וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זרים יחזרו ומה עם הדראפט של אבדיה? על חזרת ליגת העל בכדורסל

8.5.2020 / 8:00

ליגת העל חוזרת, אבל איך היא תיראה? מאחורי הקלעים של היום הדרמטי בכדורסל הישראלי: החשש של שמעון מזרחי, הספק בשיתופו של אבדיה, הגיבור האלמוני מאילת, ומי האמין כל הזמן שהולכים לחזור?

צילום: ברני ארדוב. עריכת וידאו: ירדנה פוקס עבודי

בווידאו: התגובות אחרי המשחק האחרון בליגת העל

1. הישיבה

המתח הורגש היטב בחדר הישיבות של מלון "הילטון" בתל אביב אמש (שישי) בישיבת מנהלת ליגת העל לחידוש העונה. "בזה אחר זה דיברו מתנגדים לחזרת העונה, והיה נראה שהדירקטורים שיושבים על הגדר ולא נחשבים לתומכים או מתנגדים גדולים, ילכו איתם", מסביר אחד הנוכחים בחדר. מתוך חדר הישיבות החלו לצאת שמועות על כך שקיים רוב לסגירת הליגה, ואפילו ברשתות החברתיות היו כאלה שכבר החלו לסכם את העונה.

הטיעון המרכזי של המתנגדים היה כלכלי. "בלי בטוחות ממשרד האוצר או ממשרד הספורט אין היגיון בלחזור לשחק", נאמר בחדר יותר מפעם אחת. התחושה הייתה כי הנושא הכלכלי ינצח את הרצון לשחק כדורסל. שמעון מזרחי העריך בפגישה כי הנזק שייגרם למכבי תל אביב הוא עצום, ואם משרד האוצר לא יפצה אותם, הם לא יכולים לראות את ההיגיון לשוב למגרשים.

רגע המפנה, כפי שהגדירו אותו חלק גדול מהדירקטורים הגיע כשטל פנחס, הדירקטור הטרי שבחבורה, יו"ר הפועל אילת, החל לדבר באמצעות אפליקציית הזום. "המון כבוד לטל", אמר אמש מנכ"ל הפועל ירושלים גיא הראל, "המצב הקשה של העיר ברור לכולם, ויכול להיות שבמצבם הדבר הנכון היה לא לחדש את הליגה. אבל טל ראה לנגד עיניו את חשיבות החזרה של הליגה, דיבר בהמון היגיון ושם באופן מובהק את האינטרס הכללי לפני האינטרס האישי. הוא לא היחיד שפעל ככה, אבל הדברים שלו חלחלו לכולם. התפקיד היחיד שלנו בדירקטוריון זה לדאוג לאינטרס של הליגה, וזה בדיוק איך שטל דיבר ופעל".

בשלב הזה התחושה השתנתה בחדר וככל שהתקרב מועד ההצבעה ההכרעה הייתה ברורה - הכדורסל הישראלי חוזר.

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי. דני מרון
הזהיר את כולם מההשלכות. שמעון מזרחי/דני מרון

2. השבועות הקשים

ב-16 במרץ הודיעה מנהלת ליגת העל על הפסקת העונה. רבים חשבו כי מדובר בצעד האחרון לפני סגירת העונה ומספר קבוצות אף פעלו בצורה מהירה כדי להקטין עלויות והחלו להגיע לסיכומי עזיבה עם שחקנים. אלא שארבעה אנשים האמינו שעוד אפשר להציל את המצב - יו"ר גלבוע/גליל חיים אוחיון ששבועיים לאחר תחילת הפגרה דיבר על החזרה באופן גלוי, יו"ר עירוני נס ציונה יניב מזרחי, מנכ"ל הפועל ירושלים גיא הראל ומנכ"ל מנהלת הליגה שלומי פרי.

מזרחי, הראל ופרי פעלו לא מעט כדי לנסות ולהעלות הצעות לשיטות שבהן העונה לא תסתיים מחוץ לפרקט, כשהשניים הראשונים מונעים באמצע חודש אפריל ניסיון ראשון להודעה על סיום העונה. ככל שעבר הזמן הדבר נראה פחות ופחות ריאלי, אבל המהפך הגיע בשני רגעים. הראשון היה ההחלטה של יו"ר המנהלת שמואל פרנקל להגיש מתווה חזרה מסודר למשרד הבריאות, והשני החתירה של מנהלת הליגה בכדורגל לכיוון החזרה, מה שהוכיח שניתן לשוב לשחק. בשלב הזה נכנס לפעולה גם יו"ר הפועל תל אביב רמי כהן שהצטרף לניסיונות השכנוע של החברים השונים.

אחרי שבאוצר סירבו להעביר כספים ובמשרד הספורט השהו את ההחלטה, הנטייה שוב היתה להכריז על סיום העונה. אלא שגם ביום רביעי, בישיבת ועדת המנהלת בשעות הצהריים, לא היה ברור לאן נושבת הרוח. רק בשעות הלילה הצליחו מזרחי, הראל וכהן להבין שהם מחזיקים ברוב של חברים כדי לשוב לפעילות. בשלב הזה החלו הדברים להתגלגל - פרנקל עבד מול משרד הבריאות על מנת להשיג את האישורים הסופיים, הראל ביחד עם איתן לנציאנו מהפועל חולון סגר את התנאים מול השחקנים הישראלים בליגה שהיו צמאים לשוב, והכל הגיע עד הישיבה הארוכה אתמול.

שחקן מכבי תל אביב דני אבדיה. לירון מולדובן
ייעדר מהמשך הליגה? דני אבדיה/לירון מולדובן

3. הקבוצות המתנגדות

בסך הכל חמש קבוצות לא הצביעו בעד חזרת הליגה - מכבי תל אביב ומכבי חיפה נמנעו והפועל חולון, הפועל באר שבע ומכבי אשדוד התנגדו. כעת במנהלת הליגה מקווים כי למרות שהן התנגדו לחזרה, אותן קבוצות יראו רצינות בכל הנוגע להחזרת השחקנים הזרים והמתאזרחים מארצות הברית בתקופה הקרובה.

"יש כעס רב אצל חלק מהקבוצות, אנחנו מבינים את זה", אמר אחד מחברי הדירקטוריון שהצביע בעד, "אנחנו גם לא יכולים לשלול את הדעה שלהם, אבל הייתה פה הכרעה. אנחנו רק צריכים כרגע שהם יראו רצינות ויעבדו לפי המתווה שייסגר על מנת שהליגה תוכל לחזור למסלול שלה".

בהפועל חולון זועמים, כפי שהבהיר זאת אתמול היו"ר איתן לנציאנו בפוסט בקבוצה סגורה של האוהדים. נכון לעכשיו, נראה שחולון לא תצליח להחזיר את הזרים והמתאזרחים ארצה. מכבי אשדוד, שעשויה להיות הקבוצה שתיפגע בצורה הכי קשה, צריכה להחזיר מארצות הברית למעלה ממחצית מהסגל כולל המאמן בראד גרינברג, ולא ברור איזה סגל תעמיד. גם בהפועל באר שבע, קבוצה עם הרבה מתאזרחים, חוששים מהעלויות הגבוהות שכרוכות בהחזרת הקבוצה, זועמים ויראו כיצד יפעלו. כך גם במכבי חיפה.

ומה עם מכבי תל אביב? קשה לראות כיצד ינהגו הצהובים, כאשר כבר עכשיו יש להם בארץ שבעה שחקנים שיכולים לשחק. האם יחזירו עוד זרים, או שיסתפקו בסגל הקיים כדי להקטין עלויות. "נקיים על זה ישיבה ונקבל החלטה. בסופו של דבר הבעלים יצטרכו להיות אלה שמתווים את הקו", אמר אחד מאנשי מכבי אמש, "כמובן שאנחנו כפופים לחזרה של היורוליג שעליה נדע בעוד שבועיים". אגב, בסביבתו של דני אבדיה מחכים להודעה ממכבי תל אביב, כי ייתכן מאוד שבתאריכי חזרת הליגה הוא ייאלץ להיות בארצות הברית לקראת דראפט ה-NBA, ולכן גם שיתופו בעונה הזאת אינו ודאי.

בראד גרינברג מאמן מכבי אשדוד. דני מרון
באיזה סגל אשדוד תופיע? בראד גרינברג/דני מרון

4. אז מה עכשיו?

למרות ההכרזה על חזרת הליגה, מספר קצוות נשארו פתוחים. הדבר הראשון הוא שיטת המשחקים שתיקבע עד יום שני. במנהלת מעוניינים לערוך כמה שיותר מחזורים, על מנת לקיים כמה שיותר מההסכם עם הטוטו וערוץ הספורט, למרות חוות הדעת המשפטית שטוענת שהסכום לא אמור להיות מושפע מכך. השיטה של בית עליון ותחתון עם שש קבוצות לא תצא אל הפועל, ונכון לעכשיו מסתמנת שיטה של בית עליון עם ארבע קבוצות ובית תחתון עם שמונה קבוצות.

בנוסף, במנהלת הודיעו כי הם רוצים להקל על הקבוצות ולא יגבילו אותם נכון לעכשיו במספר הזרים החדשים שיוכלו להביא, כדי שחלק מהקבוצות שטוענות שלא יוכלו או לא ישתלם להם להחזיר את הזרים הנוכחיים שלהם, יוכלו להביא זרים חדשים, או חלק מהזרים שנמצאים בארץ. גם הנושא הזה עדיין לא נסגר סופית, כמו גם האם יוכלו לצרף ישראלים מהליגה הלאומית, בכפוף לערעור של הפועל עפולה על סגירת הליגה השנייה שאמור לקבל תשובה בתחילת השבוע הקרוב.

התגובות אחרי ניצחונה של הפועל ירושלים על מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הזרים יקבלו הצעות נדיבות? הפועל ירושלים/ברני ארדוב

5. סימן השאלה הגדול - הזרים והחולים

לאחר קבלת האישור על חזרת הליגה החלו הקבוצות לשוחח באופן רשמי עם השחקנים הזרים. ההחלטה על המתווה הכספי שיוצע לשחקנים כדי שיוכלו להגיע עד יום ראשון הבא לישראל, תתקבל ביום ראשון הקרוב בהתייעצות כללית בין חברי הדירקטוריון. בקרב הקבוצות קיים חשש כי מספר גדול של זרים יעדיף שלא לשוב לישראל אם לא יקבל הצעה כספית נדיבה.

"שחקנים יודעים מה הם יקבלו כפיצוי מפיב"א אם הם לא יחזרו, ואנחנו צריכים להציע קצת יותר כנראה. אבל אלה דברים שפתוחים למשא ומתן", אומר אחד מהבכירים בקבוצות הליגה, "במשך כל התקופה הזו קיבלנו הודעות משחקנים שרוצים לחזור. נקווה שנוכל להחזיר את רוב הזרים כדי שהליגה תהיה תחרותית". התקווה היא כי לפחות מחצית מהזרים בכל קבוצה ישוב ארצה.

אגב, גם השחקנים הישראלים מודעים לכך שייתכן שהשחקנים הזרים יזכו לתנאים כספיים טובים מהם על מנת להשיב אותם ארצה. "אנחנו לא נאיביים במקרה הזה", סיפר אחד הישראלים שהיה נוכח בפגישה עם מנהלת הליגה השבוע, "הרבה יותר קשה להביא את השחקנים הזרים לכאן מאשר להחזיר אותנו לפרקט. צריך לתת לקבוצות לעשות את שלהן".

שאלה נוספת, שעלתה גם במהלך הישיבה, היא האם שחקן חולה ישבית את כל הליגה? בליגת הכדורגל ההחלטה היא שרק שחקני הקבוצה שלו יכנסו לבידוד, אך החלטה כזאת עלולה להוביל לדחייה של שבועיים בלוח המשחקים ולהביא את ההכרעה למעבר לסוף אוגוסט. במנהלת הליגה יבקשו ממשרד הבריאות להחליף את הבידוד בבדיקות שהם ירכשו, ולכן הסוגיה הזאת גם כן נותרה פתוחה בשלב הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully