וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקדים עם כוכבית: מכבי חיפה מעולם לא זכתה באליפות בלי לנצח את מכבי תל אביב

8.5.2021 / 12:00

חמישיות, מהפכים, גול תוך 23 שניות, ציון 10, שערי ניצחון בתוספת הזמן. ההיסטוריה מוכיחה: בכל אחת מ-12 האליפויות של מכבי חיפה, היה לפחות ניצחון מכונן אחד על מכבי תל אביב. האם זכייה בתואר ללא שמירה על המסורת הזו משמעותה אליפות עם כוכבית?

תקציר ה-1:1 של מכבי חיפה עם מכבי תל אביב/ספורט1

במכבי תל אביב נהגו לומר במהלך שנות ה-90': "האליפות עוברת בבאר שבע". בבית"ר ירושלים, לעומת זאת, דווקא סברו שהדרך להנפת הצלחת עוברת בפתח תקוה. ומכבי חיפה? אצלה זו תמיד הייתה קודם כל מכבי תל אביב. רק שבמקרה הזה לא מדובר אך ורק בקלישאה.

המסע הירוק אל האליפות תמיד - אבל תמיד - דרש ניצחון מכונן על היריבה המרה. לפחות אחד, וללא קשר לשאלה האם הייתה מתחרה ישירה על התואר. זה היה נכון לכל אחת מ-12 האליפויות הקודמות של מכבי חיפה - החל מהראשונה ב-1984 ועד האחרונה לפני עשור.

אלא שמאז, מכבי חיפה מתקשה מאוד לנצח את מכבי תל אביב במשחקי ליגה. בבית זה לא קרה מאז דצמבר 2012, ובחוץ מאז אוקטובר 2016. זה היה גם הניצחון היחיד ב-31 המפגשים האחרונים. והעונה? שתי תוצאות תיקו והפסד, שבכולם הירוקים איבדו יתרון. הקוף על הגב כבר הפך לגורילה.

מכבי חיפה תישאר בפסגת ליגת העל גם במקרה של הפסד בבלומפילד והאליפות עדיין תהיה תלויה קודם כל בה. אבל זה אומר שהיא תסיים עונה ללא ניצחון על מכבי תל אביב, וכך ייקבע תקדים אם תוכתר. האם זו תהיה אליפות עם כוכבית?

שחקני מכבי תל אביב חוגגים מול יאניק וילדסחוט שחקן מכבי חיפה. דני מרון
תמונה אופיינית למפגשים בעשור האחרון, אבל לא לעונות האליפות/דני מרון

1983/84: האליפות הראשונה

התוצאות: 0:2 בבית ו-2:3 בחוץ

סך הכול: 6 נקודות מתוך 6

עונה אחרי שחגגה ניצחון ראשון בבלומפילד זה 20 שנה, מכבי חיפה הגיעה שוב לאצטדיון ביפו, בידיעה כי ניצחון שני על הצהובים (אחרי ה-0:2 בקרית אליעזר במחזור השלישי) יכניס אותה למרוץ האליפות. כ-4,000 אוהדים ירוקים עשו את הדרך לבלומפילד באמצע פברואר 1984, והתאכזבו בדקה השישית בעקבות שער נדיר של מוטי איוניר בבעיטה חופשית מ-35 מטרים לחיבורים, אבל זאהי ארמלי (58) השווה באדיבות משה מרכוס, צדוק מלכה (62) הפך מקרוב וגם שוויון של בני טבק (66) לא בלם את המומנטום הירוק. ברוך ממן הרים כדור חופשי לראש של ארמלי, שהשלים צמד בנגיחה עוצמתית בדקה ה-82 וקבע 2:3 שהפך את האורחת למתמודדת על התואר. זו הייתה אבן דרך משמעותית בסגירת פער 13 הנקודות מבית"ר ירושלים, על המסלול המהיר לאליפות הראשונה בתולדות המועדון.

עוד בוואלה!

אלישע לוי: "בחיים לא הייתי מאמין שמכבי חיפה תעבור עשור בלי אליפות"

לכתבה המלאה

1984/85: האליפות השנייה

התוצאות: 0:1 בחוץ ו-0:0 בבית

סך הכול: 4 נקודות מתוך 6

במחזור ה-12 הייתה מכבי תל אביב הבלתי מנוצחת היחידה בליגה הלאומית. ארבעה ניצחונות ושבע תוצאות תיקו היו לצהובים, אבל בפסגה ניצבה מכבי חיפה עם שמונה ניצחונות והיא ידעה להשיג את התשיעי. רוני רוזנטל המחליף הרים מצד שמאל בדקה ה-68 ודווקא הבלם אלי כהן נגח פנימה. אבי רן שמר על שער נקי והירוקים שמרו על המקום הראשון, עם יתרון של שתי נקודות על פני בית"ר ירושלים. הפער בפסגה היה זהה גם במחזור ה-27, אחרי ה-0:0 הביתי מול מכבי תל אביב, אלא שהירוקים עמדו בלחץ עם שלושה ניצחונות במחזורי הסיום ושמרו על התואר.

מכבי חיפה ב-1984 עונת האליפות הראשונה. מכבי חיפה
שני ניצחונות על מכבי תל אביב בדרך לאליפות ההיסטורית. מכבי חיפה 1984/מכבי חיפה

1988/89: האליפות השלישית

התוצאות: 1:1 בחוץ ו-0:5 בבית

סך הכול: 4 נקודות מתוך 6

שבעה חודשים וחצי אחרי ה-0:10 המפורסם בפלייאוף התחתון, מכבי חיפה "הסתפקה" בחצי מנה בינואר 1989 מול הצהובים המדשדשים. ניר קלינגר כבש כבר אחרי 23 שניות מבישול נפלא של ארמלי, שהכין גם את השני לעופר מזרחי שרץ לבדו על פני חצי מגרש והכניע את שוער המשנה גבי אלבז בדקה ה-11. הבליץ נמשך חמש דקות לאחר מכן עם נגיחה של קלינגר, וביציעים כבר החלו לפנטז על שחזור העשירייה, אבל המארחת הורידה הילוך עד הדקה ה-86. רק אז המחליף ראובן עטר נגח את הרביעי ובחלוף שלוש דקות מסר לקלינגר שפרץ בקלילות והשלים שלושער ראשון בקריירה, דווקא מול קבוצתו העתידית. מכבי חיפה צימקה את הפער מהמוליכה בית"ר תל אביב לשלוש נקודות, מחזור לאחר מכן גברה גם עליה ובחלוף שבועיים עלתה לפסגה, בדרך להשבת האליפות אל הכרמל.

1990/91: האליפות הרביעית והדאבל היחיד

התוצאות: 3:0 בחוץ, 1:5 בבית, 2:3 בבית בפלייאוף העליון ו-1:4 בחוץ

סך הכול: 9 נקודות מתוך 12

עונה עם שלושה ניצחונות זכורים על הצהובים. הסיפור התחיל אמנם עם 0:3 של מכבי תל אביב במחזור השביעי, אבל חודש לאחר מכן הונחת ויקטור צ'אנוב בכרמל והתמונה השתנתה מבחינת מכבי חיפה. איתי מרדכי כיכב עם רביעייה ב-1:5 במחזור ה-16, ובמשחק הביתי בפלייאוף העליון ידעו הירוקים לחזור פעמיים מפיגור ולנצח 2:3 בזכות שער מכריע של איל ברקוביץ' בדקה ה-78. בגלל מלחמת המפרץ, העונה התארכה עד חודש יוני, ובאמצעו היום הבלתי נשכח של צ'אנוב: שוער הרכש עצר שני פנדלים של איציק זוהר וקלינגר, וקיבל למחרת את הציון המושלם 10 בעיתונים. מכבי חיפה, למרות הרכב חסר ולחץ רב שנבע מההפסד הביתי שבוע לפני כן לבית"ר תל אביב, חגגה ניצחון ראשון על מכבי תל אביב ברמת גן עם 1:4 גדול וכעבור שבוע השלימה דאבל היסטורי.

מכבי חיפה 1994. אתר רשמי מכבי חיפה, אתר רשמי
אליפות ללא הפסד ועם חמישייה אחת בלתי נשכחת. מכבי חיפה 1994/אתר רשמי, אתר רשמי מכבי חיפה

1993/94: האליפות החמישית, ללא הפסד

התוצאות: 1:1 בחוץ, 0:5 בבית ו-1:1 בבית

סך הכול: 5 נקודות מתוך 9

עונה שהחלה עם 11 ניצחונות רצופים של מכבי תל אביב, הסתיימה באליפות נטולת הפסדים של מכבי חיפה. הירוקים היו אלה שעצרו את הדהירה הצהובה עם 1:1 במחזור ה-12, ושלושה חודשים לאחר מכן, בסוף פברואר 1994, הגיעה החמישייה הזכורה מכולן. ברקוביץ' החל בחגיגה, כמה ימים לפני חתונתו, האווירון אלון מזרחי הצטרף ואז הגיע הרגע הבלתי נשכח של עטר, שהסתבך, נפל וקם ואז הפגיז לכיוון החיבורים של אלכסנדר אובארוב. כל זה במחצית הראשונה. ברקו המשיך לככב עם בישול למחליף איבן גצקו שכבש בנגיעה הראשונה שלו, ומשה גלאם נעץ את המסמר החמישי. מכבי תל אביב שבה לזירת הפשע עוד פעמיים לאחר מכן, והשיגה תוצאות חיוביות עם 1:1 בסיבוב השלישי בליגה וניצחון 1:2 בשמינית גמר הגביע, אבל האליפות הירוקה לא הוטלה בספק.

2000/01: האליפות השישית

התוצאות: 0:3 בחוץ, 0:0 בבית, 1:2 בחוץ בסיבוב השלישי ו-2:3 ביתי בפלייאוף העליון (שהפך להפסד טכני 3:0)

סך הכול: 7 נקודות מתוך 12

אברהם גרנט, שבמשך שנים היה היריב הגדול של מכבי חיפה כמאמן מכבי תל אביב, חגג 0:3 מרשים בפעם הראשונה שחווה את המפגש הזה מהצד הירוק. אבל הרגע המכונן שסימל את האליפות שעשתה סוף לשבע השנים הרעות, היה בסיבוב השלישי, עם שער הניצחון המיתולוגי של יוסי בניון בתוספת הזמן. גם מסיבת האליפות החגיגית הייתה אמורה להיערך אחרי ניצחון על מכבי תל אביב במחזור הסיום של העונה, אך לאחר שרדוסלב מיכאלסקי קבע 2:3 החל לחץ על הגדרות ביציע ג' בקרית אליעזר, שהוביל למחיצתם של אוהדים ולפגיעתו הקשה והטראגית של אמיר רנד. "כל ההישג הספורטיבי מתבטל ברגע כזה", סיכם אדורם קייסי.

יוסי בניון במדי מכבי חיפה 2001. מכבי חיפה
עונה אחת עם שער ניצחון נגד מכבי תל אביב בתוספת הזמן, ועונה אחרי עם בישול. יוסי בניון ב-2001/מכבי חיפה

2001/02: האליפות השביעית

התוצאות: 1:1 בחוץ, 1:2 בבית, 0:0 בבית בסיבוב השלישי

סך הכול: 5 נקודות מתוך 9

11 חודשים אחרי בניון, הגיע תורו של אלון חרזי לנצח את מכבי תל אביב בתוספת הזמן. אלי ביטון סובב כדור לחיבורים בדקה ה-80 והשווה ל-1:1 שהותיר את הקהל הירוק בהלם, אבל בדקה ה-94 בניון מצא בכדור קרן מצד שמאל את ראשו של חרזי, שהכניע את לירן שטראובר וגרם לטירוף בקרית אליעזר. ה-0:0 בסיבוב השלישי לא הפריע למכבי חיפה לזכות באליפות, אבל ה-0:0 בגמר הגביע כבר מנע ממנה דאבל, כאשר ג'ובאני רוסו החמיץ את הפנדל החמישי ואבי נמני שלח את הצהובים למעמד ההנפה.

2003/04: האליפות השמינית

התוצאות: 1:0 בבית, 0:3 בחוץ, 1:0 בבית

סך הכול: 3 נקודות מתוך 9

גם בעונת האליפות עם כמות הנקודות הכי נמוכה מול היריבה המושבעת, היה למכבי חיפה ניצחון אחד. בין שני ההפסדים הביתיים (למפגש האחרון הירוקים כבר הגיעו כאלופים ואילו הצהובים נלחמו על הכרטיס לאירופה) היה ניצחון אחד מהדהד בינואר 2004. קלינגר, עכשיו כבר מאמן מכבי תל אביב, דיבר על כך שהמפגש עם מכבי חיפה בא לו בזמן, אבל התוצאה בבלומפילד הייתה חד משמעית. וואליד באדיר מצא את הרשת רגע לפני סיום המחצית הראשונה, שי בירוק קם מהספסל והתכבד בשני בדקה ה-65, ואת החותמת שם הרכש הברזילאי מרקוס פאולו אלבס, שהגיע רק שבועיים קודם לכן וחגג את שערו הראשון (והיחיד) בישראל.

רוברטו קולאוטי מכבי חיפה יניב קטן. ברני ארדוב
שער ושני בישולים בפעם היחידה שמכבי חיפה הוכתרה במשחק מול מכבי תל אביב. רוברטו קולאוטי/ברני ארדוב

2004/05: האליפות התשיעית

התוצאות: 0:3 בבית, 1:0 בחוץ, 1:3 בבית

סך הכול: 6 נקודות מתוך 9

אחרי ניצחון לכל צד, הגיע המפגש בסיבוב השלישי באפריל 2005, ולראשונה בהיסטוריה מכבי חיפה הבטיחה אליפות באופן רשמי מול מכבי תל אביב. רוברטו קולאוטי, מלך שערי הליגה באותה עונה, היה כוכב הערב עם שער בדקה השנייה, בישול בעקב לעידן טל בדקה ה-35 והכנה גם ליניב קטן שלוש דקות לאחר מכן. גם שער מצמק של לירן כהן לא מנע הקפת אליפות ספונטנית בקרית אליעזר, בפעם השנייה ברציפות עם רוני לוי על הקווים, כאשר מכבי תל אביב בכלל בחלק התחתון ובמרחק 31 נקודות מהאלופה.

2005/06: האליפות ה-10

התוצאות: 1:2 בבית, 1:0 בחוץ, 1:1 בחוץ

סך הכול: 4 נקודות מתוך 9

הגלקטיקוס של מכבי תל אביב כבר סחבו שלושה הפסדים כאשר הגיעו לקרית אליעזר במחזור ה-10, ולא הצליחו לעצור את מכבי חיפה שהחזיקה במאזן מושלם. גוסטבו בוקולי רקד במחצית הראשונה וסיים אותה עם צמד, בזמן שהצהובים אפילו לא סיכנו את המסגרת. נמני צימק אמנם בדקה ה-63, אבל העליונות הירוקה הייתה ברורה ומכבי חיפה רשמה ניצחון 10 ברציפות, בעונה שהסתיימה עם אליפות מספר 10 ושוב עם יתרון של 31 נקודות על פני מכבי תל אביב שסיימה רק במקום השישי.

חלוץ מכבי חיפה תמבינקוסי פנטיני כובש מול מכבי תל אביב. יותם רונן
הטיל טרור על הגנת מכבי תל אביב. תמבינקוסי פאנטני כובש ב-2008/יותם רונן

2008/09: האליפות ה-11

התוצאות: 2:3 בבית, 1:1 בחוץ ועוד 1:1 בחוץ

סך הכול: 5 נקודות מתוך 9

השלטון בן השנתיים של בית"ר ירושלים הגיעה לסיומו עם אליפות ירוקה, בעוד עונה בה מכבי תל אביב לא הייתה פקטור בצמרת. מכבי חיפה חזרה לפסגה במחזור השביעי, בזכות 2:3 ביתי על הצהובים. תמבינקוסי פאנטני, החלוץ הדרום אפריקאי הידוע בכינויו "טרור", הטיל טרור על הגנת האורחת תוך 40 שניות והשלים צמד בדקה ה-56, כשבתווך ליאור רפאלוב נגח לרשת של דרגוסלב יבריץ'. יאניק קמאנן ומאור בוזגלו הצליחו להקטין את התוצאה, אבל מכבי תל אביב ירדה מנוצחת. בשני המפגשים בבלומפילד לא נרשמה הכרעה, והפעם הפער בין האלופה לצהובים (שוב במקום השישי) בתום העונה עמד "רק" על 23 נקודות.

2010/11: האליפות ה-12 והאחרונה

התוצאות: 0:1 בחוץ, 0:3 בבית ו-0:2 בחוץ

סך הכול: 9 נקודות מתוך 9

כמו באליפות הראשונה, גם באחרונה היה סוויפ עונתי על מכבי תל אביב, רק במקרה הזה של שלושה ניצחונות. אחרי טראומת הקיזוז ואובדן האליפות בתוספת הזמן של מחזור הסיום במאי 2010, מכבי חיפה חזרה לבלומפילד גם במחזור הפתיחה של עונת 2010/11, והפעם יצאה עם 0:1 מראשו של מוחמד גדיר. במשחק הביתי זה כבר היה 0:3 מוחץ, ובפלייאוף העליון, שוב בבלומפילד, ניצב במרכז הבמה תומר חמד שקבע 0:2 עם צמד גדול לקראת חגיגות האליפות שבוע לאחר מכן.

תומר חמד שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
תחילת מאי, מחזור 33, צמד מנצח בבלומפילד. תומר חמד חוגג ב-2011/ברני ארדוב
seperator

כמו אז, גם הפעם מגיעה מכבי חיפה לבלומפילד בתחילת מאי, במחזור ה-33 ועם יתרון של ארבע נקודות בפסגה. אולי זה מה שיסיר את הכוכבית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully