וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהיג החדש של פפ: רובן דיאס, הבלם הדומיננטי של מנצ'סטר סיטי ופורטוגל

13.11.2020 / 20:00

הוא יציב וקשוח בהגנה, קורא את המשחק היטב, ויעיל מאוד גם בבניית ההתקפות, בעיקר בזכות מסירות ארוכות - אבל התכונה החשובה ביותר של רובן דיאס היא המנהיגות. גם בחדר ההלבשה של מנצ'סטר סיטי מקשיבים ליורשו בן ה-23 של וינסנט קומפאני

תקציר ה-1:1 בין מנצ'סטר סיטי וליברפול/ספורט1

כאשר נסגרה עסקת העברתו של רובן דיאס למנצ'סטר סיטי, ביקשה הנהלת סגנית אלופת אנגליה מהבלם הפורטוגלי לא ליטול יותר חלק במשחקיה של בנפיקה. למה להסתכן לפני החתימה הגדולה? פציעה בעיתוי אומלל היתה עלולה להרוס את הכל - ולאנשי סיטי זכור היטב הקרע ברצועות ברכו של לירוי סאנה שעיכב את מכירתו לבאיירן מינכן בשנה שלמה. ואולם, דיאס ממש לא רצה לשמוע עצות מסוג זה. הוא רצה להיפרד מהמועדון שגידל אותו בסטייל, אפילו אם אין קהל ביציעים. אז הוא התעקש להשלים 90 דקות במפגש ליגה שגרתי מול מוריירנסה, ענד את סרט הקפטן לרגל האירוע, ונגח את שער היתרון אחרי כדור קרן. כי דיאס קובע את סדר היום. הוא מסמן את היעד וסוחף את כולם אחריו.

זו תכונת האופי הדומיננטית ביותר שלו. כל מי שמכיר את דיאס, מגדיר אותו במילה אחת - מנהיג. כך מתבטא לגביו כעת גם פפ גווארדיולה. "הדבר הכי חשוב אצל רובן הוא המנהיגות. הוא יוביל אותנו כי יש לו כישורים מתאימים. הוא רק בן 23, אבל יקח את הקבוצה אחריו תוך זמן קצר. הוא יודע להתמודד עם לחץ", אומר המאמן הקטלוני. פפ אף ביקש לא להשוות את הפורטוגלי למנהיג הקודם של סיטי, וינסנט קומפאני, אך רק כי הוא יודע שזה פשוט בלתי נמנע.

שחקן מנצ'סטר סיטי רובן דיאס. GettyImages
כל מי שמכיר את דיאס, מגדיר אותו במילה אחת - מנהיג. רובן דיאס/GettyImages

הבלגי, שחזר לבריסל בקיץ 2019 אחרי שהבקיע את שער האליפות המיתולוגי במשחק נגד לסטר, הותיר אחריו חלל עצום בחדר ההלבשה. הוא היה המנהיג האולטימטיבי במלוא מובן המילה, ובלעדיו סיטי קצת איבדה כיוון. דויד סילבה הוא אדם נהדר, אך אופיו שונה בתכלית - וגם הוא שב כעת למולדתו. הקפטן הנוכחי הוא פרננדיניו - שחקן כריזמטי, מנוסה ומוערך, אך ממש לא בר השוואה לקומפאני. בדמותו של דיאס, קיבלה הקבוצה מישהו שמסוגל לצרוח ברגע האמת, ולגרום לכולם להקשיב לו.

זה מה שהוא עשה מאז ומתמיד. דיאס היה קפטן הנבחרות הצעירות בכל הגילאים. ב-2017, הוא הצעיד את חברו במונדיאל עד גיל 20 ב-2017, אז הודחה פורטוגל בידי אורוגוואי בדו קרב פנדלים דרמטי ברבע הגמר - והבלם עצמו דייק, כמובן, בבעיטה הראשונה. שנה קודם לכן, הוא נכלל בנבחרת המצטיינים של אליפות אירופה עד גיל 19, בו הפסידה פורטוגל לצרפת בחצי הגמר, כאשר דיאס הושעה בשל צבירת כרטיסים צהובים. חסרונו איפשר לקיליאן אמבפה להבקיע צמד, וחיסל את החלום לשחזר את ההחגיגה של הנבחרת הבוגרת על חשבון צרפת בגמר יורו 2016 רק חודש קודם לכן.

אז כאשר פגש סוף סוף את אמבפה פנים מול פנים, במסגרת הליגה האירופית לפני חודש, עשה מול דיאס עבודה נהדרת, והקרב הסתיים בתיקו 0:0. באופן כללי, הוא כמעט ולא שוגה במדי הנבחרת, וייתכן שהמאמן פרננדו סנטוס קצת מצטער שלא נתן לו הזדמנות במונדיאל ברוסיה, בו צפה דיאס מהספסל. מאז, אי אפשר להוציא אותו מההרכב, וקשה לדמיין את העורף של פורטוגל בלעדיו. לא לחינם הוא נבחר לשחקן המצטיין בגמר ליגת האומות, ב-0:1 על הולנד ביוני 2019. ז'וזה פונטה הוותיק, ששיתף איתו פעולה ושמר על רשת נקיה, מעיד: "אין לו נקודות תורפה. הוא שקט עם הכדור ויודע למסור. הוא קורא את המשחק נכון. משחק הראש שלו מצוין. הוא חזק מאוד בתיקולים. בקיצור, הוא פשוט שחקן הגנה טוב מאוד".

שחקן נבחרת פורטוגל רובן דיאס. David S. Bustamante, GettyImages
כמעט ולא שוגה במדי הנבחרת. דיאס במדי פורטוגל/GettyImages, David S. Bustamante

כיום קצת קשה להאמין כי דיאס נאלץ להמתין עד גיל 20 כדי להשתלב בסגל הראשון של בנפיקה. במשך שנתיים הוא בילה בקבוצת המילואים, וגם שם היה הקפטן. "נתתי לו את הסרט, ולא היה לי אפילו ספק קליל בנושא. רובן לוקח אחריות באופן טבעי ונחרץ. הוא מעביר את המסרים שלו ומגבש את כולם", אמר מאמנו דאז הלדר קריסטובאו. הוא גם נותן הוראות תוך כדי המשחקים, ויש שהעידו כי אינו סותם את הפה לרגע - אבל מסיבות טובות. עמיתיו העריצו אותו בליגה השניה, ולא ממש הבינו למה לא מקדמים אותו לקבוצה האמיתית - וזו הרי מחלה ידועה של הנשרים. היעדר ההזדמנויות גרם לברנרדו סילבה ולז'ואאו קאנסלו לברוח מהמועדון. והנה לכם, כולם נפגשו כעת בסיטי, שהפכה לקבוצה הכי פורטוגלית בפרמייר-ליג אחרי וולבס.

למעשה, במשך זמן לא מבוטל, דווקא מנצ'סטר יונייטד היוותה יעד הגיוני יותר. דיאס מיוצג על ידי סוכן העל ז'ורז'ה מנדס, אשר קשריו עם ז'וזה מוריניו ידועים היטב. ב-2017 קנו השדים האדומים מבנפיקה את הבלם השבדי ויקטור לינדלוף, וכך נסללה סוף כל סוף דרכו של דיאס לסגל הראשון. רצה הגורל, ומשחק הבכורה שלו בליגת האלופות היה נגד יונייטד ולינדלוף - והוא הבלם הצעיר הציג משחק פנטסטי. מאז, נפוצו בתקשורת הדיווחים על מעברו האפשרי לאולד טראפורד. ובעוד בנפיקה מנסה להשאיר את דיאס בשורותיה זמן רב ככל הניתן, ניצל מנדס את ההמולה סביבו על מנת להציע אותו גם לקונים האחרים ולהעלות את ערכו. מילאן ויובנטוס התבקשו לתת הצעות, ולאחר מכן הציע הסוכן את הלקוח המוכשר שלו גם לריאל מדריד. על הדרך, הוארך גם חוזהו בבנפיקה עם עמלה שמנה למנדס וסעיף שחרור של 100 מיליון יורו, אשר היה ברור שלא יהיה רלוונטי.

אז ב-2019 עמדה בנפיקה בלחץ אחרי שזכתה באליפות, אבל השנה כבר לא היה לה סיכוי לשמור על דיאס. היא איבדה את הכתר לפורטו, הפסידה במפתיע לפאוק סלוניקי במוקדמות ליגת האלופות, וגם משבר הקורונה נתן את אותותיו מבחינה כלכלית. המכירה היתה בלתי נמנעת, ומנצ'סטר סיטי פעלה בנחישות. גווארדיולה הרי תמיד שמח לשלם הון על שחקני הגנה, והפעם מדובר בנכס שבאמת שווה את המחיר. העורף של התכולים היה זקוק נואשות למנהיגות בעידן שאחרי קומפאני, ואמריק לאפורט היה זקוק לפרנטר עוצמתי ויציב. הדעיכה ההדרגתית של ג'ון סטונס לא מאפשרת לבנות עליו, ועם כל הכבוד לנייתן אקה הוא לא מסוגל להיות העוגן. החמישיה שספגה הקבוצה במשחק הביתי מול לסטר רק הדגישה את המצוקה. דיאס היה אמור להיות האיש הנכון במקום הנכון, ובזמן הנכון. בהתחשב במחירים האחרים ששולמו, 68 מיליון יורו זו הוצאה סבירה באופן יחסי.

שחקן מנצ'סטר סיטי רובן דיאס. Martin Rickett, GettyImages
קולו נשמע חזק בחדר ההלבשה. דיאס/GettyImages, Martin Rickett

בינתיים, הסימנים הראשונים מעודדים. הפורטוגלי נכנס מיידית להרכב מיידית, הופיע בשבעה משחקים רצופים, וסיטי לא ספגה איתו יותר משער אחד למשחק. לאפורט כבר מאושר מההבנה שנוצרה ביניהם, וקולו של דיאס נשמע בעוצמה גם בחדר ההלבשה. חבריו החדשים מתחילים להתרגל למסירות הארוכות האיכותיות שלו, וליכולת ניהול המשחק שלו מאחור. היריבים יצטרכו להסתגל לסגנון הכוחני של דיאס, אשר הואשם לא פעם בפורטוגל באלימות יתר. "תפקידי כבלם מחייב אותי להיות אגרסיבי. אני לוחם, ואני נאבק על כל כדור, אבל אני עושה זאת במסגרת החוק", הוא טען במולדתו, וכך הוא עושה גם באנגליה. האגרסיביות הזו עשויה לפתור לפפ לא מעט בעיות.

ובינתיים, שוב יש לו עסק עם צרפת בליגת האומות, בקרב ישיר על ראשות הבית והכרטיס לחצי גמר. תארים חשובים לדיאס בשלב המוקדם בקריירה, והוא ישמח מאוד לשמור על הכתר במפעל שהאיר לו פנים בפעם הקודמת. לפני חודש הוא כבר הגביל את אמבפה, וזו תהיה משימתו גם הפעם, כדי להדגיש שוב כי הוא הגיע כבר עכשיו למעמד של אחד הבלמים הטובים בתבל.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully