וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העקומה שלא ניתנת לשיטוח: על התגובות הרופסות למחדל החגיגות בסכנין

27.6.2020 / 16:00

בין ליברפול לסכנין, בין ירדן שועה לסארי פלאח, בין מסיבת בריכה למסיבת הדבקה המונית שעשתה צחוק מכולנו. איומי הסרק של מנהלת הליגה ואוזלת היד של המשטרה מספקים תעודת הכשר לאירוע הבא

חגיגות העלייה של בני סכנין/צילום וידאו: מישה סטפנוב

30 שנה חיכתה ליברפול כדי להיות שוב אלופת אנגליה. בליל חמישי זה קרה. האוהדים כמובן מילאו את רחובות העיר ("ליברפול אלופה, אז למי אכפת מהקורונה המחורבנת"). אותם אי אפשר לעצור. אבל מה עם השחקנים? הם הקפידו לשמור על הוראות הליגה ולא חשבו אפילו להצטרף, אלא הסתפקו בפוסטים חגיגיים ברשתות החברתיות ובמסיבה פרטית לאחר הצפייה המשותפת בהפסד של מנצ'סטר סיטי.

13 חודשים ארוכים חיכתה בני סכנין כדי להיות שוב בליגת העל. בליל חמישי זה (כמעט) קרה. הקבוצה הגדילה את יתרונה בקרב על המקום השני בליגה הלאומית והבטיחה כמעט סופית את העלייה. עשרות אוהדים החלו בחגיגות מחוץ לאצטדיון דוחא עוד לפני שריקת הסיום. אותם אי אפשר לעצור. אבל מה עם השחקנים? הם הקפידו לשמור על ריחוק, אבל אך ורק מההנחיות. אחרי שרצו מכר הדשא לעבר שער היציאה, סארי פלאח, איהאב גנאים ועוד כמה שחקנים הם סייעו לאוהדים בפריצתו והחלו בסשן שכלל חיבוקים, ריקודים ונשיקות.

בקיץ 2019, חפלה המונית כזו ודאי הייתה מוגדרת כרגע האותנטי והמרגש של עונת הכדורגל בישראל.

בקיץ 2020, לעומת זאת, מדובר במסיבת הדבקה המונית שעשתה צחוק מכולנו ובעיקר מהגוף הקרוי מנהלת הליגות.

סארי פלאח שחקן בני סכנין עם איהאב גנאים. לילך וייס רוזנברג
לאוהדים אי אפשר לבוא בדרישות, אבל מה לגבי השחקנים? סארי פלאח ואיהאב גנאים עם אוהדי בני סכנין/לילך וייס רוזנברג

נקפוץ רגע בחזרה לתחילת החודש. אחרי הניצחון על מכבי חיפה, שחקני מכבי תל אביב עלו למרפסת בבלומפילד כדי לחגוג יחד עם מאות אוהדים שהתגודדו מחוץ לאצטדיון. הם לא באו איתם במגע, אבל הפרו את ההנחיות הברורות ועל כך קבוצתם נענשה. קנס של 20 אלף שקלים, גינויים מקיר לקיר וגם איומים על המשך עונת הכדורגל מכיוון שר הבריאות יולי אדלשטיין והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו.

על פי הודעת מנהלת הליגות, האחרון ערך בעקבות האירוע "שיחה נוקבת" עם היו"ר ארז כלפון בנוגע למגע בין שחקנים לאוהדים וההפרות החמורות של המתווה שאפשר את החזרה למגרשים. מטעם כלפון נמסר באותה הודעה: "אני חוזר ומבהיר כי לא נקבל כל הפרה שתיגרם על ידי קבוצות ושחקנים. למען הסר ספק, כל הפרה נוספת תוביל לסנקציות חריפות יותר מאלו שכבר ניתנו, לרבות סנקציות שיופעלו ישירות כנגד שחקנים ובעלי תפקידים שיפרו את ההנחיות. לא אאפשר לאף אחד לסכן את פרנסתם של עשרות אלפי משפחות המתפרנסות מעבודה סביב ענף הכדורגל".

תקיף, נחרץ וחד משמעי. כל הפרה נוספת תוביל לסנקציות חריפות יותר. הנה, שבוע לאחר מכן פורסם תיעוד של ירדן שועה מפר את ההנחיות באירוע בווילה בקיסריה, ומכבי חיפה נקנסה על כך ב-30 אלף שקלים. החרפה, כביכול. אז יש כיסוי להבטחות? כנראה שלא.

כי מסתבר שמסיבת הבריכה של שועה הייתה מסוכנת, חמורה ומטרידה לפחות כמו מסיבת ההדבקה ההמונית של סכנין.

יו"ר מנהלת הליגות ארז כלפון עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו. מנהלת הליגות, אתר רשמי
איפה "הסנקציות החריפות יותר"? ארז כלפון עם איתמר גרוטו/אתר רשמי, מנהלת הליגות

אחד ההסברים שניתנו לעונש המופרך הוא שבמנהלת "הבינו את התפרצות השמחה". האם טענה כזו הייתה נשמעת במקרה שהחוגגת הייתה הפועל ראשון לציון ולא סכנין? ואם ניתן להבין את פרץ השמחה ויש נסיבות מקלות, אז מה מטרתן של הודעות האיום והזעזוע?

עוד מזכירים, שלמנהלת כלל אין סמכות להעניש את המועדונים מעבר לקנס כספי (עד 50 אלף שקלים). אם למנהלת אין שיניים וגם ראשיה וחבריה יודעים זאת, מה התועלת באיומים בנקיטת סנקציות חריפות יותר? מדוע צריך להתריע כמה פעמים אם אין מקל להשתמש בו? לצד ההודעה על הקנס, אפשר היה לצפות לפחות לפנייה לתובע ההתאחדות לכדורגל, כדי שהוא ימצא סעיף שבאמצעותו ניתן יהיה להעניש באופן שייצור הרתעה ממשית. כן, גם אם הנחיות הקורונה הן לא חלק מתקנון ההתאחדות הארכאי.

כי במצב שנוצר, כל מה שעשו הקנסות המגוחכים והגינויים הרופסים הם להזמין את האירוע הבא. למעשה, מנהלת הליגות והמשטרה (שעל אוזלת היד שלה באמת שכבר אין טעם להכביר מילים) נתנו פה הכשר לעשרות אלפי אוהדים של מכבי תל אביב להגיע הערב לחגיגות אליפות מחוץ לבלומפילד. הרי מה כבר יקרה? מקסימום קנס של 30 אלף שקל למועדון. גולדהאר יסתדר.

אוהדי מכבי תל אביב חוגגים. ברני ארדוב
קיבלו הכשר ממנהלת הליגות והמשטרה. אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

ולמה לא להרחיב את היריעה? בשבוע הבא קבוצה אחת תבטיח את הישארותה בליגת העל. נכון, גם עירוני קרית שמונה וגם סקציה נס ציונה הן לא מכבי תל אביב ואפילו לא בני סכנין. שתיהן לא מסוגלות למלא כיכר ביום טוב. אבל למה שאחת העיריות לא תנצל את המאורע כדי להכריז על ערב עצמאות חלופי ועל הדרך גם לקרב בין מועדון הכדורגל לבין הקהילה?

לא קיבלתם חגיגות עצמאות במועד המקורי? בואו לחגוג איתנו את ההישארות ברחובות העיר. אז נפסיד 30 אלף שקל, אבל אולי נרוויח כמה אוהדים חדשים. במנהלת בטח יבינו את פרץ השמחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully