וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה של אמון: משבר השימוש ב-VAR והדרכים לייעול

5.10.2021 / 12:30

לייבוביץ', שלא קיבל את המלצת שופט המסך בחיפה, היה לא מזמן בצד השני ועכשיו חווה את הסערה כמי שקיבל את ההחלטה הסופית. יוהרה? אגו? אי יכולת להודות בטעות? מה מוביל לטעויות האלה והאם ניתן לתקן את אמון הציבור? אפילו באיגוד מודים: "אנחנו חייבים להתייעל"

תקציר: מכבי חיפה - הפועל באר שבע 2:1/ספורט1

24 בדצמבר 2020, עברו מאז כבר יותר מתשעה חודשים. פטריק ואן לוון, אז עדיין המנהל הביצועי של מחלקת הנוער במכבי תל אביב, מקבל ממיטש גולדהאר את ברכת הדרך לעמוד, אז עדיין זמנית, על הקווים במשחק מול עירוני קרית שמונה. ערב קודם לכן פיטר גולדהאר את גיאורגיוס דוניס בשיחת טלפון אחרי האימון המסכם למשחק וההולנדי נקרא להחליף את היווני.

מכבי תל אביב נלחמה בשיניים כדי לנצח 0:1. בדקה ה-89 מזהה שופט ה-VAR דניאל בר נתן נבדל ופוסל שער של דור פרץ. בר נתן לא צריך אפילו לקרוא לשופט המרכזי שניר לוי במקרה של נבדל והמשחק רץ הלאה. עמוק בתוספת הזמן כבר יקרא בר נתן ללוי למסך לרגע שיהיה בעיני שופטים רבים הרגע המכונן של קריאה שגויה של שופט ה-VAR לשופט המרכזי.

מגן קרית שמונה אמיר בן שמעון גלש לעבר הכדור בסמוך לקו החוץ שליד שער 11 בבלומפילד. קשר מכבי תל אביב מתן חוזז קפץ מעליו במה שנראה לבר נתן כהכשלת שחקן הצהובים. שניר לוי לא זיהה במגרש את המהלך כפנדל לטובת מכבי תל אביב, אבל בר נתן קרא לו לבחון את האירוע והמליץ לו על פנדל. הוועדה המקצועית של איגוד השופטים, שתדון במקרה מהר מאוד לאחר מכן, תוציא הודעה כבר למחרת שזו הייתה טעות קשה של שני השופטים. גם של בר נתן, שקרא ללוי, וגם של לוי שלא ידע לעמוד על שלו ומול המסך נכנע להמלצה השגויה ופסק לפנדל.

אמיר בן שמעון שחקן עירוני קרית שמונה מול מכבי תל אביב. ., אריאל שלום
מי שרוצה לחפש איזשהו אירוע שיושב לשופטים מול העיניים כשהם ניגשים ל-VAR יכול להיזכר באירוע המדובר. בן שמעון אחרי הפנדל המדויק של מכבי תל אביב/אריאל שלום, .

מי שרוצה לחפש איזשהו אירוע שיושב לשופטים מול העיניים כשהם ניגשים ל-VAR יכול להיזכר באירוע המדובר. אחרים, אולי בצדק, ידברו על סיבות אחרות שגורמות לשופטים לא לקבל את ההמלצות של שופטי המסך. ידברו על יוהרה, אגו ואי יכולת להודות בטעות. כך או אחרת, מאז כניסת מערכת ה-VAR נרשמו יותר מדי מקרים בהם הגיעו השופטים המרכזיים אל המסך אחרי שנקראו לשם על ידי שופט ה-VAR ולמרות שמאות אלפי אנשים ישבו בבתיהם וראו דבר אחד, החליט שופט המשחק להישאר עם הפסיקה המוטעית שלו.

המקרה האחרון הזה היה שלשום בחיפה. מקרה שזכה אתמול להדים רבים, אולי אפילו מוגזמים. אבל בשורה התחתונה גל לייבוביץ', שופט המשחק בין מכבי חיפה להפועל באר שבע, יכול היה פשוט לקבל את הקריאה של שופט המסך זיו אדלר ולבטל את הפנדל שהוא פסק לטובת מכבי חיפה על עבירה שזיהה שנעשתה ברחבה על עומר אצילי. אם היה מקבל את הקריאה של אדלר ומבטל את הפנדל, היה כנראה יוצא גדול. אבל ברגע שהמשיך עם הפסיקה שלו לפנדל ולא היה מוכן לחזור בו, הוא התדרדר למשחק רע מאוד ולביקורות שנמתחו נגדו אתמול פומבית על ידי יושב ראש הוועדה המקצועית לירן וקסברגר, המשבץ איתן תבריזי ויושבת ראש איגוד השופטים רונית תירוש.

בין אם הביקורות היו מוצדקות ובין אם הן היו מוגזמות, עדיין היה מקום, בעיני אחרים באיגוד השופטים, לכבס את הכביסה המלוכלכת שלהם בתוך כתלי האיגוד. אבל הביקורת החריפה נאמרה ובאיגוד מצפים כעת שבמרבית המקרים, אולי אפילו בכולם, יקבלו השופטים המרכזיים את פסיקת שופט ה-VAR.

השופט גל לייבוביץ' צופה במוניטור. מאור אלקסלסי
היה מקום, בעיני אחרים באיגוד השופטים, לכבס את הכביסה המלוכלכת שלהם בתוך כתלי האיגוד. לייבוביץ' בחיפה/מאור אלקסלסי

לייבוביץ', אגב, מכיר את החבילה מהצד השני. גם הוא ישב בעבר מול המסך כשופט ה-VAR ולא הבין איך שופט המשחק לא מקבל את ההמלצה שלו. המקרה שאולי זכור יותר מכולם הוא זה שהיה במחזור הראשון בעונה שעברה כשז'וזואה מהפועל באר שבע מירפק את פניו של אלמוג כהן ממכבי נתניה וגרם לו אפילו לשבר. לייבוביץ' ישב אז על עמדת ה-VAR וקרא לשופט המשחק לירן ליאני למסך כדי להוציא אדום לפורטוגלי.

לייבוביץ' היה ודאי המום אז כשליאני התעלם מהקריאה שלו, צפה באירוע על גבי המסך ולא הרחיק את הקשר הסורר. אחרי אותו משחק, ליאני הושעה. הוועדה המקצועית מצאה שהוא טעה בגדול כשלא הרחיק את הקשר. ליאני, אגב, שגה בדיוק באותו מגרש ובאותו מחזור גם העונה. שופט ה-VAR אלי חכמון קרא לו אחרי עבירה ברורה על איתי שכטר ברחבה. זו הייתה צריכה להיות פסיקה קלה לפנדל, אבל ליאני העדיף לא לקבל את הקריאה ואחרי שבחן את המסך, המשיך הלאה ללא התערבות.

ביום שבת בנוף הגליל כשליאני כבר חזר לשפוט אחרי השעייה ממושכת, הוא קיבל את כל הקריאות של שופט המסך אביעד שילוח והוציא את הכרטיסים הנכונים על פי מה שהומלץ לו. "אנחנו מצפים משופט שמגיע למסך ורואה אירוע ברור לקבל את המלצת שופט ה-VAR", הבהיר אתמול המשבץ איתן תבריזי, שלא מקבל את הטענות לקרבות אגו בין השופטים אשר משפיעים על ההחלטות שלהם. "מה יוצא לשופט אם הוא בא למסך ולא מקבל את המלצת שופט ה-VAR?", תוהה תבריזי, "הרי הוא מקלקל לעצמו מכל הבחינות. עדיף לשופט המרכזי לקבל את פסיקת שופט המסך, בהנחה שהדברים ברורים כפי שהם היו ברורים במשחק בין מכבי חיפה להפועל באר שבע וכפי שהם היו ברורים בעבר בעוד מקרים".

שופט הכדורגל איתן תבריזי במהלך ערב גאלה של ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
יצא נגד לייבוביץ' בצורה חריפה. תבריזי/קובי אליהו

אגב, באנגליה רצו בתחילה להיות שונים מההחלטות של אופ"א בעניין הטמעת ה-VAR. בפרמיירליג הלכו לבדם על קונספט לפיו רק שופט ה-VAR קובע ולא ניתנת בכלל לשופט המרכזי זכות ערעור על כך. מה שעמד לנגד עיניהם היה הזמן הממושך שלוקח עד שמתקבלת ההחלטה. אלא שבינתיים גם באנגליה ירדו מזה והשאירו את המצב כמו זה שאופ"א מנחה: כלומר השאירו את ההחלטה בידיים של השופט המרכזי שימשיך לגשת למסך ולבחון את ההמלצה.

"אין ספק שאנחנו צריכים להתייעל בכל מה שקשור ל-VAR", מודים באיגוד השופטים, "צריך ששופט ה-VAR יקרא לשופט המרכזי רק אם הוא משוכנע במיליון אחוז שיש לו טעות בפסיקה. צריך שזה ייקח לא יותר מדקה לגמור את האירוע ולחדש את המשחק וצריך ששופט המשחק יהיה הרבה יותר קשוב לקריאה של שופט ה-VAR. בסופו של דבר זו שאלה של אמון ועל זה צריך לעבוד הרבה יותר קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully