וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבתה או קיצוץ? הסיוט של שחקני הכדורגל הישראלי חוזר

במנהלת מחכים לגלות את גובה הפיצוי מהמדינה, הקבוצות לא מוותרות על הכנסת לייב בטינג והשחקנים מתחילים להתכונן למאבק האמיתי על השכר שלהם. חשבתם שהעונה הנוכחית נפגעה ממשבר הקורונה? זה עוד כלום לעומת הכאוס שמחכה לנו בעונה הבאה

שחקני מכבי תל אביב חוגגים בחדר ההלבשה/מתוך האינסטגרם של דן גלזר

בווידאו: שחקני מכבי תל אביב חוגגים את הזכייה באליפות

האליפות של מכבי תל אביב, מאבקי הירידה מליגת העל שעדיין פתוחים. אפילו גמר גביע המדינה בין הפועל באר שבע למכבי פתח תקוה. כל אלה השכיחו אצל הכדורגלנים לחודש אחד את הבעיה הגדולה שעומדת לפתחם - איך תיראה העונה הבאה שלהם.

הרבה נושאים עלו אתמול (שני) בישיבת מנהלות הליגות. כל נציגי הקבוצות הגיעו. אפילו אלונה ברקת וג'קי בן זקן טרחו ובאו. על הרבה נושאים דנו, אבל הסיפור המרכזי הוא היעדר הקהל בעונה הבאה. עבור הקבוצות הקטנות, אלה שמכניסות כמה מאות אלפי שקלים בעונה ממשחקי בית, לא מדובר בסעיף משמעותי בתקציב. אבל עבור מכבי תל אביב, מכבי חיפה, הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים, הפועל תל אביב. אפילו מכבי נתניה והפועל חיפה. הקהל נחשב לחמצן ולנדבך מרכזי בטור ההכנסות בתקציב.

אוהדי הפועל באר שבע. ברני ארדוב
יותר מ-50 אחוז מהתקציב הגיע ממכירת כרטיסים. אוהדי הפועל באר שבע/ברני ארדוב

כרגע ועד הודעה חדשה אין ולא יהיה קהל. הפועל באר שבע שמתכננת בעונה הבאה תקציב של 35 מיליון שקל בנתה על הכנסה מקהל בגובה של 20 מיליון שקל, הסכום שהכניסה העונה. מדובר ביותר מ-50 אחוז מהתקציב. "איך אפשר להחתים שחקנים על חוזים בלי קהל?", שאלו אמש ראשי הקבוצות בישיבת המנהלת. "איך אפשר להתקדם ולהעביר תקציבים בבקרה?".

ארז כלפון יושב ראש המנהלת כבר הראה קבלות בהחזרת הכדורגל בליגת העל ובליגה הלאומית. בזמן שרבים העריכו שהכדורגל לא יחזור כפי שקרה בכמה ליגות באירופה, כלפון התעקש, ביחד עם ראשי המועדונים שנתנו לו גב, שצריך לסיים את העונה הזו על המגרש כדי שיהיו הכרעות ספורטיביות וכדי שלא ייפגעו ההכנסות מזכייני השידור ומהטוטו. למשנה למנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור איתמר גרוטו ניתן דד ליין עד העשרה במאי לתת תשובה, אחרת נאמר לו שהכדורגל יפוזר. גרוטו, חובב כדורגל, הבין שזה הולך למקום לא טוב מבחינתו ואישר את החזרת הפעילות בדיוק בתאריך שכלפון ביקש.

יו"ר מנהלת הליגות, ארז כלפון, עם הבעלים של בית"ר ירושלים, משה חוגג. דני מרון
מה יהיה גובה הפיצוי, אם בכלל? ארז כלפון ומשה חוגג/דני מרון

אבל מה שהיה בסיפור הזה הוא היומן לקראת הסרט שכעת עוברים בעלי הקבוצות. לחלקם יש המון חוזים חתומים לעונה הבאה ובלי הכנסות מקהל, הם לא יוכלו לעמוד בהם. כאן נכנסת הדרישה של כלפון ושל מקבילו מהכדורסל שמואל פרנקל לרשת ביטחון מהמדינה. "אם לא נקבל 140 מיליון שקל רשת ביטחון מהמדינה, אסור לשחק בעונה הבאה", קרא אתמול בעלי בית"ר ירושלים משה חוגג בישיבת המנהלת. יש כאלה שחושבים כמו חוגג, שצריך להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי הכדורגל הישראלי לא יחודש בעונה הבאה בלי כסף חי מהמדינה שיחליף את ההכנסות ממכירת מנויים וכרטיסים. אבל יש כאלה כמו כלפון שרוצים לפעול בדרך יותר מתונה ומכאן שניתנה למשרד האוצר אתמול תקופה של שבוע למסור את ההחלטה שלהם.

שוב, כמו במקרה של השיחות עם גרוטו, כלפון נקב בזמן. ביקש בדיוק שבוע כדי לקבל תשובה. התשובה יכולה להיות מאפס שקלים שהמדינה תיתן לכדורגל ועד 140 מיליון שקל עליהם חוגג דיבר. ההערכה היא שמשרד האוצר יתחייב לסכום מסוים שיועבר לקבוצות במידה שאכן לא יהיה קהל במגרשים בעונה הבאה, אבל הסכום יהיה רחוק מאוד מהמקסימום. אולי אפילו לא מחצית מכך. בזמן שיש סקטורים שלמים שמשוועים לתמיכה כספית יהיה קשה למשרד האוצר להתחייב בפני הכדורגל הישראלי להעברת עשרות מיליוני שקלים ומכאן שצפויים לכלפון ולראשי המועדונים כמה ימים מתוחים מאוד עד התשובה מהאוצר. מיד לאחר התשובה ממשרד האוצר מתכננים במנהלת התכנסות נוספת של בעלי הקבוצות כדי להכריע כיצד לפעול.

מילוי טפסים לדמי אבטלה עקב חל"ת בביטול הלאומי בחיפה, 18 במרץ 2020. יואב איתיאל
דווקא הכדורגל יקבל פיצוי בתקופה כזו? טפסי דמי אבטלה בסניף ביטוח לאומי/יואב איתיאל

האם באמת לנקוט בצעד של הודעה על השבתת הכדורגל או האם להסתדר עם מה שיש ועם ההכנסות הבטוחות מהטלוויזיה, הטוטו והספונסרים ולשלם לשחקנים רק מה שיש וללא הכסף מקהל. כך למשל, שחקן שיש לו חוזה בגובה של 150 אלף דולר לעונה הבאה, יקבל רק 75 אלף דולר ואת היתר יוכל לתבוע במוסדות השונים. שחקנים שהיו רגילים לשכר של 50 אלף שקל נטו בחודש, יצטרכו לשחק ב-20 אלף שקל נטו כי אחרת לא יקבלו כלום. בשיחות שהיו אתמול בעניין הזה בישיבה נאמר במפורש לקבוצות: "פיפ"א ואופ"א מודעות היטב למשבר הקורונה ויבואו לקראת הקבוצות. מועדון אשר יראה שאין לו הכנסות מקהל כי המדינה לא מאפשרת, יראה שהוא קיצץ בצורה אחידה לכל השחקנים על פי מדרגות שכר ולא יצר אפליה ואפילו יוסיף ויראה שבעליו נפגע באופן אישי בעסקיו בגלל הקורונה, לא יסתכן בכך שהוא קיצץ בצורה חד צדדית בחוזים של השחקנים".

גם אם הכדורגל חשוב כי הוא מפרנס מאות משפחות וגם אם הוא חשוב לתרבות הפנאי, למדינה יהיה קשה כעת לקבל החלטה שהיא נותנת כסף לשחקני כדורגל, בזמן שיש מאות אלפי מובטלים שלא רואים את האור בקצה המנהרה. כאן עשויים להיכנס לתמונה ההימורים עליהם מדברים במנהלת כבר שנה שלמה. אותם לייב בטינג שמבקשים ראשי הקבוצות ושעשוי להכניס להם כסף. האם זה מתנגש עם הטוטו? האם זה מוסרי בתקופה כזו שלאנשים אין ודאות כלכלית להכניס עוד גירוי בדמות הימורים כאלה? גם על כך עוד צריך לתת את הדעת ואנחנו רחוקים מהחלטה בעניין. אבל דבר אחד ברור. בעוד פחות מחודשיים אמורה להתחדש ליגת העל לעונה הבאה וסימני השאלה סביבה רק הולכים ומתרבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully