וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשכנו להרגיש מאוימים": הדמיון המצמרר בין השוד של משפחת זהבי לטראומה של משפחת קרויף

ג'ורדי קרויף, אחד האנשים הקרובים לערן זהבי בעולם הכדורגל, היה בן שלוש כשאדם שהתחזה לשליח פרץ לבית משפחתו באקדח שלוף וניסה לחטוף את אביו יוהאן למטרות כופר. אז זה נגמר בלי פגיעה פיזית, אבל עם צלקות נפשיות: "האווירה הייתה קשה מנשוא, בלתי אפשרית"

שוד בביתו של ערן זהבי בהולנד/מתוך יוטיוב

ערן זהבי הצטרף אתמול (ראשון) בצער רב לרשימה ארוכה מאוד של כדורגלנים שהם ו/או בני משפחתם נשדדו באופן אלים. בהולנד מדובר באירוע די נדיר, אבל בדרום אמריקה, איטליה, אנגליה, ספרד וצרפת - מקומות בהם משחקים כדורגלנים מצליחים ועשירים - זה ריטואל קבוע.

ב-2019 אשתו של יאן ורטונגן נשדדה בבית המשפחה באיומי סכין ולפני כחודשיים בלבד אנחל די מריה הוחלף במהלך משחק של פריז סן ז'רמן ונסע בבהילות לשהות לצד אשתו וילדיו שנשדדו. בתיהם של סטיבן ג'רארד, ויין רוני ורבים אחרים נפרצו באנגליה ונגנבו מהם פריטים בשווי של מיליוני ליש"ט ולפני שלושה שבועות כריס סמולינג מרומא, היה הקורבן התורן - כשבמקרה הזה השודדים הגיעו בזמן שבלם היה בבית.

הסיפורים הללו נמשכים, כולל מקרי חטיפה מרובים בדרום אמריקה לצורך כופר, אבל לא מדובר בטרנד חדש. כדורגלנים מהווים מטרה "מועדפת" לשודדים כבר עשרות שנים ואחד המקרים המפורסמים היה זה של אחד הכדורגלנים הגדולים בכל הזמנים, יוהאן קרויף המנוח.

ערן זהבי, שחקן פ.ס.וו איינדהובן. Soccrates Images, GettyImages
נכנס לסטטיסטיקה. זהבי/GettyImages, Soccrates Images

ב-17 בספטמבר יוהאן קרויף שהה בביתו שבברצלונה ביחד עם אשתו דני ושלושת ילדיהם - אחד מהם ג'ורדי בן השלוש וחצי שבעתיד יהפוך למנהל המקצועי של מכבי תל אביב ולאחד האנשים הקרובים לערן זהבי בעולם הכדורגל.

באופן מצמרר, הדמיון לשוד של משפחת זהבי אתמול, גדול: על הדלת של משפחת כוכב ברצלונה, נשמעה דפיקה ויוהאן שצפה בטלוויזיה במשחק כדורסל, ניגש לפתוח. בכניסה עמד אדם שהתחזה לשליח. הכדורגלן המהולל ואשתו לא ציפו למשלוח, אבל הם לא הספיקו לתהות על פשר החבילה כי ברגע שלאדם בצד השני הייתה הזדמנות, הוא התפרץ בעוצמה לדירה, שלף אקדח וכיוון לראשו של יוהאן.

"ניסיתי להרגיע אותו", כתב קרויף באוטוביוגרפיה שלו, "שאלתי אותו אם הוא רוצה כסף, אם הוא רוצה משהו אחר. הילדים היו בחדר שלהם והוא אמר לדני לשכב על הרצפה והתחיל לקשור אותי לאחד הרהיטים בדירה. בזמן הקשירה, הוא הניח את האקדח בצד ובאותו רגע דני קמה מהרצפה ורצה החוצה מהדירה בצעקות. המנוול רץ אחריה, אבל אני הצלחתי להשתחרר מהקשירה ולתפוס את האקדח. היו כל כך הרבה צרחות, שאנשים בקומפלקס הדירות פתחו את הדלתות כדי לבדוק על מה המהומה והאיש נתפס במהירות".

המשטרה פתחה בחקירה מאומצת ובתוך זמן קצר הבינה שהמטרה לא הייתה שוד בדירה, אלא חטיפה של קרויף. מחוץ לבית הדירות התגלה רכב מסחרי ובו מזרון - שם החוטף כנראה תכנן להחזיק בכדורגלן עד שישולמו דמי כופר.

יוהאן קרויף עם ג'ורדי קרויף המנהל המקצועי של מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שוטרים ישנו בסלון הדירה במשך חודשים ארוכים. יוהאן וג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

במשך שנים ארוכות האשימו אוהדי נבחרת הולנד את אשתו לשעבר של קרויף, דני קוסטר, בכך שהיא מנעה ממנו להצטרף לסגל במונדיאל 1978 ובעצם כך אולי מנעה מהאורנג' הנוצצים זכייה היסטורית בגביע העולמי. כ-30 שנים לאחר מכן, כדורגלן העבר הגדול ואביו של אקס מכבי תל אביב, ג'ורדי קרויף, סיפר שהסיבה להיעדרות הייתה אך ורק אותו מקרה אלים ב-1977.

בריאיון ל"רדיו קטאלוניה" ב-2008, אמר: "דברים כאלו משנים את האופן בו אתה מסתכל על דברים. הרגשתי שאני רוצה לעזוב את הכדורגל, לא יכולתי לשחק בגביע העולמי אחרי שזה קרה". באוטוביוגרפיה שלו הוסיף: "בסיטואציה כזו אתה לא יכול להמריא לצד השני של העולם ולהשאיר את המשפחה שלך לבד במשך שמונה שבועות".

"ששת החודשים אחרי ניסיון החטיפה היו נוראיים", כתב קרויף באוטוביוגרפיה שלו, "חיינו תחת שמירה בלתי פוסקת. כשלקחתי את הילדים לבית הספר, כשנסעתי לאימונים, כשיצאתי למשחקים - תמיד היו שוטרים מסביבי ומסביב לבני המשפחה. בכל לילה ישנו שוטרים בסלון שלנו, האווירה הייתה קשה מנשוא, בלתי אפשרית"

הכדורגלן האגדי סיפר שלמרות שהוא ובני משפחתו לא נפגעו פיזית, הצלקות הנפשיות נותרו עוד זמן רב. "המשכנו להרגיש מאוימים במשך תקופה ארוכה. היה מקרה של חטיפת ילדה בוולנסיה ומאוד חששנו שמישהו יחזור אלינו וינסה לחטוף את הילדים שלנו. קנינו שני כלבי דוברמן וכל המשפחה למדה לאלף אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully