וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתגעים על דני: למה ב-NBA מתלהבים כל כך מדני אבדיה? ערן סורוקה במדור חדש

19.8.2020 / 14:30

השיפור הפיזי, סט היכולות המרשים, שמתאים בדיוק ל-NBA של היום ולעמדה הכי חשובה בליגה, ואפילו היתרון שקיבל עקב פגרת הקורונה. רגע לפני הלוטרי: כל הסיבות לכך שהעתיד של דני אבדיה בליגה הטובה בעולם כל כך מבטיח, וההכרזה של כספי: "דני יכול להתקרב לרמה של אולסטאר"

דני אבדיה מכריז על הרשמתו לדראפט/באדיבות מכבי תל אביב

בסתיו האחרון החליטו מייק קונלי מיוטה ג'אז ובת זוגו, מרי פלוסו, להביא ילד שלישי לעולם. הם עשו מה שעשו, מתוך ההנחה ההגיונית שבאמצע אוגוסט, תאריך הלידה המיועד, ליגת ה-NBA תהיה עמוק בפגרה. רק שמשום מה הוא לא לקח בחשבון מגיפה עולמית, וכך נשארה יוטה ללא הרכז המוביל שלה בתחילת סדרת הפלייאוף נגד דנבר השבוע. זה עוד היה נסבל, אלמלא הם היו נשארים גם ללא הפורוורד הסקורר המוביל שלהם, בויאן בוגדנוביץ', שסיים את העונה שלושה חודשים קודם בגלל פציעה ביד. את שני התפקידים, גם קלע וגם רכז, נאלץ למלא בשבועיים האחרונים ג'ו אינגלס. כשצריך הוא זרק 11 שלשות, וכשצריך, במשחק 1 נגד דנבר, הוא חלק עם דונובן מיטשל בעול הובלת הכדור.

הוורסטיליות הזו של אינגלס, היכולת לשמש גם כקלע ברמה גבוהה, גם כמוסר ברמה גבוהה וגם כשומר טוב, היא הסיבה העיקרית שדני אבדיה מזכיר לי אותו. העליתי את התיאוריה בפני עמרי כספי, ששיחק עשור ב-NBA כולל כמה שנים טובות פנים אל פנים מול האוסטרלי החכם. "אינגלס הוא צלף ברמות הכי גבוהות בליגה, ואני עוד לא רואה את דני שם", אומר כספי לוואלה! ספורט. "אבל יש דמיון. אינגלס זו דוגמה טובה מכיוון שהוא מייצר מצבים, מקבל החלטות נכונות, שחקן הגנה טוב שיודע להיכנס לך מתחת לעור, ויש לו את הדרייב הזה".

שם המשחק ב-NBA של היום, והנכס הגדול ביותר של אבדיה - שבלילה בין חמישי לשישי נקבל תמונה ברורה יותר של סיכוייו להיבחר בצמרת דראפט 2020 - מתמצה במלה אחת: רבגוניות. או ורסטיליות, בלעז. "הוא משדר לסקאוטים את הכדורסל האירופי עם האתלטיות האמריקאית", מגדיר זאת סוכנו בשלוש השנים האחרונות, מתן סימן-טוב. "הוא עושה הרבה דברים, גם במסירה, גם הגנתית, משחק פוינט פורוורד, שהכדורסל באמריקה הולך לשם. הוא יכול לשחק בכמה עמדות בצורה יעילה, ומשם הפוטנציאל הגדול שלו".

שחקן מכבי תל אביב דני אבדיה. דני מרון
רבגוניות היא שם המשחק. דני אבדיה/דני מרון

נא להכיר: הרכז המשני

למי שלא עוקב אחרי ה-NBA בשנים האחרונות, או שעדיין זוכר כדורסל איטי של בידודים וכדרורים ארוכים, נותנים לשניות לחלוף, מסמנים תרגיל ואז מתחילים לזוז, נספר שהליגה של היום נראית כמו משחק וידאו על ספידים. ההצלחה של גולדן סטייט ונסיקתה של הקליעה לשלוש - במהלך הבועה באורלנדו, קבוצות זרקו יותר מ-36 שלשות לערב - גרמה לכך שהמון התקפות הן קצרות מאוד, וכוללות חסימה מהירה של גבוה לרכז הרחק מקשת השלוש, תנועה ללא כדור, הנעת כדור, 2-3 מסירות וזריקה, חדירה או הכנסת כדור לשחקן שמטביע. לא כולם אוהבים את סוג הכדורסל הזה, אבל לדני זה מתאים מאוד.

אם כבר הזכרנו את גולדן סטייט, יכולת הקליעה ממרחק עצום של סטף קרי גם גרמה לקבוצות רבות לשלוח שמירה כפולה על הפנומן בגופיה מספר 30 ברגע שעבר את קו החצי. המצב הזה יצר יתרון מספרי לווריורס של 4 על 3 ברגע שבו קרי מסר לחבר לקבוצה, והדגיש את הצורך בכמה שיותר שחקנים שמסוגלים לקבל החלטות נבונות וליצור מצבי קליעה, לעצמם או לחברים, תוך שבריר שנייה. מכאן נולד מושג ה"סקנדרי פליימייקר", רכז משני - עוד שחקן פרט לרכז שיכול לקבל החלטות, בדרך כלל מאחת מעמדות הכנף (2 או 3), ואפילו פאוור פורוורדים נמוכים וזריזים יחסית. אחרים קוראים לזה "פוינט פורוורד".

"אני חושב שהסגנון שהכי יתאים לאבדיה, אלה קבוצות שבהן כל אחד על המגרש יכול לייצור מהלך מספרי ויתרון ולקבל החלטה נכונה", מסביר כספי, "קבוצות כמו הווריורס, או כמו שהיתה סן אנטוניו בשנים היפות שלה. אם הוא יגיע לקבוצות שפחות משחקות באותו סטנדרט של כדורסל, הרי שההזדמנות הראשונה תהיה אצל הרכז, ההתקפה תימשך, ובשלב מסוים הכדור יגיע אליו - ואז הוא יעשה פיקנרול, ויקלע או ייצר לאחרים".

עוד בוואלה!

הילד של כולנו: דני אבדיה הוא משהו שלא היה כאן אף פעם

לכתבה המלאה
עומרי כספי שחקן סקרמנטו קינגס עם סטפן קרי שחקן גולדן סטייט ווריירס. GettyImages
"קבוצות כמו הווריירס יתאימו לאבדיה". עמרי כספי מול סטף קרי/GettyImages

נא לשפר: קליעה

במהלך העונה הרגילה, מעריך סימן-טוב, הגיעו בין 50 ל-70 אנשי מקצוע מכל רחבי ה-NBA, מג'נרל מנג'רים ועד סקאוטים, לצפות באבדיה. רק שהעונה הנוכחית היתה הכל חוץ מאשר רגילה, ואבדיה זכה בהמשך ליתרון על שחקנים שמתחרים איתו על מיקום בצמרת הדראפט, בעיקר בזכות העובדה שבחודשים האחרונים ליגת המכללות הושבתה, הליגה הישראלית חזרה, והוא היחיד ששיחק. יתר כוכבי דראפט 2020, בשל מגיפת הקורונה המשתוללת בארה"ב, מוגבלים לאימונים אישיים, ואפילו למחנה ה"קומביין" המסורתי, בו מודדים את יכולותיהם הפיזיות והאתלטיות של השחקנים לפני הדראפט ומאפשרים השוואה אובייקטיבית ביניהם, עוד אין תאריך.

במהלך הפגרה הבלתי צפויה, מספר סימן-טוב, אבדיה לא סיים יום אימונים בלי 800 כדורים שצוללים דרך הרשת. ואכן, בחמשת המשחקים הראשונים היה קשה לפספס את השיפור בקליעה מבחוץ, שהיתה סימן שאלה בולט לגביו, כשאבדיה זרק כמעט 6 פעמים לערב וקלע ב-48%. ההמשך, כאשר קלע רק 20 אחוז ב-35 הזריקות האחרונות שלו עד לחגיגות האליפות, היה קצת פחות מעודד. עם 32% מהשלוש, בליגה שהאחוז הממוצע בה הוא 36%, אבדיה יתקשה להיות פקטור משמעותי. כספי פחות מודאג: "הליגה הוכיחה לאורך שנים שגם אם אתה מגיע בלי קליעה בכלל, אפשר להפוך אותך לקלע. ליאניס אנטטוקומפו בעבר אפילו לא היתה לו זריקה מרחוק, ווסטברוק שיפר את הזריקה מחצי מרחק. לדני יש טכניקה נכונה שצריך לשפר, אפשר לעבוד על זה".

מי שעבד עם דני במהלך העונה על שיפור אלמנטים בפיזיות ובאתלטיות של היה רגב פנאן, מאמן הכושר של מכבי תל אביב. "הפגרה עזרה לנו מאוד. אם העונה היתה נמשכת כרגיל, היינו מצליחים פחות למקסם את ההתפתחות שלו", הוא מודה. "לשחק בקבוצה תחרותית עם לו"ז עמוס משחקים וטיסות, אין מה לעשות, מפריע להתפתחות של שחקן צעיר. עם 2-3 משחקים בשבוע אי אפשר לעשות 4-5 אימוני חדר כושר. במצב שנוצר, היינו יכולים להתרכז בעבודה הגופנית, להביא אותו לאולם כל יום, לקבוע אימונים בשעות הנכונות ולא לפי לוח הזמנים של הקבוצה. זו היתה סביבה הזויה, אבל סטרילית ויעילה".

דני אבדיה שחקנה של מכבי תל אביב. דני מרון
בפגרה הוא לא סיים יום אימונים בלי 800 כדורים שצוללים דרך הרשת. דני אבדיה/דני מרון

נא לשמר: פיזיות

פנאן מספר כי אבדיה התחיל את התהליך העונה במשקל של 92-93 קילוגרמים ועם 14% שומן, ויוצא לארה"ב עם 103 קילוגרמים ו-9.5% שומן. "לפני שנה ושנתיים רצינו לעשות אותו מוכן גופנית לליגה הישראלית, והעונה במשחקים רבים, בליגה ואפילו ביורוליג, הוא היה כבר לגיטימי שם ואפילו מעבר לזה. היו שאמרו לי שהוא נראה חזק בהשוואה לליגה הישראלית, כמו ששלט כשהיה בנוער. הפגין עליונות פיזית מול שחקנים בני 27, 28, 30, אתלטיים וחזקים ומנוסים. הוא אוהב להתלכלך, מחפש את המגע ואת הפיזיות. כשקוראים את הסקאוטים בתחילת העונה, תמיד ציינו שהוא עדיין לא מוכן מבחינה פיזית. אני לא חושב שעכשיו מישהו יכול להגיד את זה".

יתרון נוסף בצורך להבין מה מחכה לו מעבר לים, הגיע מנוכחותם של ארבעה שחקני NBA מנוסים, אחד שהיה סופרסטאר ועוד אחד ששיחק בליגה עשור, במכבי תל אביב של 2019/20. "דני שואל המון שאלות, ובשנה האחרונה הפך ליותר ווקאלי. החבר'ה הבינו לאן נושבת הרוח ושהוא הולך להיות די מוצלח, אז כולם התגייסו וענו לו על הכל", מעיד פנאן, "היינו עובדים בחדר כושר על תרגילי לחיצת חזה, וכספי פתאום בא ואומר לו שב-NBA הוא יצטרך לעשות ככה וככה". עם אמארה סטודמאייר בכלל נוצר חיבור מדהים. "שיחות תוך כדי אימון ואחריו, פשוט יושבים על הספסל ומדברים", אומר מאמן הכושר, והסוכן סימן-טוב, המייצג גם את אמארי, מציין: "סטודמאייר קיבל על עצמו אחריות להדריך את דני, ולעזור לו להתכונן בצורה הטובה ביותר לרמה הבאה".

בשעה שבה שורות אלה נכתבות, אורז אבדיה את המזוודות והתקוות ומעביר את חייו לארה"ב לפחות לחודשיים עד הדראפט. היעד הראשון, לשבועות הקרובים, הוא מתחם האימונים המשוכלל P3 באטלנטה. "זה אחד המתקנים הטובים בעולם לספורטאים תחרותיים, אולי הטוב שבהם", מספר רגב, "העבודה שם תוסיף לו המון, הוא ילמד דברים חדשים מאנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר".

שחקני מכבי תל אביב דני אבדיה, אמארה סטודמאייר. דני מרון
"קיבל על עצמו אחריות להדריך את דני". אבדיה עם אמארה סטודמאייר/דני מרון

נא להשוות: סימונס וטורקוגלו

אבדיה נכנס לפנקסי הסקאוטים באליפויות אירופה לצעירים ובעיקר במדליות הזהב שלקח עם ישראל, והוא מביא לדראפט 2020 רצון עצום ללמוד ולהשתפר ("הוא הפך מאחד שאוכל ג'אנק פוד לפני משחקים לאחד ששוקל את האוכל כל יום", מספר פנאן, ומציין את המעטפת מצד הוריו והמערכת במכבי), אישיות סופר-תחרותית, ובעיקר סט יכולות מרשים. "יש לו הובלת כדור, מסירה, קליעה שבבסיסה נכונה, כל זה בסיס לפוטנציאל גדול, וכשאתה משלב את זה עם תארים, נוצר הייפ ופוטנציאל גדול מאוד להצלחה", אומר כספי, "אני מצפה שכל היכולות שלו ישתפרו. כדרור, ייצור, בטח שהקליעה. בטווח הזמן הראשוני יהיה לו יתרון על שחקני קולג' מפני שהוא שיחק כמקצוען ויוכל להתאים את עצמו לליגה. כשהוא יהיה קלעי עילאי, זה יהיה יתרון אדיר".

אבדיה אמור לשחק בעמדה 3, עמדת הכלבויניק, המגוונת והחשובה ביותר מבחינת הדברים שצריך לעשות על המגרש. את מי הוא מזכיר? התחלתי עם אינגלס, אבל לכספי ולסימן-טוב יש השוואות אחרות. הפורוורד מדבר על הידו טורקוגלו, סימן-טוב שואף רחוק יותר - "כמו בן סימונס מפילדלפיה, אבל עם קליעה". המשמעות של הצבת רף כזה ברורה. "הוא יכול להיות פרנצ'ייז פלייר, זו המטרה שלו", אומר הסוכן. שאלתי את כספי אם אבדיה יכול להיות שחקן טופ-100, אפילו טופ-50 בליגה. תשובתו: "עם קליעה מצוינת, הוא יכול להיות על סף האולסטאר".

בן סימונס פילדלפיה מול קריסטפס פורזינגיס דאלאס. רויטרס
להיות כמוהו, רק עם קליעה. בן סימונס/רויטרס

לאן שלא יגיע, אבדיה משאיר אחריו בארץ שובל של מעריצים. עשרות או מאות אלפי אוהדים שמחזיקים אצבעות ומכינים שעונים מעוררים לעונה הבאה, שמי יודע מתי תתחיל - אבל גם אנשי מקצוע שהבינו עם כל יום שעבר מה יש להם ביד, ונצרו כל רגע. "דני הוא בר מזל שהיו סביבו כאלה שיכלו לספר לו מידע על כל מה שהוא רצה", מסכם רגב פנאן, "וכולנו ברי מזל שעבדנו עם ילד מדהים כמו דני".

  • עוד באותו נושא:
  • דני אבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully