פייר אמריק אובמיאנג שחקן ארסנל. GettyImages
פייר אמריק אובמיאנג שחקן ארסנל/GettyImages

תלוי באוויר

1.8.2020 / 13:00

מאות שערים ושלל סלטות, אבל רק שני גביעים בגיל 31. מעמד של כוכב ושכר עתק בארסנל, אבל את ליגת האלופות הוא רואה רק בטלוויזיה. האם צריך תארים כדי להשתייך לטופ? הדרמה של פייר אמריק אובמיאנג, ערב גמר הגביע ולפני ההחלטה הגורלית בקריירה שלו

ערב גמר הגביע, אחרי חודשים של ספקולציות ושמועות על הצעות שונות - מפריז סן ז'רמן ועד סין - פייר אמריק אובמיאנג הבהיר: "אשב עם אנשי המועדון ואקבל את ההחלטה שלי אחרי הגמר".

זה היה במאי 2017 ו"המועדון" עוד היה בורוסיה דורטמונד, אבל הסיטואציה כמעט זהה לזו הנוכחית בארסנל. החלוץ מגאבון, מלך שערי הבונדסליגה באותה עונה, כבש אז בפעם ה-40 בכל המסגרות והעניק לקבוצתו את הגביע אחרי שלושה הפסדים רצופים בגמר, בזכות פאננקה מתוחכמת שקבעה 1:2 על איינטרכט פרנקפורט. את ביצוע ההחלטה הוא דחה בחצי שנה, ואז ארסנל שברה עבורו שיא מועדון ורכשה אותו ב-63 מיליון יורו.

שלוש שנים חלפו, והנה הוא שוב בנקודה מכריעה בקריירה - אחרי עונות מרובות שערים ודלילות בתארים. שוב עליו לקבל החלטה משמעותית אחרי גמר גביע. הפסד והישארות מחוץ לאירופה כנראה לא יותירו לו ברירה אלא לעזוב, אבל מה תהיינה ההשלכות של ניצחון? האם גם הפעם ההנפה תלווה בפרידה, או שמא תואר ראשון עם ארסנל יקשור את גורל הצדדים? הגמר הדרמטי של אובמיאנג.

פייר אמריק אובמיאנג ארסנל. רויטרס
תואר ראשון עם ארסנל יגרום לו להישאר? פייר אמריק אובמיאנג/רויטרס

ההתלבטות של אובמיאנג היא ברורה: כסף או מורשת. חוזה עתק לעוד כמה שנים בארסנל (דיווחים על הצעה של 250 אלף ליש"ט לשבוע) ותפילה שהפרויקט החדש יספק תוצאות מהירות, או מעבר לקבוצה בכירה יותר - גם אם ככינור שני או באגף ולא בחוד - והזדמנות ממשית להעמיס קצת מדליות.

כי אובמיאנג כבר בן 31. אם יחתום לשלוש או ארבע שנים בארסנל, זה כנראה החוזה האחרון שלו בליגות הבכירות. הוא היה שחקן השנה בצרפת, שחקן העונה ומלך השערים בבונדסליגה, שחקן השנה באפריקה וגם מלך שערי הפרמיירליג, אבל עם התותחנים הפסיד בשני גמרים ועם דורטמונד לפני כן בשלושה. אם נשים בצד את שתי הזכיות בסופרקאפ הגרמני שהוא מפעל שולי למדי, שני התארים היחידים שלו עד כה היו גביע הליגה עם סנט אטיין ב-2013 והגביע עם דורטמונד ב-2017.

והמאזן הדל הזה לא מתיישב עם התוצרת המרשימה של אובמיאנג. הוא את החלק שלו ממלא בעקביות. 25, 31, 23, 22, 22 - זה מאזן הכיבושים שלו בליגה בחמש העונות האחרונות. רק כריסטיאנו רונאלדו, ליאונל מסי ורוברט לבנדובסקי עברו את הרף הזה בתקופה המקבילה. ולהבדיל מהם, אובמיאנג הבקיע 22 פעמים בליגה וכמעט הדביק את מלך השערים ג'יימי ורדי, בעונה בה רק ארבע קבוצות בפרמיירליג יצרו פחות מצבים מארסנל.

האם אובמיאנג רוצה יותר או מסתפק בהיותו קפטן ומלך שערים בקבוצה שנאבקת על כרטיס לליגה האירופית? מהכיוון שלו עולים כל הזמן דיבורים על רצון להיאבק על תארים ולשחק בליגת האלופות, אבל ל"סקיי ספורטס" אמר בחודש מאי: "אני חלוץ אז אגן על העמדה שלי. אני לא חושב שצריך תארים כדי להיחשב לחלוץ מהטופ העולמי. ברור שזה יכול לעזור ועדיף לזכות בהם, אבל ראינו הרבה שחקנים גדולים שלא לקחו תארים והערכנו אותם בגלל האיכויות שלהם".

פייר אמריק אובמיאנג שחקן בורוסיה דורטמונד עם סוקרטיס. רויטרס
התואר השני והאחרון שלו. פייר אמריק אובמיאנג עם סוקרטיס והגביע הגרמני ב-2017/רויטרס

שני המעברים הקודמים של אובמיאנג היו בתזמונים מוחמצים. לדורטמונד הוא הגיע שנה אחרי האליפות של יורגן קלופ ורגע אחרי ההפסד בגמר ליגת האלופות, ולארסנל הצטרף באמצע עונת 2017/18 ובשלהי עידן ארסן ונגר. מה יהיה הפעם? "זה צומת מכריע בקריירה שלי, ואם לדבר בכנות אז ניצבת בפניי החלטה קשה מאוד", הודה בריאיון ל-TF1 בצרפת לפני כחודש. "תדעו שהפור עוד לא נפל. זו תהיה כנראה ההחלטה הכי חשובה בקריירה שלי".

אובמיאנג אוהב את המאמן והשחקנים, ומרגיש טוב באנגליה, אבל מבין שהבנייה מחדש רק מתחילה וגם אם הפרויקט אכן יצליח, לא בטוח שהוא יספיק לקטוף בעצמו את הפירות. "הוא מעריך את העבודה של מיקל ארטטה ומבין את המצב", אמר חלוץ העבר איאן רייט, שמאמין שאובמיאנג יישאר תותחן. "ארטטה ידע שלא יוכל להיחלץ מהמצב באמצעות קניית שחקנים, אז הוא התחיל לקדם צעירים לצד אובמיאנג שמרגיש טוב יותר ורואה שיש עתיד".

המאמן ארטטה הצהיר שעל ארסנל לשמור על הסילון מגאבון בכל מחיר, אבל הפסד בגמר ישאיר את התותחנים מחוץ למפעלי אופ"א לראשונה אחרי 25 שנה וגם הקורונה תשפיע על התקציב. אם אובמיאנג לא יסכים להאריך חוזה מעבר לשנה שנותרה לו, לארסנל לא תהיה ברירה אלא למכור עכשיו. "גם כלכלית עדיף לארסנל להשאיר אותו", טען שחקן העבר ריי פרלור. "הוא סקורר מוכח שכבר היכה פה שורשים, ואי אפשר לדעת אם המחליף תקנה במקומו יצליח להתאקלם תוך זמן קצר בפרמיירליג. אידאלי שיחתום לשלוש או ארבע שנים, אבל מבחינתו זה בערך הזמן שנותר לו בטופ. הוא רוצה לשחק בליגת האלופות, ואת זה ארסנל לא מסוגלת להציע לו כרגע".

אז מה האלטרנטיבות מבחינת אובמיאנג? לא חסר. לאור העובדה שהוא נכנס לשנה האחרונה בחוזה וסכומי ההעברות גם כך צנחו בגלל הקורונה, הוא יהפוך לחלוץ המבוקש בחלון אם יחליט לעזוב את ארסנל ולעשות סלטות באוויר במקום אחר. ברצלונה וריאל מדריד הביעו עניין, בפ.ס.ז' התפנה מקום ויש קשר טוב עם תומאס טוכל (למרות כמה תאקלים בדורטמונד) וגם צ'לסי ואינטר ממתינות ומוכנות להסתער על השלל. בכל אחת מהקבוצות הוא כנראה לא יהיה הכוכב מספר 1 ואולי יצטרך לשחק מדי פעם באגפים כמו בימי סנט אטיין ותחילת הדרך בדורטמונד לצד לבנדובסקי, אבל הסיכוי להיאבק על הזהב יגדל משמעותית.

עוד בוואלה!

חמש על האש: אוליבייה ז'ירו הלוהט מחפש גביע אנגליה חמישי מול האקסית

לכתבה המלאה
מיקל ארטטה מאמן ארסנל עם פייר אמריק אובמיאנג. רויטרס
ביקש לשמור על הכוכב בכל מחיר. מיקל ארטטה עם פייר אמריק אובמיאנג/רויטרס

לאחרונה פוזרו רמזים רבים לגבי הארכת חוזה. פעם זה אובמיאנג בעצמו עם סימן חתימה לאחר הבקעת שער ופעם חשבון הטוויטר של ארסנל. אלא שבשבוע האחרון נכנס האבא למשוואה עם הצהרה מסתורית. "מי לא היה גאה בבן כמוך? בראבו, בראבו, בראבו", כתב פייר פרנסואה באינסטגרם לאחר סיום העונה של בנו, ואז הדגיש: "עכשיו עלינו לקחת את ההחלטה הנכונה להמשך הקריירה שלך. בתקשורת מדברים הרבה, הם לא יודעים שאצלנו יש היררכיה וההחלטה מתקבלת בעצת האיש החכם שהוא אביך. תישן בנעימים, בני. אבא שומר עליך".

לברון ג'יימס עשה משדר מיוחד של 75 דקות כדי לבשר על "ההחלטה" לפני עשור כשבחר במיאמי, ואילו אנטואן גריזמן הלך על מעין דוקו-ביזאר בן חצי שעה ב-2018 כשדחה בשנה את המעבר לברצלונה.

מה מכינים אובמיאנג והאיש החכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully