וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא נאמבר ואן: על הצניחה של פטריק ואן לוון ומכבי תל אביב בפלייאוף

9.5.2021 / 10:30

איך האיש שהוכתר כקוסם עם 95% הצלחה מאז מינויו כמאמן זמני צנח ל-48% בלבד במאני טיים של העונה? המחיקה של דן ביטון, היעדר היצירתיות, והערפל סביב המשך דרכו. האם דווקא במשחק העונה (20:30, ספורט 5) הגלגל שוב יתהפך?

תקציר: הפועל באר שבע - מכבי תל אביב 1:1/ספורט1

גם אתמול (שבת) נסע פטריק ואן לוון להתבשל ביציע בנס ציונה במשחק של הנוער של מכבי תל אביב. ממש כפי שעשה שלשום במשחק של בית"ר תל אביב בת ים באותו האיצטדיון. חריצות, התמדה, מקצועיות אלה תכונות מצוינות בטח למנהל מקצועי, אבל לא בטוח שגם בנסיעות האלה ביומיים האחרונים עם הישיבה המעיקה ביציע ב-35 מעלות חום במשך שעתיים, לא מצוי קורטוב של חוסר ניסיון מצד ההולנדי שלא עמד במשימה בשבעת המשחקים האחרונים בליגה (כולל הדרבי ערב הכניסה לפלייאוף) והביא את מכבי תל אביב למשחק העונה הערב עם 10 נקודות בלבד מתוך 21 אפשריות.

יומיים לפני משחק העונה, הדבר האחרון שואן לוון היה צריך לעשות היה להטריד את מוחו עם שחקני קבוצת הבת מהלאומית ועם השנתון שעדיין לא מוכיח את עצמו בנוער (הקבוצה הפסידה אתמול בדרבי להפועל תל אביב). בטוח שיש לו זמן לעוד דברים ובוודאי לקבוצה הבוגרת, אבל 48 שעות לפני משחק העונה גם המאמן צריך לנוח ולהתרכז בהכנה לברק בכר ובמה שחשוב באמת לקראת המשחק הגדול הערב (20:30, ספורט 5) ולא להעסיק את עצמו בזוטות.

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב. מאור אלקסלסי
מתקשה לספק הסברים. פטריק ואן לוון/מאור אלקסלסי

בשיא שלו ואן לוון עמד על 95 אחוזי הצלחה בליגה. נתון יוצא דופן. מתוך 14 משחקים ניצח ב-13 ורק באחד מול בני יהודה סיים בתיקו. הוא הוביל את מכבי תל אביב לניצחונות על מכבי חיפה בבלומפילד ועל הפועל באר שבע בטרנר וגם צלח הגרלות חוץ קשות בגביע המדינה. אלא שמאז הדרבי התל אביבי ערב הפלייאוף ואן לוון צנח ל-80 אחוזי הצלחה בליגה בטוטאל כי המאזן בשבעת המשחקים האחרונים הוא עגום עם 48 אחוזי הצלחה בלבד. מכבי תל אביב איבדה את המנוע שלה במאני טיים וואן לוון לא מצא עבורה עד כה את הפיתרונות.

ואן לוון שומר על דיסטנס מהתקשורת ומהאוהדים מהיום שנחת כאן. ג'ורדי קרויף הביא אותו והוא השתלב היטב בנרטיב המקצועי והנוקשה של מכבי תל אביב. עד הנחיתה העונה בראש צוות האימון של מכבי תל אביב, ידעו עליו מעט מאוד. הוא שמר על פרטיותו כמעט בקנאות. כשהתיישב על כיסא המאמן במקום גאורגיוס דוניס אפשר היה ללמוד קצת על דרכו וחשיבתו באמצעות הריאיונות שעשה לפני משחקים ואחריהם. כשאפשר היה גם להגיע למסיבות עיתונאים בסיום משחקים, נפתח איזהו צוהר לליבו ומוחו, אבל גם הפתח הזה לא איפשר ללמוד יותר מדי.

כשנשאל בסיום המשחק בבאר שבע על ידי התקשורת המקומית באודיטוריום הקטן של איצטדיון טרנר כיצד הוא הולך להרים את שחקניו מהמפלה בקרית שמונה ובאר שבע אל עבר משחק העונה, הוא לא סיפק הסברים אלא רק סיפר ששרן ייני ("הקפטן שלנו") כבר התחיל לעשות זאת בחדר ההלבשה באיצטדיון מייד אחרי המשחק.

כששאלו אותו עיתונאים מקומיים שמכירים את דן ביטון מהנוער של הפועל באר שבע מדוע הוא לא נותן קרדיט לשחקן שעדיין נמצא בראש טבלת המבשלים של הקבוצה, ענה ואן לוון שזה עניין פנימי של מכבי תל אביב. גם אם יש לו הסבר מנומק וגם אם רצה לשמור אותו לעצמו, שחקנים רבים במכבי תל אביב לא מסכימים עם ההחלטה למחוק כמעט לגמרי את הקשר הקדמי היחיד שיכול להכין כדור לגול, בטח אחרי שמתן חוזז נפצע.

עוד בוואלה!

הערב: מכבי תל אביב - מכבי חיפה (20:30, ספורט 5)

לכתבה המלאה
דן ביטון שחקן מכבי תל אביב. אריאל שלום
רבים לא מסכימים עם ההחלטה למחוק אותו. דן ביטון/אריאל שלום

ואן לוון הגיע לעמדת המאמן ב-24 בדצמבר העונה אחרי שהבהיר למיטש גולדהאר שהוא יכול לעמוד במשימה הזו בתום הקדנציה הקצרה של דוניס. השינוי אחרי עזיבת היווני היה דרמטי. מהפך של 180 מעלות. ההבדל הגדול היה במעבר בין מאמן שנתן הרבה חופש ומרחב מחייה על גבול ההפקרות לבין מאמן שדרש הרבה סדר ומשמעת. זה היה לגמרי כמו לחזור לימי ולדאן איביץ' בכל הקשור לגבולות הגזרה ששם לשחקנים ואן לוון.

"אנחנו קבוצה שיודעת לחיות מצוין עם דרישות נוקשות של מאמן", הסביר ייני בתקופה הטובה את סוד ההצלחה של ואן לוון. ההולנדי הלך עם הדרך הנוקשה שלו וראה שהכל הולך לו. לא ברור אם ביקש שיתרגמו לו מה התקשורת כאן כותבת עליו, אבל ודאי שהיה סקרן לשמוע איך מקבלים את נסיקתו המטאורית.

כשסיים עם מכבי תל אביב בחיפה בתיקו בתחילת הפלייאוף שהיה אולי נגמר עם ניצחון צהוב אלמלא ההרחקה של ניק בלקמן, אמר לו הפרשן החיפאי איציק אהרונוביץ' במסיבת העיתונאים אחרי המשחק: "גם אם תציב מטאטא במגרש, הוא יבקיע. הכל מצליח לך". אחרים פשוט קראו לו קוסם והכניסו את מינויו לרשימת ההחלטות המצויינות שעשה גולדהאר עם השנים. הבחירה בג'ורדי קרויף, ההחתמה של ערן זהבי, הבאתו של ולדאן איביץ'. לכל החלטות הבינגו האלה צורפה גם הבחירה של הקנדי בואן לוון הלא מנוסה.

זה היה הכי טבעי בעולם שגולדהאר גם יצהיר ערב הכניסה לפלייאוף שואן לוון ימשיך לאמן, כשהוא סוגר את כל הפער שהיה בין מכבי תל אביב למכבי חיפה עם כניסת ההולנדי לתפקיד המאמן. אבל גולדהאר כמו גולדהאר עובד בקצב שלו ובזמן שהכי מתאים לו והודעה כזו לא נמסרה עד עכשיו.

בעלי מכבי תל אביב מיטש גולדהאר. ברני ארדוב
כרגיל, עובד בקצב שלו. מיטש גולדהאר/ברני ארדוב

ואן לוון, שבשיאו עמד על יותר מ-90 אחוזי הצלחה, החל ליישר את הסטטיסטיקה שלו כמאמן הקבוצה ובמאני טיים של הפלייאוף העליון הוא עם 9 נקודות מתוך 18 בלבד. מי שהודבק לו הכינוי קוסם, העלים מתחת לגלימה שלו את משחק ההתקפה שהיה הרבה יותר משובח בהתחלה וגם שחקנים בודדים כמו ביטון, איתי שכטר ואבי ריקן הלכו לאיבוד. בפלייאוף הוא לא הצליח להוציא שפן מהכובע כמעט בשום משחק.

לרגע שלא ייראה כאן שכל האחריות צריכה ליפול על ואן לוון. ממש לא. מכבי תל אביב שיחקה העונה הרבה יותר משחקים ממכבי חיפה והיא מותשת פיזית ומנטלית מעונה שלא נגמרת. היה לה מסע אירופי שלקח ממנה המון אנרגיות. היא חוותה פציעות של שחקני מפתח והיא חטפה את הקורונה יותר חזק ממכבי חיפה. והיה כמובן את הנתון האובייקטיבי אותו קיבל ואן לוון מדוניס, אותו פער גדול שפתח ברק בכר ממכבי תל אביב.

אנשים שוכחים, אבל ניצחון של מכבי חיפה על מכבי תל אביב בבלומפילד בסיבוב השני היה פותח פער של 11 נקודות בין הקבוצות ולא בטוח שלמכבי תל אביב היה כוח לסגור את הפער הזה. ואן לוון אחראי על הקאמבק הגדול שמכבי תל אביב עשתה וזה שבתום עונה כזו היא עדיין במאבק מול מכבי חיפה הכישרונית, נזקף גם לזכותו. אבל ברגע האמת, כשצריך מאמץ אחרון ובעיקר הרבה יצירתיות, הוא לא היה שם.

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב עם שרן ייני. אריאל שלום
הקאמבק לפסגה נזקף לזכותו, אבל גם חוסר היצירתיות בישורת האחרונה. פטריק ואן לוון/אריאל שלום

בכל השנים של גולדהאר במכבי תל אביב, הוא לא נתן למאמן שלא הביא לו אליפות להמשיך. סמנכ"לית המועדון שרון תמם התראיינה באחרונה ונחלצה מהשאלה על עתידו של ואן לוון באמצעות תשובה שגרסה כי ואן לוון לא צריך עוד להוכיח ולהראות מה הוא יודע. אלא שגם התשובה ההיא לא היתה ברורה והחלטית ולבטח שהיא נאמרה מזמן במונחים של כדורגל.

הערב ובחצי גמר הגביע ביום רביעי אלה יהיו זמני המבחן של פטריק ואן לוון כמאמן מכבי תל אביב. גם אם לא ייקח אליפות, אבל יידע להוביל לניצחון הערב ובטח אם יעלה לגמר הגביע על חשבון מכבי חיפה הוא יהיה יותר מראוי לקבל את המינוי לעונה הבאה. אם מכבי תל אביב תעביר הערב בסיום המשחק את הכתר לירוקים אחרי הפסד ואם ואן לוון לא יידע להרים את השחקנים שלושה ימים אחרי זה לחצי הגמר, לא ברור אם יזכה להיות המאמן הראשון שממשיך לעונה שנייה בלי לזכות בתואר.

עם שני המאמנים האחרונים של מכבי תל אביב, ולדאן איביץ' וגיאורגיוס דוניס, פטריק ואן לוון לא הסתדר. איביץ' עזב כאן עם שתי אליפויות. דוניס עשה מסע מרשים באירופה בשיא הקורונה והוא תמיד יזכיר את זה. ואן לוון לא רוצה להיות זה שיזכרו לו בסימפטיה רק את החזרה של מכבי תל אביב למאבק על האליפות. גם בהולנד יודעים שמחמאות זה נחמד אבל זה לא מספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully