וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפי בירנבוים: "מאמנים יוונים? עדיף להפוך את ההנהלות ליווניות"

15.4.2020 / 15:48

כועס על ריבוי המאמנים הזרים, קורא להודיע על ביטול העונה, מתגעגע לבן שנמצא במעון סגור בתקופת הסגר ("זה הדבר הכי קשה") ולא כועס על הפרת ההנחיות של נשיא המדינה. המאמן הוותיק בראיון

קלי מקארתי/מערכת וואלה! ספורט

בסרטון: קלי מקארתי במסר לאוהדי הפועל ירושלים

אף שהחודש האחרון היה מורכב מבחינתו של כל אזרח בישראל, עבור אפי ודבורה בירנבוים הוא קשה וכואב במיוחד. בני הזוג נאלצים לעבור את התקופה הזו כשהם רחוקים מבנם, שנמצא במעון סגור, הרחק מהבית. "הקורונה שינתה הרבה מאוד דברים, אתה משתבלל יותר, נכנס הביתה, דואג לדברים שלא חשבת לדאוג להם פעם", מספר אפי בראיון לוואלה! ספורט, "אבל יותר מהכל, זה גרם לי לגעגועים מאוד גדולים לבן שלי. זה הדבר הכי קשה. לא ראינו אותו בכלל מתחילת התקופה הזאת. יש קשר טלפוני יותר אינטנסיבי. אם מסתכלים על הצד החיובי, הוא מבקש בעצמו שיקשרו אותו אלינו הביתה, וזה מסוג הדברים שמחזקים את הנפש".

- ובזמן שאתם נותרתם לבד בבית, נשיא המדינה וראש הממשלה אירחו את ילדיהם בליל הסדר.

"זה לא בער בי ולא הדאיג אותי. אם הנשיא צריך את הבת שלו לידו, אז מה אנחנו חופרים בזה? היום יודעים כל דבר, הכל מתפרסם, ועושים מכל דבר קטן משהו גדול. בשנות ה-60 היו שמועות שפולה בן גוריון ז"ל קלפטומנית... אם זה היה קורה היום, אתה יודע לאיזה ממדים זה היה מגיע? אם בן אדם במעמד שלו היה צריך שהבת שלו תעזור לו, אז נעזוב את זה. לא משם נפתור את המגיפה הזאת.

"לפני כמה ימים יצא לי לראות את ביל גייטס ב-TED, והוא הסביר איך לפני חמש שנים קיבלנו קריאת השכמה עם האבולה, אבל זה היה באפריקה וזה לא שינה לאף אחד. זה מדהים, כי זה מסוג הדברים שאמור להעיר את האנשים שעוסקים בזה. כאילו הוא הקריא אחד לאחד מה שקורה היום, וזה היה לפני חמש שנים. אנחנו לא חשבנו על זה ולא חזינו כזה דבר, ולא רק אנחנו".

אפי בירנבוים, מאמן כדורסל ישראלי. ראובן קסטרו
"הקורונה שינתה הרבה מאוד דברים, אבל יותר מהכל היא גרמה לי לגעגועים גדולים לבן שלי"/ראובן קסטרו

בירנבוים (65) הוא לא אחד שחוסך ביקורת. נאום "שתיקת הכבשים" שנאם ב-2004 היה אחד המשמעותיים בכדורסל הישראלי, ולא מעט פעמים הרים את קולו כשחש בעוולה. אלא שהוא חי בשלום עם דרך ניהול משבר הקורונה במדינה. "אף אחד לא התכונן לדבר כזה. לפעמים אתה מתכונן שנים ולא מוכן, אז ברור שאי אפשר להיות מוכן כשאתה לא מתכונן. יש פה ושם פאשלות, אבל באופן כללי אני חושב כשמדינה אנחנו עושים עבודה טובה".

- קשה לך בלי הספורט?

"כל החיים הייתי מחובר לכדורסל, וראיתי משחקים גם בתקופות שאנשים לא היו יכולים לראות בכלל. לפעמים יצא לי לראות חמישה משחקים ביום, מקטסל עד גמר אליפות אירופה באותו יום. ראיתי כל כך הרבה ספורט במשך שנים, אז זה לגמרי לא מפריע לי. הייתי מכור אמיתי, הייתי קם בלילה לראות משחק טוב ב-NBA בלי לחשוב מה יקרה מחר בבוקר".

- ההנחה היא שהכדורסל הישראלי לא יחודש העונה.

"מנקודת ההשקפה שלי, ולדעתי היא נקודה שונה ונהדרת, אני יכול להבין את הרצון של מי שנמצא בפנים להחזיר את הליגה. לילדים שעומדים לפני משחק אליפות, יש התרגשות ויש שיגעון, אבל אני מבין שלא צריך להסתכן ולמהר. מכבי תל אביב הסתכנה קצת, וחשבה שתוך יומיים תעבור השפעת, וראינו מה קרה עם המשחק של אטאלנטה בליגת האלופות. עם כל הכבוד שהספורט הוא חיינו, יש דברים יותר גדולים. צריך לחכות בסבלנות עד שזה יסתיים".

מאמן הפועל תל אביב יאניס קסטריטיס עם עוזרו ברק לדרר. ברני ארדוב
"צריך ביצים כדי לתת הזדמנות למאמן צעיר, אבל תמיד אפשר לחסוך". יאניס קסטריטיס ועוזרו ברק לדרר/ברני ארדוב

- אז אתה חושב שהעונה הזאת גמורה.

"הסיסמה ש'ההצגה חייבת להימשך' באה מהשואו ביזנס, ולפעמים זה גורר דברים הזויים. העונה הזאת נגמרה. שיחליטו על החוקים של השנה הבאה, כמה זרים יהיו, כמה מאמנים זרים יהיו. נתנו פסק זמן גדול לאנשים, ועכשיו יכולים לשבת, גם בזום, ולהחליט לאן רוצים ללכת, איך מקדמים את הכדורסל, מה לעשות. במקום זה חושבים אם לפתוח את הליגה עוד שבוע או עוד שבועיים.

"השנה הזאת נמחקה. לא יוכלו להביא קהל, אנשים לא יישבו אחד מהשני במרחק של חמישה מטרים. במקום לקחת את זה למקומות הטובים, חושבים רק בקטן. אני לא רואה את זה נעלם בקרוב. אבל כשאני ממקד את זה לספורט, אני אומר שזה הצ'אנס שלנו לחשוב מה עושים. לא להמשיך עם עשרה זרים ומאמנים יוונים. פתאום אני שומע שהקבוצות בליגות הנמוכות והנערים כן יגמרו את העונה. אני לא מבין למה זה טוב".

- אני מבין שאתה לא ממש אוהב את העובדה שחמישה מ-12 המאמנים בליגת העל הם זרים?

"אם היו מחליפים את ההנהלות להנהלות יווניות, שיודעות לעבוד בכדורסל ולהריץ מועדונים, אולי זה היה יותר טוב מלהחליף כל הזמן מאמנים. היו צריכים להחליף קודם כל את ההנהלות. זה גועל נפש, הדבר היחיד שנשאר בכדורסל הישראלי היה המאמנים, וגם את זה לוקחים. לאן הם רוצים עוד להגיע"?

אפי בירנבוים מנהל מקצועי של הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"במקום לחשוב איך לקדם את הכדורסל, עוסקים בשאלה אם נשחק בעוד שבוע או שבועיים"/ברני ארדוב

- זו לא תוצאה ישירה להזנחת השחקן הישראלי על ידי ההנהלות והמאמנים?

"לאן רוצים להגיע עם הליגה הזאת? לא מאמינים בשחקן הישראלי, בשופט הישראלי, בכלום. עם שופטים יש להם בעיה, זה גם איגוד חזק, ואי אפשר בכל משחק להביא שופטים זרים. בעבר רצו להביא לדרבי שופטים מיוון. אני לא יודע לאן הם רוצים להגיע עם ריבוי הזרים הזה".

- התופעה תיעצר או תתגבר?

"אם זה עוזר להם מבחינה כלכלית, אז הם ימשיכו ככה. למה המועדונים החלו להביא שחקנים אמריקאים? הם גילו שזה יותר זול, והם גם יותר טובים. תמיד אפשר לחסוך. אין ספק שיש לנו אנשי מקצוע מעולים, ותמיד היה צריך קצת ביצים מצד ההנהלות כדי לתת למאמנים צעירים את הצ'אנס. בעבר כולם הרוויחו מזה, אבל עכשיו הולכים על מאמנים זרים משיקולים כלכליים. אין כאן חשיבה קדימה, לנסות ולפתח גם את המאמנים. באמת, היה פחות כואב לי אם ההנהלות היו הופכות ליווניות. בעיניי זה הזוי".

לסיום מעלה בירנבוים רעיון למאמנים ולשחקנים כיצד לשנות את המצב: "ארגוני המאמנים והשחקנים צועקים להשוות את המס של הזרים למס שלנו, וזה צריך להיות בדיוק הפוך. הקריירה של השחקנים והמאמנים לא ארוכה, ומתי מעט מגיעים לקריירה באורך שלי. לכן לא צריך להעלות את המס לזרים, אלא שהישראלים ישלמו מס מופחת כמו הזרים. זו לא קריירה כמו של שחקן תיאטרון או עיתונאי, אנחנו לא נשארים 50 שנה במקצוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully