רונאלד קומאן מאמן ברצלונה. Pedro Salado, GettyImages
רונאלד קומאן מאמן ברצלונה/GettyImages, Pedro Salado

נביא מחפש התגלות

24.10.2020 / 10:00

רונאלד קומאן ניבא ב-1995 את חזרתו לברצלונה כמאמן וידע בדיוק לאן הוא נכנס, אבל גם הוא לא חשב שמדי יום ייתקל במכשול נוסף. אחרי שהשליט סדר ומשמעת אך לא קיבל חיזוק, הוא מנסה להחזיר את הניצוץ למסי ולבנות בסיס צעיר כמו קרויף. זמן ההוכחות מגיע מול ריאל ויובנטוס

"כדי להיות מאמן ברצלונה, אתה צריך להיות אדם עם אופי חזק, כמו קרויף. האמת היא שהוא מסוגל להתמודד עם הכול, ולא חסרות כאן בעיות. אני תוהה אם אני אוכל לעמוד בתפקיד הזה יום אחד. אני חושב שכן, עם ההכנה הנכונה והניסיון שאצבור. אני מקווה שיתמזל מזלי, אלמד את התפקיד ואחזור יום אחד לברצלונה כמאמן".

את הדברים הנבואיים הללו כתב רונאלד קומאן ב-1995, בספר הזיכרונות "בארסה שלי" שסיכם את שש השנים שלו כשחקן הבלאוגרנה.

25 שנה אחרי, גיבור וומבלי אכן קיבל את תפקיד חייו, רק שזה בא יחד עם שק של צרות שאפילו קרויף לא חווה וקומאן בטח לא יכול היה לנבא. עכשיו הוא מגיע לקלאסיקו הראשון שלו, בתחילתו של שבוע קריטי שיראה לאן מועדות פניה של ברצלונה החדשה.

מאמן ברצלונה רונאלד קומאן. AP
ידע לאן הוא נכנס, ובכל זאת פוגש בעוד ועוד מהמורות בדרך. רונאלד קומאן/AP

כאמור, קומאן חלם על התפקיד הזה מהרגע שעזב את ברצלונה כשחקן ב-1995. למרות עבודת השיקום המרשימה בנבחרת הולנד והאפשרות ללכת רחוק ביורו, בארסה הייתה ונותרה פסגת שאיפותיו. הוא לקח את התפקיד בנבחרת רק אחרי שהכניס סעיף המאפשר לו לעזוב ברגע שמגיעה קריאה מקטלוניה, וניצל אותו אחרי הכישלון של קיקה סטיין. שוב משימת שיקום הוצבה בפניו, הפעם של מועדון פאר מוכה וחבול, אחרי תבוסה 8:2 מול באיירן מינכן ועונה ראשונה ללא תואר מאז 2007/08.

אבל זה היה רק קצה הקרחון. נקודת הפתיחה של קומאן הייתה גרועה אף יותר. הוא הגיע בעיצומה של קטסטרופה ניהולית מתמשכת ומאבקי כוחות שכמעט הובילו לסוף דרכו של ליאונל מסי במועדון. אחרי שהבלגן הזה נפתר, הוא גילה שאין כסף לרכש, התבקש להיפרד מכמה מהשחקנים הוותיקים וגם הוצג כאיש הרע בסיפור שחרורו של לואיס סוארס, שלא תרם למצב רוחו הירוד של מסי. אם נוסיף לכך את העובדה ש-70 אחוזים מהאוהדים התנגדו בסקרים למינוי שלו, ואת ההכרה כי יש בחירות באופק שעלולות להוביל לסיום דרכו בלי קשר לתוצאות, נגלה כי זו הייתה רחוקה מלהיות הכניסה המיוחלת לתפקיד.

בחודש שעבר דווח כי "קומאן כבר חש אי נוחות ויש לו ספקות לגבי התפקיד". זה קרה עוד לפני סיום חלון ההעברות, כשהמאמן הבין שלא יקבל את ג'ורג'יניו ויינאלדום וממפיס דפאי, שני שחקניו בנבחרת הולנד אותם סימן כיעדי הרכש הנחוצים ביותר, ושהאתגר שלו גדול אף יותר. הוא צריך לא רק להחזיר למסי את החיוך, אלא להפוך את הקפטן לחונך של הכישרונות הצעירים ולמצוא דרך שבה שלושה מחמשת השחקנים היקרים בעולם יחזירו לפחות חלק מההשקעה ויספקו לכוכב סביבה תומכת.

רונאלד קומאן עם ליאונל מסי ברצלונה. רויטרס
צריך למצוא דרך להדליק את הכוכב הכבוי שלו. רונאלד קומאן עם ליאונל מסי/רויטרס

קומאן תמיד האמין בצעירים. כך הוא גדל, כך גם למד מקרויף. ריאן באבל ונייג'ל דה יונג ערכו אצלו בכורה באייאקס בגיל 17, באברטון הכניס יחד להרכב חבורה צעירה בראשות דומיניק קלברט-לואין ואדמולה לוקמן, ועכשיו זה קורה גם בברצלונה. "אנחנו הולנדים, אנחנו לא מפחדים לתת לילדים לשחק", הסביר כאשר השתתף בתכנית טלוויזיה בינואר 2019. "תמיד אמרתי שאם יש לי שחקן בן 30 ושחקן בן 22 באותה רמה, אלך עם בן ה-22 כי הוא העתיד. אם קיימות האיכויות, אתה צריך להמר על שחקני הבית שלך בקבוצה".

שילוב הצעירים המוגבר קורה גם בלית ברירה. הרי בתחילת ספטמבר, כאשר עוד האמין כי יקבל את החיזוק שרצה, קומאן המליץ לפדרי, ריקי פוץ' וקרלס אלניה לצאת להשאלה. בסופו של דבר הם נשארו, ופדרי גם השתלב היטב ואפילו היה בן ה-17 השני של ברצלונה שכבש השבוע בליגת האלופות, יחד עם אנסו פאטי שפתח את העונה בצורה נהדרת. "העתיד של המועדון מבוסס על השחקנים האלה, הם חשובים להמשך הדרך של ברצלונה", קבע המאמן.

כעת הוא מצפה שמסי יסייע לכוון אותם, אבל לא ברור עד כמה הכוכב שלו, בהלך הרוח הנוכחי, מסוגל להירתם למשימה. מסי עדיין כבוי. עדיין כועס. את הקיץ הסוער לא ישכיחו ניצחונות על ויאריאל או סלטה ויגו, ואת סילוקו של החבר סוארס לא ישכיח עוד שיא אישי בליגת האלופות. אבל אולי הביקורת הבונה והמדודה של קומאן אחרי הפסד הבכורה לחטאפה, יחד עם ניצחון בקלאסיקו ועוד אחד על רונאלדו ביום רביעי, ישחררו מעט מהמועקה.

פדרי, ברצלונה. GettyImages
במקום השאלה, שער בליגת האלופות. פדרי/GettyImages

ברצלונה עדיין אניגמטית, עדיין פגיעה מאוד בהגנה ולא יודעת מה תקבל מהשותפים של מסי בהתקפה, אבל אצל קומאן לפחות יש דבר. יש דברים שלא בשליטתו, כמו קרבות הקיצוץ שמאיימים לפלג את חדר ההלבשה, אבל לגבי דפוסי העבודה שלו יש קונצנזוס בין השחקנים הוותיקים ומילת המפתח היא "משמעת".

אחרי התרת הרסן אצל סטיין, קומאן הנהיג סדר יום קפדני יותר. הוא האריך משמעותית את האימונים, כולל שימוש באימונים כפולים וקיום תרגולים גם בבוקר של משחק ביתי, דורש מהשחקנים להתייצב שעה לפני כל אימון (וקונס את המאחרים, דוגמת עוסמאן דמבלה הסדרתי) ואפילו החימום ממושך יותר. גם קומאן שמע את תומאס מולר אומר אחרי ה-2:8 הבלתי נשכח: "אנחנו התחממנו במשך 10 דקות, עוד לפני ששחקני ברצלונה בכלל עלו למגרש".

המשמעת הזו נדרשת גם על הדשא. קומאן הטמיע מראש את ה-4-2-3-1 שלו, מבקש מכולם לרוץ ולבצע לחץ גבוה. "לכולם ברור שזו עונת מעבר", אמר שחקן העבר גאיסקה מנדייטה, שרשם עונה אחת בברצלונה ב-2002/03. "למרות כל הקשיים, מבחוץ נראה שהקבוצה מסתגלת היטב לרעיונות של קומאן והקשר בינו לבין השחקנים עובד". גם אם יש כאלה שעדיין לא מוצאים את מקומם (בעיית אנטואן גריזמן ממשיכה לזעוק) לפחות השיטה ברורה והמחויבות קיימת. הכדורגל הטוב אמור להגיע בהמשך. עד אז קומאן ינמיך בצדק את הציפיות ("אנחנו לא בין הפייבוריטים לזכייה בליגת האלופות") וימשיך לקוות לרכש בינואר.

רונלד קומאן במדי ברצלונה. GettyImages
סירב לריאל מדריד ב-1989 ואז ניצח אותה בקלאסיקו הראשון שלו. רונאלד קומאן/GettyImages

התהליך של קומאן מזכיר את הבנייה של יוהאן קרויף. בריאיון שנערך עמו בפברואר 1989, לפני המשחק הראשון של אלופת אירופה פ.ס.וו איינדהובן מול ריאל מדריד ברבע גמר גביע האלופות, גילה קומאן מדוע העדיף את ברצלונה על פני ריאל. "מדובר בשני מועדונים גדולים, אבל בברצלונה יש רוח חדשה בזכות קרויף", אמר אז לעיתון "אל פאיס", יום לאחר שנבחר לשחקן השנה בהולנד. "הוא מחתים שחקנים צעירים וצריך לבנות קבוצה בשנתיים-שלוש הקרובות, בזמן שריאל מתבגרת. הוא אימן אותי שנה באייאקס ואני מכיר אותו, אבל הייתי בוחר בברצלונה גם אם לא היה שם".

כמה חודשים לאחר מכן, בקלאסיקו הראשון שלו, קומאן כבר סיים כגיבור הערב. הוגו סאנצ'ס העלה את הבלאנקוס ליתרון באוקטובר 1989 וברצלונה נראתה בדרך להפסד רביעי בשישה משחקים, אלא שחוליו סלינאס השווה ואז הבלם ההולנדי כבש פעמיים מהנקודה הלבנה וסידר לקרויף 1:3 יוקרתי. סך הכול היו לו חמישה שערים במפגשי הקלאסיקו (כולל כדור חופשי ב-0:5 המפורסם ב-1994) וגם במשחק היחיד שלו כמאמן מול ריאל ידע לחזור מפיגור ולנצח (2:3 עם ולנסיה בברנבאו במרץ 2008).

עכשיו מגיע הקלאסיקו הראשון כמאמן, ובשבוע שעשוי ללמד הרבה על ברצלונה של קומאן. בארסה אמנם הפסידה במחזור הקודם והתקשורת עוסקת בעיקר במחלוקות בנוגע לקיצוץ, אבל ערב העימות הגדול הראשון של 2020/21 בלה ליגה, ריאל מדריד נראית פגיעה אפילו יותר. ניצחון קטלאני יכול להכניס את היריבה מהבירה לסחרור של ממש ולתת את זריקת המרץ לקדנציה של קומאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully