייס רוזנברג

- היית מוכן לקבל הפסדים בעסק שלך במשך שבע שנים?

"לשמחתי, ספורט זה לא עסקים. אף קבוצה ביורוליג לא מרוויחה כסף, השיקולים הם שיקולים אחרים. בעסק שלי לא הייתי מסכים להפסיד כסף כל שנה. מה זה הישג? לכל קבוצה במדינה יש מטרה לזכות באליפות, ואם אחת מהן הייתה זוכה כמונו ארבע שנים ברציפות, היא הייתה קופצת עם חזה מתוח. בשבילכם זה לא הישג. הרגלנו את הקהל לטוב. אני שמח ורוצה לקחת אליפות כל שנה, לעצבן את כולם.

"אני לא מרוצה מההישגים, ואני לא מוכן להפסיד להפועל תל אביב ולבני הרצליה שלוש פעמים בעונה, זה מפריע לי. בספורט זה יכול לקרות, וזה קרה, אז החלפנו את המאמן. האם הוא אשם? לפני שנה-שנתיים הוא היה עם סגל דומה והיה גדול. כולם אהב אותו וצעקו לו 'יאניס, יאניס'. אני חושב שהוא מאמן טוב. האם הוא הצליח? השנה לא. האם אני יכול לשים את האצבע אם הבעיה היא דרק וויליאמס או שחקן כזה או אחר? זה שילוב של כל הדברים ביחד.

"אתה עושה בדק בית ומתחיל לראות איך לבנות את הדברים אחרת", התייחס רקנאטי לעונה הבאה. "נראה על מה אפשר לשמור, כי נרצה להשאיר קאדר מסוים. נצטרך לנתח את העונות האלה ביורוליג, למרות שלפני שנתיים היינו מגיעים לפחות לטופ 8, אם לא יותר. נחשוב איך בונים יותר חזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully