וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמני העבר מייעצים לרוטנשטיינר: "הייתי מוציא את השחקנים כמו אריה שיצא מהכלוב"

8.10.2020 / 15:00

שרף, גוטמן ואלישע לוי נכנסים בחזרה לנעלי מאמן הנבחרת ומייעצים לרוטנשטיינר לפני המשחק המכריע בסקוטלנד. מי צריך לפתוח (מרציאנו ומנחם), היציעים הריקים (פלוס גדול), היתרונות הברורים על פני היריבה (זהבי וסולומון) והאמונה במנהיגות של ייני (21:45, ערוץ 12)

מנור סולומון מדבר לקראת המשחק מול נבחרת סקוטלנד/ההתאחדות לכדורגל

וילי רוטנשטיינר יעמוד הערב (חמישי, 21:45, ערוץ 12) בפני המשחק הכי חשוב בקריירה שלו כמאמן. האוסטרי נוהג לספר שכבר אימן בעבר, אבל ללא ספק האתגר מולו הוא יתייצב בגלזגו כמאמן נבחרת ישראל, הוא הגדול ביותר.

לא מעט שאלות עומדות על הפרק בשבוע הזה וכדי לקבל כמה עצות ולשמוע כמה תובנות כונסו המאמנים הלאומיים לשעבר שלמה שרף, אלי גוטמן ואלישע לוי שניסו לשפוך אור על הדרך בה הם היו מתמודדים עם השבוע הגורלי הזה לעתיד הכדורגל הישראלי.

שלמה שרף. קובי אליהו
רק מערך של שני בלמים. שרף/קובי אליהו

שלמה שרף: "הייתי מוציא את השחקנים כמו אריה שיצא מהכלוב"

שלמה, איך היית עולה למשחק הזה?

"המצב היום הוא לא מצב נורמלי. חסרים שחקנים בגלל הקורונה ולכן לא כל השחקנים הטובים נמצאים. כאחד שתמיד שאף לנצח בכל משחק, הייתי עולה ומשחק פתוח. אני לא מאמין במשחק סגור. סקוטלנד לא טובה מישראל ולכן צריך ללכת עם ביטחון. המשחק האחרון הוכיח לשחקנים שהם יכולים לנצח".

אתה עולה עם שלושה בלמים או שלושה חלוצים?

"ברור ששלושה חלוצים. אין לנו שני בלמים טובים, אז לעלות עם שלושה? אני עולה עם שלושה חלוצים במשחק הזה. אני הייתי מעלה את כל ההרכב ההתקפי שעומד לרשותי. הולך רק במטרה לנצח".

איך היית מוציא אותם מחדר ההלבשה בפן המנטלי?

"אני אומר להם: 'תעלו ותצליח', אבל לפני זה הייתי אומר להם: 'המצב היום בארץ על הפנים. מיליוני אנשים יושבים בבתים. התקווה היחידה לתת קצת נחת וביטחון בטח בחג הסוכות, זה לנצח. אתם יכולים לגרום לאנשים בארץ לחייך'. הייתי מוצא גם משהו מההיסטוריה לספר להם. כל השנים נתתי לשחקנים סיפורי מוטיבציה. הייתי מדליק את השחקנים והם היו יוצאים כמו אריה מהכלוב".

איך היית נוהג איתם בשבוע הזה מבחינת הלחץ?

"בוודאי שהייתי מוריד לחץ. הייתי מדבר הרבה על זה שהם לא פחות טובים מהסקוטים ולכן גם הייתי עולה עם הרכב התקפי כי זה ייתן ביטחון לשחקנים".

מה היה ההרכב שאיתו היית עולה?

"אופיר מרציאנו בשער רק כי הוא משחק בסקוטלנד. אלי דסה צד ימין. הייתי עולה רק עם שני בלמים, חאתם עבד אלחמיד ואיתן טיבי. מגן שמאלי אנחנו בבעיה כי טואטחה עם קורונה אז אם אין ברירה אני עולה עם סאן מנחם. בקישור האחורי אנחנו בבעיה בלי דן גלזר ודור פרץ. כשאין ברירה הייתי עולה עם ביברס נאתכו, אייל גולסה וסולומון לפניהם. ומקדימה שון וייסמן, מונס דאבור וערן זהבי. זה הרכב התקפי מאוד, אבל כך הייתי משחק או שהייתי שם בסוף את סולומון בצד במקום וייסמן ועולה עם נטע לביא, גולסה ונאתכו. אבל בטוח שהייתי עולה עם קו של ארבעה בהגנה".

אלי גוטמן, מאמן נבחרת ישראל עם ערן זהבי. יוסי ציפקיס
לדעת לבנות תבניות התקפה עבור זהבי ודאבור. גוטמן/יוסי ציפקיס

אלי גוטמן: "לסקוטים אין מנור סולומון. ערן זהבי בשיא"

אלי, באיזו תכנית משחק היית בוחר למשחק הזה בסקוטלנד? עולה סגור ומנסה לגנוב גול או מפתיע את הסקוטים עם לחץ גבוה?

"הנבחרת הסקוטית לא מבריקה בחלק הקדמי. אין להם שחקנים שיכולים להביך אותנו אם אנחנו ניצור צפיפות. המבוכה יכולה להגיע רק מהתקפות מעבר שלהם. אנחנו הולכים למשחק אחד ולכן הייתי מתחיל בלחץ ברצועה המרכזית דווקא. לא לתת להם שטח למשחק. אני לא רואה אצלם שחקנים שיכולים לפרק הגנה מאורגנת. לסקוטלנד אין שחקן כמו מנור סולומון ולכן אסור לתת להם לייצר התקפות מעבר. ערן זהבי בנקודת שיא, למרות שתמיד הוא בשיא, ויש את מונס דאבור. צריך לדעת לבנות תבניות התקפה עבורם. סולומון חייב להיות חופשי כי באחד על אחד הוא היתרון הכי גדול שלנו. נקבל את הסקוטים בהגנה יותר מאורגנת מאשר לפני חודש. את השליטה שלי אני אחפש במרכז השדה".

אתה הולך עם שלושה בלמים או שלושה חלוצים?

"נבחרת זו לא קבוצה ואין לי את הפריבילגיה לעבור לקו של ארבעה. אם הנבחרת כבר מתורגלת לשלושה בלמים, אני ממשיך עם שלושה בלמים".

מה היית מביא מבחינה מנטלית?

"את האסיפה האחרונה תמיד הייתי עושה במלון ונותן לשקט באוטובוס לייצר תמונות ניצחון של אחרי המשחק בדרך לאצטדיון. אחרי זה בחדר ההלבשה מחדד את ההוראות הטקטיות ונותן למנהיגים כמו ערן זהבי ושרן ייני לבוא לידי ביטוי כדי להדליק את העסק. הפעם מכיוון שאין קהל, הייתי עושה את האספה המסכמת באצטדיון כי יש שקט. כשיש רעש של עשרות אלפי אנשים באצטדיון, אין ריכוז בחדר ההלבשה. האסיפה שאני הכי זוכר הייתה לפני המשחק מול פורטוגל באצטדיון רמת גן. הייתה שם הכנה מקסימלית מול נבחרת שלימים הפכה לאלופת אירופה. קיבלנו גול שוויון בתוספת הזמן. הייתי עושה אסיפה מנטלית לשחקנים שמגיעים לרגע השיא ויכולים לייצר לעצמם היסטוריה".

בשבוע כזה במלון בגלזגו אתה מעצים את הלחץ או דווקא מוריד לחץ?

"יש לחץ ברור לפני המשחק הזה. לא צריך בכלל לדבר. צריך לדעת להרגיע את השחקנים. לפקס אותם ולתת להם להבין שכל גורם שימנע מהם להביא את המקסימום שלהם לידי ביטוי, יעמוד להם לרועץ".

את מי היית שם בהרכב במקום אלה שחסרים?

"אם ניר ביטון לא יכול לשחק, הייתי כנראה עולה עם שרן ייני בעדיפות ראשונה כבלם למרות שהייתי לוקח בחשבון גם את אוראל דגני. לואי טהא נדבק בקורונה ולכן אם אנחנו מחפשים אתלטיות ומהירות אז הייתי הולך עם דגני. אבל שקט נפשי ומנהיגות זה שרן ייני. לגבי החיסרון של טואטחה, אני מניח שהייתי פותח עם סאן מנחם. לגבי הקישור במקום דור פרץ, הייתי עולה עם אייל גולסה. אך ורק גולסה בלי התלבטויות. הבעיה הגדולה השבוע היא כמובן הקורונה שמאיימת כל הזמן להוריד עוד שחקן ולכן כמאמן אתה חייב דווקא בשבוע כזה ליצור ודאות מחוסר הוודאות. כדורגל זה פציעות, מחלות, ירידה בכושר וכעת גם קורונה וכאן התפקיד של מאמן כדורגל, שברגע כזה לוקח ויוצר ודאות ויציבות בחדר ההלבשה שהוא תמיד מלא בחוסר ודאות".

מאמן נבחרת ישראל אלישע לוי. קובי אליהו
חובה להוריד לחץ לפני המשחק. אלישע/קובי אליהו

אלישע לוי: "סאן מנחם צריך לפתוח. שמח שחוזרים לגולסה"

אלישע, באיזה סגנון היית עולה למשחק הזה? מה הייתה תכנית המשחק?

"כיוון ששיחקנו עם סקוטלנד לפני חודש וראינו את היריבה, אני לא חושב שאנחנו צריכים ללכת בחשש גדול. לא הייתי מתבנקר בשום אופן וזה גם לא באופי שלי. אם נלך לאחור, נספוג כי יש לנו תמיד איזו טעות בהגנה. אבל גם לא הייתי עולה על כל הקופה במשחק נוקאאוט. זה גם לא נכון. הייתי עולה במגמה של איזון כדי לשלוט במשחק ומקדימה יש לנו את זהבי ודאבור שיכולים לכבוש בכל משחק. אני חושב שיש לנו סיכויים טובים לעבור את המשחק בשלום".

המערך של רוטנשטיינר כולל שלושה בלמים. אתה עולה עם שלושה בלמים או לחילופין שלושה חלוצים?

"המערך של הנבחרת טוב. זה מערך מאוזן ששומר על הנבחרת חזקה בהגנה ולכן הייתי עולה כך. הבעייתיות במערך הזה היא בקישור כי אין לנו מספיק שליטה".

איזה גימיק פסיכולוגי היית מאמץ לפני המשחק? רוטנשטיינר השמיע להם שיר בחודש שעבר ואמר להם שזה עכשיו או לעולם לא.

"סרטוני מוטיבציה ואסיפות על המדינה והקהל בבית, זה לא מה שיכריע במשחק הזה אלא דווקא הפן הטקטי. הייתי מחפש שפן מקצועי ולא בהכרח עם שחקן כזה או אחר".

מד הלחץ מאוד גדול כי השחקנים יודעים שאי אפשר לתקן. איך היית מטפל בזה?

"במשחק הזה חייב להוריד לחץ. במהלך כל כך הרבה משחקים מכריעים שעברתי עם הקבוצות ועם הנבחרת, ראיתי את רמת הדריכות והתכונה שהיא לעתים מוגזמת ויכולה לפגוע. אני חושב שיש לנו יתרון גדול בכך שאין להם קהל ביציעים".

מה היית מחליט בנוגע לחסרים בהרכב?

"אם ניר ביטון לא ישחק בסוף ולואי טהא חולה בקורונה, אז צריך ללכת עם שרן ייני. את ג'ואל אבו חנא אני לא מכיר לכנף שמאל ובכל מקרה תמיד הכי טוב לשים שחקן בעמדה הטבעית שלו שלו. כלומר, בעמדת המגן השמאלי צריך להציב מגן שמאלי ולכן אני הולך עם סאן מנחם. בקישור במקום דור פרץ לא הייתה לי בכלל שאלה כי כשאני הזמנתי בעבר את אייל גולסה כשהוא לא שיחק, היו אומרים לי למה אני נותן לו לשחק. גולסה שיחק אצלי גם כשאנשים חשבו שהוא לא צריך לשחק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully